Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa ujoa ja arkaa. Mitä tehdä? Miten selvitä?

Vierailija
14.04.2013 |

Olen menossa häihin ensi viikon lauantaina ja nyt pelottaa, että siellä on istumajärjestys. Mun tuurilla (ja kuten on varmaan tapanakin) minut on laitettu istumaan ihan ventovieraiden ihmisten kanssa.

Olen todella ujo ja arka ja tällaisissa tilanteissa alkaa jännittää kovasti. Kun mua jännittää, niin kädet alkaa tärisemään. Skumppalasiakin saan esim. pitää kiinni kaksin käsin.

Mitä puhun kun joudun tuttavista erilleen? Miten käyttäytyä? Ahdistaa jo valmiiksi.

Neuvoja. Vinkkejä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedät sitä skumppaa kaksin käsin.

Vierailija
2/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rauhoittava lääke. Muista ettei ujoudessa ole mitään hävettävää. Sun ei ole pakko jutella kenenkään kanssa väkisin, seuraa keskustelua, näytä iloiselta ja puhu jos siltä tuntuu. Hiljaisuudessa ei ole mitään väärää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisistko suoraan kertoa asiasta hääparille etukäteen ja pyytää, että laittavat sinut sellaiseen pöytään, josta tunnet ihmisiä?

Vierailija
4/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ööö mikä on kamlainta mitä voi tapahtua? Vaikka sinä täriset niin maailma ei tärise. Sano vieruskaverillesi että jännität tälläisissä tilanteissa ja tunnet olosi pelokkaaksi. Juttele säästä, mitä kautta vieruskaverisi tuntee morsiusparin, ihastele pukua/juhlapaikkaa/koristeluja/kehu ruokaa/pappia/ohjelmaa

Sinä voit olla ujo ja arka mutta ei sinun tarvitse käyttäytyä ujosti ja arasti.

Vierailija
5/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten niin typerää tuo, että sekoitetaan vieraat sikinsokin... Ei minua kiinnosta pätkääkään tutustua esim. sulhasen sukulaisiin, jos olen morsiamen sukulainen, vaan haluan jutustella omien sukulaisteni/tuttujeni kanssa. Monia heistä kuitenkin näkee vain häissä ja hautajaisissa.

Vierailija
6/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä muuten ole niille vieruskavereillekaan kiva, jos vieressä istuu joku tuppisuu, joka tärisee siinä vieressä ja ne luulee että se on niitten vika,

Vierailija
7/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jospa ajattelisitkin että saat tutustua uusiin ihmisiin.Lue lehtiä, kuuntele uutisia, mieti "vaarattomia" puheenaiheita.Ja hengitä syvään ,ihmisiä ne vieruskaveritkin  on.

Vierailija
8/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene mukavuusalueesi rajalle ja vähän yli. Ja älä missään nimessä kritisoi itseäsi vaikka mokaisit. Sen sijaan onnittele siitä että onnistuit ylittämään itsesi. Sillälailla pääsee arkuudesta. Tsemppiä.

Vierailija
9/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 20:26"]

Hei, jospa ajattelisitkin että saat tutustua uusiin ihmisiin.Lue lehtiä, kuuntele uutisia, mieti "vaarattomia" puheenaiheita.Ja hengitä syvään ,ihmisiä ne vieruskaveritkin  on.

[/quote]

Hei oikeasti, tuollaiset ehdotukset kuulostavat lähinnä vi--tuilulta sellaiselle henkilölle, joka oikeasti ahdistuu tuollaisista tilanteista.

ei ap

Vierailija
10/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut rauhoittavia lääkkeitä, mutta ne pahentaa oloani. Betasalpaajia kokeilin kerran ja meinasin pökrätä koska verenpaine laski niin alas. Tulee sumuinen olo myös.

En voin hääprille ehdottaa istumajärjestystä koska en tunne heitä niin hyvin. En myöskään ikinä kehtais sanoa, että jännitän tilanteita. Täytyy varmaan vaan tyytyä siihen keskustelun seuraamiseen hiljaa.

Aikaisemmin ollut mies mukana, mutta nyt mies ei pääse mukaan, joten pitää pärjätä yksin.

ap

Vierailija
11/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 20:31"]

Olen kokeillut rauhoittavia lääkkeitä, mutta ne pahentaa oloani. Betasalpaajia kokeilin kerran ja meinasin pökrätä koska verenpaine laski niin alas. Tulee sumuinen olo myös.

En voin hääprille ehdottaa istumajärjestystä koska en tunne heitä niin hyvin. En myöskään ikinä kehtais sanoa, että jännitän tilanteita. Täytyy varmaan vaan tyytyä siihen keskustelun seuraamiseen hiljaa.

Aikaisemmin ollut mies mukana, mutta nyt mies ei pääse mukaan, joten pitää pärjätä yksin.

ap

[/quote]

Miksi edes menet koko häihin?? Et tunne hääparia kunnolla ja ahdistut vieraista, eikö tossa ole jo pari hyvää syytä olla menemättä?? Ja mieskää ei tule mukaan-.

Vierailija
12/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 20:31"]

[/quote]

Jos et tunne, niin miksi sitten edes menet sinne, jos tilanne noin ahdistaa?

Ja kyllä mielestäni voit kertoa heille etukäteen, jos koet oikeasti tilanteen ahdistavana. Ei se ole mitenkään heiltä pois, että laittavat sinut pöytään, jossa tunnet olosi hyväksi. Kai hekin haluavat, että viihdyt tilaisuudessa.

Vierailija
13/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kuka lohduttaisi Nyytiä ja sanois vaikka näin: jää ilman ystäviä se, ken kääntää selän muihin päin.

Vierailija
14/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hääparille vaikka tekstari ja kerro, että koska jännität kovasti tilanteita, joissa ollaan ventovieraiden kanssa samassa pöydässä, pyytäisit ystävällisesti päästä samaan pöytään x:n y:n ja z:n kanssa. Jos saat vastaukseksi jotain nro 8:n kaltaista vi-tuilua, jätä menemättä. Jos lupaavat täyttää toiveesi, mene. Näin yksinkertainen ratkaisu!

Vierailija
15/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat olla ujo, arka ja just niin hiljainen kun olet. Älä ota paineita, että pitäisi olla jotenkin supersosiaalinen tuollaisessa tilanteessa, mikä jännittää ja missä joutuu olemaan vieraiden ihmisten keskellä. Kuuntele muiden juttuja, hymyile, naura ja osallistu keskusteluun, jos siltä tuntuu (vaikka sitten skumppalasin tai parin jälkeen).

Tää seuraava vinkki varmaan jakaa mielipiteitä, mutta luontaistuotteitakin voi kokeilla jännitykseen. L-teaniini rentouttaa ainakin omalla kohdalla hyvin, kun ottaa pari kapselia muutamaa tuntia ennen jännittävää tilannetta. Mulle on se ja sama toimiiko ne oikeasti vai tuleeko vaan plasebo vaikutus, mutta auttavat joka tapauksessa.

Viimeisenä: älä ainakaan missään nimessä jätä häitä väliin jännityksen takia. Hyvin ne menee ja sulla saattaa jopa olla hauskaa siellä.

Vierailija
16/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan paras neuvo! Alkoholia ja rauhoittavia, jee! Sekakäyttö on iloinen asia.[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 20:06"]

Ota rauhoittava lääke.

[/quote]

Vierailija
17/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä pakko on mennä häihin, joiden hääparia ei edes tunne kunnolla :) Jos menet, niin koeta keskittyä siihen, mitä ympärillä tapahtuu. Kuulostaa hölmöltä, mutta olen itse ollut tosi ujo ja edelleenkin olen jossain määrin sitä, ja usein jännittäessä ajatus pyörii koko ajan oman itsen ympärillä. Koko ajan ei tarvi jutella eikä miettiä, mitä minä nyt itse sanoisin, voi ihan rauhassa kuunnella. Ja yleensä ihmiset tykkäävät, kun saavat puhua itsestään, eli kysele mitä kautta tuntevat morsiusparin, mistä tulivat juhliin, tuntevatko myös sen ja sen tms. Kivasti pukeutuneelle naiselle voi myös kehua vaatetusta, voi esittää myönteisiä kommentteja morsiamen puvusta, koristeluista, ruoasta... Mitenkään syvällinen ei tarvi olla, silläkin saa jo paljon, että yrittää olla myönteinen, kuuntelee aidosti muita, hymyilee, nyökkäilee. Ja muista, että kaikki muutkaan eivät ole mitään suuna päänä -ihmisiä. Jos joku vieressäsi vaikuttaa vaivaantuneelta, älä ajattele, että hän on ahdistunut sinun takiasi, hänkin voi olla peloissaan! Pienet eleet, hymyt sun muut voivat auttaa silloin tosi paljon.

Vierailija
18/18 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinua voi auttaa kuin sinä itse. Ei ole poppakonstia jolla alkaisit käyttäytyä toisin, itse on tehtävä se työ, että tajuaa ettei ole minkään arvoista täristä iloisesssa ja turvallisessa hääjuhlassa kun pelottaa. Se jännittäminen on vain ja ainoastaan sinun pääsi sisällä. Jos itse reagoisin noin, olisin mennyt terapiaan jo vuosia sitten. Käyttäytymis- ja ajatusmalleista VOI oppia pois jos haluaa ja hakee apua ja tekee helvetin raskasta ja kipeää ajatustyötä itsensä kanssa pitkään. Jos ei halua, niin voi istua täristen juhlissa tai jättää juhlat väliin pelon takia. Ihan omia valintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi