Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi alakouluikäisellä lapsella oikeus määrätä omista hiuksistaan?

Vierailija
13.04.2013 |

Eli, jos tyttö haluaa millin siilin tai poika pitkän tukan, tai mitä vaan siltä väliltä (nyt puhe leikkauksesta, väreistä ei puhuta koska niillä voi olla haitallisia vaikutuksia terveyteen), niin saako hän itse päättää?

Meillä tilanne, jossa isovanhemmat asettivat kesälomamatkan ehdoksi sen, että surffitukkaisen pojan pitää leikata tukka lyhyeksi matkaa varten ja musta se oli hullu ehto (koska lapsi itse haluaisi pitää tukan pidempänä..) mut mitä mieltä muut?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:30"]

Eli, jos tyttö haluaa millin siilin tai poika pitkän tukan, tai mitä vaan siltä väliltä (nyt puhe leikkauksesta, väreistä ei puhuta koska niillä voi olla haitallisia vaikutuksia terveyteen), niin saako hän itse päättää?

Meillä tilanne, jossa isovanhemmat asettivat kesälomamatkan ehdoksi sen, että surffitukkaisen pojan pitää leikata tukka lyhyeksi matkaa varten ja musta se oli hullu ehto (koska lapsi itse haluaisi pitää tukan pidempänä..) mut mitä mieltä muut?

[/quote]

Tietysti pitää saada itse päättää! Hiusten pituus/malli on juuri sopiva asia oman tahdon harjoittelemiseen käytännössä. Siisteyttä vanhempien tietysti täytyy vaatia (mikäli lapsi ei itse ymmärrä), sehän on paitsi kohteliasuus- myös terveyskysymys.

Vierailija
22/28 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:45"]

Kyllä on, kunhan se on sellainen, että minäkin hyväksyn. Kampaus ei saa olla epähygieninen eikä yleisiä sopivaisuussääntöjä loukkaava, ja jos latvat ovat kovin huonokuntoiset, niitä on leikattava.

[/quote]

Millainen hiustyyli on yleisiä sopivuussääntöjä loukkaava? Ei saa olla liian erikoinen? Tuli viestistäsi jotenkin sellainen fiilis, että tuo "itsepäättäminen" on melko näennäistä.

[/quote]

Esimerkiksi siinä on tullut sopivaisuussääntö vastaan, kun luokka oli menossa tutustumaan juutalaiseen synagogaan osana uskonnonopetusta ja poika kertoi, että luokan pojat aikoivat ikään kuin vitsinä ajaa päänsä kaljuksi niin, että takaraivolle jätetään pitempi sänki hakaristin muotoon. Se ei ollut mielestäni sopivaa ja kielsin sen omalta lapseltani ja keskustelin hänen kanssaan muutenkin vakavasti esim. holokaustista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:47"]

Todella tökeröä isovanhemmilta edes ehdottaa tuollaista hiustenleikkuuta matkan ehdoksi. Jättäisin suosiolla väliin tuollaisen reissun. Elleivät nyt ihan Karibian-risteilyä ole tarjoamassa, kasvaahan se tukka takaisin.

[/quote]

Eli ehdotus on tökerö, mutta siihen taivutaan, jos hinta on tarpeeksi korkea? Musta toi on periaatteidensa myymistä eli huoraamista.

[/quote]

No musta tuo on sellainen asia että lapsi saa itse päättää jos "myy hiuksensa". Jotenkin en ymmärrä sitäkään, että miksi pitää kynsin hampain jostain karvoista kiinni, nehän kasvavat, ja vaihtelu virkistää, oli sitten tyttö tai poika.

3

[/quote]

Juu, mutta halun leikata pitää aina tulla hiusten omistajalta itseltään.

Vierailija
24/28 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:22"]

Kyllä on, kunhan se on sellainen, että minäkin hyväksyn. Kampaus ei saa olla epähygieninen eikä yleisiä sopivaisuussääntöjä loukkaava, ja jos latvat ovat kovin huonokuntoiset, niitä on leikattava.

[/quote]

Millainen hiustyyli on yleisiä sopivuussääntöjä loukkaava? Ei saa olla liian erikoinen? Tuli viestistäsi jotenkin sellainen fiilis, että tuo "itsepäättäminen" on melko näennäistä.

[/quote]

Esimerkiksi siinä on tullut sopivaisuussääntö vastaan, kun luokka oli menossa tutustumaan juutalaiseen synagogaan osana uskonnonopetusta ja poika kertoi, että luokan pojat aikoivat ikään kuin vitsinä ajaa päänsä kaljuksi niin, että takaraivolle jätetään pitempi sänki hakaristin muotoon. Se ei ollut mielestäni sopivaa ja kielsin sen omalta lapseltani ja keskustelin hänen kanssaan muutenkin vakavasti esim. holokaustista.

[/quote]

Siis mun piti vitsinä kirjoittaa tuohon viestiin, että hakaristikö olisi se jonka kieltäisit :D Todella vaikea kuvitella, että koulupojista löytyisi tuollaisia toopeja.

Vierailija
25/28 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:49"]

Tuossa tilanteessa ilmoittaisin että jollei lapsi kelpaa omana itsenään mukaan lomamatkalle niin silloin lapsi ei lähde matkalle. Menkööt isovanhemmat keskenään.

[/quote]

juuri näin. Tottakai lapsi saa itse päättää, omista hiuksistaan. Hänhän niiden hiusten kanssa elää 24/7.

Tottakai aikuinen ohjaa (ei väriä jne.), mutta mallin ja pituuden saa lapsi luonnollisesti päättää itse.

Omituista toimintaa isovanhemmilta - mikä siinä on taustalla? Ovatko muutenkin kovia puuttumaan? Eikö lapsen hiusmalli miellytä ja tässä olisi oiva keino lapsen ohjailuun?

Itse äitinä ärähtäisin (tai olisin jo ärähtänyt) isovanhemmille, tuo on aika röyhkeää kiristää ja lahjoa lasta isovanhempien omien mielihalujen mukaiseksi. Olisin sanonut suoraan, että jos lapsi ei kelpaa siinä tukassa mistä itse tykkää niin lapsi ei lähde matkalle.

[/quote]

Eli lapsi Ei saa itse päättää hiuksistaan. Joko hän saa tai ei saa päättää. Jos laitat jotain ehtoja niin se tarkoittaa että hän ei saa päättää.

[/quote]

siis nimenomaan saa päättää itse, väriä ei saa laittaa, mutta mallin ja leikkauksen päättää itse (käy useimmiten yksin parturilla) - voisitko perustella, miten ei  mielestäsi saa päättää? Aika hassu ajatusmalli, että jos asiassa on joku rajoite (ei väriä) niin ei voida sanoa, että lapsi saa päättää.. :) Se että lapsi saa itse päättää ei tarkoita, että vain taivas on rajana.

Ehkä meillä on eri käistys lapsen itsemääräämisoikeudesta, itse katson jos 10v päättää täysin itse hiuksistaan - ainoana rajoitteena ettei saa värjätä - niin hän saa melkolailla kyllä ihan itse päättää, mitä hiustensa kanssa tekee :)

Vierailija
26/28 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:22"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Siis mun piti vitsinä kirjoittaa tuohon viestiin, että hakaristikö olisi se jonka kieltäisit :D Todella vaikea kuvitella, että koulupojista löytyisi tuollaisia toopeja.

[/quote]

Ai on vaikea kuvitella vai... Kyllä niitä poikia kuule on ihan oikeasti joka lähtöön. Siellä sinunkin kultamussukkasi koulussa.

Vierailija
27/28 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:11"]

Kipitäs nyt riitapukari vittuun tästä ketjusta, perusta oma jos noin hiertää.

[/quote]

Ja itsehän et haasta riitaa. 

Vierailija
28/28 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 12:47"]

Todella tökeröä isovanhemmilta edes ehdottaa tuollaista hiustenleikkuuta matkan ehdoksi. Jättäisin suosiolla väliin tuollaisen reissun. Elleivät nyt ihan Karibian-risteilyä ole tarjoamassa, kasvaahan se tukka takaisin.

[/quote]

Eli ehdotus on tökerö, mutta siihen taivutaan, jos hinta on tarpeeksi korkea? Musta toi on periaatteidensa myymistä eli huoraamista.

[/quote]

No musta tuo on sellainen asia että lapsi saa itse päättää jos "myy hiuksensa". Jotenkin en ymmärrä sitäkään, että miksi pitää kynsin hampain jostain karvoista kiinni, nehän kasvavat, ja vaihtelu virkistää, oli sitten tyttö tai poika.

3

[/quote]

Juu, mutta halun leikata pitää aina tulla hiusten omistajalta itseltään.

[/quote]

Juu, niinhän mä just sanoin, että lapsi itse päättää. Jos mummo käskee tytön leikkauttaa pitkät hiuksensa kananperseeksi ja lupaa Karibian-risteilyn, niin ok, jos lapsi suostuu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi