Miten lasagne kasataan oikein?
Olen nähnyt resepteissä eri versioita.Tuleeko jauhelihakastike pohjalle, entä mikä on päälimmäinen kerros?
Kommentit (16)
Öljytyn vuoan pohjalle:
pasta
valkokastike
pasta
jauhiskastike
pasta
valkokastike
(juustoa)
Alimmaksi pastalevyt, että voi siististi nostaa pois vuoasta.
Kyllä palasen saa nätisti vuuasta ilman sitä alimmaista pastalevyäkin, jos ruoka ei ole tullut just uunista.
Ei kyllä se on besamel-kastike ( jusoinen valkokastike)
levyt
jauhelija
besamel
levyt
jauheliha
besamel
levyt
besamel
juustoraaste
levyt
Lasagne on niin vanha ruoka, että mitään virallista oikeaa tapaa ei ole, jokainen voi tehdä omalla tavallaan.
Itse teen näin:
pohjalle jauhelihakastike ja hieman valkokastiketta
levyt
jauheliha- ja valkokastike
levyt
jne
Päällimmäiseksi levyt ja sen päälle kunnolla valkokastiketta ja juustorastetta. Saa nätisti pois vuoasta kunhan antaa vetäytyä hieman ennen syömistä
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 13:06"]
Ei kyllä se on besamel-kastike ( jusoinen valkokastike)
l
[/quote]
Lasagnen kotimaassa ei kyllä juuri koskaan laiteta juustoista kastiketta vaan ihan valkokastike, ja sitten erikseen juustoa jos halutaan.
Uuniin meni nyt kuten aina ennenkin jauhelihakastike (tai no meillä soija) pohjalla. Voisi ensikerralla kokeilla laittaa levyt joka väliin kuten joku kirjoiiti.
ap
Mä laitan aina
-juusto
-tomaattinen jauhelihakastike
-levyt
ja päällimmäiseksi levyt ja juustokastike sekä juustoraaste. Näin meillä on Nonna opettanut joten sillä tulee itsekin tehtyä.
Minä teen lasagnen näin:
- tomaattikastike
-lasagnelevt
-valkokastike
-tomaattikastike
-lasagnelevyt
-valkokastike
-tomaattikastike
-lasagnelevyt
-juustoraaste pinnalle ja tomaattikastikkeenkastikkeen rippeet pinnalle, jotta levyt eivät käpristy uunissa (kerran tuli tehtyä sekin virhe)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 13:02"]
Öljytyn vuoan pohjalle:
pasta
valkokastike
pasta
jauhiskastike
pasta
valkokastike
(juustoa)
Alimmaksi pastalevyt, että voi siististi nostaa pois vuoasta.
[/quote]
Perinteisesti ei näin, vaan molempia kastikkeita samaan väliin aina, valkokastike päällimmäisenä, ja viimeisten levyjen päälle pelkkää valkokastiketta (ja sitä juustoa). Tietenkään ei ole pakko tehdä just näin, ja varmaan muutenkin tulee hyvää, mutta tää on ehdottomasti se perinteinen tapa. Pohjakerroksesta en sitten oo niin varma, mutta ite tykkään laittaa valkokastiketta.
Niin ja lasagnea voi tietysti ntehdä ihan lukemattoman monilla erilaisilla täytteillä, ei oo pakko olla bolognesea ja bechamelia.
Rasvattuun astiaan eka jauhelihasoosi pohjaan.
Sitten alkaa kerrokset joka alkaa pastalla. Sitten liha, päälle valkokastike. Näitä kerroksittain. Viimeselle kerrokselle valkokastike ja juustoraaste.
Mitä sitten että Lasage on vanha ruoka? Kyllä sille on silti ohjeensa. :)
Kokki
En minä siitä tiedä mikä on oikein ja mikä ei, mutta laitan aina tomaattikastikkeen pohjalle ja sitten bechamelin ja pastalevyn. Samassa järjestyksessä siihen asti että kastikkeet loppuvat.
En tykkää rapeasta pinnasta lasagnessa (tiedän, olen outo) joten laitan uuniin folion päälle ja otan pois varttia ennen valmista.
Jos tahtoo oikein possutella, voi jokaisen bechamel-kerroksen päälle lisätä jotain herkkujuustoa oman maun mukaan :)
miksi rasvaatte vuoan? kastikkeissa on rasvaa pilvin pimein
15, siksi, että levyt tarttuvat siellä reunoissa helposti muutoin vuoan reunaan.
Ap: voit panna kumpaa tahansa sinne pohjalle, jauhelihakastike ei kärvähdä kuumassakaan uunissa ihan yhtä herkästi kuin valkokastike kiinni siihen vuokaan. Mutta kumpi vain käy.
Panet sekä jauhelihakastiketta että valkokastiketta molempia, ja sitten pastaa. Eli EI kuten kolmonen tekee.
Ja päällimmäiseksi valkokastiketta, jotta tulee ruskistunut pinta.
Itse teen bechamel-kastiketta juustoraasteen kera, ei siis ihan sitä perinteisintä bechamel-kastiketta. Luulenpa ketjun muidenkin vastaajien lisäävän siihen juustoraastetta...
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 15:29"]
15, siksi, että levyt tarttuvat siellä reunoissa helposti muutoin vuoan reunaan.
Ap: voit panna kumpaa tahansa sinne pohjalle, jauhelihakastike ei kärvähdä kuumassakaan uunissa ihan yhtä herkästi kuin valkokastike kiinni siihen vuokaan. Mutta kumpi vain käy.
Panet sekä jauhelihakastiketta että valkokastiketta molempia, ja sitten pastaa. Eli EI kuten kolmonen tekee.
Ja päällimmäiseksi valkokastiketta, jotta tulee ruskistunut pinta.
Itse teen bechamel-kastiketta juustoraasteen kera, ei siis ihan sitä perinteisintä bechamel-kastiketta. Luulenpa ketjun muidenkin vastaajien lisäävän siihen juustoraastetta...
[/quote]
Ai perhana, ihan tosi. Lisään siis automaattisesti juustoraastetta bechamel-kastikkeeseen. Tuli oikosulku ja muistelin että bechameliin kuuluu juusto mutta eihän se niin ollutkaan.
14
Mä en tiedä mikä on oikea tapa, mutta mä laitan aina pohjalle hieman jauhelihakastiketta sekä juustokastiketta. Laitan niitä molempia jokaiseen kerrokseen, mutta päällimmäiseen, levyjen päälle laitan juustokastikkeen ja raastettua juustoa vielä sen päälle.