Millainen johtaminen oikeasti saa aikaan hyvää ilmapiiriä työpaikalla?
Onko se vahva johtaminen ja jämäkät säännöt? Vai ymmärtävä ja tilaa antava tyyli? Entä onko johtajan parempi olla "ylhäällä ja etäällä" vai kaverina työntekijöiden kanssa? Muita ajatuksia hyvästä ja erityisesti työilmapiiriä tukevasta johtajuudesta?
Kommentit (8)
Eka lähtökohta. Johtajaksi ei sitä joka on sellaiseksi aina halunnut.
Onko sulla ap. tällainen koulutehtävä?
Jos puhutaan pienistä tiimeistä, niin paras johtaja on sellainen joka on saanut koota tiiminsä itse.
Ehdottomasti tärkeimpiä asioita ovat rehellisyys, oikeudenmukaisuus ja inhimillisyys. Niillä saa arvostusta ja kunnioitusta, joita ilman taas ei voi olla menestyvä johtaja. Omista esimiehistäni paras oli kaikkea tuota ja vaikka vapaa-ajallakin vietettiin aikaa yhdessä, ei ollut mitään auktoriteettiongelmia, koska kaikki kunnioittivat häntä. Kunnioitusta ja arvostusta ei saa vaatimalla, ne pitää ansaita.
Omasta kokemuksesta alaisena paras johtaja
- Reilu mutta jämäkkä. Siis ei valita jos joku myöhästyy kerran mutta uskaltaa puuttua jos joku myöhästelee jatkuvasti tai jättää omat työnsä muiden tehtäväksi jne.
- On samalla tasolla kuin muutkin eli ei istu yksin kopissaan "tavoittamattomissa" vaan huoneen ovi on auki usein ja siellä on helppo käydä juttelemassa tarvittaessa.
- Kuuntelee ja arvostaa muidenkin mielipiteitä.
- Antaa usein positiivista palautetta jos siihen on aihetta. Negatiivisen palautteen antaa kahden kesken.
- Tukee ja on valmis auttamaan alaisiaan heidän ongelmissaan.
- On hyvä kannustamaan alaisiaan työssä.
- On tasapuolinen ja huolehtii että esim. loma-ajat jaetaan reilusti.
- Tiedottaa riittävän usein ja selkeästi asioista (tulee kuva että arvostaa alaisia jne).
Sellainen joka pitää huolen siitä ettei työyhteisössä käytäydytä miten sattuu. Tekee lopun jos joku alkaa kukkoilemaan ym.
Itse on omalla käytöksellään esimerkkinä muille
Ei pidä hovia tai suosi ketään
Uskaltaa nostaa esiin työyhteisön ongelmat, ja jos on henk koht huomautettavaa niin tekee sen kahden kesken
Huh mikä kysymys. Paljon on tutkimusta asiasta: pelisäännöt, tavoitteet, arvostaminen, välittäminen.... Myös osaamisesta huolehtiminen on tärkeää.
Mutta jos porukassa on yksi kellokas, niin se voi pilata hyvänkin johtamisen.