Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uskaltaako täysin ummikko lähteä suolle?

Vierailija
30.06.2020 |

Keräämään hilloja? Tietysti sitten kun ovat kypsiä. Vai uppoanko johonkin suonsilmään? Mitä pitää ottaa huomioon kun suolle menee?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysykää pitkospuilla. Näin korona aika na se on turvallisinta. Itikat ei syö, jos pysytte pitkospuilla. Hillat voi kerätä pitkospuilta.

Keimolansuolta. Isosuo, Vantaa.

Vierailija
22/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysykää pitkospuilla. Näin korona aika na se on turvallisinta. Itikat ei syö, jos pysytte pitkospuilla. Hillat voi kerätä pitkospuilta.

Keimolansuolta. Isosuo, Vantaa.

Kummia itikoita teillä päin, kun eivät uskalla pitkospuiden läheisyyteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on merkitä reitti, jotta löydät

takaisin. Voit myös kerätä muoviroskat lähtiessäsi.

Vierailija
24/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole täysin sokea ja sulla on jonkin verran suuntavaistoa, niin anna mennä vaan. Onhan sulla puhelin mukana josta näet missä olet. Google maps tms.

Vierailija
25/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalinta on kun pitää päästä kantavalta saarekkeelta toiselle. Silloin ei kannata olla uhkarohkea, jos on yksin.

Vierailija
26/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä pikkuhousuja tai kuukautissiteitä 20 metrin välein niin löydät takaisin.

Vierailija
27/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et yksin lähde ja mukaan lähtijä jaksaa kiskaista sinut kun jalka humahtaa sisälle. Osaat lukea karttaa ja kompassia tai sinulla on gps joka varmasti myös toimii.

Vierailija
28/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnistamiseen vinkiksi, että näin kesäaikaan aurinko on etelässä klo 13, talviaikaan klo 12. Aurinko nousee tasan idästä ja laskee tasan länteen vain kevät- ja syyspäiväntasausten paikkeilla. Sen sijaan nyt kesällä aurinko nousee lähinnä koillisesta ja laskee luoteeseen, eli kiertää taivaalla pidemmän radan. Talvella vastaavasti reitti on lyhyempi, kun arska nousee vasta idän jälkeen ja laskee jo ennen länttä.

Kaikista märimmät, suorastaan vetiset kohdat erottaa ihan selvästi, ja jo maalaisjärkikin sanoo, ettei kannata kävellä sellaiseen kohtaan. Muuten voi varovasti jalalla koittaa, upottaako sammal, ja jos upottaa, niin kierrä jostain muualta. Aika nopeasti oppii kasvillisuudesta lukemaan, minkälainen maasto kantaa. Varpuja kasvavat kohdat ja heinätuppaat ovat ainakin turvallisia astua, samoin kuivat sammalikot. Eläinten polkujakin kannattaa hyödyntää, ne kun tietävät kyllä hyvät kulkureitit.

Mitä ötököihin tulee, kannattaa avosuolle mennä tuulisempana päivänä, niin saa olla rauhassa.

Toivottavasti tästä oli apua. Mukavia hetkiä suolla! :)

Vierailija
29/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ripusta vessapaperinpalasia pensaisiin reittisi varrella. Näin löydät takaisin. Vessapaperia kannattaa muutenkin pitää mukana.Heh.

Ei kun kietaise vessapaperi suon reunalla puun ympäri ja merkkaa sillä reittisi. Voit jatkaa seuraavalla rullalla jos oikein pitkälle mielit.

Vierailija
30/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en menis. En ainakaan yksin. Olenkin nössö city-tyttö. Puistattaakin ajatus, siitä että uppoaisi suonsilmään.

Venäläisessä sotaelokuvassa olen nähnyt

kuinka sotilastyttö uppoaa suonsilmään, vain sormet jäävät näkyviin ennen kuin suo lopullisesti nielaisee saaliinsa syleilyynsä. Tuo elokuva löytyikin youtubesta suomenkielisin tekstein, kannattaa katsoa, kertoo naiskomppaniasta Venäjän Karjalan metsissä. Paras sotaelokuva, jonka olen nähnyt.

En lähtisi yksin suolle ja olen sen verran arka hiirulainen, että sellaiselta suolta pysyisin kokonaan poissa, missä pitää miettiä, uppoaakohan tuonne?

Vierailija
31/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt :/

Toimisiko lumikengät hyvin suolla? Ei varmasti upottaisi niin pahasti.

Onko tuo oikeasti nyt noin huono ajatus? :(

Luulisi että lumikengät toimisi sellaisella ei täysin vetisellä suolla aika hyvin, kun pystyvät kannattelemaan ihmistä lumihangellakin.

Vierailija
32/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole täysin sokea ja sulla on jonkin verran suuntavaistoa, niin anna mennä vaan. Onhan sulla puhelin mukana josta näet missä olet. Google maps tms.

Luonnossa kulkija ei koskaan luota yksinomaan elektronisiin apuvälineisiin suunnistamisessa. Entä jos kompastut ja lyöt kaatuessasi kännykän pskaksi kiveen. Tai pudutat sen suonsilmäkkeeseen taikka akku tyhjenee.

Todennäköisesti kännykkä opastaa kotiin, mutta on hyvä olla edes suurin piirtein selvillä siitä mistä päin löytyy tie, tai auto tai joku muu kiintokohta.

Vierailija
33/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten voi varovasti jalalla koittaa, upottaako sammal, ja jos upottaa, niin kierrä jostain muualta.

Tuota varten voi matkassa olla myös kunnon retkiseiväs, jolla voi tunnustella turvallisen tien. Se on monipuolinen kapistus muutenkin: sillä voi kantaa tavaraa olalla kulkurin tyyliin ja siitä voi tehdä vaikka keihään karhujen ja muiden hirvitysten hätistelyyn, jos ostaa erillisen keihäänkärjen.

Vierailija
34/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran minä olin suolla ja sitten tuli lonkero käsi ja sitten se tarttui minua jalasta ja sitten se veti alas suohon ja sitten minä tappelin ja sitten minä kiskoin sitä silmistä ja korvista ja pääsin karkuun

Vierailija
35/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että lumikengät toimisi sellaisella ei täysin vetisellä suolla aika hyvin, kun pystyvät kannattelemaan ihmistä lumihangellakin.

Ei ole lainkaan huono ajatus, eikä edes mikään uusi idea: suolla liikuttaessa on entisaikoina tosiaan käytetty lumikenkien tapaisia suokenkiä (tai suosuksia). Jotkut toki käyttää edelleenkin. Riippuu vähän, kuinka märälle suolle on tarkoitus mennä.

Vierailija
36/54 |
30.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen suolle menoa ei muuten sitten kannata katsoa sitä suomalaista kauhuelokuvaa, taisi olla nimeltään Sauna... Ja ehkä luontorokumentit karhuista ja susista kantsii nekin jättää väliin :D

Vierailija
37/54 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi. Pitää pysyä pitkospuilla tai poissa suonsilmäkkeistä, hötöstä. Mieluummin turvalliseen maastoon.

Vierailija
38/54 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hevosilla oli joskus entisaikaan jonkunlaisia suokenkiä. Joku hevonen oli ollut oikein hyvä kulkemaan suolla, joku toinen taas ei samoilla reiteillä. Tämä siis siihen aikaan, kun oli työhevosia.

Vierailija
39/54 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene suolle yksin. 

Vierailija
40/54 |
01.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en menis. En ainakaan yksin. Olenkin nössö city-tyttö. Puistattaakin ajatus, siitä että uppoaisi suonsilmään.

Jos olet hidas niin voin ottaa mukaan.  En koskaan mene yksin vaan otan hitaamman mukaan.  Olen aina itse sitten päässyt karhua karkuun, syönyt vaan sen hitaamman.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän