Kaveriperheen kanssa mökillä
Päätettiin viettää juhannusta kaveriperheen kanssa mökillä. Meillä on isot lapset, kaveriperheellä pienemmät lapset. Olin luullut, että tietenkin isoilla ja pienillä on eri säännöt ja vanhemmat huolehtivat pääsääntöisesti omista lapsistaan. No ei mennyt näin.
Olenko minä oikeasti löpsö tai muuten vaan ulalla lastenkasvatuksessa? Vai eikö pienten lasten vanhemmat (ainakaan nämä yhdet) tajua millaista isojen lasten kasvatus on?
Esim.
Uiminen: samat säännöt 14 ja 16 v:lle ja 5 ja 7 v:lle? Uimavahti, hyppiminen veteen, uimapaikka, uima-aika?
Vesiurheilu: veneily, suppailu, vetorengas. Samat säännöt taas?
Syöminen ja nukkuminen?
Puhelimen tuijottelu?
Ei meidän 16 v edes kysy, saako ottaa voileivän, limsan tai omia (!) sipsejään. Haluaa lähteä kauemmaksi (kertoo kyllä minne ja kännykkä mukana ja liivit päällä) suppailemaan (yksin tai veljensä kanssa). Hyppää pää edellä laiturilta (paikkaan, jossa pulikoitu juuri) ja saattaa mennä yllättäen uinnillekin. Puhelinta tuijottelee välillä, itse asiassa mökillä harvinaisen vähän. 14 v on enemmän kiinni puhelimessa.
Ei meidän lapset halua olla mitään lastenvahteja ja leikkisetiä. Välillä kyllä, mutta ei koko aikaa. Eivät he halua juhannusjuhlissa juoda vain vettä ja maitoa ja "terveellistä ruokaa" ruoka-aikoina. Ja sitäkin saman määrän kuin pikkulapset. Turha toivoa teinejä perheen kanssa möklle, jos mitään kivaa ei saa tehdä.
Mä sitten diilasin teineille telttaan sipsejä ja limuja, yritin harhuttaa pieniä, että eivät näkisi kun isot lähtevät suppailemaan yms. Kauheaa itkua ja parkua (pienillä), ja valitusta (isoilla), kun homma ei oikein toiminut.
Onko mökillä kaikilla samat säännöt? Saako pientä ymmärtämään, että isoilla on erikoislupa sipseihin ja limsaan, uimiseen, suppailuun ja myöhään valvomiseen ja heillä ei?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa asiaa sen pikkulasten äidin kannalta. Kuinka kivaa hänellä ja lapsilla on juhannuksena, jos pitää vääntää joka asiasta? Toiset syövät mässyä, uivat ja valvovat ja hänen pitää yrittää pitää huolta omista lapsistaan kun muut aikuiset pämppäävät ja nuoriso riekkuu pitkin yötä ja nukkuu taas puoleen päivään, jolloin pitäisi pitää lapset hiljaisina ja valitusta tulee kun tuo ei onnistu.
Luulisi olevan selvää, että niin kauan kun on lapsia, mennään heidän ehdoillaan.
No jeps, millä perusteella sä välitset ne lapset joiden ehdoilla mennään?
Me oltiin reissussa kolmen perheen voimin, asuttiin samassa asunnossa niin, että jokaisella perheellä oli oli oma makuuhuone ja muuten tilat oli yhteiset. Oisko meidän pitäny arpoa ne lapset joiden mukaan mennään vai olikohan ihan viisasta miettiä asia niin, että nyt ollaan lomalla ja voidaan joustaa kaikki puolin ja toisin?
Mulla ei edes arjessa voida mennä vain toisen lapsen ehdoilla kun mun molemmat lapset on aivan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Pikkulapsiperheet eivät tiedä muusta kuin pikkulapsiarjesta. Mulla on teinejä ja pikkulasten vanhemnat ei esim. tajua, miten mä pääsen harrastamaan ilman niitä teinejä ja ihmettelevät, kun saan lomalla nukkua pitkään. "Eikö lapset herätä?" No ei todellakaan teinit herätä mua lomalla. Nukkuvat itsekin pitkään tai jos heräävät aikaisin, ovat kännykällä/lukevat jotain/tekevät aamupalaa itselleen tms. ja ovat tyytyväisiä, kun äiti ei patistele heitä kotitöihin heti aamusta.
Ompa sulla hölmöjä kavereita. Itselläni on vasta pienet lapset mutta tiedän kyllä, että teinit on jo itsenäisempiä. Kaikissa tuntemissani pikkulapsiperheissä tämä tiedetään. Ehkä mulla onkin poikkeuksellisen älykäs kaveripiiri 🤔
Taitaa ap olla vaativan alan asiantuntija.
ei tuommosia ongelmia ole oikeasti kellään normaalilla ihmisellä.
juuri näitten takia ihan Tk:ssa lekureiden pitäs suoraan sanoa millon jonkun ei kannata tehdä lapsia jos ei henkiset kyvyt riitä
Luvassa on karmea koulun aloitus, kun rajoja ei ole opetettu, vaan on säädelty ympäristön toimintaa.