Liikunnan/urheilun ylläpito raskaana
Kertokaa pliis hyviä kokemuksia siitä miten olette jatkaneet liikuntaa ja urheiluharrastuksia läpi raskauden. Itse pelkään että muutun taas valaaksi kuten ensimmäisellä kerralla. Nyt siis tarkoituksena hoitaa homma hieman toisin.
Kommentit (10)
Tämä kiinnostaisi minuakin. Riippuu varmaan ennen muuta omasta olosta. Jos on tosi voimakasta pahoinvointia tai kipuja, niin ei varmaan pysty liikkumaan kovin paljon. Liikunta kuitenkin usein myös auttaa erilaisiin kolotuksiin, koska aineenvaihdunta elimistössä lisääntyy jne.
Mulla on pari hyväkuntoista tuttua, jotka ovat jatkaneet aika kovaakin treeniä läpi raskauden lähelle laskettua aikaa. Molemmat myös toipuivat ja palautuivat synnytyksestä nopsaan, kiloja ei jäänyt ja jatkoivat treenejä aika pian synnytyksen jälkeen. Mutta tämäkin riippuu varmasti lähtötasosta: jos ennen raskautta ei ole juuri liikuntaa harrastanut, kannattaa edetä aika maltillisesti, mutta jos kunto on ennestään hyvä, ei mikään estä jatkamasta. Hyväkuntoisten naisten synnytykset ovat käsittääkseni usein myös helpompia ja nopeampia.
Tässäpä yhden firman suositus: http://www.sats.fi/kuntoilu/perhe/harjoittelu-raskauden-aikana/harjoittelu-raskauden-aikana/ . Rehellisesti sanottuna olin hiukan yllättynyt, miten paljon voisi kuitenkin harjoitella.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 12:04"]
Tässäpä yhden firman suositus: http://www.sats.fi/kuntoilu/perhe/harjoittelu-raskauden-aikana/harjoittelu-raskauden-aikana/ . Rehellisesti sanottuna olin hiukan yllättynyt, miten paljon voisi kuitenkin harjoitella.
[/quote]
Kritisoisin tätä linkkiä sen verran, että nuo sykerajasuositukset raskaana oleville ovat aika kiistanalainen aihe. Itse suhtaudun niihin aikansa eläneinä suosituksina. Käsitykseni mukaan useissa tutkimuksissa ei ole voitu osoittaa, että sykkeen nostamisesta neuvottujen rajojen yli olisi jotakin haittaa sikiölle. Minkään yhtenäisen sykerajan asettaminen eri-ikäisille, -kuntoisille ja ylipäänsä erilaisin fyysisin ominaisuuksin varustetuille ihmisille on myös hankalaa.
Jokainen kuitenkin tekee niin kuin itsestä oikealta tuntuu. Ja tosiaan mielestäni kannattaa miettiä, millainen kunto oli ennen raskautta, ja toimia sen mukaan.
Mun lapsi syntyi keskosena viikoilla 31. Mikä osuus on rankalla liikunnalla, sitä ei tiedä kukaan... mutta tokan raskauden aikana aion keskittyä kevyeeseen liikuntaan.
kiitos viesteistä, itsellä nyt melko hyvä kunto ja ok lähtötilanne, mutta olin kuitenkin ns. laihduttamassa ja lisäämässä liikuntaa. tämä pitää nyt sitten vaan suhteuttaa raskauteen.
t. ap
Olet mielestäni ihan oikeilla jäljillä. Jos kaikki on kunnossa, etkä esimerkiksi kärsi ennenaikaisen synnytyksen vaarasta, voit jatkaa kaikkea mitä ennenkin hieman soveltaen. Esimerkiksi jossain vaiheessa hyppiminen (jumpissa tms.) varmaan alkaa tuntua epämukavalta, jolloin kannattaa höllätä ja korvata hypyt muilla liikkeillä. Ylipäänsä liikunnasta on kuitenkin kiistatta useimmiten enemmän hyötyä kuin haittaa, joten tsemppiä!
Raskauden aikana muuten kannattaa ottaa ilo irti myös venyttelystä.
terv. aiemmin ketjuun vastannut
Liikunnan harrastamisessa ja sykkeen nousemisessa ei ole mitään huonoa eikä mitään tarviste välttää, kehosi kyllä ilmoittaa sulle milloin pitää lopettaa. Mikään, mikä tuottaa kipua tms ei saa tehdä. Itse olen käynyt salilla 2x viikossa mutta raskauden puolivälin jälkeen siellä alkaa supistella niin etten voi käydä enää. lähinnä rauhallisia kävelylenkkejä enää pystyn tekemään, suonikohjut alkaa lenkkeillessä puolestaan sattumaan joten liikunnasta ei enää oikein voi puhua... rv 28 ja neljäs raskaus.
Minä jatkoin streetdance- harrastustanI ihan normaalisti raskaana- ollessani viikolle 32 asti. Olisin varmaan jatkanut edelleen, ellei kausi olisi loppunut siltä erää. Tanssinopettajani ja neuvolan lääkäri kannustivat ja pitivät liikkumista erittäin hyvänä asiana. Nyt olen uudelleen raskaana ja samalla tavalla aion toimia. Omaa kehoa kuunnellen mutta silti hyvällä sykkeellä ja aika rankkoja treenejä. Oma olo menee huonoksi jo paljon ennen kuin sikiölle voi mitään tapahtua.
Tosin valas minusta tuli liikunnasta huolimatta :)
Voi niin suunnittelin minäkin, urheilija taustalla luulin asian olevan itsestään selvä. Joopa jooo...siis voimakkaan pahoinvoinnin aikanakävellä löntystin todella hitaasti, kun oksetti koko ajan , supistelut alkoivat jo viikolla 17, joten lujaa en voinut mennä. Salilla en voinut käydä, koska oksentelin. Loppuraskaudesta tein edelleen hitaita kävelylenkkejä, muuhun ei pystynyt.