Vuodessa 20 000€ kokoon, vinkkejä!
Olen ollut pitkäaikaismasentunut ja nyt olen vihdoinkin tekemässä sen kuuluisan ryhdistäytymisen ja lopetan itsesäälissä kieriskelyn mikä on kaikkien ongelmien alku ja juuri. Ensinnäkin nyt vuodessa aion hankkiutua parempaan fyysiseen kuntoon ja laihduttaa 15 kg ja ansaita rahat jotta voin korjata kamalan hammaskalustoni kuntoon. Samalla ajattelin palkita itseni shoppailulla ja käymällä jossain rantalomalla jos onnistun ja sitten hakea opiskelemaan. Pohjalla minulla on vain lukio ja kokemusta respassa ja kaupassa työskentelystä. Onko mitään mahdollisuutta ansaita noita rahoja vuodessa? (laillisesti!) Etsin töitä toki.´Voin laittaa koko summan säästöön koska voin asua vanhempieni asunnossa heidän oleskellessä ulkomailla. Mihin töihin voisi hakea että varmasti saisin tuon kasaan?
Vihdoinkin valoa tunnelin päässä :)
Kommentit (30)
Vuodessa 20 000e on jo 1666e kuukaudessa pitäisi saada säästöön...onnea!!
Mulla on vähän sama mielessä. Laihdutus ja rahan säästäminen siis :) Mulla tosin opiskelijana säästötavoite vuodessä 5000€ ja laihtua 15-20kg.
Suunnitelma mulla: lopetan punaisen lihan syönnin. Kotona täysin kasvisruokalinjalla ja käyn syömässä opiskelijaravintolassa 4-6krt viikossa (vieressä oleva mesta on auki lauantaisinkin). Syön kaiken ruoan minkä ostan, mulla menee hävyttömän paljon ruokaa roskiin.Yo-liikunnalla säästyy rahaa myös. Nämä ei tietenkään ap:lle ole mahdollisia, mutta kirjotan nyt omista suunnitelmistani :) Rahansäästöön menee tosiaan nää ruoka-asiat, kunnon baari-iltoja max 2/kk ja käyn niissä baareissa, joissa nimi listalla (säästyy se 6-10€). Baarissa enintään 3 juomaa. Pikaruoka ihan minimiin, eli nyt kokkailemaan! Normisti menee noin 20€/vk noutoruokaan. En osta vaatteita yms, mulla on niitä jo ihan liikaa. Käytän kaikki vanhat rasvapurkit ja meikit loppuun, ennenkuin ostan uusia. En osta enää lehtiä, en käytä taksia baari-illan jälkeen, kun kotiin on vain 1,5km matka.
Pieniä asioita siis. Mulla on niin paljon tavaraa (vaatteita, kynsilakkoja, shampoita, kuivaruokaa..), joita alan käyttämään.Vuokra mulla on hävyttömän halpa(kuuluu vesi, sähkö, netti). Puhelimen, vakuutukset ym maksaa vanhemmat, joten rahani menee oikeastaan vaa kaikkeen turhaan.
Vähän matikkaa: kuukauden ruokabudjetti on 100€, vuokra 300€, muihin juttuihin 150€ = 550€. Vuodessa menot: 6600€. Arviodut tulot (opintotuki, kesätyö, vanhempien tuki, vähän osinkoja) yhteensä 13 300€. Erotuksena siis 6700€, se 5000€ säästä siis hyvin realistinen.
Ap:lle onnea tavoitteessa, aseta kumminkin realistiset tavoitteet, ettei kesken vuoden iske se perinteinen "nyt ei mee niinkun suunnittelin, mä luovutan".
Kuulostaa hyvältä ja ihanaa kun pääsee taas elämän makuun. Hae johonkin respaan töihin jos ei kerran asumiskustannuksia.
Tavoitteet kuulostavat hurjilta. Ehdottaisin, että tekisit niitä yksi kerrallaan. Niin tulisi usein pieniä onnistumisen tunteita. Esim. alkuun vaikka viisi kiloa pois, sitten toinen mokoma. Jos nappaa liian suuren palan kerralla, into voi lopahtaa seinään.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:36"]
Kuulostaa hyvältä ja ihanaa kun pääsee taas elämän makuun. Hae johonkin respaan töihin jos ei kerran asumiskustannuksia.
[/quote]
Jäi siis alotuksesta varmaan vähän epäselväksi, mutta mietin että mitähän sellaisia työpaikkoja olisi joihin näin lukiopohjalta voisi hakea ja että saisi parasta mahdollista palkkaa mitä tällä pohjalla saada voi. Tosiaan työajat ja rankkuus ei ole ongelma. ap
Kuulostaa mahdottomalta tehtävältä lukiopohjalta saada duuni, jossa vuodessa ansaitsee 20 000. Ja täytyyhän sun jotain syödäkin, vaikka asuminen ilmaista olisikin. Hae kauppaan töihin, jos kokemusta on. Siinä saa edes iltalisiä ym., niin vähän realistisempaa. Sanoisin kyllä, että 10 000 on ehdoton maksimi säästötavoitteeksi.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:52"]
Kuulostaa mahdottomalta tehtävältä lukiopohjalta saada duuni, jossa vuodessa ansaitsee 20 000. Ja täytyyhän sun jotain syödäkin, vaikka asuminen ilmaista olisikin. Hae kauppaan töihin, jos kokemusta on. Siinä saa edes iltalisiä ym., niin vähän realistisempaa. Sanoisin kyllä, että 10 000 on ehdoton maksimi säästötavoitteeksi.
[/quote]
Omistan säästöjä sen verran (olin aiemmin töissä, nyt muutan vanhemmilleni toiselle paikkakunnalle) että tosiaan voin kaiken rahan laittaa säästöön. Ja jos saisi vaikka päälle 15000€, voisin tehdä kahtakin duunia. En ole siis sellainen masentunut että olen vain kotona maannut mitään tekemättä, eli tarmon puutteesta ei tule olemaan kiinni! ap
Oletko ajatellut, mitä tuollainen voi tehdä korvienvälille? Paiskit kahta duunia ja laihdutat hampaat irvessä itsesi lataamoon. Mikä pakko tuon kaiken on tapahtua vuodessa? Elä päivä kerrallaan.
Tee myös varasuunnitelma, jos homma hidastuu esim. yllättävien sairasteluiden takia! Ja niitä palkitsevia välietappeja sinne suunnitelmiisi myös :)
Ihme masentajia nuo muut! Ota vastaan ensin mikä tahansa työ ja vaihdat sitä mukaa jos ilmenee jotain parempaa. Minusta on hyvä että on tavoitteita ja rima tarpeeksi korkealla. Tuolla asenteella uskon että onnistut.!
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 20:25"]
Ihme masentajia nuo muut! Ota vastaan ensin mikä tahansa työ ja vaihdat sitä mukaa jos ilmenee jotain parempaa. Minusta on hyvä että on tavoitteita ja rima tarpeeksi korkealla. Tuolla asenteella uskon että onnistut.!
[/quote]
Kiitokset! :) Tosiaan voi se venyä pariinkiin vuoteen, mutta mahdollisimman nopeasti tottakai! :)
kerro paikkakunta, niin katotaan yhdessä mitä mol.fi tarjoaa
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 20:31"]
kerro paikkakunta, niin katotaan yhdessä mitä mol.fi tarjoaa
[/quote]
Muutan vasta elokuussa eli tässä on hyvin aikaa etsiä paikkaa ja suunnitella vielä, suht isossa kaupungissa asun eli eiköhän sitä jotain löydy. Kiitos kuitenkin avusta :) ap
tsemppiä