Kuuluuko nykyään vieraiden viedä itse tarjottavat kyläpaikkaan?
Tuntuu hassulta. Ihan kuin viesti olisi, etteivät kyläpaikan tarjottavat kelpaa vieraalle, ja joutuu ottamaan omat eväät.
Kommentit (10)
Ei kuulu, mutta jotain tuliaisia olisi kiva viedä. Ei kuitenkaan mitään heti tarjottavaa. Me ainakin suunnitellaan etukäteen mitä tarjotaan, eikä haluta sotkea sitä laittamalla jotain vieraiden tuomaa pullapitkoa pöytään. Meillä on aina tarjoilut mietitty niin että ne sopii yhteen.
Kannattaa viedä jotain mikä säilyy, keksejä tai teetä tai vaikka serviettejä. Kukat on aina hyvä vieminen.
Joskus pidetään juhlia nyyttäriperiaatteella mutta jos kutsutaan joku perhe meille syömään niin tarjotaan ruoat ja juomat. Itse vien yleensä mukanani viinipullon tms.
Kaikilla ei ole enää nykyisin sellaita tapaa että pidetään jotain kahvileipää jemmassa yllätysvieraiden varalle.
Jos mennään käymään kavilla, niin voi olla ihan kiva juttu viedä pullat mukanaan, kun on kerran liikkeillä, ettei vastapuolen tarvi lähteä niitä vartavasten hakemaan.
Se on sitten eri asia kun mennään leipomuskilpavarustelukohteeseen, niin sinne upeiden luomusten sekaan on ihan turha tyrkyttää pirkka-käärmetorttua.
Eipä ole tullu mieleen että tuliaiskakustakin joku voisi pahoittaa mielensä.
Kutsun joskus itseni kyllän tyyliin "keitätkö kahvit jos tuon pullat".
No periaatteessa minusta vieraiden ei tarvitse tuoda tarjottavia.
Toki poikkeuksiakin on. Itse vieraana vein kyllä jotain, jos menemmä esim. katsomaan vasta syntynytta vauvaa. Silloin on perinne viedä rotinoita ja en odota, että äiti jaksaisi/ehtisi siinä vielä pullaa leipomaan.
Jos menemme yökylään tai vaikka jonkun mökille viettämään viikonloppua, pyrin sopimaan jo etukäteen, voimmeko tuoda jotain tai mahdollisesti vähän jakaa sitä, kuka hankkii mitäkin. Jos isäntäväki sanoo, että mitään ei tarvitse tuoda, niin kyllä jotain pientä tuliaista vien, isäntien mausta riippuen vaikka viinipullon, saunajuomia, kesäisiä servettejä tms.
Jos nyt ihan yllättäen johonkin menen ja odotan saavani jotain, niin silloin tietysti vien itse syötävät. Tätä ei kyllä juurikaan tapahdu.
Perheessämme on hankala ruoka-ainerajoitus ja siihen liittyen saatan myös viedä "omia eväitä". Saatan myös sanoa etukäteen, että tuon sitä ja sitä, koska kyseisten tuotteiden valmistaminen ja/tai hankkiminen saattaisi olla hankalaa.
tarkoittaa varman sitä, että on niin paljon allergioita- ja keliakiaa, laktoosi intoleranssia jne- eli ymmärrän kyllä emäntää- olen itse tehnyt lapseni 1 v synttereille 5:n eri allergian tarjoilua- ei naurata emäntääkään...
ps. vastasyntyneiden perheeseen viedään rotinat eli vieraat tuo pullat -karjalainen perinne
t. karjalainen
Meilllä vaihtelee. Me järjestämme paljon illalliisia ystävillemme ja päinvastoin. Yleensä mennään "valmiiseen pöytään" mutta aina kysytään mitä tuodaan mukana. Usein se on sitten erikoisoluita, viiniä tms mutta joskus myös kakku tms. jos on vaikka synttäreistä kyse - senhän voi viedä vaikka lahjaksi (toki vastaanottaja tietää).
Ja tosiaan tuo keitätkö kahvit jos tuon pullat toimii meilläkin:D Nyyttäreillä sitten omat kuviot...
Kyllä jos on allergiaa tai muuten ruokarajoitteinen. Kerran tuli kasvissyöjäksi heittäytynyt kylään, eikä edes viitsinyt etukäteen mainita aatteestaan.
Minä vien aina jotain kyläpaikkaan. Keksipaketin tai kahvia. Eri asia, jos on sellainen tuttu, että vieraillaan toistemme kotona säännöllisesti, monta kertaa viikossa.