Paljonko vauvanvaatteita ym. tarvitaan?
Eli laittakaas jotain listaa, esim. montako bodyä teillä oli tiettyä kokoa, monellako vaatteella mitäkin kokoa pärjää. Meille on tullut vauvaa varten PALJON sukulaisilta ja ystäviltä vaatteita, mutta rajalliset kaappitilat, enkä usko vauvan todella tarvitsevan ihan näin paljon vaatetta... Olisi siis tarkoitus karsia vain tarpeellinen määrä kaappeihin ja laittaa loput takaisin, mutta millä määrällä vaatetta sitten pärjättäisiin, jottei tule liikaa heitettyä takaisin? On mahdollisuus pestä pyykkiä vaikka päivittäin. :)
Kommentit (16)
Sitä ei oikeastaan pysty mitenkään kovin varmasti arvioimaan. Vauvat on niin erilaisia, että määrät vaihtelee ihan älyttömästi.
Vaikka mahdollisuus olisi pestä vaatteita päivittäin, vauvan vaatteet on tosi pieniä ja on kurja pestä niin paljon vajaita koneellisia. Jos on kovasti pulautteleva vauva, esimerkiksi refluksia, vaatteet saattaa mennä päästä varpaisiin vaihtoon viisi kertaa päivässä. Pari kolme päivää täytyy silti odottaa, että saa koneeseen edes jotenkin järkevän määrän täytettä ja kuivatus siihen päälle.
Hei, niitä vauvan vaatteita voi pestä ihan muun perheen pyykin kanssa! Meillä ainakin saa helposti koneen päivässä pestä. Samaan koneeseen heittää vielä vaikka harsoja ja pyyhkeitä, niin ei tarvitse kyllä sitä varten vaatevuorta, ettei kone muka täyttyis aikaisemmin...
Ei sulle ap kukaan mitään listaa voi antaa, mutta totta on, että mitään kovin suurta määrää/koko ei tarvit. Toiset toiaan pulauttelee runsaasti ja toisilla voi olla niskakakkataipumusta, jolloin pyykkä tulee enemmänkin. Toiset asvaa hurjaa vauhtia jolloin vaatekoko voi alussa mennä uusiksi parinkin viikon välein... Yksilöllistä kaikki. Jos nyt lonkalta heittäisin, että 10 bodyä/koko ja hieman vähemmn potkareita riittäs, jos pesee tiheään. Ja meillä kuivausrumpu vielä helpotti elämää jolloin puhdasta saa tarvittaessa hyvinkin nopeasti.
No älä ainakaan usko niitä neuvolan ohjekirjasten neuvoja siitä, että 3 kappaletta yhtä vaatetta riittää. Meillä meni alussa kymmenenkin bodya PÄIVÄSSÄ, kun vauva puklasi tosi paljon, vaikkei mitään refluksia ollut. Nyt ikää 6kk ja pärjätään pääsääntöisesti yhdellä bodylla ja housuilla päivässä.
Meillä oli 50cm bodyja vain muutama, ehkä 5kpl. 56 ja 62 kokoja oli tosi paljon, laskin kerran että yhtä aikaa käytössä oli n. 25 bodya ja silti pääsi kaappi välillä tyhjenemään. Ei siis pyöritetty pyykkiä ihan joka päivä.
Kyllä mä sanoisin että varaa ainakin 10 bodya ja muuta pitkähihaista yläosaa. Pikkuvauvalla mä ainakin pidin bodyn lisäksi jotain muuta pitkähihaista paitaa vielä päällä, kesävauvakin tarvitsee ulkona hyvinkin muutakin kuin sen yhden bodyn. Housuja riittänee vähemmän, jos vain vaipat pitää.
Alussa myös pikkupyyhkeitä ja harsoja meni tosi paljon. Sitä puklua kun oli joka paikassa, imettäessä maitoa valui niin mun paidalle kuin vauvankin päälle ja sitten ihan pyllypyyhkeitäkin tietysti tarvitsi. Meillä on kai 20 pikkupyyhettä eikä ollut yhtään liikaa.
No ei niitä loppujenlopuksi kymmenittäin tarvita jos tosiaan pyykkiä on valmis joka päivä pesemään. Mulla ei ole kuin pakkauksen vaatteet, joitakin kirpparilöytöjä ja kaverilta saatu jotain. Ja enempää en hommaakaan, paitsi jos näyttää ettei nämä riitä. Olen jo viisastunut nyt neljännen kanssa ton vaatteen määrän kanssa :)
Ei kai kukaan yhden puklun jälkeen vaihda vaatteita? 10 bodya hyvä arvaus.
[quote author="Vierailija" time="15.04.2013 klo 11:53"]
Ei kai kukaan yhden puklun jälkeen vaihda vaatteita? 10 bodya hyvä arvaus.
[/quote]
Eipä?! Riippuu ihansiitä puklun määrästä ja HAJUSTA! Kyllä minä olen sen jo yhden puklun jälkeen bodyn vauvalleni vaihtanut. Ei ole kivaa kun on rinnus märkänä ja puklu haisee. Vai suostuisitko itse olemaan märkä ja haiseva paita päällä?
Hei camoon! Vaikka kyseessä onkin vauva, joka ei osaa puhua ja ilmaisee mieltään vain itkulla ja joskus hymyllä, niin ei sen pidä antaa likaisissa ja märissä vaatteissa olla. Ihmisarvoinen elämä on vauvankin oikeus!
Riippuu paitsi vauvasta, myös itsestäsi. Mä olen kyllä vaihdellut bodya jo yhdenkin isomman puklun jälkeen (ajattelen ettei se itsestäkään mukava olisi jos puoli rintaa olisi märkänä), vaikkei se varmaan välttämätöntä ole. Samoin monet laittaa samat housut jalkaan vaipanvaihdon jälkeen vaikka olisi pientä pissaläikkää.
Myös jos haluat säilyttää värit vaatteissa, ja pestä suunnilleen väreittäin, vaatteita saa olla enemmän tai voittopuolisesti esim, valkoista. Mutta sekin on sellaista "hifistelyä" vauva-arjessa, tekee jos tykkää/ehtii :)
Meillä on nyt aktiivisessa käytössä ehkä kuusi-seitsemän asua ja muutamia varalle. Kone pyörii päivittäin ja väreittäin lajiteltuna. Vielä kun pikkuvauvan pyykki pyörii erillään muun perheen pyykistä, niin ekologisuudesta ei ainakaan voi puhua. Kestovaipat muuten lisää pyykin määrää kamalasti -näin osakestoillenkin-, tahtovat useammin pettää niin että koko asu menee pyykkiin, eikä niitä huvita säilöä missään ämpäreissä haisemassa, hyi olkoon.
Ja vielä kerran sama kysymys: miksi pesette vauvan vaatteet erillään? Meillä se vauva on perheenjäsen, enkä keksi yhtäkään syytä, miksi ne pitäisi pestä erillään? Tottaai lajittelen värien mukaan ja pesulämpötilakin vaihtelee, mutta jos haluaa pestä vauvan vaatteet joka erta 60:ssä, niin kai sinnekin sekaan keksii pyyhkeitä, harsoja, lakanoita, muun perheen vaatteita? Älkää nyt tehkö elämstä hankaampaa, kuin se oikeasti on!
meillä oli kesävauva viime kesänä, 56 cm potkareita ja kokopukuja oli 3 tai neljä, sinne alle lyhyt tai pitkähihainen body, olisko niitä ollut 4 kpl. Vauva oli pulautellut paljoa, joten samat vaatteet meni päivän / puolitoista, riitti siis pesu 5-6 päivän välein. Kylmille päiville oli 62 cm college-kankainen haalari. Kokoa 62 cm alettiin käyttämään kolmen-neljän viikon ikäisenä, ja silloin vaatteita oli jo tuplamäärä. Myös kahdet "siistimmät" vaatteet (samettihousut, kaulusbody, siisti neuletakki) oli ristiäisiin ja muutamiin häihin, jotka sattui tähän aikaan.
Enemmän vaatetta on vasta tarvittu koosta 68 / 74 alkaen (nelikuisesta lähtien). Mutta sitten voikin ostaa / hankkia oman kokemuksen mukaan.
Meillä meni siis viime keväänä kevätvauvalla yleensä body ja potkarit päivässä eli viikkoa kohden 14kpl vaatetta+-10 varavaatetta. Minusta tuolla määrällä pärjäsi, kun pesi vauvan vaatteita normaalisti muun perheen pyykkien mukana noin parin päivän välein. Meillä kuopuksella oli paljon vähemmän vaatetta käytössä kuin esikoisella, mutta toisaalta pesukonekin oli parempi (7kg) ja loistavat kuivatusolosuhteet.
Riippuu tosiaan hirveästi vauvasta, onko pulauttelija tai niskakakkija. Ja näkeekö tarpeelliseski pestä (vauvan)vaatteet väreittäin lajiteltuna. Jos aikoo käyttää kestovaippoja, niin niitä on ehkä kivempi pestä väh joka toinen päivä, vaikka päivittäinkin helteillä, niin eivät ala tuoksahtaa. Vaippojen ja harsojen kanssa voi oikein hyvin pestä vauvanvaatteita, lakanoita ja pyyhkeitä, sekä muiden perheenjäsenien vaatteita, jos kestävät 60c pesun. Uusista harsoista voi irrota hieman nukkaa, kannattaa huomioida. Ihmettelen, miksi ihmiset täällä pesee erikseen vauvanvaatteet? Halutaanko muulle pyykille käyttää jotain vauvalle sopimatonta pistävänhajuista pesuainetta?
Etkö ap voisi karsia vaatteista osan koottain lajiteltuna kasseihin ja pitää komerossa varalla, jos tulee jokin katastrofipäivä, pesukone rikki tms?
Meillä on mennyt paljon vaatteita koska ovat olleet kovia puklaamaan, siis oikeasti niin paljon, että on koko etu-osa vaatteesta märkänä. Oksensivat vielä tuntien päästä syömisestäkin, eli yhdestä syötöstö pesuun lähti arviolta kolme vaatekertaa.
Ja itse pesen vauvan vaatteet omissa erissä juuri eri pesu-ja huuhteluaineiden takia.
Kuka jaksaa vaihtaa jatkuvasti pienelle vauvalle bodya tai koko vaatekertaa?! Ja miksi ihmeessä ette käytä sellaista pehmeää pientä ruoka/kuolalappua vauvalla ruokailun ajan ja vähän sen jälkeen? Nopea vaihtaa, ei häiritse yhtään vauvaa joka ei vielä ryömi ja tosiaan helppo ottaa puhdas ja kuiva kun edellinen on sottainen. Ei mitään muovista tai muovitetua froteeta, vaan sellaisia pehmoisia pieniä ruokalappuja, ihan normaalista kankaasta. Ei tarvii rääkätä lasta koko ajan vaihtamalla ees taas jotain vaatekertaa. Ja ei tule pyykkiäkään niin paljon kun tuollaiset nenäliinan kokoiset lappuset ei paljon koneessa tilaa vie.
Minä taas ihmettelen, miten monet äidit/isät saavat lastensa vaaleat vaatteet ihan harmaiksi? Ilmeisesti laitetaan kaikki vaan samaan pesuun, vaaleat, tummat ja siltä väliltä ja pestään sitten 40 asteessa. Ei vaaleat puuvillavaatteet lähde puhtaiksi alle 60:n, vaan pikkuhiljaa harmaantuvat tosi ikävän näköisiksi.
Samoin monen perheen pyyhkeet ovat samaa harmaata. Koko perheen vaatteet voi pestä samassa ja käyttää hajustamattomia pesuaineita, mutta riittävän kuumassa.
Ja tulossa siis kesä/kevät vauva :)