Suomimatkailu on aivan liian kallista!
Haluaisin tehdä kotimaan reissun perheen kesken tässä heinäkuussa kun ollaan lomalla ja katselin vaihtoehtoja. Kaikki on todella kallista! Esimerkkinä Ähtärin eläinpuisto: jo pelkästään kahden lapsen ja kahden aikuisen yhden päivän liput yhteensä 106 euroa, sekin vain jos ostaa netistä etukäteen. Tuohon sitten lisäksi bensat, ruoat koko porukalle, ehkä jotain pientä matkamuistomyymälästä lapsille, puhumattakaan jos majoittuisi jossain. Kysymys on siis sadoista euroista pelkästä yhden päivän ja yhden kohteen reissusta.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vain rikkailla varaa matkailla. Itse lähden Eurooppaan, jahka sinne taas pääsee. Ei kiinnosta kotimaan matkailu. Euroopassa ravintoloissa syöminen on todella edullista ja saa rahoilleen vastinetta. Tulee samalla pidettyä kielitaitoa yllä. Palvelukin on parempaa.
Lappiin menossa. Hki-Roi juna edestakaisin 70e. Bussilla kohteen nurkille eestaas 40e.
Omat pihvit + muut mätöt ja kertakäyttögrillejä pari rinkkaan. 30e.
Makuupussi ja alusta eräkämppään.
Kalastelua jne mistä kukin tykkää. Olikohan lupa 15e.
Koko pas ka 4pv pienillä lisäkuluilla makso about 200e.
Stadissa asun.
Me tehtiin monta vuotta sitten 4 päivän Lapin reissu. Kotiin tultua kerättiin kuitit (mitä saatiin, kaikista ei saatu, vaikka pyydettiin) ja todettiin, että samalla rahalla olisi oltu 2 viikkoa etelässä. Ilman itikoita ja mäkäisiä. Eipä ole sen jälkeen käyty Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin monta vuotta sitten 4 päivän Lapin reissu. Kotiin tultua kerättiin kuitit (mitä saatiin, kaikista ei saatu, vaikka pyydettiin) ja todettiin, että samalla rahalla olisi oltu 2 viikkoa etelässä. Ilman itikoita ja mäkäisiä. Eipä ole sen jälkeen käyty Lapissa.
Vertailusta unohtuu kaikki kulutus siellä etelässä. Lapsista laskettiin joka kahvikuppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on saatanan kallis maa ja suomalaisille heikko ostovoima. Tämä johtuu verotuksesta. Ja arvatkaa mitä hallitus meinaa tehdä verotukselle?
Tämähän se suurin syy on ja varmasti pahenee vuosi vuodelta. Itse ainakin siirtänyt kaikki mahdolliset ostokset (eli kaikki muu paitsi ruoka) muualle eurooppaan. Rahtimaksut ovat nykyään pieniä ja toimitus nopeaa (4-5 päivää Saksasta) niin miksi ei.
Tää mallimaa utopia sahaa omaa oksaansa aika kovaa.
Olen tehnyt samoin jo kymmenisen vuotta.
Ostan kaiken elektroniikan, polkupyörät, työkalut saksasta, englannista tai hollannista.
Meinasin tukea suomalaista yrittäjää ja vaihtaa moottoripyöräni eturenkaan paikallisessa rengasliikkeessä.
Meinasin lentää perseelleni kun hinnaksi laskettiin 190 euroa :-)
Ok. tilasin renkaan kansainväliseltä toimijalta hintaan 80 euroa ja teen homman itse.
Kummallista kun ei suomalainen työ kannata.
Eli ulkomailta pelkkä rengas 80€, ja paikallisessa liikkeessä 190€ vaihtotöineen?
Mitähän sinäkin raukka luulet että sen työn pitäisi maksaa? Olisiko renkaan pitänyt maksaa siinä kivijalkaliikkeessä 85€ kaikkine töineen että sinä et olisi lentänyt perseellesi? Valoja päälle. Juuri tuollaiset kitupiikit on todella rasittavia ihmisiä.
Itse säästän tämän kesän ja törsään ulkomailla ensi vuonna tuplana.
Olisihan se kiva jos Suomessakin saisi elämyksiä tai edes kunnollista ravintolaruokaa, mutta kun niitä ei vain ole tarjolla. En ala kymmenen perättäisen huonon ravintolakokemuksen jälkeen testaamaan sitä yhdettätoista että josko nyt osattaisiin paistaa pihvi haluamaani kypsyyteen ja olisiko pakastevihannesten sijasta lautasella ihan oikeista raaka-aineista tehtyä ruokaa. Ulkomailla ei näitä tarvitse arpoa kun näin on ja jos ei ole niin ainakin annos oli puolet halvempi.
Ei se kalleus sinänsä, vaan se että hinta ei kohtaa laatua.
Vierailija kirjoitti:
Empä ole käynyt 200lla vielä euroopassa kahta viikkoa...
Käyn töissä siksi, että varaa on haluamiini asioihin. Lapsen kanssa lähdetään pohjoisesta Helsinkiin ja yövytään hotellissa pari yötä. Siitä Tampereelle ja hotellissa pari yötä. Siitä takaisin pohjoiseen. Shoppaillaan ja syödään ravintoloissa. Käydään huvittelupaikoissa ja museossa. Tukee maksaan syömisten kanssa varmaan 1000€. Siihen shoppailut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Itse säästän tämän kesän ja törsään ulkomailla ensi vuonna tuplana.
Olisihan se kiva jos Suomessakin saisi elämyksiä tai edes kunnollista ravintolaruokaa, mutta kun niitä ei vain ole tarjolla. En ala kymmenen perättäisen huonon ravintolakokemuksen jälkeen testaamaan sitä yhdettätoista että josko nyt osattaisiin paistaa pihvi haluamaani kypsyyteen ja olisiko pakastevihannesten sijasta lautasella ihan oikeista raaka-aineista tehtyä ruokaa. Ulkomailla ei näitä tarvitse arpoa kun näin on ja jos ei ole niin ainakin annos oli puolet halvempi.
Tämähän se ongelma. Kun Suomessa on kaikki kallista, ja samalla heikkolaatuista.
Miksi mennä jonnekin hiekkasärkille Suomessa, jossa pitäisi ensinnäkin osua siihen vuoden ainoaan helleviikkoon, ja maksaa siitä aivan älyttömästi? Kun esim. etelä-euroopassa on takuu varmasti hellettä, maisemat aivan eri luokkaa ja hinnat murto-osan Suomesta.
Tämä ei siis ole mikään "Suomessa kaikki on perseestä"-vuodatus, vaan ihan fakta että ei Suomi ole kesäturismin kannalta juuri millään mittarilla hyvä hinta/laatu -suhteeltaan. Suomessa on kyllä tietenkin moni muu asia hyvin ja paremmin kuin muualla.
eipä tullu edes mieleen että sulla on rahaa kun valitit että "kun on kallista" Totta hemmetissä on kallista,ollaan Suomessa!
Ajattelin että oot köyhä joka ei pääse...en tajunnut että oot pihi ja saita!
Ja mitä alentavaa siinä on,oon itte pienistä rahoista säästäny lomiin kuten kerroin ja on todellakin käyty kaikki Suomen "kalliit" paikat.
Asenne ratkaisee!
Suurin "ongelma" tässä asiassa on varmaan se, että niin moni on matkaillut ties missä huomaten, että mitä vastaavalla summalla saa muualla maailmassa. Siinä on paha suomalaisen majoittajan, ravintolan tai kesäkohteen pulikoida vastaan.
Kyllä suomalainenkin maksaa laadusta, kotimaassakin, jos sellaista kokee saavansa. Jos ei koe, niin turha ihmetellä miksi vievät rahansa mielummin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on saatanan kallis maa ja suomalaisille heikko ostovoima. Tämä johtuu verotuksesta. Ja arvatkaa mitä hallitus meinaa tehdä verotukselle?
Tämähän se suurin syy on ja varmasti pahenee vuosi vuodelta. Itse ainakin siirtänyt kaikki mahdolliset ostokset (eli kaikki muu paitsi ruoka) muualle eurooppaan. Rahtimaksut ovat nykyään pieniä ja toimitus nopeaa (4-5 päivää Saksasta) niin miksi ei.
Ostan kaiken elektroniikan, polkupyörät, työkalut saksasta, englannista tai hollannista.
Meinasin tukea suomalaista yrittäjää ja vaihtaa moottoripyöräni eturenkaan paikallisessa rengasliikkeessä.
Ok. tilasin renkaan kansainväliseltä toimijalta hintaan 80 euroa ja teen homman itse.
Eli ulkomailta pelkkä rengas 80€, ja paikallisessa liikkeessä 190€ vaihtotöineen?
Mitähän sinäkin raukka luulet että sen työn pitäisi maksaa? Olisiko renkaan pitänyt maksaa siinä kivijalkaliikkeessä 85€ kaikkine töineen että sinä et olisi lentänyt perseellesi? Valoja päälle. Juuri tuollaiset kitupiikit on todella rasittavia ihmisiä.
Vaihtotyön hinta yleensä irtorenkaalle 20-25 euroa.
Kyseessä noin 10 minuutin työ oikeilla ammattityökaluilla.
Olisin saanut koko homman hoidettua lähimmässä suuremmassa kaupungissa alle 150 euron, mutta kun siihen laskee polttoainekulut päälle, ei siinäkään ole mitään järkeä.
Rengas tulee kotiovelle ulkomailta tilattuna, joten miksi tukisin paikallista yrittäjää lahjoittamalla hänelle 50 euroa pelkästään siitä, että hän nylkee asiakkaitaan juuri tällä paikkakunnalla?
Jos sinulla on haluja maksaa 50 euroa ylimääräistä jokaisesta autosi renkaasta jonka ostat, niin otappa yhteyttä niin aletaan tekemään rengaskauppoja :-)
Jos kaikki paikkakunnallasi ovat yhtä sisäsiittoisia, voisin perustaa sinne oikein rengasliikkeen tarpeitanne tyydyttämään.
Jotkut ehkä ymmärsivät aloituksen vähän väärin, kun kirjoittelivat halvoista tekemisistä, kekseliäisyydestä, lasten opettamisesta yms. Kyllä, niitä ollaan tehtykin jo tänä kesänä: paljon uimista, pyöräilyä, ulkoilua muutenkin, ollaan käyty sukulaisten luona vierailuilla, grillattu, käyty jäätelöllä, tunnisteltu kesäkasveja ja hyönteisiä... Että en nyt ihan sanoisi että olen saamaton ja opetan lapsille että vain joku kallis on hienoa ja mitä näitä kommentteja nyt olikaan. Kuitenkin haluttiin tehdä joku vähän isompikin reissu, mikä on minusta ainakin ihan normaalia kesänviettoa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtotyön hinta yleensä irtorenkaalle 20-25 euroa.
Kyseessä noin 10 minuutin työ oikeilla ammattityökaluilla.
Olisin saanut koko homman hoidettua lähimmässä suuremmassa kaupungissa alle 150 euron, mutta kun siihen laskee polttoainekulut päälle, ei siinäkään ole mitään järkeä.
Rengas tulee kotiovelle ulkomailta tilattuna, joten miksi tukisin paikallista yrittäjää lahjoittamalla hänelle 50 euroa pelkästään siitä, että hän nylkee asiakkaitaan juuri tällä paikkakunnalla?
Jos sinulla on haluja maksaa 50 euroa ylimääräistä jokaisesta autosi renkaasta jonka ostat, niin otappa yhteyttä niin aletaan tekemään rengaskauppoja :-)
Jos kaikki paikkakunnallasi ovat yhtä sisäsiittoisia, voisin perustaa sinne oikein rengasliikkeen tarpeitanne tyydyttämään.
Lahjoittaa? Sellainen pieni vinkki että yrityksen on tarkoitus tuottaa voittoa, ei tehdä hyväntekeväisyyttä. Siitä sinun "lahjoittamastasi" 50€ menee myös 24% suoraan valtiolle, ei sille yrittäjälle. Muista kuluista puhumattakaan. Rasittava kitupiikki olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta varsinkin renkaissa olen huomannut aika järjettömät katteet tai ehkä Suomessa yrittäminen on vaan liian kallista ettei pystytä kilpailemaan. Itse tein seuraavan.
Tuote: Continental Conti Sport Contact 5 225/40 R18 92Y XL, FR, MO
Määrä: 4
Yksikköhinta: 111.49 €
Verollinen summa :445.96 € (alvi kanta 24% eli maksoivat Suomeen)
Asennus: 10€ per rengas, total 40€
Grand total: 485,96€
Paikallisessa euromasterissa sama setti 960€, tietysti jos on varaa maksaa tuplasti niin siitä vain. Noin minäkin ajattelin että tuen paikallista toimintaa kunnes vertailin hintoja.
Kuinka paljon lentoliput Thaimaahan maksaa neljältä? Paljonko sillä summalla voi tehdä Suomessa? Plus käyttöraha kahdelta viikolta.
Ulkomaan reissuihin kannattaa myös laittaa taskuvaraslisä. Pariisissa ryövättiin läheisen neljän ihmisen rahat metrossa. Suomessa tämän summan voi käyttää itse. (Koska ei näytä turistilta, osaa kieltä, tietää viranomaispalvelut yms)
Onko niin kallista?
Kauanko Louvreen pitää jonottaa? Onko Suomessa missään niin pitkät jonot? Eli käytännössä maksat siitäkin, ettei tarvitse sietää epämukavuutta.
Ei ihme, että maista, joissa on mielettömästi porukkaa, tullaan katsomaan maata, jossa saa olla rauhassa. Ja maksetaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten ostovoima on Euroopan keskiarvon yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erään Euroopan maan pääkaupungissa eläintarhaliput neljälle 30 euroa. Kyseessä valtava eläintarha, jota hyvä jos ehtii päivässä edes kiertää, kaikenlaisia eksoottisia eläimiä, vesieläimiä, hyönteisiä, kasveja... Ja sitten joku pieni Ähtäri keskellä ei mitään on kolme kertaa kalliimpi. 😂
Oletan, että tarkoitit tässä Berliinin suurta eläintarhaa?
Suurin syy hinnoittelulle on, että saksalainen ei suostu maksamaan mistään liikaa. Perheasunnot on siellä halvempia kuin Suomessa. Elintarvikkeet ja muut päivittäistuotteet myös. Puhumattakaan autoista tai juurikin turistikohteista. Toki volyymi siellä on ihan eri luokkaa kuin täällä, mutta ahne ei siellä kauan pärjää.
Kyllä, ja olemme saaneet jo maistiaisia, mistä se Saksan ruoan halpa hinta tuleekaan. Siellähän mukavasti on kotona levinnyt teurastamolla. No mammahan ei siitä välitä, kun on halpaa viinaa tarjolla siellä, loman pääasia on ryyppäys, vaikka lapset olisi mukana
Kyllä itse olen huomannut, että Suomen kalleudesta valittavat henkilöt käyttävät yleensä Euroopan lomaansa paljon enemmän rahaa kuin minä kotimaassa. Jokseenkin yleistä on, että suomessa lasketaan joka sentti ja kauempana lomaillessa ollaan hövelimmällä budjetilla.
Onhan siis lomailu hintavaa, tietenkin, siitä huolimatta.
Lappiin menossa. Hki-Roi juna edestakaisin 70e. Bussilla kohteen nurkille eestaas 40e.
Omat pihvit + muut mätöt ja kertakäyttögrillejä pari rinkkaan. 30e.
Makuupussi ja alusta eräkämppään.
Kalastelua jne mistä kukin tykkää. Olikohan lupa 15e.
Koko pas ka 4pv pienillä lisäkuluilla makso about 200e.