uskaltaako täysin ummikko lähteä suolle?
Keräämään hilloja? Tietysti sitten kun ovat kypsiä. Vai uppoanko johonkin suonsilmään? Mitä pitää ottaa huomioon kun suolle menee?
Kommentit (54)
Samaa olen miettinyt :/
Toimisiko lumikengät hyvin suolla? Ei varmasti upottaisi niin pahasti.
Isoilla avosoilla on helppo eksyä. Jotkut kokeneet hillastajat ovat neuvoneet sitomaan suon laitaan johonkin puuhun (siis sinne, mistä suolle tulit) jonkun kirkkaan värisen kankaan, muovipussin tms. muun maamerkin, joka näkyy kauas. Puhelin mukaan, sijaintipalvelut päälle, akkuun riittävästi virtaa ja vaikka powerbank mukaan sekä syötävää ja juotavaa. Puhelimen karttaan voi jopa tallentaa paikkamerkin siihen kohtaan, mistä suolle menit, jolloin karttasovellusta käyttäen voisi navigoida takaisin. Jos vain kännykkä ja sen paikannus toimii.
Suolle joko uppoaa tai ei uppoa, se riippuu ihan suon märkyydestä. Osa soista vain notkuu jalan alla, osan ylittämiseen tarvisisi välillä jopa uida.
Suurin vaara lienee paarmat ja hyttyset.
Olen kulkenut paljon soilla enkä ole ollut lähelläkään uppoamista. Olin yhtenä kesänä töissäkin apulaisena mittaushommissa ja silloin mentiin suon yli siitä mistä linja kulki.
Kun vältät aivan avoimempia ja vetisempiä kohtia etkä heittäydy uhkarohkeaksi niin ei hätää. Eikä niissä suojärvissä ja aivan avoimemmilla paikoin kasva hillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lumikengät on hyvät. Helpompi löytää metallinpaljastimella.
Vierailija kirjoitti:
Vuosittain vain alle kymmenen hillastajaa katoaa lopullisesti, joten riski on pieni.
Yleensä päätyvät karhun ateriaksi.
Kunnon saappaat ja maalaisjärki riittää. Ei oo tullut vähään aikaan oltua. Ikävä sitä suon tuoksua.
Vierailija kirjoitti:
Pitkät metsäsukset parhaat
Kuka hullu suolle menee vapaaehtoisesti. Siellä on paarmoja, mäkäräisiä ja vtusti hyttysiä.
Mä en menis. En ainakaan yksin. Olenkin nössö city-tyttö. Puistattaakin ajatus, siitä että uppoaisi suonsilmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosittain vain alle kymmenen hillastajaa katoaa lopullisesti, joten riski on pieni.
Yleensä päätyvät karhun ateriaksi.
Tai suden ja karhu syönyt loput tai toistepäin.
Ripusta vessapaperinpalasia pensaisiin reittisi varrella. Näin löydät takaisin. Vessapaperia kannattaa muutenkin pitää mukana.Heh.
Pukeudu sellaseen isoon ilmalla täytettävään sumopukuun, niin et ihan pikkusista silmäkkeistä vajoa. ;)
Muistat irroittaa ämpäristä ennen vajoamista niin etsijät tietää mistä kohtaa kaivaa.
Ummikko höh Ei kai siellä kielillä puhuta
Vierailija kirjoitti:
Ripusta vessapaperinpalasia pensaisiin reittisi varrella. Näin löydät takaisin. Vessapaperia kannattaa muutenkin pitää mukana.Heh.
Tai sit vessapaperia pitkin löytää takaisin. Aina kun loppuu vessapaperi rullasta, aloittaa sitten uudesta rullasta sitoen sen edellisen loppuun.
Mä oon kerran tippunut suonsilmään lapsena, hujahdin kerralla päätämyöten humps!. Onneksi isä sai mun kädestä kiinni ja sai mut ylös.
Vierailija kirjoitti:
:D Ja he ovat olleet kaikki ummikkoja jotka kadonneet.