Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriperheen kanssa mökillä

Vierailija
01.07.2020 |

Päätettiin viettää juhannusta kaveriperheen kanssa mökillä. Meillä on isot lapset, kaveriperheellä pienemmät lapset. Olin luullut, että tietenkin isoilla ja pienillä on eri säännöt ja vanhemmat huolehtivat pääsääntöisesti omista lapsistaan. No ei mennyt näin.

Olenko minä oikeasti löpsö tai muuten vaan ulalla lastenkasvatuksessa? Vai eikö pienten lasten vanhemmat (ainakaan nämä yhdet) tajua millaista isojen lasten kasvatus on?

Esim.
Uiminen: samat säännöt 14 ja 16 v:lle ja 5 ja 7 v:lle? Uimavahti, hyppiminen veteen, uimapaikka, uima-aika?
Vesiurheilu: veneily, suppailu, vetorengas. Samat säännöt taas?
Syöminen ja nukkuminen?
Puhelimen tuijottelu?

Ei meidän 16 v edes kysy, saako ottaa voileivän, limsan tai omia (!) sipsejään. Haluaa lähteä kauemmaksi (kertoo kyllä minne ja kännykkä mukana ja liivit päällä) suppailemaan (yksin tai veljensä kanssa). Hyppää pää edellä laiturilta (paikkaan, jossa pulikoitu juuri) ja saattaa mennä yllättäen uinnillekin. Puhelinta tuijottelee välillä, itse asiassa mökillä harvinaisen vähän. 14 v on enemmän kiinni puhelimessa.

Ei meidän lapset halua olla mitään lastenvahteja ja leikkisetiä. Välillä kyllä, mutta ei koko aikaa. Eivät he halua juhannusjuhlissa juoda vain vettä ja maitoa ja "terveellistä ruokaa" ruoka-aikoina. Ja sitäkin saman määrän kuin pikkulapset. Turha toivoa teinejä perheen kanssa möklle, jos mitään kivaa ei saa tehdä.

Mä sitten diilasin teineille telttaan sipsejä ja limuja, yritin harhuttaa pieniä, että eivät näkisi kun isot lähtevät suppailemaan yms. Kauheaa itkua ja parkua (pienillä), ja valitusta (isoilla), kun homma ei oikein toiminut.

Onko mökillä kaikilla samat säännöt? Saako pientä ymmärtämään, että isoilla on erikoislupa sipseihin ja limsaan, uimiseen, suppailuun ja myöhään valvomiseen ja heillä ei?

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanot ääneen, että sun lapsilla on myös omia juttuja.

Itse velvoittaisin isommat omat lapset tekemään jonkun yhden perhejutun päivässä, johon osallistuisi siis molempien perheet. Sit muu aika vapaavalintaista puuhastelua (poislukien kotitalousaskareet, mikäli niitä on siellä). Esim. koko porukan suppailuretki, koko porukan tikanheittokisa jne jne.

Vierailija
2/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmille voi sanoa, että meillä on meidän säännöt, mene kysymään omalta äidiltäsi, mitä tekisit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mökillä kaikilla samat säännöt?

-mökillä on ylipäätään aika vähän sääntöjä ja säännöt ihan kaikille samat ole

Saako pientä ymmärtämään, että isoilla on erikoislupa sipseihin ja limsaan, uimiseen, suppailuun ja myöhään valvomiseen ja heillä ei?

-se ei ole koskaan ollut lapsille epäselvää että ihmiset toimivatvähän eritavalla kaikki. Mökillä tosin ei eri-ikäisiä lapsia tosin ole ollutkaan. Mökkilo at vietämme lähinnä perheen kesken.

Vierailija
4/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokramökki vai kaveriperheen mökki? Jos olitte kaveriperheen vieraina ja käytitte heidän sup-lautojaan yms, silloin niiden suhteen heidän sääntönsä. Herkkujen, ruokailujen ja nukkumisten suhteen ei pitäisi olla mitään sanomista kaveriperheen tavoista jos herkut on omia ja  valvomiset ei häiritse muita.

Vierailija
5/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten helppoa olisikaan, kun epäselvät asiat otettaisiin aikuisten kesken puheeksi heti kun sellaisia ilmenee...

Ei pienten vanhempi voi tehdä sääntöjä teidän isoille lapsillenne. Mökki on siis ilmeisesti teidän? Olisit sanonut heti, että teidän lapset saa suppailla ja mennä vapaammin koska ovat jo sen ikäisiä. Pienille tietenkin toinen vanhemmista uimavahdiksi.

Tokikaan mitään sipsejä ei mässytetä ja limuja juoda pienten nähden ja tietäen, se nyt kuuluu jo käytöstapoihin.

Vierailija
6/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään ole samat säännöt. Haloo?

16-vuotiaalla ja 5-vuotiaalla on vieläpä täysin päinvastaisia sääntöjä; 16-vuotias on lähes aikuinen, 5-vuotias vielä täysin holhottava ja vahdittava.

Vierailija
7/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys: molempien vanhemmat tietysti vastaavat omista lapsistaan. Ei ole sinun ongelmasi toisten lapset.

Vierailija
8/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sitä miksi ihmiset lähtevät yhteisille reissuille ihmisten kanssa keiden kanssa ei voi puhua asioista suoraan.

Eikö se ole tosi raskasta?

Vierailija
9/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimisessa tai suppailussa nyt aika älytöntä, jos 16v on samoilla säännöillä kuin viisivuotias. Toisaalta jos olitte sen toisen perheen vieraana, niin on hyvin epäkohteliasta ottaa se perheen sup-lauta ja lähteä omille retkilleen, oli ihan minkä ikäinen tahansa.

Samoin omien sipsien jne syöminen tarjoamatta muille, on yksinkertaisesti epäkohteliasta jos sitä ei tee salaa teltassa. Kyllä nyt itseäkin vituttaisi, jos tuttavaperhe alkaisi nauttia jotain tapasherkkuja iltapalaksi tarjoamatta toisille. 

Jos toisten mökillä ei voi yhtä juhannusta olla juomatta limua ruokapöydässä, niin ei ne sinunkaan lapset kovin hyvinkasvatettuja ole. Limpparit ja herkut voi ihan hyvin nauttia illalla, kun tää juniori-osasto on jo nukkumassa. Olettaisin että nukkumaanmenoaika ei sentään ole sama 5v ja 16v lapsille.

Vierailija
10/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii olla kaikille samat säännöt mutta musta aika epäkohteliasta mättää herkkuja toisten edessä ja onneksi omat lapseni oon kasvattanut niin toiset huomioonottaviksi että ymmärtävät teini-iässäkin tämän. Eikä kenellekään ole hyväksi syödä herkkuja ihan koko aikaa.

Mun lapseni saa luvan kestää pettymyksen jos ei saa tehdä sitä mitä isommat esim vesillä. Kyllähän sen lapsi ymmärtää.

Eiköhän tollaiset mökkireissut saada sujumaan puhumalla ja tekemällä kompromisseja. Vähän jotenkin avuttomalta kyllä kuulostaa teidän touhu.

Vierailija
11/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaan tuttunne ovat kasvatusalan ammattilaisia, noiden lapsilla ei ole sääntöjä.

Kuitenkin miksei tuon ikäinen saisi hypätä tai kokeilla suppailla rajatulla alueella? Sipsejä varmaan voi ostaa sen verran että riittää pienillekin.

Vierailija
12/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä sitä miksi ihmiset lähtevät yhteisille reissuille ihmisten kanssa keiden kanssa ei voi puhua asioista suoraan.

No kun ei tullut mieleenikään, että kaveriperhe olettaisi, että meidän teineillä olisi leikki-ikäisten säännöt. Ei siis tullut mieleen etukäteen puhua näistä. Limsasta oli sen verran puhetta, että heidän lapsensa eivät sitä juo. Nähtävästi siis kuitenkin joivat ja ainakin itkivät, jos eivät sitä saaneet ja muut olisivat juoneet.

Tuttavaperheelle selvästi lapsi on lapsi. Iästä riippumatta. Ja ymmärrän, että on ihan helvettiä yrittää saada pieniä nukkumaan yhdeksäksi, jos puolet väestä vielä saunoo ja ui. Toisaalta en tajua, miksi selvästi virkeiden lasten pitäisi olla 20.30 sängyssä, kun sitten heräävät 05 aikoihin.

Ap

Vierailija
13/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei tullut mieleenikään, että kaveriperhe olettaisi, että meidän teineillä olisi leikki-ikäisten säännöt. Ei siis tullut mieleen etukäteen puhua näistä. Limsasta oli sen verran puhetta, että heidän lapsensa eivät sitä juo. Nähtävästi siis kuitenkin joivat ja ainakin itkivät, jos eivät sitä saaneet ja muut olisivat juoneet.

Tuttavaperheelle selvästi lapsi on lapsi. Iästä riippumatta. Ja ymmärrän, että on ihan helvettiä yrittää saada pieniä nukkumaan yhdeksäksi, jos puolet väestä vielä saunoo ja ui. Toisaalta en tajua, miksi selvästi virkeiden lasten pitäisi olla 20.30 sängyssä, kun sitten heräävät 05 aikoihin.

Ap

Voihan niistä asioista puhua silloinkin, kun tilanteet tulevat. Ei tarvitse sitten murehtia jälkeenpäin.

Vierailija
14/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvii olla kaikille samat säännöt mutta musta aika epäkohteliasta mättää herkkuja toisten edessä ja onneksi omat lapseni oon kasvattanut niin toiset huomioonottaviksi että ymmärtävät teini-iässäkin tämän. Eikä kenellekään ole hyväksi syödä herkkuja ihan koko aikaa.

Mun lapseni saa luvan kestää pettymyksen jos ei saa tehdä sitä mitä isommat esim vesillä. Kyllähän sen lapsi ymmärtää.

Eiköhän tollaiset mökkireissut saada sujumaan puhumalla ja tekemällä kompromisseja. Vähän jotenkin avuttomalta kyllä kuulostaa teidän touhu.

Eli jos kylässä on pieniä lapsia, jotka eivät saa syödä karkkia, sipsiä, mehua tai limua, niin sitten kukaan ei syö.

Ap

Vierailija
15/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos kylässä on pieniä lapsia, jotka eivät saa syödä karkkia, sipsiä, mehua tai limua, niin sitten kukaan ei syö.

Ap

Kyllä juhlahetkeen voi ottaa herkkujakin toisille tarjoten.

Miksi nämä toiset lapset ei olisi saaneet syödä sipsejä tai juoda limua?

Vierailija
16/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tai syö pienten mentyä nukkumaan tai syö sivummalla tai syö tekemättä asiasta numeroa.

Vierailija
17/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oot kyllä todella hankala ihminen, joo ei tarvitse juoda limua joka aterialla ja mässätä sipsiä kaiken aikaa. Katso Googlesta mikä on kompromissi. Tai toisten huomioonottaminen.

Mä osaan kumman rauhanomaisesti sopia ihmisten kanssa asiat. Kyllä se onnistuu normaalilta ihmiseltä. Tottakai nuoret saa herkkuja mutta ei tarvitse juoda limua aterialla tai mässätä herkkuja toisten edessä. Ei kai kukaan teini nyt niin jälkeenjäänyt ole ettei osaisi keskittää herkkuhetkiään vaikka siihen kun pienet on sängyssä tai uimassa ym.

Ylipäätään ei kannata viettää aikaa toisten ihmisten kanssa jos vain oma tapa olla on hyväksytty.

Vierailija
18/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä vähemmän tekee oletuksia muista ihmisistä sitä helpommalla pääsee. Mökille en lähtisi yhdessä perheen kanssa joiden tapoja ja "sääntöjä" tunnen noin huonosti ainakaan ellei niistä säännöistä tai suunnitelmista ole keskusteltu etukäteen.

Vierailija
19/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä juhlahetkeen voi ottaa herkkujakin toisille tarjoten.

Miksi nämä toiset lapset ei olisi saaneet syödä sipsejä tai juoda limua?

Koska tuttavaperheen äiti suuttui kovasti tästä. Heidän lapsensa eivät herkkuja syö. Piste.

Ap

Vierailija
20/104 |
01.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei selvästikään halua kertoa kenen mökki oli kyseessä. Tästä voinee päätellä että olivat kylässä ja olisi pitänyt saada elää kuin kotonaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän