Onko joku saanut teininsä käyttämään pyöräilykypärää??
Miten? Alakoululaisista lähes kaikki käyttävät, mutta sen jälkeen ei kyllä kypäriä päissä näy...
Kommentit (68)
Hahaha ei toivoakaan!! Näinkin joskus kun silloin yläastetta käynyt tyttäreni meni kaveriporukoissaan aamulla kouluun fillareilla ilman kypärää, röökit suussa ja osa vieläpä seisten takana tarakalla lievää alamäkeä. Näky oli minusta ja samassa autossa olleen rakkaan työkaverini ja kaverini mielestä aivan suunnattoman huvittava. Nauroimme varmaan 15 minuuttia sitä näkyä. Aika vähäistähän tuo ajelu heillä on ollut kuten itsellänikin on. En itsekään kyllä ikinä ole käyttänyt fillaroidessa kypärää.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 23:19"]
Hahaha ei toivoakaan!! Näinkin joskus kun silloin yläastetta käynyt tyttäreni meni kaveriporukoissaan aamulla kouluun fillareilla ilman kypärää, röökit suussa ja osa vieläpä seisten takana tarakalla lievää alamäkeä. Näky oli minusta ja samassa autossa olleen rakkaan työkaverini ja kaverini mielestä aivan suunnattoman huvittava. Nauroimme varmaan 15 minuuttia sitä näkyä. Aika vähäistähän tuo ajelu heillä on ollut kuten itsellänikin on. En itsekään kyllä ikinä ole käyttänyt fillaroidessa kypärää.
[/quote]
Juu no tässä tapauksessa ei ole tarvis käyttää kypärää. On jopa suotavaa ettei kukaan teidän perheestä käytä kypärää saatikka turvavöitä!
Meidän 14v ja 13v käyttävät kypärää aivan mukisematta, ei ole tarvinnut edes keskustella aiheesta sitten kun olivat 6v. Molemmat ovat tyttöjä ja isompi usein naureskelee, kun jotkut aukovat hänelle päätään kypärän käytöstä ja hän heittelee takaisin tyyliin "sullapa ei ole mitään mitä suojata." Vielä viime kesänä ihmetteli, kuinka hän on lähes ainoa, joka käyttää kypärää, että kuinka muut ovat niin tyhmiä etteivät ymmärrä omaa parastaan.
Saa nähdä kuinka käy tänä kesänä, nyt on ainakin ollut kypärät päässä molemmilla. Mä en ole mitään metakkaa pitänyt kypäristä sen jälkeen kun täyttivät 7v, mutta siihen asti aina jauhettiin, ettei fillaroimaan ilman kypärää. Mä toivon, että tyttärillä on niin hyvä itsetunto jatkossakin, että uskaltavat käyttää kypärää, vaikkei lähes kukaan muu käytäkään :)
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:53"]
Meillä teini pitää itsestäänselvänä, että kypärää käytetään. Lakikin kehottaa käyttämään pyöräilykypärää. Kun kasvattaa lapsen pienestä pitäen ajattelemaan omilla aivoillaan ja fiksusti, niin hänen ei tarvitse teini-iässä ryhtyä uhmaikäiseksi vauvaksi.
[/quote]
Hahaa... HAHHHAAAAHAHAHAHAHAHAH :-DDDDD Missä maailmassa sä oikein elät? Tai mitä pillereitä sä vedät?
[/quote]
Anteeksi, mitä tarkoitat?
Oletteko te koskaan kuullut sanoja _kasvatus_ tai _rajojen asettaminen_?
Oletteko te vanhempia? Onko teillä lapsia?
Miksi te ette kasvata lapsianne?
Miksi vanhemmat luovuttavat ja antavat teinien käyttäytyä huonosti ja välinpitämättömästi itseään kohtaan? Miksi vanhemmat menevät yli siitä, mistä aita on matalin?
Lasten kasvatus vaatii työtä, työtä ja työtä. Nyt lopettakaa laiskottelu ja alkakaa hommiin. Jos haluatte, että lapsi käyttää kypärää, niin sitten myös huolehditte, että hän sitä käyttää.
Jos haluatte, että lapsi käyttäytyy hyvin muita ihmisiä ja teitä kohtaan, sitten myös huolehditte, että niin tapahtuu joka tilanteessa. Yhtään kertaa ei saa katsoa läpi sormien. Kasvatuksessa on oltava johdonmukainen.
Tuo kypärän käyttämättömyys on minun mielestäni symboli sille, että kaikilla nykyvanhemmilla ei ole homma lapasessa. Vanhemmat laskevat leikkiä rajojen asettamisesta ja naureskelevat sille, ettei teini tottele. He laistavat vastuusta ja väittävät, ettei teini-ikäisen kuulukaan totella. Se on erittäin huolestuttavaa.
Meillä ei ollut ongelmia kypäränkäytössä kenenkään lapsen kohdalla ennen kuin täytti 15 v. Sen jälkeen, kun ei annettu lupaa pyöräillä ilman kypärää, lopetti neiti pyöräilyn kokonaan! On sen verran ehdoton, että kypärää ei käytä! Eikä pyöräile! Kunto onkin tosi hyvä, kun juoksee vierellä, kun kaverit pyöräilee! Ilman kypärää...
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 21:12"]
pyörä pois jos näen/kuulen että on ilman kypärää liikenteessä.
Myös kuukausiraha lähtee ja kyyditykset kavereille loppuvat.
onneksi kypärä on pysynyt päässä..
[/quote]
sinunko teinisi se on joka joka aamu ryömii talon takana olevan puiston aidantaakse ja jättää kypärän sinne päiväksi ?
Missä ihmeessä näitä sinisilmäisiä vanhempia kasvaa, täälläkin todella monen teini "käyttää kypärää" mutta kumma kun menee yläkoulun pihalle, niin YHDELLÄKÄÄN ei ole kypärää...
Voi luoja kun olette sinisilmäisiä !
Olen ollut opettajana useassa yläkoulussa ja en ole nähnyt kenenkään käyttävän kypärää..
olen samaa mieltä, että täällä on todellakin sinisilmäisiä aikuisia....
Mä täytän 20v piakkoin ja minulla on kaksi lasta. Pyörän selkään en enään tulevana kesänä uskaltaudukkaan ilman tuota kapistusta! Viime kesänä tajusin todellakin sen merkityksen kun esikoinen alkoi pyöräilemään ja pidän vaan idiootin näköisenä kun ajellaan ilman. Hui kauhea! KÄYTTÄKÄÄ!
Tämäkään asia ei edisty, kun aivovamman jo useaan kertaan saaneet vanhemmat junnaavat vastaan. Nuoret toimivat esimerkin mukaan, eikä tyhjää aina lyövät äidit ole selvästikään kykeneväisiä oikeaa esimerkkiä antamaan. Ärsyttävimmät ihmiset maailmassa ovat välinpitämättömät, heille säännöt ja lait ovat olemassa rikkomista varten. Heitä on kaiken lisäksi paljon.
itseasiassa me pidettiin ne kypärät päässä myös rajummissa ryyppybileissä mökillä.. ei kato tullu aivovaurioita ku kaatuili.. juu, ei varmaan enemmän siitä viinan määrästä!! hyh, en halua muistella.
Luokkakaverini sisko on kuusitoista. Hän joutui kesällä auto-onnettomuuteen. Hän pyöräili ilman kypärää ja auto osui häneen. Hänelle tuli kalloon pieni reikä josta yli puolet pään verestä vuosi pois. Lisäksi aivopaine kasvoi vaarallisen suureksi ja hän oli sairaalassa puolivuotta. Pidettiin mahdottomana että tyttö koskaan enää kävelisi. Pää ajettiin kaljuksi ja tyttö kyllä kävelee.
Itse olen nyt 12. Se on jokseenkin tyhmännäköiseksi saava potta mutta se on vielä tyhmemmän näköistä kun makaa sairaalassa letkuissa pää halki! Koskaan ei oo tullu mieleenkään olla ilman kypärää.
Tyttäresi varmaan ajattelee että no enhän minä kaadu! Kuitenkin joku tollo voi ajaa ylitse
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 13:39"]Missä ihmeessä näitä sinisilmäisiä vanhempia kasvaa, täälläkin todella monen teini "käyttää kypärää" mutta kumma kun menee yläkoulun pihalle, niin YHDELLÄKÄÄN ei ole kypärää...
Voi luoja kun olette sinisilmäisiä !
[/quote]
Olen käynyt kurkkaamassa koululla onko pyörä lukossa ja olen ollut liikkeellä paikoissa kun tiedän lapsen liikkuvan paikasta A paikkaan B ja näen lapset.
Voi myös sopia tuttujen vanhempien kanssa että käräytetään puolin jos toisin kun lapsemme tekee jotain.
Mun lapset tietää että pyörän käyttö loppuu jos tekee tyhmyyksiä. Ja se pitää toteuttaa eikä vaan puhua lämpimikseen. Osa vanhemmista ei jaksa nähdä vaivaa.
Kannattaa miettiä myös, mitkä muut asiat vaikuttavat liikenneturvallisuuteen. Itse harrastin teininä kaikenlaista extremetouhua, jolloin oli aina kypärä päässä, joten nopeasti tottu siihen, että jos kypärä ei ole päässä, ajetaan rauhallisesti ja jos kypärä oli päässä esim. kaupungilla, niin otettiin koko ajan aivan järjetöntä riskiä autojen ym. kanssa. Aivot siellä pään sisällä ovat aina kypärää parempi suojaväline...
Millaiset kypärät teidän teineille sit kelpaa?
Kypärät ovat aivan liian epäkäytännöllisä arkikäyttöön. Kypärän täytyisi olla taskuun mahtuva, että sen käyttöä voisi pyöräillessä harkita.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 22:41"]
Sinänsä huvittavaa, että av:llä lähes kaikkien teinit käyttävät kypäriä, useat vielä ilman mitään vastustelua mutta esim omalla yläsasteellani on kaksi oppilasta joilla on kypärä päässä :D
[/quote]
Meiltäkin päin lähes joka kakara lähtee kypärä päässä, mutta puolessa matkassa koululle ei enää kenelläkään ole sitä pottaa...