Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tarkasti suojaatte lastanne auringolta? (sota appivanhempien kanssa...)

Vierailija
31.07.2008 |

Meillä on kaksi lasta, 2- ja 4-vuotiaat. Olemme tarkkoja aurinkosuojauksesta, ja periaatteessa sitä mieltä, että ainakaan nuorempi ei tarvitse aurinkoa lainkaan. D-vitamiini tulee pullosta. Lapsilla on siis aina hatut päässä, ohuet pitkät vaatteet tai sitten aurinkorasvaus. Päivän kuumimpana aikana koitamma välttää altistusta kokonaan. Mieheni on helposti palavaa tyyppiä, kuten varsinkin esikoisemme.

Appivanhempien mielestä tämä kaikki on lähinnä naurettavaa. Heidän lapsuudessa kun aina juostiin ilman vaatteita ulkona. Heille päivetys on terveyden merkki. En jaksa enää kuunnella vertailuja muihin ruskettuneisiin lapsiin.

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä muuta suojausta. En jaksa stressata moista.

Vierailija
2/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan käytän kyllä hyvin tunnollisesti fysikaalista aurinkosuojaa molemmilla. Eihän uimisesta tai muista kesäjutuista tulisi yhtään mitään, jos pitäisi olla korvista varpaisiin vaatetettuna jatkuvasti...

Jos ei lapsesi ihan punatukkainen ja valkoihoinen ole, niin kestää kyllä vähän aurinkoakin.

Minulla periaatteena että alle tunnin ulkoilun ajaksi en rasvoja laita, mutta jos tiedossa kaunis päivä ja paljon ulkonaolemista, laitamme rasvaa ja lisäämme sitä vähän väliä.

Kyllä todellakin ymmärrän appivanhempiasikin. Katselepa vähän muita perheitä ympärilläsi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän isompina näyttää siltä, että lapset ovat perineet isänsä hyvin ruskettuvan ihon, joten palamisen vaara on pieni.

Pitkähihaiset ja -pulttuiset vaatteet helteellä ovat vähän liikaa...lapset kuitenkin liikkuvat koko ajan niin palamisen vaara on pienempi.

Vierailija
4/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä välitä appivanhempien tai kenenkään muunkaan mielipiteistä, sillä tiedän toimivani oikein ja lasteni parhaaksi.

Vierailija
5/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viilentääkin kun on iho suojattu, ja jos vaatteet on ohuet niin minusta hyvä tuo pukeutuminen. Eikö sitä suositella että lapset pitää pitkiä vaatteita varsinki siinä 11- 13 aikaan.

Jos jaksat tuota niin minusta se on ihan ok. Jos lapsi kerran polttaa ihonsa niin tulee polttamaan sen aina.

Itse palan herkästi eikä mikää muu ole ärsyttävämpää kuin kutiava ja kirvelevä iho.

ET siis ollenkaa turhaa hössötä. Tietysti jos et päästä lapsia uimaan ja et anna koskaa vähentää sitä vaatetta niin menee liiallisuuksiin.

Vierailija
6/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasvaa (fysikaalinen) on käytetty lähinnä veneillessä, lippis on kyllä aina päässä, mutta omalla pihanurmikolla lapset tulevat olleeksi usein aivan alastikin :-) Mutta he eivät ole koskaan palaneet, ja me vanhemmat emme myöskään ole helposti palavaa tyyppiä.

Mun mielestä paras mittari on teidän ja lastenne omat ihot: jos esikoisenne on tosiaan onnistunut palamaan, olisin teinä paljon tarkempi suojauksessa mitä minä omieni kanssa olen. Auringonsieto on hyvin yksilöllistä!!

Vierailija
7/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan aurinko tekee myös hyvää terveydelle ja hyvinvoinnille. Eli hieman hysteeriseltä vaikutat minusta.

Vierailija
8/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteillä rasvaus ja pahimpaan paahdeaikaan pyritään olemaan sisätiloissa.

ap

Vierailija
9/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsin hyvin.

Kannattaa muistaa, että ihmisillä on todella erilaisia ihotyyppejä, itse olen saanut auringon suhteen surkeimman mahdollisen. En rusketu, vaan palan todella herkästi ja ihooon tulee paljon luomia.

Appivanhemmat ja omat vanhemapni taas ovat herkästi ruskettuvia vailla iho-ongelmia. Siksi minunkin on vaikea saada heitä tajuamaan, että haluan lasteni ihot kunnolla suojattavan. Esikoisella on helposti ruskettuva iho, mutta hänelläkin tulee luomia tosi herkästi. keskimmäinen on aivan maidonvalkoinen, ja onkin tänä kesänä saanut kerran olkapäänsä vähän punaisiksi, kun isovanhemmat antoivat juosta alasti pihalla.

Mielestäni et ap. siis ole ysteerinen ollenkaan. Mielelläni itsekin ruskettuisin ja ottaisin aurinkoa jne. mutta kun siitä ei mulle mitään hyvää seuraa.

Vierailija
10/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse kestän suoraa auringonpaahdetta n. 10 minuuttia ennen kuin alkaa punoittaa. Siis ilman rasvaa. En siis todellakaan riskeeraa lapsien vielä herkempää ihoa esim. tunnin ulkoilun ajaksi ja ole laittamatta rasvoja...

Niin ja siis toki meillä uidaan, mutta silloin rasvaan kunnon rasvalla joka paikan. Shortseja ja t-paitojakin käytetään, mutta harkiten.

t. se joka toimii samoin kuin ap

Minulla periaatteena että alle tunnin ulkoilun ajaksi en rasvoja laita, mutta jos tiedossa kaunis päivä ja paljon ulkonaolemista, laitamme rasvaa ja lisäämme sitä vähän väliä.

Kyllä todellakin ymmärrän appivanhempiasikin. Katselepa vähän muita perheitä ympärilläsi...

Vierailija
11/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse kestän suoraa auringonpaahdetta n. 10 minuuttia ennen kuin alkaa punoittaa. Siis ilman rasvaa. En siis todellakaan riskeeraa lapsien vielä herkempää ihoa esim. tunnin ulkoilun ajaksi ja ole laittamatta rasvoja...

Niin ja siis toki meillä uidaan, mutta silloin rasvaan kunnon rasvalla joka paikan. Shortseja ja t-paitojakin käytetään, mutta harkiten.

Vierailija
12/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään välitä.

Meillä appivanhemmat aina motkottaa aurinkorasvan käyttämisestä. Ovat tiukasti sitä mieltä että aurinkorasva aiheuttaa ihon palamista ja aina muistavat tämän meille sanoa kun näkevät meidän aurinkorasvaa käyttävän.

Annetaan heidän vaan selittää mutta ei anneta sen vaikuttaa toimintaamme :)

Vierailija
13/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasvaa laitettiin aina aurinkopäivinä ennen hoitoon menoa ja hoitorepussa oli aina rasvaa varalta. Itseasiassa rasvaa välttelin ekat 2v sitäkin, eli ennen 2-vuotiaaksi tuloa suojattiin lapsi vaatetuksella. Vauva-aikana se olikin tosi helppoa, taaperoiässä ostettiin ohuita pellavahousuja yms aurinkopäivien varalta.

Nykyään rasvataan lähinnä rannalle. Hattu on aina päässä kyllä ja lasit (kunnolliset) tarvittaessa myös. Mun lapsi on perinyt isänsä hipiän, ei ole palanut koskaan. Siksi rasvaus jäänyt vähäisemmälle ja muutenkin vaatetus nykyään vapaampi.

Itse palan todella herkästi. Vaikka laitan 30-kertoimista rasvaa, palan silti suorassa auringonpaisteessa alta 10-minuutin. (viikonlopulta taas hyvä esimerkki tästä)

Vierailija
14/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasvaa ei olla tänä kesänä käytetty kuin parina päivänä. Rannalle laitetaan ja jos pitempään ovat suorassa auringonpaisteessa.

Meillä on kyllä lapset 3v ja 1v lyhythihaisissa ja shortseissa, välillä nakunakin. Meidän pihalla on aika paljon varjokohtia.

Vierailija
15/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet hysteerinen. Meidän 3-vuotias ei ole koskaan ollut Suomessa rasvattuna, ulkomailla ollaan tarkkoja ja käytetään apteekin rasvoja, mutta Suomessa ei ole pahemmin vaaraa. Ja kertaakaan ei ole edes punottanut (edes Välimeren matkoilla) vaan on nätisti päivittyneen ja reippaan oloinen. Hattua käyttää suomessa, jos muistetaan laittaa päähän, ulkomailla aina.

On vielä vaalea, muttei ihan toivoton ruskettumaan. Tullut isäänsä.

Vierailija
16/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma lapsi ei koskaan pala, niin on siis mahdotonta, että jonkun toisen lapset palaisivat??!

oma kokemus kaataa aina KAIKKI tutkimustulokset ja muiden kokemukset...

Vierailija
17/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ulkomailla olla lasten kanssa käyty. Toki jos lapsi palaa herkästi niin sitten suojaus paikallaan. Meillä lapsilla kyllä hatut päässä, aurinkorasvaa en käytä. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Lapset harvoin on suoraan auringonvalossa pitkiä aikoja.

Vierailija
18/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsemme ovat tummia eivätkä pala eivätkä saa auringonpistoksia, joten tiedän pääseväni helpolla kun tytöt kiitävät ulkona päiväkaudet topeissa, ilman hattua ja aurinkorasvaa, mutta... Aaargh. Kyllä pitää rajansa olla ylisuojelevuudellakin. Sitten ihmetellään, miksi lapset ei kouluiässä halua olla ulkona. Eivät tietenkään, kun vanhemmat kokevat normaalin ulkoilun tolkuttoman uhkaavana ja sellaisena, että pitää oikein valmistautua vaikeimman kautta pienimpäänkin ulkonaoloon.

Ja mitähän tääkin kommentti tarkoittaa:

Jos lapsi kerran polttaa ihonsa niin tulee polttamaan sen aina.

Eiköhän meistä suomalaisista jokainen ole joskus palanut auringossa. Eikä se estä sitä, että loppukesästä suurimmalla osalla (paitsi ap:n lasten kaltaisilla "lasilapsilla") on terve rusketus, joka suojaa siltä palamiselta. Tottakai se iho palaa jos se ei koskaan saa tottua ulkoilmaan ja aurinkoon.

Vierailija
19/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotyypit on erilaisia, kuten itsekin tunnut tietävän. Mutta siihen tietämyksesi loppuu.

Luuletko, että lapset kokee asian jotenkin vaikeaksi, jos pitää laittaa hattu ja aurinkorasvaa? Ei meillä ainakaan. 1v9kk kuopus tulee itse pyytämään ennen ulos lähtöään: rasvaa, rasvaa ja odottaa kiltisti rasvauksen ajan. Tietää, että sitten saa mennä. Ja hakee hatun päähän. Me emme koe ulkoilua uhkaavana, vaan tämän lyhyen kesäajan vain suojaudumme pahimmalta paahteelta ja ulkoillessamme käytämme sään mukaan joko pitkähihaisia tai sitten rasvaa. Kuumimman ajan hellepäivinä oleskelemme joko ulkona varjossa tai sitten ihan reilusti sisällä. Pienin nukkuu siihen aikaan normaalistikin päiväunet, joten "siestaa" voimme viettää muutkin. Ulkona olemme yllin kyllin joka päivä. Onneksi aurinko ei ole tänä kesänä liikaa vaivannut ;) Kukaan siis ei koe ulkoilua vaikeana eikä rasvausta koeta vaikeimman kautta valmistautumisena. Ehkä sinulle asia voisi olla sellainen, että menttäisit yöunesi rasvausta miettiessäsi. Itse en menetä enkä sitä sen kummemmin pohdi tai ajattele: se on pieni juttu, vie minuutin per lapsi.

Rusketus ei mitenkään suojaa palamiselta. Rusketus ei ole "tervettä" koskaan, vaan ihon puolustusmekanismi auringon haitallista säteilyä vastaan. Toisten ihmisten iho kestää aurinkoa paremmin kuin toisten. Totuus on kuitenkin se, että 95% melanoomasta jäisi syntymättä, jos iho ei palaisi. Ja melanoomat on lisääntyneet viime vuosina rajusti. Se kertoo omaa tarinaansa suomalaisten ihotyypistä: meidän ihot on palaneet ja me sairastumme ihosyöpään entistä useammin. Syy yhteys on kiistaton ja selvä ja esiintyvyys siis kasvussa. Turhaa pelottelua ja hysteriaa asianmukainen suhtautuminen ei ole.

Ole siis onnellinen, että omat lapsesi eivät pala. Mutta lopeta toisenlaisen ihotyypin omaavien lasten vanhempien mollaaminen.

Vierailija
20/47 |
31.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että heti haukutaan hysteeriseksi jos haluaa suojata lapsensa palamiselta. varsinkin kun tietää miten pahalta palanut iho tuntuu.

Olisihan se mukava, jos oma ja lapsen iho kestäisi aurinkoa, mutta mielummin suojaan lasta nyt kuin myöhemmin kadun. Pari sataa vuotta sitten auringon ruskettamia ihmisiä pidettiin moukkina, koska rikkailla oli varaa suojautua auringolta ja köyhien piti tehdä töitä ulkona.

Mulla on mies, jolla punatukkaisen iho ja itsekin palan erittäin helposti (siis todella puoli tuntia auringossa ilman suojausta riittää palamiseen). Lisäksi miehen suvussa on melanoomaa ja muita syöpiä eli siitäkin syystä lastamme en halua altistaa palamiselle. Anoppi kuitenkin on ollut sitä mieltä, että koska hän on antanut lastensa 70-luvulla (jolloin otsonikerros lienee ollut hiukan paksumpi) juosta nakuna kaiket päivät auringossa ja ovat käyneet etelän lomilla ilman aurinkorasvoja ja hattuja, meidänkin lapsen tulisi niin tehdä. Annan puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos...Nyt kun lähiomaisillaan on melanoomaa on vissiin hiukan alkanut katua mm. sitä että antoi poikansa palaa joka vuosi. Tänä kesänä ei auringonsuojauksesta tarvinnut tapella yhtään, mummokin puki kiltisti lapselle auringonsuojavaatetusta päälle.

Nyt on saatavilla tosi hyviä auringonsuojavaatteita, meillä käytössä Meditexin vaatteet, jotka ovat kevyitä ja ne päällä voi mennä vaikka uimaan, kuivuvat nopeasti ja ovat viileitä päällä.

Etelän lomalla tänä kesänä lapsemme leikki koko ajan rannalla pitkähihaisessa ja lahkeisessa "surffauspuvussa", joka oli sellaista uimapukukankaan tyylistä (mutta minusta paljon viileämpää ja kevyempää materiaalia), ui se päällä ja se kuivahti muutamassa hetkessä taas kuivaksi auringossa. Lisäksi päässä oli leveälierinen hattu. Näitä varusteita meillä on sekä pitkä- että lyhythihaisena versiona muutamia ja toimivat. Lapsi ei kertaakaan valittanut että on kuuma ja ikävä aurinkoihottuma jäi tulematta, koska ei tarvinnut lotrata aurinkorasvojen kanssa. Aurinkorasvaa laitoin hänelle vähän niihin kohtiin jotka jäi vaatetuksen ulkopuolelle. Iltaisin annoin pojan olla hetken ilta-auringossa ilman suojavaatetta.

Etelässä paikalliset muuten suojautuu auringolta, turistit on niitä jotka kulkee koko ajan auringossa, paikallinen porukka istuu varjossa tai on sisällä paahtavimman ajan.

Ensi vuonna hankin miehelle ja itsellenikin sellaisen pitkähihaisen paidan, jota voi pitää etelän auringossa. Minusta ne ovat parempia kuin ohuinkaan puuvilla (joka alkaa hiertää helposti) ja ei haittaa vaikka kastuvat, kuivuu ennätysvauhdilla.