Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipainoinen nainen mielletään "aidommaksi" kuin hoikka/timmi?

Vierailija
12.04.2013 |

Ylipainoinen nainen mielletään helpommin rennoksi tapaukseksi, jolla on elämänarvot kunnossa. Hyväkuntoinen nainen taas kontrollifriikiksi, joka ei salli itselleen ikinä mitään nautintoja, ja jonka elämänarvotkin lienevät vinksallaan.

Mediassa hehkutetaan aitoja malleja, esim. muutamien vuosien takaa nuori malli, jolla iso, roikkuva vatsa raskauksien jälkeen ja ylipainoa. Doven aidot naiset jne.

Miksi läski ja hieman epäterveelliset elämäntavat ovat aitoa naiseutta? Miksi taas kohtuuden käsite ja terveelliset elämäntavat ovat epäaidompaa naiseutta?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että sä oot nyt vetänyt aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Mä luulen, että tuo Doven kampanja viittaa sanalla "aito" ennemmin rankalla kädellä tehtyyn kuvankäsittelyyn. 

Ja jos sua nyt oikeasti kiinnostaa terveys, niin sitten varmaan tiedät senkin, että pieni ylipaino ei ole epätervettä, eikä ylipainoon johtavat elintavat ole automaattisesti epäterveellisiä. Aika pienellä tarpeettomalla kalorimäärällä saa kerättyä hitaasti painoa itselleen. 

Vierailija
2/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no minä olen hoikka ja timmi, mietin koko ajan ulkonäköäni, kyttään jokaista suupalaa. Että sikäli allekirjoitan. Tiedän että tämä on hullua ja että minut on aivopesty tähän, mutta näin vaan on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko sä ap se "normaalipaino on BMI 19-20" -tyyppi?

Vierailija
4/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hoikka ja timmi ja pidän tätä normaalina. Ylipainoiset on ylipainoisia vaikka voissa paistaisi. Mutta ei se mua haittaa.

Vierailija
5/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän menee toisinpäin: lihava mielletään laiskaksi, tyhmäksi ja saamattomaksi, laiha automaattisesti aktiiviseksi ja tiedostavaksi.

Molemmat ääripäät ovat yhtä kaukana totuudesta. Ei ihmisiä voi luokitella painon perusteella.

Vierailija
6/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se Doven mainos taisi tarkoittaa vain sitä että kukaan ei oikeasti näytä siltä miltä mainoksissa yleensä näytetään, koska kuvat on rankasti photoshopattu, joten siksi mainos oli aito (vaikka ehkäpä jotain photoshoppia siinäkin oli käytetty, kuka tietää).

Mä en ole törmännyt käsitykseen, että ylipainoiset olisi jotenkin aidompia, mutta jos jollain sellainen käsitys on, se johtuu juuri tuosta mitä sanot kahdessa ekassa lauseessasi. Jos on ylipainoinen, se on merkki siitä että ulkonäkö ei välttämättä ole ykkösjuttu elämässä - tai ainakaan sellainen, että siitä jaksaisi stressata (vaikka aika moni ylipainoinen varmasti stressaa painostaan). Ja koska ylenmääräinen ulkonäöstä huolehtiminen nähdään turhamaisena ja ehkä vähän turhana, sellainen joka vaikuttaa rennommalta asian suhteen varmaan nähdään jotenkin aidompana.

Vierailija
7/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noin mieltää? Normaalipainoinen voi olla mielestäni ihan normaali. Itselläni on hieman ennakkoluuloja todella lihavia tai laihoja ihmisiä kohtaan. tutustumalla selviää parhaiten, onko ihminen normaali :)

Vierailija
8/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis SINÄ miellät näin. Ei tuo ole mikään yleisesti jaettu mielikuva.

Vierailija
9/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 09:29"]

Ylipainoinen nainen mielletään helpommin rennoksi tapaukseksi, jolla on elämänarvot kunnossa. Hyväkuntoinen nainen taas kontrollifriikiksi, joka ei salli itselleen ikinä mitään nautintoja, ja jonka elämänarvotkin lienevät vinksallaan. 

[/quote]

Puhu vain omasta puolestasi. En jaksa uskoa, että kovinkaan moni ajattelisi noin mustavalkoisesti ylipainoinen - hyväkuntoinen jne. Jatka ajattelua, tiivistä ja kyseenalaista.

Vierailija
10/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Tämä olikin vain kannanotto yhteen näkökulmaan, joka nyt näyttää olevan muodissa mm. mediassa.

Aloittaja

Vierailija
11/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediassa hehkutetaan aitoja malleja, esim. muutamien vuosien takaa nuori malli, jolla iso, roikkuva vatsa raskauksien jälkeen ja ylipainoa. Doven aidot naiset jne.

Miksi läski ja hieman epäterveelliset elämäntavat ovat aitoa naiseutta? Miksi taas kohtuuden käsite ja terveelliset elämäntavat ovat epäaidompaa naiseutta?

[/quote]

Miksi uskot, että hoikkien elämäntavat olisivat automaattisesti terveelliset ja he noudattaisivat kohtuutta missään? Näin ei suinkaan ole, tiedän sen omasta nuoruudestani.

Vierailija
12/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kokee?? Enpä ole moista väitettä ikinä kuullutkaan. Tietty jos olet uraohjus, kireä salimimmi tai "itsenäinen kypsä nainen" (vanhapiika) - tuo voi pitää paikkansa mutta läskeihin katsomatta.

Meidän ystäväpiirissä 9/10 on hoikkia tai normipainoisia ja ollaan ihan lupsakkaa sakkia. Nautitaan usein hyvästä ruuasta ja viinistä porukalla (ei oikea ruoka lihota....), ollaan perhekeskeisiä ja rentoja.

Vierailija
13/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 10:11"]

[/quote]

Miksi uskot, että hoikkien elämäntavat olisivat automaattisesti terveelliset ja he noudattaisivat kohtuutta missään? Näin ei suinkaan ole, tiedän sen omasta nuoruudestani.

[/quote]

En kai mä nyt noin sanonut? Puhuin hyväkuntoisista naisista ja terveellisistä elämäntavoista, en vain hoikkuudesta. Usein se hoikkuus vaan liittyy sitten terveellisiin elämäntapoihin.

Vierailija
14/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne Dove mainoksen aidot naiset ei todellakaan olleet mitään bmi30 tapauksia. Ne oli kaikki normipainoisia, mutta ei mainosmaailman ihannoimia alipainoisia. 

Vierailija
15/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 11:00"]

Ne Dove mainoksen aidot naiset ei todellakaan olleet mitään bmi30 tapauksia. Ne oli kaikki normipainoisia, mutta ei mainosmaailman ihannoimia alipainoisia. 

[/quote]

Niinpä. Minusta siinä ei ollut ollenkaan pointti tuoda esiin ylipainoisia aitoina, vaan tavallisen näköisiä naisia kauneusvirheineen aitoina. Kun yleensä esitellään tuollaisissa mainoksissa vain pitkiä, hoikkia malleja joiden pienet iho- tms virheet on vielä photoshopattu olemattomiin, niin nyt näytettiin naisia jolla oli näppylöitä, punoitusta, hiukset vähän sekaisin, pientä jenkkakahvaa, mallimittoja lyhyempää naista, oikeasti normaalipainoista (mallimaailmassa niitä kutsutaan XL-kokoisiksi...) naista. Muistaakseni yhtään lilhavaa naista siinä mainoksessa ei ollut, joku saattaa ylittää painoindeksin 25 ja olla lievästi ylipainoinen - mikä ei ole vielä edes epäterveellistä.

Vierailija
16/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja mistä johtuu se "ylipainoiset on mahtavia rakastajia, jokainen mies haluu oikeesti läskiä naista" juttu??

Onko oikeesti totta vai vaan lihavien naisten tapa paikata omaa huonoa itsetuntoa?

Vierailija
17/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointtisi ap. Itse olen hoikkana kuullut nuo "minä ainakin tahdon olla AITO ja NAISELLINEN nainen enkä mikään nipottava mölli joka pilaa muiden elämän laihduttamalla..." ihan lapsesta saakka. Tuollaisen takia koin monta vuotta ruokailutilanteet ahdistavina. En siis kokenut ruokaa tai syömistä ahdistavina, niinkuin monet lihavat haluaisivat kuvitella, vaan sen kehooni kohdistuvan arvostelun.

Enkä minä edes koskaan ollut mitenkään erityisen laiha, mutta tätä ryöpytystä vaan joutuu kuulemaan joltain lihavilta naisilta. Ovatkohan he niitä samoja jotka sitten ruikuttavat läskeistään, ja valittavat kun miestä ei löydy. Eikä kukaan hoikka saa sanoa että ei niitä välttämättä hoikatkaan niin vaan löydä, koska hoikkanahan se elämä on täydellistä, eikä hoikalla voi olla ongelmia.

Vierailija
18/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän monissa lehtijutuissa ja mainoksissa usein erikseen mainitaan, että tämä malli ei olekaan laiha, vaan "naisellinen nainen", "oikea nainen" tms. Eli laiha nainen ei voi olla oikea nainen?

Vierailija
19/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja erityisesti äideillä pitää olla sitä "NAISELLISTA PYÖREYTTÄ". Siis automaattinen oletus on, että lastensaannin myötä tulee kauniisti naisellisen pyöreä vartalo. Se kun ei ole näin. Itselläni 4 lasta, olen täsmälleen saman kokoinen, kuin 15-vuotiaana eli 168/58 ilman sen ihmeempää laihdutusta tai muuta kontrollointia. Olen aina harrastanut urheilua. Mutta se ei ole siis todellakaan kaikille luonnollista kerätä sitä naisellista pyöreyttä. Vaikka PITÄISI ilmeisesti olla.

Vierailija
20/27 |
12.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyse on vaan siitä, että se kontrasti median käsiteltyjen kuvien ja todellisen maailman kanssa on niin suuri, että median perusteella luulisi ettei maailmassa ole olemassa yhtään yli 30-vuotiasta naista, yhtään jolla on sektioarpia, leikkausarpia, isot rinnat, iso lantio, lyhyt kaula, reiät korvissa koruja varten, napa, ihottumaa tai aknea, vinot hampaat jne.

Kun sanotaan, että tässä on aidon näköinen nainen, hän on sellainen, jonka voisi kuvitella näkevänsä uimahallin pukukopissa. Ja useimmilla naisilla elämä tuo kehoon kaikenlaista muutosta, ryppyä ja makkaraa ajan kuluessa, ja se on normaalia ja luonnollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän