Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon autisteja kiusataan?

Vierailija
01.07.2020 |

Lapseni on Asperger, ja jo alakoulussa on jouduttu puuttumaan hänen kiusaamiseensa. Nyt yläkouluun siirtyminen hirvittää jopa niin paljon, että harkitsemme kotikoulua. Lapsi on lahjakas, mutta ei niin pärjäävää sosiaalisesti. Aggressiivinen hän ei ole lainkaan, lähinnä jää aina syrjään.

Välillä kuulee että jopa aikuset kiusaavat autisminkirjolaisia (työelämä, opinnot). Onko tämä totta, vainotaanko tätä ihmisryhmää?

Kommentit (112)

Vierailija
101/112 |
07.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulumaailmasta en tiedä, mutta meillä töissä erästä tällaista työntekijää kiusattiin - keski-ikäisten toimihenkilömiesten johdosta. Tyyppi ei itse valittanut, mutta alkoi käydä tosi masentuneeksi. Työkaverit sitten veivät asian ylemmäksi, ja siihen puututtiin. Ihmiset sietävät yhä vain heikosti erilaisuutta, olemme kuvottava laji. Muistoissa holokausti. Mihin tahansa pystytään.

Ihminen kiusaa erilaisia. Eläimet taas tappavat poikkeavat yksilöt.

Vierailija
102/112 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole edea mitään diagnoosia, mutta ekassa työpaikassa eräs nainen kutsui minua "erityiseksi", ei mitäääään hajua miksi.

Siis esitteli minut "tässä on tää meidän erityis tapaus"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/112 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole edea mitään diagnoosia, mutta ekassa työpaikassa eräs nainen kutsui minua "erityiseksi", ei mitäääään hajua miksi.

Lähti liian ajoissa

Niin todellakin uskon ettei kiusaaminen jää kouluun.

Vierailija
104/112 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusi vittuilla ja lytätä sinut muiden ihmisten edessä. Naisvaltaisella työpaikalla varsinkin "erityiseksi" leimaamiseen riittää se, ettet esitä tekoempaattista ja sinulla on muita mielenkiinnon kohteita kuin oma ja työkavereidesi yksityiselämä.

t. myös "erityiseksi" joskus leimattu, jolla ei ole läheskään riittävän paljon as-diagnoosiin vaadittavia kriteereitä.

Vierailija
105/112 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni taas on ollut lievästi aspergerin vahvasti kiusaama. Siinä harmitti se, että jotenkin olisi pitänyt hyväksyä kiusaaminen, koska kiusaaja on asperger.

Ei, aspergerejä ei saa kiusata, mutta hekään eivät saa kiusata.

Vierailija
106/112 |
15.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo aiemmin mainittu sosiaalinen kuntoutus on tärkeä seikka. Ja ei, en tarkoita sillä sitä, että ihmiset eivät kelpaisi sellaisina kuin ovat vaan sitä, että kaikkien on huomioitava muut.

- Yhdellä luokalla oli asperger poika, joka luennoi tunnit läpensä omista näkemyksistään. Mieti itse, miltä tuntuu, jos päivästä ja viikosta sekä kuukaudesta ja vuodesta toiseen joudut tätä kuuntelemaan ja tila opetuksesta menee tähän. Vaikka olisi kuinka suvaitsevainen, niin ihan koko kouluajan opetuselämäänsä ei voi yhden ihmisen takia tuhlata. Muita oppilaita alkoi jo ahdistaa kouluun meno. Tämä ei ollut pojan vika toki vaan sen, ettei tähän laitettu rajoja.

- Toinen omasi erityiskiinnostuksen, josta jokaisen olisi pitänyt olla nonstop kiinnostunut. Tämäkin uuvutti ympäristön ja oli lähinnä lapsen suvun vika, joka ei ollut lapselle opettanut, että muut ihmiset eivät pysähdy hänen kiinnostuksensa ympärille aina.

Mitä yritän sanoa on se, että iso osa lapsista on hyvinkin suvaitsevia, mutta sen verran sosiaalista kuntoutusta on hyvä olla, ettei ympäristö aidosti uuvu ja sitä kautta ala vältellä.

Vierailija
107/112 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni taas on ollut lievästi aspergerin vahvasti kiusaama. Siinä harmitti se, että jotenkin olisi pitänyt hyväksyä kiusaaminen, koska kiusaaja on asperger.

Ei, aspergerejä ei saa kiusata, mutta hekään eivät saa kiusata.

Tuo on totta, että sääntöjen pitää olla kaikille samat ja että asperger tms. ei ole mikään vapaalippu huonoon ja ilkeään käytökseen.

Minun luokallani oli ala-asteella eräs tyttö, jolla oli ilmeisesti jotain laaja-alaista oppimisvaikeutta. Luki kuudennella luokalla kolmannen luokan englantia, istui jatkuvasti tukiopetuksessa matematiikan takia, oli jossain vaiheessa sairaalakoulussakin jne. Tämä tyttö oli hirvittävän ilkeä ja ivallinen ja tykkäsi kiusata erityisesti hyvin koulussa pärjääviä oppilaita. Joskus kerroin opettajalle hänen käytöksestään ja vastaus oli, että onhan se ikävää mutta täytyy ymmärtää, että hänellä on varmasti paha olla, koska on niin paljon muita heikompi. Joo, en sitä epäillytkään yhtään mutta ei ratkaisu pahaan oloon saa silti olla toisten kiusaaminen ja lyttääminen.

Vierailija
108/112 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo aiemmin mainittu sosiaalinen kuntoutus on tärkeä seikka. Ja ei, en tarkoita sillä sitä, että ihmiset eivät kelpaisi sellaisina kuin ovat vaan sitä, että kaikkien on huomioitava muut.

- Yhdellä luokalla oli asperger poika, joka luennoi tunnit läpensä omista näkemyksistään. Mieti itse, miltä tuntuu, jos päivästä ja viikosta sekä kuukaudesta ja vuodesta toiseen joudut tätä kuuntelemaan ja tila opetuksesta menee tähän. Vaikka olisi kuinka suvaitsevainen, niin ihan koko kouluajan opetuselämäänsä ei voi yhden ihmisen takia tuhlata. Muita oppilaita alkoi jo ahdistaa kouluun meno. Tämä ei ollut pojan vika toki vaan sen, ettei tähän laitettu rajoja.

- Toinen omasi erityiskiinnostuksen, josta jokaisen olisi pitänyt olla nonstop kiinnostunut. Tämäkin uuvutti ympäristön ja oli lähinnä lapsen suvun vika, joka ei ollut lapselle opettanut, että muut ihmiset eivät pysähdy hänen kiinnostuksensa ympärille aina.

Mitä yritän sanoa on se, että iso osa lapsista on hyvinkin suvaitsevia, mutta sen verran sosiaalista kuntoutusta on hyvä olla, ettei ympäristö aidosti uuvu ja sitä kautta ala vältellä.

Tuollaiset tapaukset eivät kuulu normaaliluokkiin. Jos ei osaa käyttäytyä ja pysty olemaan häiritsemättä muita, niin pienluokkaan silloin kuuluisi.

Vierailija
109/112 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kerran kun autisti suuttuu ja antaa takaisin...

🤓

Mielestäni kylläkin kiusaajat on niitä autisteja. Suoraan perähikiän takapukamasta, tulosta huonosta ja monistuneesta geeniperimästä.

Vierailija
110/112 |
25.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulumaailmasta en tiedä, mutta meillä töissä erästä tällaista työntekijää kiusattiin - keski-ikäisten toimihenkilömiesten johdosta. Tyyppi ei itse valittanut, mutta alkoi käydä tosi masentuneeksi. Työkaverit sitten veivät asian ylemmäksi, ja siihen puututtiin. Ihmiset sietävät yhä vain heikosti erilaisuutta, olemme kuvottava laji. Muistoissa holokausti. Mihin tahansa pystytään.

Ihminen kiusaa erilaisia. Eläimet taas tappavat poikkeavat yksilöt.

Kyllä eläimetkin usein vain kiusaavat poikkeavia yksilöitä. Ja usein ihmiset tappavat poikkeavia yksilöitä.

Vierailija
111/112 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä tutkimustulos: "ystävät" hyväksikäyttävät ja ryöstävät autistisia https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jarkyttava-tutkimustulos-ystavat-hy…

Vierailija
112/112 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon.

Murrosikä on autisteille vaikeaa muutenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi