Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskausläskit ja neuvolan tytöt

Vierailija
14.04.2013 |

Olen raskaana 36 vkolla ja kerännyt ylipainoa jo 20 kg. Tämä on toinen raskaus. Mulla ei ole ollut paino-ongelmia ennenkuin nyt odotusaikana ja ottaa tosi koville. Olen vetäytynyt sosiaalisesta elämästä, koska en vaan pysty ottamaan vastaan kommentteja tästä huimasta muutoksesta.

Vakituinen neuvolan terveydenhoitaja on lomalla ja hänen sijaisenaan toimii kakskymppinen pimu. Ekalla kerralla jaksoin ystävällisesti keskustella hänen kanssaan synnytyksestä ym. Toisella kerralla neuvolassa hänellä oli mukana harjoittelija, vielä nuorempi pissis. Tämä harjoittelija alkoi sitten tenttaamaan painonnoususta ja he yhdessä pitivät luentoa terveellisestä ruokavaliosta.

Olen siis 37.v ja sen verran kuitenkin lapsellinen etten aio mennä neuvolaan ennenkuin vauva on kainalossa.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehän vain tekevät työtään. Turhaan otat henkilökohtaisesti.

Vierailija
2/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun kirjoituksesta paistaa läpi ihan oma asenteesi näihin "tyttöihin" ja "pissiksiin". Kovin usein ratkaisu ongelmiin löytyy kun katsoo peiliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 09:58"]

Olen raskaana 36 vkolla ja kerännyt ylipainoa jo 20 kg. Tämä on toinen raskaus. Mulla ei ole ollut paino-ongelmia ennenkuin nyt odotusaikana ja ottaa tosi koville. Olen vetäytynyt sosiaalisesta elämästä, koska en vaan pysty ottamaan vastaan kommentteja tästä huimasta muutoksesta.

Vakituinen neuvolan terveydenhoitaja on lomalla ja hänen sijaisenaan toimii kakskymppinen pimu. Ekalla kerralla jaksoin ystävällisesti keskustella hänen kanssaan synnytyksestä ym. Toisella kerralla neuvolassa hänellä oli mukana harjoittelija, vielä nuorempi pissis. Tämä harjoittelija alkoi sitten tenttaamaan painonnoususta ja he yhdessä pitivät luentoa terveellisestä ruokavaliosta.

Olen siis 37.v ja sen verran kuitenkin lapsellinen etten aio mennä neuvolaan ennenkuin vauva on kainalossa.

[/quote]

Se että sinä olet pahasti ylipainoinen ja riskeeraat sillä sekä omasi että tulevan vauvan terveyden, ei tee harjoittelijasta tai kenestäkään muustakaan pissistä. Ehkä niiden olis pitänyt pitää sulle luento myös käytöstavoista....

Vierailija
4/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausajan painonnousu ei vaaranna lapsen terveyttä, vähän jotakin rajaa noihin tyhmiin väitteisiin.

Vierailija
5/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä harjottelijalle oli annettu tehtäväksi valistaa jotakuta terveellisestä ruokavaliosta, ja sinä valikoiduit sopivaksi kohteeksi.. harjottelija sitten innoissaan piti kunnon palopuheen kun halusi näyttää että osaa.

Vierailija
6/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan totta etten tykkää käydä lätisemässä neuvolassa opiskelijoiden kanssa, joilla on samat perustiedot asioista kuin minulla. Olin kuitenkin ystävällinen niin kauan, kun mun olisi pitänyt alkaa selitellä itseäni.

Voi olla että, jos vakituinen terveydenhoitaja olisi myös vaatinut selityksiä, olisin reagoinut aivan samoin. Ylipaino on arka asia.

Eipä silti palstoja kun lukee, mielellään ne neuvolassa puuttuu painonnousuun. 

AP

Vierailija
7/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausajan painnonousu korreloi mm. raskausdiabeteksen ja monen muunkin komplikaation kanssa. Kyllä raju painnonousu riskeeraa myös lapsen terveyttä.

Vierailija
8/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä painnonoususta ollaan nimenomaan huolissaan äidin ja vauvan terveyden vuoksi, ei se nyt mitään vittuilua ole, hyvänen aika. Miten joku voi pahoittaa mielensä siitä että hänen hyvinvoinnistaan ollaan kiinnostuneita?

Vierailija
9/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 10:49"]

Miten joku voi pahoittaa mielensä siitä että hänen hyvinvoinnistaan ollaan kiinnostuneita?

[/quote]

Koska kiinnostunut taho oli nuori "pimu". Jos samat sanat olisi sanonut arvovaltaisen näköinen viisikymppinen rouva, niin ap olisi kiittänyt nöyrästi ja luvannut parantaa tapansa.

Vierailija
10/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 10:41"]

[/quote]

Se että sinä olet pahasti ylipainoinen ja riskeeraat sillä sekä omasi että tulevan vauvan terveyden, ei tee harjoittelijasta tai kenestäkään muustakaan pissistä. Ehkä niiden olis pitänyt pitää sulle luento myös käytöstavoista....

[/quote]

:D   Mun täytyy kuitenkin valaista että olen 174 cm pitkä ja painan nyt 79kg  En olisi pahasti ylipainoinen vaikka en olisi edes paksuna. En vaan kestä asiaa kommentoidaan. 

Vierailija
11/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä on kyllä ihan sekin että nopea painnonousu voi kertoa raskausmyrkytyksestä. Mulla tuli loppuraskaudessa viikossa yli 2 kg (yhteensä raskausaikana 12 kg) ja koska syöminen ei selittänyt sitä, epäiltiin raskausmyrkytystä. Se mulla olikin.

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 10:47"]

Eipä silti palstoja kun lukee, mielellään ne neuvolassa puuttuu painonnousuun. 

AP

[/quote]

Vierailija
12/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 10:52"]

[/quote]

[/quote]

:D   Mun täytyy kuitenkin valaista että olen 174 cm pitkä ja painan nyt 79kg  En olisi pahasti ylipainoinen vaikka en olisi edes paksuna. En vaan kestä asiaa kommentoidaan. 

[/quote]

Voi hyvää päivää miten herkkähipiäistä porukkaa! Ei voi olla totta. Itse kuitenkin ihan rajoituksetta haukut neuvolan työntekijöitä pissiksiksi!

Vierailija
13/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi joillekin tulla yllätyksenä, että painonnousu raskausaikana on arka asia joillekin ja sekin ilmeisesti voi tulla yllätyksenä, että joillekin painoa tulee PALJON vaikka syökin terveellisesti jne. Sitä kun ei aina pysty estämään ;)

Ap:lla on myös jo noin paljon viikkoja, turhaan ne enää neuvolassa mitään terveysvinkkejä jakelee kun lapsi kohta syntyy :D Ja osa kiloista jää jo laitokselle, tiedä vaikka suurinosa olisi pelkkää loppuraskauden turvotusta.

Vierailija
14/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Olin kyllä varsin hymyilevä vastaanoton loppuun asti ja kiittelin neuvoista, nehän oli lapsia. Siitä huolimatta en koe tarvetta mennä kuuntelemaan tätä viisastelua sen enempää. 

Vierailija
15/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Olin kyllä varsin hymyilevä vastaanoton loppuun asti ja kiittelin neuvoista, nehän oli lapsia. Siitä huolimatta en koe tarvetta mennä kuuntelemaan tätä viisastelua sen enempää. 

Vierailija
16/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuraskaudessa ne käynnit kaikkein tärkeimpiä on. No ilmeisesti nykään voi ostaa kotiin niitä pissaliuskoja ja monella on verenpainemittarikin, kotidopplerit ym.

Vierailija
17/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana olevan painonnousun syy ei todellakaan aina ole ruokavalio! Jos neuvolan henkilökinta ei tätä tiedä ja heidän työtään on todellakin luennoida terveellisestä ruokavaliosta äitinsä ikäisille odottajille, niin jotain on vakavasti pielessä. Jos ymmärsin oikein, niin ei ne tytöt tällä jälkimmäiselläKÄÄN käynnillä olleet millään tavalla selvittäneet painonnousun syytä vaan puhutelleet kuin tavallista pullukkaa, joka ei ole raskaana.

Kyllä luennon sijaan olisi ollut syytä pohtia sitä, mistä hurja (joka ei itse asiassa mitenkään mahdoton ole) johtuu. Onko vauva iso, onko lapsivettä poikkeuksellisen paljon, onko turvotusta ja mahdollisesti raskausmyrkytys, tai diabetes tai muuta sellaista. Täysiä palvelulisiä saava kätilö olisi taatusti suhtautunut painonnousuun toisella tavalla. Harjoittelijat pitäisikin laittaa kokeneimpien työntekijöiden oppiin, ei vastavalmistuneiden.

Käy jonkun eri henkilön vastaanotolla, vaikka sitten polilla tavallisten mittausten vuoksi, tai siis vauvasi terveyden vuoksi. Todella lapsellista siltä henkilökunnalta puhua vain ruokavaliosta. Mutta älä missään tapauksessa jätä loppuraskauden käyntejä väliin, vaan anna palautetta tyttöjen toiminnasta.

Ajattele sitäkin, kuinka suuren vahingon he voivat saada aikaan, jos eivät todellakaan ymmärrä seurata painonnousua aiheuttavia raskauskomplikaatioita, vaan ajattelevat pelkkää ruokavaliota.

Vierailija
18/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ylipainoinen noilla mitoilla mutta toki 20kilon painonnousu on aika suuri. Jos nyt kuitenkin menisit neuvolaan silti, viimeiset kontrollit voivat olla ratkaisevia joissakin ongelmissa. Yritä sitten olla ottamatta itseesi niitä ilkeitä lauseita jos niin häiritsevät. Jaksamista. t kätilö

Vierailija
19/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

18 jatkaa vielä kun en malta jättää kysymättä:

Miksi painonnousu on aloittajalle niin mahdottoman herkkä asia?

Oletko mannekiini, anorektikko tai jostakin muusta syystä poikkeuksellisen ulkonäkökeskeinen?

Vierailija
20/30 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän närkästyksesi, itsekin törmännyt virkaintoisiin vasta koulunpenkiltä päässeisiin hoitajiin. Mullakin nousi paino 20 kg ja jo lähtöpaino oli enemmän kuin sulla, ap, nyt. Isoa mahaani "kauhisteltiin" (etenkin miehen sisko), mutta onneksi ei neuvolassa asiasta luennoitu. Kyllä aikuiset ihmiset tietävät yleiset ylipainon syyt jne. Ei ne silti ilkeyttään moista harrasta. Jos olisin sinä, sanoisin asiasta neuvolan "tädille": kyllä minä tiedän nämä asiat, vointi on hyvä, syön asiallisesti, puhetapasi ottaa mua tällä hetkellä pannuun, joten voitaisko palata ravitsemusasioihin vaikka sitten raskauden jälkeen, jos paino ei tipu. Älä hyvä ihminen jätä menemättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi