Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskausläskit ja neuvolan tytöt

Vierailija
14.04.2013 |

Olen raskaana 36 vkolla ja kerännyt ylipainoa jo 20 kg. Tämä on toinen raskaus. Mulla ei ole ollut paino-ongelmia ennenkuin nyt odotusaikana ja ottaa tosi koville. Olen vetäytynyt sosiaalisesta elämästä, koska en vaan pysty ottamaan vastaan kommentteja tästä huimasta muutoksesta.

Vakituinen neuvolan terveydenhoitaja on lomalla ja hänen sijaisenaan toimii kakskymppinen pimu. Ekalla kerralla jaksoin ystävällisesti keskustella hänen kanssaan synnytyksestä ym. Toisella kerralla neuvolassa hänellä oli mukana harjoittelija, vielä nuorempi pissis. Tämä harjoittelija alkoi sitten tenttaamaan painonnoususta ja he yhdessä pitivät luentoa terveellisestä ruokavaliosta.

Olen siis 37.v ja sen verran kuitenkin lapsellinen etten aio mennä neuvolaan ennenkuin vauva on kainalossa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua todella ap. Ekassa raskaudessa mä sain kanssa yli 20 kg. BMI 23 lähdettiin ja lopussa en suostunut puntarille kun ahdisti. Mun on terkka ei turhia kysellyt tai puhunut mistään ruokavaliosta. Tarkkaili terveydentilaa, verenpainetta, sokereita ja turvotuksia. Viikolla 36 olikin nuoria harjoittelia joka rupesi juuri samaan " kasvikset on terveellisiä ja painoa on tullut liikaa" luentoa pitämään. Itku kurkussa lähdin sieltä ja menin lääkärille yksityisesti seuraavalla viikolla. Mä olin kasvissyöjä ja vietin todella terveellistä elämää joten painoa vaan tuli. Kaikki raskauskilot hävisivät 6kk aikana synnytyksestä eikä verenpaine tai sokerit olleet koskaan koholla. Lääkäri vaan tuhahti näille neuvoille.

seuraavassa raskaudessa asuimme Irlannissa jossa raskausseurannassa yksityisellä ottivat alkupainon ja sanoivat ettei  normaalisti seurata painoa koska sillä ei oikeastaan ole merkitystä mikäli muita vaivoja tai oireita ei ilmaannu ( vp, sokeri, turvotus, tykytys yms). Olin aivan järkyttynyt; mihin se perkeleen puntarin tuijotus hävisi? Painoa ei seuraavassa tullutkaan kuin 12 kg mutta se pudottaminen kokonaaan jäi ja edelleen on 4kg jäänyt :)

Suomessa ollaan välillä niin hiton nihilistisiä niiden käyrin ja keskiverron kanssa niin äideille ja sitten lapsille. Jos et mene 0-käyrällä niin voi taivas mikä hämmästely ja seuranta aloitetaan. Tilannetajua ei voi opettaa.

häntä pystyyn ap! 

Vierailija
22/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän henkisesti asennoitua niin että tämä elo on odotusaikana tälläistä. Sitten kun vauva on syntynyt niin pikku hiljaa otan oman kehon jälleen haltuuni. Tämä ajattelutapa on rauhoittanut minua.

Herkkänahkainen olen ulkopuolisten hämmästelylle, jos olisin alkujaankin iso, niin ehkei paisumista sitten niin huomaisi.

En osaa sanoa miks olen poikkeuksellisen ulkonäkökeskeinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 11:34"]

Itse yritän henkisesti asennoitua niin että tämä elo on odotusaikana tälläistä. Sitten kun vauva on syntynyt niin pikku hiljaa otan oman kehon jälleen haltuuni. Tämä ajattelutapa on rauhoittanut minua.

Herkkänahkainen olen ulkopuolisten hämmästelylle, jos olisin alkujaankin iso, niin ehkei paisumista sitten niin huomaisi.

En osaa sanoa miks olen poikkeuksellisen ulkonäkökeskeinen.

[/quote]

poikkeuksellisen ulkonäkökeskeinen? 

Ap hei, ei siinä ole mitään poikkeuksellista jos 20kg painonnousu ahdistaa. Se on ihan normaalia olla ulkonäöstään huolissaan. Mä taas kummastelem näitä naisia joita ei oma ulkonäkö kiinnosta yhtään. Ettekö te yhtään välitä itsessänne? Hyvinvoiva ihminen usein myös haluaa näyttää terveeltä, reippaalta ja hyvältä.

Raskauden muutokset kehossa ovat valtavia eikä se että ne ahdistaa ole mitenkään epätavallisia. Se ettei niistä saa puhua tai raskausajan pitäisi olla jotenkin ihanaa vaalenpunaista höttöä on juuri sitä kiiltokuvamaista äitimyytin luontia joka edesauttaa masennusta ja pahoinvointia. Mun on vaikea uskoa että kukaan olisi 100% vaan nauttinut raskaudesta, äityidestä ja vanhenemisesta. Se että niihin liittyy negatiicisia tunteita, ahdistusta ja pelkoa ei tee kenestäkään poikkeuksellista tai huonoa. Päinvastoin ne jotka eivät uskalla negatiivisesta puhua olisi hyvä pohtia miksi on niin tärkeä kiistää ne.

Vierailija
24/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turhantärkeä läski mummoäiti, jolla huono käytös. Huomautettava läskeistä kovaan ääneen joka käynnillä ja kerrottava terveistä ruokailutavoista"

(merkintä terveydenhoitajan papereissa ap:n neuvolassa)

Vierailija
25/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 11:47"]

"Turhantärkeä läski mummoäiti, jolla huono käytös. Huomautettava läskeistä kovaan ääneen joka käynnillä ja kerrottava terveistä ruokailutavoista"

(merkintä terveydenhoitajan papereissa ap:n neuvolassa)

[/quote]

?

Vierailija
26/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en pidä neuvolaterkkaristani. Kaikki arvoni ja testini ovat kerrasta toiseen eriomaiset, mutta terkkari kääntää asiat aina synkistelyn puolelle tyyliin "no tällä kertaa näyttää hyvältä, mutta kyllä se voi vielä muuttua myöhemmin". Hän on myös varma siitä, että saan synnytysmasennuksen (miksi ihmeessä???). Minulle on tullut tasaisesti painoa 150 g/vko, mutta viime kerralla olikin paino lisääntynyt 200 g/vko ja sain kauhean saarnan siitä, että olen syönyt liikaa. En ole ylipainoinen ja lapsi kasvaa täsmälleen keskikäyrällä. Terkkari on liki kuusikymppinen muija. Yritän aina olla iloinen ja kohtelias hänelle, vaikka sisimmässäni kiristelen hampaitani. En todellakaan tunne häneen sellaista suhdetta, että tuolta ihmiseltä voin kysyä mitä tahansa, mikä minua raskaudessa huolettaa.

Vierailija
27/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kanssa vastavalmistunut nuori terkka, joka huolestui ihan kaikesta. Ja esikoista kun odotin niin sai minutkin huolestumaan,

Nyt kun vauva jo yli vuoden ja raskaushöyryt haihtumassa asia jo vähän naurattaa, mutta ei naurattanut silloin kun jatkuvasti oli raskaudessa ja sitten myöhemmin vauvassa joku pielessä (omaa painoa ei aluksi tullut tarpeeksi, sitten tulikin liikaa, vatsa oli liian iso mutta ei sitten kuitenkaan jne, vauva ei aluksi kasvanut tarpeeksi, ihonväri oli huono mutta sittenkin hyvä, vauva hikoili vaikkei pitäisi, sitten yhtäkkiä vauvan paino nousikin liikaa...huh)

Vierailija
28/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 11:55"]

Minäkään en pidä neuvolaterkkaristani. Kaikki arvoni ja testini ovat kerrasta toiseen eriomaiset, mutta terkkari kääntää asiat aina synkistelyn puolelle tyyliin "no tällä kertaa näyttää hyvältä, mutta kyllä se voi vielä muuttua myöhemmin". Hän on myös varma siitä, että saan synnytysmasennuksen (miksi ihmeessä???). Minulle on tullut tasaisesti painoa 150 g/vko, mutta viime kerralla olikin paino lisääntynyt 200 g/vko ja sain kauhean saarnan siitä, että olen syönyt liikaa. En ole ylipainoinen ja lapsi kasvaa täsmälleen keskikäyrällä. Terkkari on liki kuusikymppinen muija. Yritän aina olla iloinen ja kohtelias hänelle, vaikka sisimmässäni kiristelen hampaitani. En todellakaan tunne häneen sellaista suhdetta, että tuolta ihmiseltä voin kysyä mitä tahansa, mikä minua raskaudessa huolettaa.

[/quote]

Mulla oli ensimmäisen lapsen terkkarina juuri tällainen kuusikymppinen eläkettä odotteleva täti, joka ei koskaan osannut/halunnut sanoa mitään, kun kyselin ihmeissäni vauvaan liittyvistä asioista, se oli vaan että "jaa jaa " ja " vai niin".

Ei se piruja sentään maalaillut, mutta ei auttanut yhtään tuoretta äitiä. Se sai mulle sellasen olon että olisi pitänyt tietää kun lapsia kerran tekee.

Vierailija
29/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että kyseessä oli todellaikin vasta harjoittelija, jolla on tuoreena päässä suuri maara tietoa, mutta ei todellakaan kaikkea. Meille opetetaan että luennointi on täysin väärä tapa jakaa tietoa. itsekin olen siihen joskus syyllistynyt, innokkaana jakamassa tietoa, tarkoitukseni ei ole ollut paha. 

Anna palautetta , siitä tämä harjoittelija oppii.

Vierailija
30/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nimenomaan hoikillahan helposti se paino nousee paljon raskausaikana ihan ilman mässäilyäkin. Itse olen hoikka ja raskausaikoina tullut aina plus 20 kiloa eikä mitään terveysongelmia ole ollut ja lapsetkin ihannekokoisia. Mulle ei kyllä neuvolassa ole koskaan asiasta mitään sanottukaan, jälkitarkastukseen mennessä ei montaa kiloa ole enää ollut jäljellä.

Jos taas on jo valmiiksi ylipainoinen, painonnousuun tulee kiinnittää enemmän huomiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme