Susi-ilta!!
Mikä nykyajan ihmisiä vaivaa, siis oikeasti, miksi sudet/muut eläimet asetetaan ihmisten edelle?
Ihmisiltä on kadonnut terve suhde luontoon ja elämään. Sudet kuuluvat metsiin ja siellä ne elävätkin. Normaalit sudet. Sitten on nämä poikkeudet eli sudet jotka ovat häiriintyneet/nälkiintyneet tms. jotka tulevat pihapiireihin ja kyliin. Ei ole keneltäkään pois jos nämä tälläiset häiriintynet sudet ammuttaisiin pois ja asia olisi sillä selvä. Elämä jatkuu. Ihmisillä ja susilla.
Kaupunkilaiset paasaavat maalla asuville luonnon ja eläinten kunnioittamista ja säilyttämistä. Haloo, kummallahan on enemmän kosketusta ja tervettä suhdetta luontoon, keskellä kaupunkia asuvalla toimisto-liike-ihmisellä vai maalla asuvalla maanviljelijällä. Malla asuva viettää työ-ja vapaa-aikansa siellä ulkona luonnossa terveessä ulkoilmassa. Kaupunkilaisen ainoa ulkoiluhetki on siirtymiset ovelta autoon ja takaisin.. Ei voi muuta ku nauraa.
Kaiken huippu oli tämä kirjailija, Laura joku, en muista sukunimeä.. "eihän se porotalous enää oo mikään luontaiselinkeino" Eihän hän tiedä porotaloudesta ja poronhoidosta yhtikäs mitään. Näin siinä käy kun ihminen vieraantuu luonnosta ja kadottaa sen terveen suhteen luontoon ja yleensäkkin elämään.
Itse en ole korkeastikoulutettu ja kaupunkilaisten mielestä olen tyhmä maalaistollo mutta minulla on jotain arvokkaampaa mitä heillä ei ole.
Ja se on terveellinen ja kunnioittava suhde luontoon ja ylipäätään koko elämään.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 15:47"]
Minua taas entisenä maalaisena (olen maatalosta kotoisin) ja nykyisenä kaupunkilaisena ärsyttää se, että aina luullaan että maalaisilla on joku erityinen luontosuhde ja -tuntemus. Ja monet maalaiset tuntuvat itsekin ajattelevan näin vaikkeivat koskaan esim. marjastaisi, sienestäisi tai muutenkaan kulkisi luonnossa. Omasta mielestäni läheskään kaikilla ihmisillä jotka asuvat ns. maalla ei ole tällaista suhdetta ja monella kaupunkilaisella taas voi olla. Itsekin kyllä tunsin vähän myötähäpeää tästä kommentista että muuta Helsinkiin tms. itse en näin sanoisi. Mutta toisaalta on tässäkin puoli totuutta. Suurin osa Suomen kaupunkilaisista on itse tai aiemman polven kautta muuttanut maalta pois etsiessään työtä ja koulutusta, ihmettelen kyllä välillä mikä Kainuun työttömiä vaikka synnyinseuduilla pitelee niinkin tiiviisti... Tässä ohjelmassa tuli esille, että moni kohdisti suteen suhteettomia pelkoja. Osalle ne olivat kuin osa ilkeätä virkakoneistoa, joka on vienyt palvelut ja tuonut vielä suden tilalle. Ymmärrän, että syrjäseuduilla ja esim. maanviljelijöillä on paljon pahaa oloa, jota esim. talousongelmat lisäävät mutta silti se, että susi nostettiin syntipukiksi
Oikeasti se, ei susien asettamista ihmisen edelle että sudella on oikeus asua Suomessa. Asiat pitää suhteellistaa. On oikeasti paljon isompia vaaroja Suomen lapsilla kuin sudet asuisi ihan missä tahansa. Mietin minkä ikäisiä Tiltun lapset ovat (jos niitä on) ja millaisessa onnelessa hän oikein mahtaa elää kun ei siellä muita ongelmia tuntunut olevankaan kun maalla olisi muuten niin mukavaa kun luonnossa olisi vain jänöjusseja eikä niitä susia. Aika tyhjäpääkuvan hän mielestäni tsestään antoi. Poronkasvattajamiestä mun tuli jopa vähän oikeasti sääli, hänelle kun sudet ja muut pedot ilmeisesti olivat oikea realityuhka elinkeinonsa kanssa, Tiltu vain marisi.
Oikeus susille olla susi ja elellä Suomessa! Kyllä tänne sopii!
[/quote]
Riippuu ihmisen käsityksestä mitä "maalla" asuminen tarkoittaa. Ei se lähiössä asuminen ole maalla asumista!
No sitä mä just tarkoitan. Mä olen kyllä alunperin oikeasti maalta, en tosiaankaan mistään lähiöstä, nyt siis asun Helsingin lähiössä enkä kyllä maalla ja väitän, että luontosuhteeni on kyllä elävämpi nyt kun silloin kun asuin maalla ja tiedän paljon oikeita maalaisia, joiden elämäntapa on kyllä aika kuluttava ja kaupunkimainen ei missään nimessä luonnollinen tai luontoystävällinen.
Asuinpaikka ei mielestäni kerro luontosuhteesta. Ammatti ehkä voi jotain kertoakin mutta toisaalta esim. maanviljelijälle tai metsurille luonto ei välttämättä merkitse kuin jotain josta saa tuloa ja jota voi käyttää vaikka väärinkin. Mutta toki monelle merkitsee tosi paljonkin. Tunnen paljon myös luonnonystäviä luomuviljelijöitä maalta yms.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 14:26"]
Ei ole keneltäkään pois jos nämä tälläiset häiriintynet sudet ammuttaisiin pois ja asia olisi sillä selvä. Elämä jatkuu. Ihmisillä ja susilla.
[/quote
Pelkästään tämä kommentti osoittaa kuinka ulalla olet. Sekään ei varmaan ole "keneltäkään pois" jos sinut ammutaan? Turha mussuttaa mistään lapsista yms., niistä kyllä pidetään huoli, et sinä elintärkeä ole kenellekään, susi sen sijaan voi olla. Kuitenkin tärkein pointti tuossa oli se, että sinun elämä on sinun, ihan kuten suden on suden, kummallakaan ei ole mitään ylempää oikeutta riistää tätä toiselta. Ei etenkään ihan vaan varmuuden vuoksi.
[/quote]
muistetaan nyt kuitenkin ihmisen ja eläimen välinen ero. Et kai tosissasi ehdottele ihmisen ampumista kun puhutaan suden ampumisesta..kyse on kuitenkin sudesta joka on myös riistaeläin..
No, Perhossa ne metsästäjät painui moottorikelkkojen kanssa syvälle metsään tappamaan niitä susia. Toiset ne vaan vihaa susia niin paljon, ettei anna niille oikeutta elää edes siellä metsässä. Mennään ja tapetaan, koska ollaan niin suuria metsästäjiä. Peltätään sutta joka elää keskellä korpea eikä häiritse ketään.
Tässä on nyt sellainen susiviha ja -pelko päällä ettei siihen mikään järki tunnu auttavan. Ehkä se sitten menee vastapuolellakin överiksi, kun normipuhe ei saa mitään vastakaikua.
Jep, metsissä saavat olla.
Mutta pihalle toistuvasti tulevat pitää saada ampua. Susi EI ole kesy lemmikki. Typerää väittää muuta. Niin kauan kuin susia tulee pihalle eivätkä pelkää ihmisiä, on ne lapsetkin vaarassa. Ihan sama miten väitätte ettei ne varmasti tee mitään. Varmuutta ette voi taata.
Pitäkää se terve järki päässänne kulkiessanne.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 16:28"]
En ymmärrä näitä, jotka vetoavat susien syövän lapsia, koska susi ei ole ikinä Suomessa syönyt ihmistä! Lisäksi susia on tullut pihoille etsimään ruokaa koska sala-ampujat ovat vahingoittaneet susia niin, että ne eivät voi metsästää luonnossa. Tekaistuilla syillä saadaan sudet asutuksien lähelle. Aivan älytöntä.
[/quote]
Etippä tietoa susi uhreista suomen maaperällä! Ehkä tää läntti ei omannu omaa lippua ja itsenäisyyttä, mut uhreja on susi aikaan saanut tälläkin maaperällä. Ja montakohan itä naapurissa vuosittain susi tappaa??? Itä naapurista tuli vartavasten silloisen susi ONGELMAN takia ammatti metsästäjät ja hoitivat ongelman pois tehokkaasti. Ja oisko ne vaan nuoria/ikä loppuja sairaita/nälkiintyneitä yksilöitä jotka tuppaavat pihoihin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 20:05"]
No, Perhossa ne metsästäjät painui moottorikelkkojen kanssa syvälle metsään tappamaan niitä susia. Toiset ne vaan vihaa susia niin paljon, ettei anna niille oikeutta elää edes siellä metsässä. Mennään ja tapetaan, koska ollaan niin suuria metsästäjiä. Peltätään sutta joka elää keskellä korpea eikä häiritse ketään.
Tässä on nyt sellainen susiviha ja -pelko päällä ettei siihen mikään järki tunnu auttavan. Ehkä se sitten menee vastapuolellakin överiksi, kun normipuhe ei saa mitään vastakaikua.
[/quote]
Metässä varmaan voit/voi jokainen käydä kokeilemassa kelkalla suden tai muun elukan jälitystä. Kaikkialla ei ole vaa niin harvoja metsiä missä kelkan käyttö mainitsemallasi tavalla ois mahdollista
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 14:26"]
Ei ole keneltäkään pois jos nämä tälläiset häiriintynet sudet ammuttaisiin pois ja asia olisi sillä selvä. Elämä jatkuu. Ihmisillä ja susilla.
[/quote]
Pelkästään tämä kommentti osoittaa kuinka ulalla olet. Sekään ei varmaan ole "keneltäkään pois" jos sinut ammutaan? Turha mussuttaa mistään lapsista yms., niistä kyllä pidetään huoli, et sinä elintärkeä ole kenellekään, susi sen sijaan voi olla. Kuitenkin tärkein pointti tuossa oli se, että sinun elämä on sinun, ihan kuten suden on suden, kummallakaan ei ole mitään ylempää oikeutta riistää tätä toiselta. Ei etenkään ihan vaan varmuuden vuoksi.