Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko neuvolassa puhua mistä vaan?

Vierailija
17.04.2013 |

Siis lähinnä mietityttää, saako jonkun "hullun leiman" papereihin, jos kertoo ongelmistaan ja siitä miten vaikeaa on välillä jaksaa? 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikki kirjataan ylös ja niihin palataan yhä uudelleen ja uudelleen. Varaudu myös siihen, että sinulle tarjotaan tukea, jota on pakko ottaa vastaan tai tehdään ls-ilmoitus.

Vierailija
2/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertois mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin kerroin uupumuksestani vauva-aikana ja sain apua kotiin (kodinhoitaja kahdesti viikossa 4 h kerrallaan. Hoiti lasta että sain nukkua.) Tosin kaikissa kaupungeissa ei tällaista mahdollisuutta ole. Kannattaa kuitenkin ottaa ongelmat puheeksi, ennen kuin uupuu ihan totaalisesti.

Vierailija
4/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mä vähän ajattelinkin... Olis helpompi kun vois puhua ongelmista, mutta toisaalta tiedän jaksavani pakon edessä jos vaihtoehtoja ei ole. Pidän siis suuni kiinni, kun en halua mihinkään erityistarkkailuun.

Ap

Vierailija
5/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa siellä puhua mistä vain. Jos olet esimerkiksi uupunut, sinut ohjataan puhumaan psykologin kanssa ja katsotaan saisitko kotiapua. Usko pois, esimerkiksi väsymys ja masennus ovat äideillä uskomattoman yleisiä, eikä niitä päällepäin monestakaan uskoisi. Et ole ensimmäinen, joka siellä itkun partaalla kertoo ettei mihinkään ole voimia.

Vierailija
6/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhuin kaikesta esim masennuksesta, miehen työttömyydestä. Ei siitä haittaa ollut    

eikä oikeastaan hyötyäkään. Tuolloin elämämme oli rankkaa ja tuntui, että haluaa puhua asioista. 

Vierailija
7/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ihan avoimesti puhunut neuvolassa väsymyksestä ym. Saatiin apua perhetyöntekijältä ja tilanne helpotti. Ehkä meistä nyt on sitten kauheat jutut siellä neuvolan rekistereissä, mutta itse ainakin ajattelen, että just sitä varten se neuvola on, että sieltä saa apua ja tukea tarvittaessa. Eikä meillä ainakaan ole uudelleen ja uudelleen palattu vanhoihin asioihin.

Vierailija
8/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 15v vanhoja rokotustietoja tilaa neuvolaan entisen paikkakunnan kouluterveydenhuollosta, tuleeko myös kaikki muutkin tiedot neuvolaan, esim. kouluaikana kirjatuista kasvuista, vakavistakin (esim. mielenterveyden) ongelmista?

Vierailija
9/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin, että ylivoimaisesti suurimmassa osassa sellaisista tapauksista joissa vaikka äiti kertoo olevansa romahduksen partaalla, tai mielenterveyden ongelmista, ei suinkaan aloiteta mitään "erityistarkkailua" tai tehdä lastensuojeluilmoitusta. Veikkauksellani on jonkinverran katetta, koska olen itse työskennellyt vuosia lastenneuvolan terveydenhoitajana. 

Tarkkailu, kyttääminen tai jonkinlaisen avun piiriin pakottaminenhan ei nimittäin ole suinkaan järkevää neuvolan resurssien käyttämistä. Meillä on siellä ihan tarpeeksi työtä ilmankin! Meidän tehtävämme on auttaa ja tukea lapsen turvallista kasvua ja kehitystä ja suurin osa meistä tekee työtä juuri sen verran kuin siihen tarvitaan. Kysymme äidiltä: mitä tarvitsisit, mikä luulet että auttaisi, ja yritämme miettiä miten sen avun voisi saada. Jos äiti sanoo, että jaksaa kyllä vielä itse - tai sanoo että "nyt menee jo paremmin, ei enää huolta", voi olla että haluaisin palata aiheeseen kerran tai kaksi vain kertoakseni, että on ihan ok joskus tunnustaa ettei sittenkään jaksa vaikka halusi, ja että sinun ja lastesi parhaaksi tässä tätä mietitään eikä sinun moittimiseksesi. Mutta sitten ei asiaan enää palata. 

En voi kuitenkaan puhua ihan jokaisen kollegan puolesta. Tietysti jossain voi olla se joku vähän kahjompi kollega, jolle esimerkiksi masentuneen äidin auttaminen tulee... öh... pakkomielteeksi tai kiinnittää muusta syystä kohtuutonta huomiota johonkin vaikeuteen vaikka pitäisi katsoa kokonaisuutta ja nähdä miten mainiosti monet muut asiat ovat. Avautumisesta ei siis aina välttämättä seuraa pelkästään hienotunteista ja aidosti lämmintä oikean mittaista tukea. 

Ja tietysti jotkut ovat luonteensa tai kokemustensa vuoksi sellaisia, että eivät niin satunnaiselle tuttavalle kuin neuvolantädille avaudu koskaan kuuna kullan valkeana. Sekin on sallittua, vaikka sillä - todennäköisesti - häviääkin ennemmin kuin voittaa. 

Vierailija
10/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 21:17"]

Kyllä minä olen ihan avoimesti puhunut neuvolassa väsymyksestä ym. Saatiin apua perhetyöntekijältä ja tilanne helpotti. Ehkä meistä nyt on sitten kauheat jutut siellä neuvolan rekistereissä, mutta itse ainakin ajattelen, että just sitä varten se neuvola on, että sieltä saa apua ja tukea tarvittaessa. Eikä meillä ainakaan ole uudelleen ja uudelleen palattu vanhoihin asioihin.

[/quote]

Vaikka olisikin kirjoitettu kauheita juttuja neuvolan papereihin, niin nitähän ei näe ukaan muu kuin neuvolan työntekijät. 

Vierailija
11/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 21:21"]

Jos 15v vanhoja rokotustietoja tilaa neuvolaan entisen paikkakunnan kouluterveydenhuollosta, tuleeko myös kaikki muutkin tiedot neuvolaan, esim. kouluaikana kirjatuista kasvuista, vakavistakin (esim. mielenterveyden) ongelmista?

[/quote]

Tarkoitat, että olet nyt raskaana ja tilaisit rokotustietoja sen vuoksi äitiysneuvolaan? Ei tule. Eivät lähetä eikä neuvola myöskään halua kouluterveydenhuollon papereitasi eikä niillä mitään tee. 

Itse en kylläkän edes suostuisi alkamaan edes tilata rokotustietoja asiakkaan puolesta. Hänen tehtävänsä olisi soittaa vanhan paikkakunnan terveydenhuollon arkistoon ja kysellä niiden perään. 

t. neuvolaterveydenhoitaja

Vierailija
12/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei tule. Vain se ko paperi jossa on tiedot rakotteista. Sitäkään eivät voi lähettää ennen kuin olet antanut suostumuksesi kirjallisena tiedon luovuttamiseen.

Vierailija
13/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 21:26"]

[/quote]

Tarkoitat, että olet nyt raskaana ja tilaisit rokotustietoja sen vuoksi äitiysneuvolaan? Ei tule. Eivät lähetä eikä neuvola myöskään halua kouluterveydenhuollon papereitasi eikä niillä mitään tee. 

Itse en kylläkän edes suostuisi alkamaan edes tilata rokotustietoja asiakkaan puolesta. Hänen tehtävänsä olisi soittaa vanhan paikkakunnan terveydenhuollon arkistoon ja kysellä niiden perään. 

t. neuvolaterveydenhoitaja

[/quote]

Niin siis tarkoitinkin, että itse sinne soitan ja kyselen niitä rokotustietoja. Mietin vain, että laittaako ne suoraan neuvolaan koko nivaskan vanhoista tiedoistani. Ilmeisesti ei, kiitos tästä tiedosta. Mulla ei siis mitään mielenterv.häiriöitä ole ollut mutta jotain sellaista, mitä en halua "nykyelämässä" tutuksi tulleen terkan tietävän.

Mutta tuo erään vastaajan kommentti, että tietoja lukisi vain terkka.. on kyllä aika hyväuskoista luulla noin, sillä uteliaita puolituttuja valitettavasti riittää suurimmalla osalla meistä ja onhan noita tietojen urkkimisia vahingossa paljastunutkin.

Vierailija
14/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 21:02"]

Siis lähinnä mietityttää, saako jonkun "hullun leiman" papereihin, jos kertoo ongelmistaan ja siitä miten vaikeaa on välillä jaksaa? 

[/quote]

Kyllähän siellä "voi" kertoa, mutta siinä on isot riskit, joita ei välttämättä kannata ottaa. On nin sattumanvaraista, miten neuvolantäti suhtautuu ja millaisiin toimenpiteisiin mahdollisesti ryhtyy "virkavelvollisuuden nimissä". En suosittele.

Vierailija
15/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 21:24"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 21:17"]

[/quote]

Vaikka olisikin kirjoitettu kauheita juttuja neuvolan papereihin, niin nitähän ei näe ukaan muu kuin neuvolan työntekijät. 

[/quote]

Pidä sitten huoli, että on tietojen luovutuskielto voimassa. Ne lapsen neuvolapaperit lähtevät nimittäin kouluterveydenhoitajalle.

Vierailija
16/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 22:21"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 21:02"]

[/quote]

Kyllähän siellä "voi" kertoa, mutta siinä on isot riskit, joita ei välttämättä kannata ottaa. On nin sattumanvaraista, miten neuvolantäti suhtautuu ja millaisiin toimenpiteisiin mahdollisesti ryhtyy "virkavelvollisuuden nimissä". En suosittele.

[/quote] Mitä ihmettä? Mitkä riskit? Ainoa riski on siinä että voit saada apua ja ainakin saat purkaa sydäntäsi, se jo usein helpottaa ja saa ajatukset järjestykseen. Mutta tunnen toki äärimmäisen epäluuloisia ihmisiä, yksikin häpesi sanoa sanaa "makuuhuone" koska ajatteli että neuvolassa luullaan että hän on seksihullu. No, hulluksi hän sitten tulikin vainoharhaisuuden vuoksi.

Vierailija
18/18 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa voi puhua. Jos luulette, että teidän ongelmat, väsymys tai muu on järkyttävä, kyllä he osaavat kertoa, kuinka moni samalla hetkellä potee vastaavista ongelmista.

Siellä kannattaa avautua, jos on raskasta, koska muuten sitä tarvittua apua ei tarjota.