Älyttömät ikärajat ravintoloihin!!!
Olin suomessa viime viikonloppuna sukuloimassa mieheni kanssa ja haluttiin lähteä käymään yössä tarkoituksena lähinnä maistella suomalaisia oluita/siidereitä ja viettää iltaa kahdestaan.
Olen 23 ja meidät käännytettiin paikan ovelta, koska "neidillä ei ikä riitä." Olin kuolla häpeästä, mieheni on 35 eikä saanut vaimoaan viedä ravintolaan. Molemmat oltiin pukeuduttu siististi, mikä on kyllä maailmalla joka ikiseen (parempaankin) ravintolaan tai klubiin riittänyt.
Kyllä riitti taas hetkeksi, en kehdannut alkaa riitelemään ovella mutta voiko joku selittää mihin perustuu ettei paikkaan päästetä ketään alle 24/25/?? ikäistä. Tuleeko ravintoloille rahaa ovista ja ikkunoista, että on varaa olla ottamatta asiakkaita. Mieheni ei puhu suomea eikä ovimies englantia niin homma jäi siihen. Jäi kyllä huono maku suuhun :(
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 23:05"]
Jaa, mutta aloitus taitaakin olla provo. Että ihan suomalaisia oluita ja siidereitä maistelemaan ravintolaan. Väljähtynyttä hanakoffia vai?
[/quote]
No jotenkin ajattelin, että kun nyt kerran ollaan täällä niin voitaisiin mielenkiinnosta käydä katsomassa, onko uusia kivoja oluita tullut markkinoille. Tuntuu tyhmältä juoda sitä samaa monikansallista brändiä mitä saa kotonakin. Plus tietysti ajattelin että ihanaa esitellä miehelle suomalaisia juttuja. Jep, ei menny ihan niin kun olin suunnitellut...
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 23:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 23:05"]
Jaa, mutta aloitus taitaakin olla provo. Että ihan suomalaisia oluita ja siidereitä maistelemaan ravintolaan. Väljähtynyttä hanakoffia vai?
[/quote]
No jotenkin ajattelin, että kun nyt kerran ollaan täällä niin voitaisiin mielenkiinnosta käydä katsomassa, onko uusia kivoja oluita tullut markkinoille. Tuntuu tyhmältä juoda sitä samaa monikansallista brändiä mitä saa kotonakin. Plus tietysti ajattelin että ihanaa esitellä miehelle suomalaisia juttuja. Jep, ei menny ihan niin kun olin suunnitellut...
[/quote],
Ensi kerralla sitten johonkin pienpanimon baariin, niin saa jotain muutakin kuin "kotimaisia" brändi oluita. Ja harvemmin niissä on korkea ikäraja.
Voi herranisä, mitä reklamoimista siinä nyt voi olla, jos ravintola on päättänyt laittaa ikärajakseen jonkin tietyn eikä sitten päästä tuon ikärajan alle jääviä sisään? Työtäänhän portsari vain tekee. Enemmän sille koituisi ongelmia siitä jos päästäisi ravintolan linjauksen vastaista porukkaa sisään. Ei kenelläkään ole velvollisuutta mitään poikkeuksia tehdä.
Mitä se sinun miehesi olisi voinut tuohon asiaan portsarille sanoa englanniksi tai suomeksi? Jos ravintola on päättänyt valikoida asiakkaansa iän perusteella niin sitten on! Jatkakaa illanviettoanne jossain ikäisillesi sallitussa paikassa!
Ei näköjään mitään reklamoimista, hankala vaan nähdä elämä pelkästään mustavalkoisina sääntöinä ja niiden noudattamisena. Kuvittelisin vaan, että jos ravintolat ja muut illanviettopaikat on jaoteltu pelkästään iän perusteella, ja lisäksi oletetaan että kaikki alle 25-vuotiaat örveltävät, ei 18-vuotiaille tarkoitettu paikka ole kovin viihtyisä. Opiskelijoiden paikat on erikseen, mutta en ymmärrä miksi örveltäjät alunperinkään menisivät siistiin paikkaan, jossa oletusarvoisesti myydään (suomenkin riistohintoihin verrattuna) kalliimpia tuotteita, kuten lähioluita tms. ?
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 23:48"]
Ei näköjään mitään reklamoimista, hankala vaan nähdä elämä pelkästään mustavalkoisina sääntöinä ja niiden noudattamisena. Kuvittelisin vaan, että jos ravintolat ja muut illanviettopaikat on jaoteltu pelkästään iän perusteella, ja lisäksi oletetaan että kaikki alle 25-vuotiaat örveltävät, ei 18-vuotiaille tarkoitettu paikka ole kovin viihtyisä. Opiskelijoiden paikat on erikseen, mutta en ymmärrä miksi örveltäjät alunperinkään menisivät siistiin paikkaan, jossa oletusarvoisesti myydään (suomenkin riistohintoihin verrattuna) kalliimpia tuotteita, kuten lähioluita tms. ?
[/quote]
Okei, no sitten ymmärrän ihmetyksesi jos sinulla kerran on vaikeuksia hahmottaa sääntöjä ja rajoituksia. Tässä tapauksessahan kuitenkin nuo säännöt on jo luotu, ja ymmärsin (kai virheellisesti?) aloituksestasi että tuohtumuksesi koski portsarin toimintaa.
Tämä kyseinen ravintola on ehkä saanut asiakasenemmistöltään palautteena toiveen ikärajan nostamisesta, tai sitten haluavat vain profiloitua vanhemman porukan paikaksi. Vaikea sanoa. Usein kyse korkeampien ikärajojen asettamisessa on juuri tuo profiloituminen - monet vanhemmat asiakkaat haluavat viettää iltaansa rauhassa. Suuri - ehkä jopa suurin - osa nuorista ravintolankulkijoista hakee ravintolaillaltaan taas ihan jotain muuta kuin tuota rauhaa, ja kokemuksen mukaan parempiinkin paikkoihin mahtuu nuoria örveltäjiä (toki myös niitä kypsempiäkin). Tämän takia jotkut asiakkaat valitsevat illanviettopaikkansa ikärajojen mukaan.
Sinähän nyt vaikutat olevan fiksuna vähemmistönä ikäryhmässäsi, joten on valitettavaa että joudut kärsimään muiden ikäistesi toiminnasta ja jäämään ko. ravintolan oven ulkopuolelle, mutta sellaista se on. Joskus asiat vain ovat mustavalkoisia, ja ikärajat taitavat olla juuri niitä.
On olemassa yökerhoja jotka ovat k-18 k-20 k-22 k-24 jne jne, jokainen ravintola haluaa profiloitua omanlaiseksi, ja varsinkin iän perusteella on helpompi valikoida asiakkaitaan. En minäkään haluaisi minun klubiini kahdeksantoista kesäisiä nuoria lipittämään yhtä siideriä koko illaksi (valitettavaa, mutta suurin osa nuoremmista vaan harvemmin käyttää rahaa) jos vaihtoehtoisesti saan sisälle yli 24 vuotiaita jotka oikeasti kuluttavat. Yritys vain ajattelee omaa parastaan. Jos ravintolalla on tietyt ikärajat, niistä harvemmin poiketaan. ovimies vain tekee työtään. Tervetuloa ihan perus ravintolamaailmaan. Käy huviksesi joskus esim los angelesissa ja yritäpä päästä tunnettuun yökerhoon vain täysi-ikäisyyden perusteella, siellä kun tosiaan suurimmiksi osin vain kauneimmat ja varakkaimmat pääsevät sisään. ;)
Yhdessä paikassa oli ikäraja 20v. Itse olin jo täyttänyt, kaverilla oli pari päivää siihen että täyttäisi 20v. Käytiin päiväsaikaan, oltais ostettu kaakaota, mutta ei myyty koska kaverilla ei ollut ikää =D
Mentiin sitten toiseen paikkaan...