Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tarkasti suojaatte lastanne auringolta? (sota appivanhempien kanssa...)

Vierailija
31.07.2008 |

Meillä on kaksi lasta, 2- ja 4-vuotiaat. Olemme tarkkoja aurinkosuojauksesta, ja periaatteessa sitä mieltä, että ainakaan nuorempi ei tarvitse aurinkoa lainkaan. D-vitamiini tulee pullosta. Lapsilla on siis aina hatut päässä, ohuet pitkät vaatteet tai sitten aurinkorasvaus. Päivän kuumimpana aikana koitamma välttää altistusta kokonaan. Mieheni on helposti palavaa tyyppiä, kuten varsinkin esikoisemme.

Appivanhempien mielestä tämä kaikki on lähinnä naurettavaa. Heidän lapsuudessa kun aina juostiin ilman vaatteita ulkona. Heille päivetys on terveyden merkki. En jaksa enää kuunnella vertailuja muihin ruskettuneisiin lapsiin.

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät pala helposti, ja kun itse en kestä aurinkoa niin tulee muutenkin oltua päivän vaaralliset ajat enimmäkseen sisällä.

Vierailija
22/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vast aluin, että alle 3v ei mieluiten ollenkaan, ja sitäkin vanhemmille vaan tarpeen vaatiessa, eli uimarannoilla ja vesillä misää ollaan jatkuvassa kosketuksessa auringon kanssa, eikä varjoa lähellä.

Meillä on lapsilla ulkona shortsit ja pojilla hiattomat paidat, tai ei paitoja ollenkaan. Säällä pukeudutaan sään mukaan. Eli kuumalla ollaan vähissä vaatteissa, viileällä pitkissä housuissa ja padoissa.

Ei nyt tulisi mieleenkään pilata lapsen ihoa jo pienestä rasvoilla jne. Meillä eletään sen mukaan missä ollaan, oiken paahteella siis varjossa. Hattuja ei lapset kyllä koskaan suostu käyttämään. Ovat saaneet tuon varjossa olemisen taidon multa. Itse en ole auringon palvoja, eli en ota aurinkoa ikinä.-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katkera vanhemmilleni, jotka eivät suojanneet minun ihoani lapsuudessa. Ihoa ei sen paremmin rasvattu kuin suojattu vaatteillakaan. Muistan edelleen sen jokakesäisen kivun kun selkä oli totaalisen palanut. Tuloksena on se, että vartalossani on kauttaaltaan hyvin runsaasti luomia ja kahdessa niistä on ollut jo solumuutoksia. Onneksi luomet on ehditty poistaa ajoissa.

Meidän perheessä ei todellakaan palvota aurinkoa ja siltä suojaudutaan huolellisesti. Tätä eivät isovanhemmat tunnut ymmärtävän mutta siitä en välitä tippaakaan. Lasteni terveys menee isovanhempien miellyttämisen edelle. Hysteerinen ei kuinkaan tarvitse olla.

Mitä lasteni ihotyyppiin tulee, en tiedä millainen se on. En koe tarpeellikseksi lähteä testaamaan kuinka nopeasti iho palaa. Vaikka lapset suojataan he saavat joka tapauksessa terveen värisen päivetyksen kesäisin.

Yksikään tuntemistani lääkäreistä ei ota koskaan aurinkoa enkä ole koskaan käynyt ruskettuneen lääkärin vastaanotolla. Mistäköhän tämä johtuu?

Aurinkoista kesän jatkoa kaikille!

Vierailija
24/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringossa ei olla koskaan kovin pitkiä aikoja kerralla (kun olen niin laiska laittamaan rasvaa) Jos on pakko jostain syystä olla pidempään auringossa tai veden äärellä sitten rasvaan. Lyhythihaisissa paidoissa ja shortseissa saavat olla mutta katson aina että leikkipaikka olisi varjoinen. Aurinkolaseja koitan pitää heillä myös.

Itse olen sairastanut melanooman joten pidän aurinkoa todellisena riskinä. Olen teini-iässä palanut pari kertaa todella pahasti, luulen sairastumisen juontavan juurensa sieltä. Lapsuudesta en muista onko kuinka hyvin suojattu auringolta, ihotyypiltäni olen hyvin herkästi palava. Lapsiani koitan suojella auringolta mahdollisimman hyvin sekä nyt että myöhemmin. Heidän sairastumisriskinsä on kuitenkin hieman keskimääräistä suurempi.

Vierailija
25/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakin moninkertaistaa melanoomariskin aikuisuudessa! Läheltä kahta melanoomatapausta seuranneena ei voi muuta kuin ihmetellä näitä "ei se muksun pieni palaminen mitään haittaa, tottuupahan iho aurinkon" -kommentteja.

Vierailija
26/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en kyllä enään yhtään ihmettele jos vanhemmat eivät suojaa lapsiaan auringon paahteelta!

Oma poikani sai päiväkodissa todella pahan auringonpistoksen; vaalea siilitukkainen poika ilman hattua (hattu oli kyllä pk. ssa) ja olivat koko helteisen päivän ulkona. Päänahka oli täynnä vesikelloja jne. en itse tosiaan leiki auringolla

Vierailija
27/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ohuet pitkät vaatteet tai sitten aurinkorasvaus

- Ei me helteillä pitkiä vaatteita pueta.

ap

Vierailija
28/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin varotaan rasvoja pitkälti juuri siksi, että tarpeettomia kemikaaleja ei pidä läträtä kenenkään iholle mutta varsinkaan lasten.

t. 20

Vast aluin, että alle 3v ei mieluiten ollenkaan, ja sitäkin vanhemmille vaan tarpeen vaatiessa, eli uimarannoilla ja vesillä misää ollaan jatkuvassa kosketuksessa auringon kanssa, eikä varjoa lähellä.

Meillä on lapsilla ulkona shortsit ja pojilla hiattomat paidat, tai ei paitoja ollenkaan. Säällä pukeudutaan sään mukaan. Eli kuumalla ollaan vähissä vaatteissa, viileällä pitkissä housuissa ja padoissa.

Ei nyt tulisi mieleenkään pilata lapsen ihoa jo pienestä rasvoilla jne. Meillä eletään sen mukaan missä ollaan, oiken paahteella siis varjossa. Hattuja ei lapset kyllä koskaan suostu käyttämään. Ovat saaneet tuon varjossa olemisen taidon multa. Itse en ole auringon palvoja, eli en ota aurinkoa ikinä.-

Vierailija
29/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun se melomooma on siitä hauska että eihän siihen heti palamisen jälkeen sairastu vaan se tulee sitten vuosien päästä jos tulee. Eikä voida vedota siihen että kyllähän sitä ennenkin oltiin ilman paitaa eikä mitään tullut. Auringon ultraviolettisäteily on paljon voimakkaampaa nykyään kun joskus 50v sitten, siksikin nykylapset pitäisi suojata tarkemmin kun ennen aikaan...

ja en kyllä enään yhtään ihmettele jos vanhemmat eivät suojaa lapsiaan auringon paahteelta!

Oma poikani sai päiväkodissa todella pahan auringonpistoksen; vaalea siilitukkainen poika ilman hattua (hattu oli kyllä pk. ssa) ja olivat koko helteisen päivän ulkona. Päänahka oli täynnä vesikelloja jne. en itse tosiaan leiki auringolla

Vierailija
30/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
31/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustassa ihossa kun ei palaminenkaan näy niin helposti. Mustat sairastuvat myös ihosyöpään ja heillä ihosyövän kuolleisuus on huomattavasti suurempaa kuin valkoisilla johtuen mm. siitä että syövät huomataan yleensä paljon myöhemmin kuin valkoisilla.

Vierailija
32/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

He nyhjäävät kaikki aurinkoiset päivät lasten kanssa sisätiloissa, koska pelkäävät aurinkoa niin hysteerisesti. Illalla sitten saattavat vähän piipahtaa ulkona. En voi muuta sanoa kuin, voi lapsi raukkoja, hauskat kesäpäivät menee sisällä ollessa kun toiset lapset leikkivät, käyvät uimassa yms

Vierailija
33/47 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain varjossa pitämistä ja vaatteilla suojausta

Vierailija
34/47 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän oli loppujenlopuksi sitä mieltä, että niitä pitäisi käyttää hiekkalaatikollakin. Eli kaikki lapset pitäisi pukea joka päivä läpi kesän pitkähihaisiin ja lahkeisisiin vaatteisiin jos haluaisi suojautua auringolta riittävästi. No eipä noita tuollaisia lapsia paljon näy. tai sitten he on sisällä koko kauniin kesän

Vierailija
35/47 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasvaa on kerran laitettu. Rantalomilla sitten suojataan joka päivä ja hyvin. Aurinkolaseja käytetään täällä hyvin harvoin.

Vierailija
36/47 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joku väitti etteivät lääkärit ota koskaan aurinkoa. ja olen myös ollut lääkärin lasten kanssa uimassa, eikä heillä ollut sen kummempaa suojausta kuin omillakaan. Siis hattu ja aurinkorasva.

Vierailija
37/47 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä muuta. Tänä kesänä on rasvakin jäänyt hyvin vähälle. Tuntuu nuorempi olevan nopeasti ruskettuvaa sorttia.

Kunhan ei päästä palamaan niin ei kai kovin suurta riskiä ole.

Vierailija
38/47 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruskettuneita lääkäreitä, monet mm. purjehtii...

minusta järkevintä on tarkkailla lapsen ihoa jo sovittaa suojauksen määrä siihen. Olen itse ns. oliivi-ihoinen, mutta saatan varomattomuuksissani palaa itsekin esim. keväällä.

Vierailija
39/47 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä missään nimessä päästä häntä ulos aurinkoisena päivänä ilman aurinkorasvaa sk 50 jota käyttävät myös pienemmät sisarukset(4,5v ja 6v) jotka ovat blondeja molemmat. Itse olen palanut lapsena vesikelloille monet kerrat kun äitini ei ollut kertonut ihon suojaamisen tärkeydestä. Hän ei ollut koskaan palanut. Tänä päivänäkään en mene ulos t-paidassa jos en ole rasvannut käsiä ensin. Itse en ole punahiuksinen vaan ihoni palaa herkästi. Hattu on kaikille automaattinen suoja aurinkoisena päivänä.

Lapset ovat normaalisti rannalla tai pihalla sitten kun olen heidät ensin rasvannut. Esikoiselle olen täsmentänyt ettei hän ikinä tule olemaan samanlailla ruskettunut kuin hänen kaverinsa ovat.

Samanlailla kuin ihmisiä on erinäköisiä myös ihotyyppejä on erilaisia. Hyvä jos toisten lapset kestävät paremmin aurinkoa kuin toisten mutta ei se meistä vanhemmista jotka rasvaa käytämme tai vaatteilla lapset suojaamme tee hysteerisiä.

Vierailija
40/47 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eilen kun oli auringonpimennys, rattaissa kääntyilevä vauva pistettiin valjailla kiinni ja vedettiin kuomu ylös, ettei katsoisi sivulta paistavaan aurinkoon. Lierihattu on aina päässä, samoin pitkähihaiset vaatteet. Vesipullo kulkee myös mukana, siitä huikkaa väh. puolentunnin välein. Minulle herkkäihoisena nämä ovat itsestäänselvyyksiä (paloin 5 min. kauppamatkalla viimeksi!), mutta muille eivät. Niin paljon näkee vastasyntyneitäkin vähissä vaatteissa, olivat sitten suoraan paisteessa ilman hattua tai kaupan kylmätiskillä.