Alkoholi vie miestä
Mieheni on mukava ja työssään menestynyt urheilullinen perheenisä. Mutta hän on myös alkoholin suurkuluttaja. Hän ihana selvinpäin, mutta en voi sietää häntä kännissä. Onko ainoa vaihtoehto ero? Meillä ei ole yhteisiä lapsia. En millään haluaisi erota, mutta en jaksa tätä jatkuvaa kiistelyä juomisesta ja sen miettimistä, kuinka paljon hän tänään juo.. ja mitä sekoilee ja se haju yöllä, kun kuorsaa vieressä.
Onko kellään kertoa positiivista tarinaa? Näin puolisoni raitistui. Anyone?
Kommentit (37)
-et tiedä edes määriä
-urheilee mutta on jatkuvasti päissään, vaikka viinipullokaan ei näy missään
sellainen tälle illalle sitten
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies juo 40 olutta joka viikonloppu jos edes aina tuo riittää. Ja ongelmaa ei kuulemma ole. Surullista kun lapsetkin jo huomaa.
Kuinka pitkään tuota on jatkunut? Onko maksa-arvoja otettu verestä? Siitähän näkee kulutuksen, jos on tarpeeksi laaja tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
-et tiedä edes määriä
-urheilee mutta on jatkuvasti päissään, vaikka viinipullokaan ei näy missään
sellainen tälle illalle sitten
Jos juo lähes joka päivä, niin onhan se silloin jo riippuvuus ja ongelma...
Eikö enemmän itketä se että elämä menee hukkaan älykääpiön kanssa?
Päättyikö edellinenkin liitto juomiseen? Kauanko olette olleet yhdessä? Jos mies juo joka päivä, on alkoholismi aika pitkällä ja kun lisäksi ei itse näe ongelmaa, niin onko sulla tosiasiassa vaihtoehtoja?
Olen raitistunut alkoholisti ja sanonut kumppanilleni, että jos vielä retkahdan, niin ei jää hetkeksikään katselemaan sitä touhua. Alkoholisti lopulta sairastuttaa myös ympärillään olevat. Suosittelen vahvasti ottamaan etäisyyttä mieheen, jos hän ei ole valmis muuttamaan tapojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies juo 40 olutta joka viikonloppu jos edes aina tuo riittää. Ja ongelmaa ei kuulemma ole. Surullista kun lapsetkin jo huomaa.
Kuinka pitkään tuota on jatkunut? Onko maksa-arvoja otettu verestä? Siitähän näkee kulutuksen, jos on tarpeeksi laaja tutkimus.
Ainhan tuo on tykännyt tissuttaa viikonloppuisin, mutta määrät on vaan kasvaneet. Ennen touhusi perheen kanssa kuitenkin päivisin ja eka olut aukesi vasta iltapäivällä/illalla. Nyt ei päästä aina edes klo 14. Eikä tuo missään maksa-arvojaan käy testaamassa. Rankka työ vaatii kunnon nollauksen. Kuulemma. Ennen oli lasten nähden suht ok aina. Nyt saattaa kaatuilla seiniä päin lasten ollessa hereillä. Surullista. Niin surullista. Ja ongelmaa ei kuulemma ole.
KYsy, et jos alko ei ole onelma, niin miksi ei voi olla juomatta?
Ap. Anna miehen juoda äläkä puutu siihen. Hoida itseäsi ja keksi omia harrastuksia. Vain sinä voit muuttaa itseäsi, et toista ihmistä.
Ainakin pitäisi nukkua erillään jos on juonut, koska se lemu on paha jos on itse selvänä.
Vierailija kirjoitti:
Wanha pilveä pössyttelevä rontti kirjoitti:
Yksi vaihtoehto on vaihtaa viina terveelliseen yrttiin, ja käyttää sitä kohtuudella. Toimii!
Addiktit usein vaihtavat addiktion johonkin toiseen, ja selittelevät hyvällä sitten sitä uutta addiktiota sillä, että se on mukamas terveellisempää, kuin edellinen itseään tuhoava aine.
Zinc
Tietty, jos sen vaihtaa vaikka siihen urheiluun se on terveellisempää kropalle, ei ehkä kuitenkaan päälle vaihtaa vain addiktio seuraavaan ..
Se ei ole selittelyä että on terveellisempää, se on fakta, toisekseen jos ei kykene täytee raittiuteen on vain järkevää vaihtaa sekä päälle että keholle parempaan päihteeseen, addiktio jää ja niin myös henki.
Kiitos kaikille kommentoijille. Jostain syystä ilmeisesti tarvitsin tämän kokemuksen elämääni. Nytkin näen kommentoijista suoraan jos on samaa ongelmaa, vastataan niin kuin vastattaisiin omille puolisoille..
Aion ottaa vaarin ohjeesta ottaa mieheen etäisyyttä, jos ei todellakaan ole valmis muuttamaan tapojaan.
Ap
Nussiiko se sinua? Jos nussii riittävästi niin kaikki on ok eikä syytä valittaa.
Jos ei nussi, niin anna yksi mahdollisuus ja jos ei ala parrua tulla, niin nosta kytkintä.
Ei ole kertomusta siitä, kuinka oma puolisoni raitistui, mutta viime vuonna tapasin monta raitistunutta miestä. Tarkemmin en heitä tunne, joten syitä en tarkemmin tiedä. Pari kuitenkin mainitsi, että "oli jo vähällä menettää perheen".
Voit itse laittaa miehen koville ja ilmoittaa, että tämä loppuu hänen juomiseen. Ja pidät päätöksesi! Hanki oma asunto, johon muutat heti kun mies seuraavan kerran juo. Ehkä raitistuu, jos pitää sinua tärkeänä, ehkä ei. Tai sitten on lopettavinaan ja juo salaa.
Moni alkoholistin puoliso ei uskalla tätä vaihetta toteuttaa, koska kirkkaasti tietää jäävänsä toiseksi ja miehen valitsevan juomisen.
Totta sekin, että usein syynä miehen juomiseen on nainen. Yksi juo siksi, kun on niin huono nalkuttava akka, toinen siksi, kun ei ole akkaa vaan se lähti ja jätti. Kummassakin tapauksessa nainen on sama (minä).
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on vielä urheilullinen, mutta juoppous ja urheilu eivät kovin pitkään sovi yhteen.
Eivät sovi yhteen, mutta minusta voivat liittyä yhteen. Itse olen ainakin ollut aina sellainen vähän "ADHD", aina menossa lapsesta lähtien.. siis energiaa on ja käytän sitä urheiluun. Olen myös "päihteisiin menevä" (tiedostan tuon ja toimin sen tavalla), mutta jotenkin se pieni sievä humala rahoittaa levotonta mieltä.
Urheilullisella miehellä railakaskin alkoholinkäyttö voi jatkua melko pitkään ennen kuin se muuttuu krooniseksi. Ihan kuin se sadun sammakko joka keitetään hengiltä hiljalleen lämpenevässä vedessä kestää läheiseltäkin huomata lisääntynyt käyttö. Kyllä se urheilullisuuskin on varmaan pikku hiljaa mennyt kaljoitteluksi kaveriseurassa.
Juu, ei kannata katsoa. Ystävällinen mutta jämäkkä suhtautuminen. Ehdoksi raitistuminen.
-Ex-juoppo urheilullinen mies M43