Hyvä ystävä menossa naimisiin luuserin kanssa
Hyvä ystäväni on vuosia etsinyt epätoivoisesti miestä, vanhaksipiiaksi jäämisen pelossa. Nyt hän sitten tarttui ensimmäiseen tilaisuuteen mikä vastaan tuli. Miehen hän tapasi syksyllä, häät ovat ensi kesänä.
En pidä mahdottomana, että nopeasti solmittu parisuhde onnistuisi, mutta tämä mies... Kukaan ystäväni lähipiiristä ei pidä hänestä. Mies on kyllä älykäs ja hyvätuloinen, mutta hän on myös ylimielinen, huumorintajuton (osaa kuitenkin nauraa muiden epäonnistumisille), epäempaattinen, kylmä ja etäinen. Yleiskuva on suoraan sanottuna kalsea.
Tähänkin voisi kai tottua, mutta ystäväni itse tiedostaa asian. Olemme varovasti jopa keskustelleet asiasta, ja ystäväni näkökulma on, että voisi pahemminkin olla, sillä mies ei sentään lyö, ryyppää jne.
Mielestäni ystäväni tekee suuren virheen. Parempi olisi olla yksin kuin tehdä noin suuria kompromisseja ja rynnätä suin päin naimisiin. Hän on sitä paitsi vielä alle 30-vuotias, joten tässä kiireen pitämisessä ei ole järkeä!
Kommentit (44)
Hankala paikka. Jos olet yrittänyt jo puhua ystäväsi kanssa et voi paljon muuta tehdä. Paitsi yrittää jättää hienotunteisuuden ja sanoa suoraan miltä sinusta naimisiinmeno kyseisen miehen kanssa tuntuu. Jos ystävä silti päättää vihille mennä, ei siinä voi muuta kun odottaa koska tukea tarvitaan.
Jos / kun huonosti käy, yritä olla sanomatta mitäs minä sanoin. Toista hävettää ihan tarpeeksi muutenkin.
Paras ystäväni oli vuosia sitten vastaavassa tilanteessa vaikkakin pitempään seurustelleena. Avioliitto kesti alle vuoden. Nöyryytys oli muuttunut väkivallaksi. Onneksi hän uskalsi kertoa mitä kodin seinien sisällä tapahtuu, epäilyksiä itselläni oli jo ennen sitä. Onneksi hän tarttui tarjoukseeni lainata hänelle takuuvuokrat ja muut tarvittavat rahat, jotta sai eron vireille.
Minua harmittaa ja surettaa edelleenkin etten painokkaammin puuttunut hääsuunnitelmiin vaikka varoituskellot kilkattivat päässäni.
Kumpikohan mahtaa jäädä kuvioihin; se elämänkumppani vai tuollainen "ystävä" joka arvostelee noin henkilökohtaisia valintoja? Mitä luulet? On olemassa asioita mihin ei puututa mikäli ei pyydetä puuttumaan, ja ainakin minun mielestäni tuo on juuri eräs sellainen. Jokainen valitsee kumppaninsa itse, ja tekee myös mahdollisesti virheensäkin itse. Tuskin ystävä on holhouksen alainen tai oikeasti tyhmä?
Vai että on mies älykäs ja hyvätuloinen? Kuulostaa siltä, että valinta on tehty juurikin noilla kriteereillä.
Menetin siskoni kuvailemallesi kusipäälle. Mies vihaa minua ja miestäni. Emme osaa arvostaa hänen mahtavaa pörssisalkkuaan. On hieman vaikeaa kun tiedän, että sisko kärsii ja väkivaltaa on ollut ainakin kerran. Ei lohduta ajatus siitä, että systeri pääsee Pariisiin shoppaamaan ja ihailee merta sikakalliilta parvekkeeltaan. Huoli on jatkuvaa. Olen ilmoittanut, että jos vielä kertoo miehen lyöneen, ilmoitan poliisille. Eli ei enää kerro minulle, mutta otin riskin. Sanoin, että meille voi tulla koska tahansa, ovi on aina auki. Toivon olevani väärässä miehen suhteen ja haluan uskoa hänen muuttuneen...
Huh huh. Tuollaisen salamarakastumisen jälkeen siskoni meni naimisiin miehensä kanssa, kiireellä tehtiin kaksi lasta ja talot ja autot jne. hankittu isolla velalla. Avioliitto on hyvin onneton ja siskoni yksinäinen ja alistettu vaimo. Mies elää leveästi omaa elämäänsä ja sisko hoitaa kotia eikä saa liikkua enää missään ilman lapsia. Iloinen ja energinen siskoni on muuttunut jonkun idiootin kotiorjaksi.
Siskoni sanoisi katuvansa varmaan, jos uskaltaisi puhua. Mutta ei hän puhu, on vaan hiljaa ja kasvoista ja olemuksesta näkee, että kärsii.
Tärkeintä on kuitenkin, että mies ei lyö tai ole väkivaltainen mahdollisia lapsiakin ajatellen. Kyynisiä ihmisiä tässäkin ketjussa, kyllä mies voi muuttua. Ystäväsi täytyy vain ymmärtää panostaa suhteeseen, jotta mies muuttuisi positiivisempaan suuntaan!
Surulliseksi tekeviä tapauksia. Sinkkuna olisi myös paljon miehiä, jotka eivät varmasti ole täydellisiä, mutta ainakin haluaisivat kohdella omaa naistaan hyvin.
t. Mies
Joopa joo. Kovat on puheet. Haluan nähdä nuo sinkkumiesten puheet käytännössä.
Se että olette sinkkuja on selviö.
-Kermaperse David
Kuinka hyvin tunnet kyseisen miehen? Oma mieheni on tosi ujo ja uusien ihmisten seurassa jännittää, mikä näyttäyttyy usein "kalseutena". Ei todellakaan ole mikään läpänheittäjä, joskus saattaa vaikuttaa jopa tylyltä. Kotioloissa ja tuttujem kesken mies on aivan erilainen, ihana, hauska, empaattinen ja rento. Älä tuomitse miestä liian nopeasti!
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 21:57"]
Joopa joo. Kovat on puheet. Haluan nähdä nuo sinkkumiesten puheet käytännössä.
Se että olette sinkkuja on selviö.
-Kermaperse David
[/quote] Kaikki parisuhteessa olevat ovat olleet joskus sinkkuja. Viittasit ilmeisesti minun kirjoitukseeni, en ole itse sinkku.
t. Mies
Hmmm, ihan semmoinen minua vaan kiinnostaisi, että onko arvon ap kenties itse vastentahtoisesti sinkku/eronnut/yh:ksi ilman omaa tahtoaan jäänyt tai jotakin sellaista. Kun olen tässä jo aika kauan elänyt ja nähnyt naisten toimintaa ihan huom. jopa omia ystäviään kohtaan, niin en minä pitäisi minään ihmeenäkään, etteikö taustavaikuttimet ap:lla olisi jotkut sellaiset, mitkä tästä aloituksesta eivät käyneetkään lukijoille ilmi. Kateus. Oho, no mutta siinä se minulta jo vahingossa lipsahtikin!
No mutta, toki sekin on mahdollista, että mies on ihan kamala ja kaikkea ja suhde on tuhoon tuomittu ja niin pois päin, mutta kaikkihan loppuu kuitenkin aikanaan. Ehkä hyvät puolet mitkä eivät ap sinun tietoosi koskaan tulekaan, ovat sen verran hyvät siinä suhteessa, että nainen (sekä mies, molemmat) kokevat saaneensa juuri sen mitä tahtoivatkin. Tarkoitan esim. hyvää seksielämää, turvattua taloutta ja sen sellaista.
Olen aina ihmetellyt millaiset ihmiset on muiden yläpuolella.
Mikä sinä olet tuomitsemaan sen toisen?
Minusta taas sun kaverisi paikka olisi olla kumppaninsa puolella, koska on heillä jotain ihanaakin yhdessä. Vaikka sinä et sitä näkisi niin millainen ihminen sinä oikeasti olet? Ja häihikin varmaan menet? :(
Täälläkin on ihan sama tilanne! Huh. Kunpa ystävämme tajuaisivat asian ja ottaisivat sumentavat lasit pois nenältään. Ei tässä oikeastaan mitään voi tehdä..
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 22:13"]
Hmmm, ihan semmoinen minua vaan kiinnostaisi, että onko arvon ap kenties itse vastentahtoisesti sinkku/eronnut/yh:ksi ilman omaa tahtoaan jäänyt tai jotakin sellaista. Kun olen tässä jo aika kauan elänyt ja nähnyt naisten toimintaa ihan huom. jopa omia ystäviään kohtaan, niin en minä pitäisi minään ihmeenäkään, etteikö taustavaikuttimet ap:lla olisi jotkut sellaiset, mitkä tästä aloituksesta eivät käyneetkään lukijoille ilmi. Kateus. Oho, no mutta siinä se minulta jo vahingossa lipsahtikin!
No mutta, toki sekin on mahdollista, että mies on ihan kamala ja kaikkea ja suhde on tuhoon tuomittu ja niin pois päin, mutta kaikkihan loppuu kuitenkin aikanaan. Ehkä hyvät puolet mitkä eivät ap sinun tietoosi koskaan tulekaan, ovat sen verran hyvät siinä suhteessa, että nainen (sekä mies, molemmat) kokevat saaneensa juuri sen mitä tahtoivatkin. Tarkoitan esim. hyvää seksielämää, turvattua taloutta ja sen sellaista.
[/quote]
Totta. Yksinjääneet naiset aina eniten kannustavat ystäviään eroamaan pienestäkin syystä. Se on se kateus.
Täsmälleen, kateus, tai voihan ap:lla jopa olla oma kumppanikin, ei sekään poissulje sitä etteikö nainen olisi naiselle niin usein... nainen.
ja sulla ei ole ketään, eihän ap? Kondylooma ja paljon mamukokemuksia, lukutaidottomuus on sinun mielestäsi bonusta.
"hyvä ettei miehes lyö, enhän löisi minäkään, paljon muuta hyvää mä en pysty keksimään..."
Mulla on yksi sinkkuystävä, jolle ei olisi ikinä pitänyt kertoa parisuhderiidoista, sillä hän kannustaa eroamaan vieläkin, vaikka parisuhteeni voi tällä hetkellä loistavasti. Koska hän on itse ypöyksin, on hän ottanut asiakseen kannustaa kavereitansa jättämään "paskat miehet" ja elämään itsellisesti. Hän ei pysty käsittämään sitä, että suhteisiin kuuluu sekä ylä- että alamäkiä ja luulee että mies jonka kanssa on joskus ollut ongelmia on läpeensä paha. Hän ei ole koskaan itse ollut kyvykäs pitkään parisuhteeseen ja on itse valmis luovuttamaan pienistäkin jutuista. Hän ei ymmärrä mitä tarkoittaa rakkaus ja mitä tarkoittaa että tahtoo rakastaa.
Nöyryyttäminen julkisesti on kamalaa. En tarkoita vain sellaista ohimenevää "sanoitpas typeräsit"-kommenttia vaan sellaista tahallisen piikikästä ja ilkeää, harkittua huomautusta. Erään tuttuni mies teki juuri näin, ja tämä nainen vain kärsi kaiken, hyssytteli, vetosi humalatilaan (vaikka selvänä juuri piikitteli) jne. Onneksi sitten tajusi lopulta jättää miehen, kun löysi tämän sängystään toisen naisen kanssa.
Kyllä se jotain kertoo, että sitä rakastaan haluaa jatkuvalla syötöllä pilkata ja ivata julkisesti.
Sama tilanne! Mulla 40v ystävä joka löysi miehen joka on alkoholisti, alistaja, kontrolloiva ja ilkeä ihminen. Ystäväni on päättänyt mennä naimisiin tämän miehen kanssa koska ei ole koskaan ollut naimisissa ja haluaa naimisiin. Näköjään kenen tahansa kanssa. Olen sanonut ystävälle suoraan mutta ei auta. Tehkööt virheensä!