Kuinka kauan olet ollut vapaaehtoisessa karanteenissa?
Mulla tuli just 5 kk täyteen. En käy ulkona kuin pikku lenkillä myöhään illalla, ruoat tilaan oven taakse. Alkaa jo kuluttamaan, mutta mä en oikeasti uskalla lähteä ulos itseni ja muiden turvallisuuden vuoksi.
Kommentit (31)
Olin tasan 101 päivää. Eilen loppui omaehtoinen karanteenini ja kävin terassilla. Ostokset tilaan edelleenkin kotiinkuljetuksella, koska se on niin kätevää, ja aion tilata vielä senkin jälkeen, kun pandemia on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti riskiryhmää?
En kuulu riskiryhmään, mutta sen sijaan olen fiksu.
Olen yhä sitä mieltä että Suomeen pitäisi määrätä ulkonaliikkumiskielto, kaikki muut paitsi ruokakaupat ja apteekit kiinni. Noihinkin max. 5 ihmistä kerralla. -ap
Siitä asti kun hallituksen tyttöset määräsivät meidät vanhukset karanteeninomaisiin oloihin. Siihen mennessä en ollut tuntenut itseäni vanhukseksi, vaikka 70+ olenkin. Kerran pari viikossa kävin hiljaiseen aikaan kaupassa. Tätä jatkui lähes 13 viikkoa ja tunsin itseni mökkihöperöksi vähitellen. Sitten lähdin liikkeelle ja ajelin kakkosasunnolleni. Siellä tapailin tuttuja useamman kerran turvavälit toki säilyttäen. Viivyin siellä neljä viikkoa ja kyllä teki hyvää! Tuntui kuin olisin saanut ihmisarvoni takaisin. Nyt olen sitten taas kotosalla ja vaikka ne ankarat rajoitukset onkin kumottu, niin eipä tässä olot ole muuttuneet. Edes kauppareissulla ei juurikaan tuttuihin törmää. Saattaa olla, että he tilaavat ruokakassit kotiin. Nyt vain seuraillaan, tuleeko toinen aalto ja jos, niin milloin. Huolestuttaa, kun näkee lehtikuvia nuorista, jotka ovat täysin unohtaneet suojautumisen, siis edes sen turvavälin. Aika jännää, kun meitä riskiryhmäläisiä juuri nuoremmat polvet syyllistivät koronan alkuvaiheessa, että me muka tungeksitaan kauppakeskuksissa jne. Ja kuitenkin tilastot osoittavat, että meidän ikäluokissa tartuntoja on vähän. Työikäisethän ovat olleet pahiten hollilla, emme me mummot ja papat.
Tarvitse ap psykiatrista apua. Ihan normaalia elämää on eletty suluista huolimatta. Ei ole missään vaiheessa ollut tarpeellista olla karanteenissa.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitse ap psykiatrista apua. Ihan normaalia elämää on eletty suluista huolimatta. Ei ole missään vaiheessa ollut tarpeellista olla karanteenissa.
Pahimmilla epidemia-alueilla kannattaa eristäytyä, ei mitään turhia reissuja ulos. Kannattaa lukea Hesarin sivuilta (maksumuurin takana) juttu 21-vuotiaasta naisesta, jonka jälkioireet ovat jatkuneet yli 3 kk. Ei pysty edes kävelemään vaan tarvitsee pyörätuolia. Ihan hirveä tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmilla epidemia-alueilla kannattaa eristäytyä, ei mitään turhia reissuja ulos. Kannattaa lukea Hesarin sivuilta (maksumuurin takana) juttu 21-vuotiaasta naisesta, jonka jälkioireet ovat jatkuneet yli 3 kk. Ei pysty edes kävelemään vaan tarvitsee pyörätuolia. Ihan hirveä tauti.
Juuri tuonkaltaisten juttujen lukeminen on typerää. Jokainen meistä on yksilö. Tuo tapaus on yksittäistapaus. Suurimmalle osalle se on hyvin merkityksetön flunssa. Joskus mietin onko järki hukassa tämän tyyppisillä ihmisillä kun luokittelee informaatiota noin pelkästään tunnepohjalla? Tiedät hyvin, että tartuntariski on 1/100 000 ihmistä tällä hetkellä. Sen yksinään pitäisi kertoa miten vaikea tartunta on saada nyt. Pitäisi keskittyä faktoihin ei tunteisiin.
Tämä jättää elinvaurioita tutkimusten mukaan myös puolelle oireettomasti sairastuneista. Ei todellakaan mikään pikku kausi-influenssaa.
Pari viikkoa sitten USAssa tehtiin molempien keuhkojen elinsiirto kaksikymppiselle naiselle kun korona oli ne tuhonnut.
Pari viikkoa sitten USAssa tehtiin molempien keuhkojen elinsiirto kaksikymppiselle naiselle kun korona oli ne tuhonnut.
En ole ollut päivääkään missään karanteenissa. Sairastin koronan jo ennen poikkeustilan alkua ja ihan normaalisti olen elänyt sen jälkeen. Siis tietty niissä rajoissa, mitä nyt sulkujen vuoksi on kyennyt.
Kyllä ap:n juttu tuntuu niin utopiselta. Terkut vaan Tukholmasta, jossa mä opena olen ollut töissä koko ajan, omat lapset hoidossa, kuljettu bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja miljoonille ei ole. Kaikenlaista on tehty yksittäisille ihmisille ja miljoonille ei ole.
Olin kaksi viikkoa käymättä kaupoissa ja vain perheeni kanssa silloin kun lapsella oli maaliskuussa yskää, kuumetta ja kurkku kipeänä. Koronatesteihin ei päässyt julkiselle tai yksityiselle. Sen jälkeen palasin normaalisti töihin ja kaupoissa käynyt ihan tavallisesti. On ollut ihan mukava kevät.
Kuulun riskiryhmään, ja kolmisen kuukautta vältin kaikkia ei-välttämättömiä läheisiä kontakteja. Ruoat tilasin joko kotiinkuljetettuina tai kaupasta valmiiksi kerättyinä, lääkkeet kotiovelle. Lenkkeilin kyllä päivittäin, loppuaikana myös tuttujen kanssa turvavälein. Piknikillä tapasin niitä tuttuja, joiden tiesin myös olevan vastuullisia. Hissiin en mennyt yhtaikaa kenenkään kanssa, kuntokin koheni. Puhelimessa kului aikaa normaalia enemmän, joten en tuntenut olevani eristyksissä.
4 kuukautta (Heti kun se eka suomalaisen tartunta tuli ilmi) olen vältellyt sosiaalisia kontakteja ja käväisen lenkillä vain lähimetsässä. Ostokset tulee myös oven taakse. Mies riskiryhmää, minä en. Olisin toivonut hallitukselta kovempia mutta lyhytkestoisia rajoituksia.
AP on fiksu ihminen, ihan aiheellista oli suhtautua Lapissa virukseen pelolla jo hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuonkaltaisten juttujen lukeminen on typerää. Jokainen meistä on yksilö. Tuo tapaus on yksittäistapaus. Suurimmalle osalle se on hyvin merkityksetön flunssa. Joskus mietin onko järki hukassa tämän tyyppisillä ihmisillä kun luokittelee informaatiota noin pelkästään tunnepohjalla? Tiedät hyvin, että tartuntariski on 1/100 000 ihmistä tällä hetkellä. Sen yksinään pitäisi kertoa miten vaikea tartunta on saada nyt. Pitäisi keskittyä faktoihin ei tunteisiin.
Mikään ei vielä todista taudin olevan merkityksetön flunssa. Mitäpä jos se ei häviäkään elimistöstä ja uusiutuu myöhemmin pahempana? AIDS ja herpes ovat myös virustauteja. En mielelläni halua niitäkään.
Eli eristäydyin heti kun se Lapin tartunta tuli ilmi. Asun Rollossa. -ap