Kirjallinen dokumentti tutkimusaineistona
Jos sinulle tarjottaisiin mahdollisuutta päästä käsiksi tutkimaan salaista kirjallista dokumenttia, ottaisitko työn vastaan?
Kommentit (23)
Olisi tietenkin laillinen ja muutoinkin virallinen
Jos tyo olisi laillinen, ottaisin sen. Jos siis tyota tehtaisiin palkallisesti.
Ja minkäs valitsisit sitten tutkimusmenetelmäksi?
Ilman muuta. Tämä herättää välittömästi sisäisen voyeuristini.
Olisiko se tutkimus tuloksineen myös salainen? Kuka sen tilaisi?
Miten täällä muuten on näin paljon tutkimusaiheisia aloituksia näinä päivinä?
Niin, se olisi siis yliopistolle tehtävä tutkimus. Mutta se menetelmä?
Salainen kirjallinen dokumentti on hieman väljästi ilmaistu. Kyseessä olisi yksi ainoa dokumentti? Kuka on määrittänyt sen salaiseksi?
Yleensä salaiset dokumentit ovat oikeasti sellaisia, että niistä ei saa tuoda mitään osaa julkisuuteen eli se tutkimuksen tulosten aikaansaaminen olisi aika vaikeaa, jos siitä dokumentista itsestään ei saisi kertoa mitään. Salainen dokumentti tutkimusmateriaalina on edelleen salainen kaikilta osiltaan, sitä ei saa siteerata.
En ottaisi. Salaisen dokumentin käsittelyyn liittyy niin monia erilaisia lupia ja sopimuksia, että en viitsisi nähdä vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 17:59"]
Niin, se olisi siis yliopistolle tehtävä tutkimus. Mutta se menetelmä?
[/quote]
Siis oletko sinä ap? Kysytkö meiltä sitä menetelmää? Ei hyvänen aika, jos sinua on oikein pyydetty tekemään tuo tutkimus, niin kai sinä tutkimusmenetelmän valinnan itsekin hallitset?
Anna kun arvaan: et kerro alaasi tai yliopistoasi? Olet alusta loppuun salainen tutkija? En oleaan koskaan ennen törmännyt tutkimusmenetelmäaiheiseen provoilijaan. Pisteet kekseliäisyydestä! Oletko joku Syk:läinen teinipoika vai kotiäiti joka fantasioi olevansa tutkija?
Minä kysyinkin, että minkä menetelmän Sinä valitsisit? Onko liiian vaikeaa vastata sitten. Eikä siihen salaisuuteen kannata takertua, koska tarkoituksena on juuri tuoda "salaisesta" aineistosta keskeiset asiat julki.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 19:03"]
Minä kysyinkin, että minkä menetelmän Sinä valitsisit? Onko liiian vaikeaa vastata sitten. Eikä siihen salaisuuteen kannata takertua, koska tarkoituksena on juuri tuoda "salaisesta" aineistosta keskeiset asiat julki.
[/quote]
Salaisesta aineistosta ei saa tuoda mitään julki!
Saako salaisesta tutkijasta antaa esiin tietoja?
Ottaisin ap.Kuin Da Vinci-koodissa,minun alani.
Ottaisin. Olisiko toimeksiantaja salainen myos?
Ehkä sun pitää jättää "tutkimuksen" teko jollekin joka osaa ja haluaa oppia? Tai juttele nyt siitä lähestymistavasta proffasi kanssa äläkä takerru aineistoon. Jos työ on tarjottu sinulle niin kai sinulla jotain saavutuksia alalla on.
Onkohan tämä viime päivinä "tutkimuksesta" ja tutkimusmenetelmistä kummallisen yleisiä kysellyt oikeasti joku kirjailija, joka yrittää kirjoittaa tutkimusmaamaan liittyvää fiktiivistä kirjaa tai tv-ohjelmaa, mutta ei itse tiedä tutkimuksesta paljonkaan? Ei tätä mikään muu oikein selitä.
Ei sitten vieläkään keneltäkään vastausta kysymykseen.
Jos kirjailija ei tieda tutkimuksen teosta, niin parasta kun ei kirjoita aiheesta kirjaa/tv-sarjaa. Tekee ensin oikean tutkimuksen ja kirjoittaa sitten. Muuten tulee vain homppa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 20:04"]
Onkohan tämä viime päivinä "tutkimuksesta" ja tutkimusmenetelmistä kummallisen yleisiä kysellyt oikeasti joku kirjailija, joka yrittää kirjoittaa tutkimusmaamaan liittyvää fiktiivistä kirjaa tai tv-ohjelmaa, mutta ei itse tiedä tutkimuksesta paljonkaan? Ei tätä mikään muu oikein selitä.
[/quote]
En usko. Kyllä he ovat senverran lukutaitosia että osaavat hakea tietoa uskottavammsta lähteistä. Mistä hän voisi olla varma, että me täällä mitään tiedämme? (: Joku oudosti profiloitunut provoilija vaan?
Vahan riippuu, kuka tarjoaisi hommaa ja olisiko se laillinen.