En kohta jaksa enää :´(
Työskentelin yksityisellä sektorilla lasten parissa ja rahaa säästetään aivan kaikesta ruoasta lähtien. Askartelutarvikkeista säästetään myös, jopa valoja komennetaan pitämään kiinni mahd paljon ja pattereita kylminä. Ruoka tulee tilattuna 2x vkossa ja muiden päivien ruoka odottaa pakkasessa, välipalat on tyyliin muroja ja kiisseliä, hedelmä, muroja ja jogurttia, jne.
Suurin säästökohde on henkilöstö, pieni yksikkö kyseessä joten kummassakin ryhmässä juuri ne 2 työntekijää jotka "pitääkin", viis siitä että 2 heistä hieman epäpäteviä. Minun ryhmäni työkaveri ei ole edes kokopäiväinen vaan hän työskentelee 4-7,5h/pvässä ja niin että 1pvänä ei ole lainkaan paikalla, silloin paikalle tulee (jos tulee) joku sijainen joka ei lainkaan alan ihmisiä eikä tajua lapsista mitään.
Esimerkki tältä vkolta: menin 6.30 vuoroon ja olin yksin 8.45 saakka koska 8 vuorolaisella oli muutaman vanhemman kanssa palaveri. No, poikkeustapaus mutta silti ja 8.30 vuorolainen tuli tapansa mukaan myöhässä, hän on lähes päivittäin myöhässä 10-20min ja käy kesken päivää "asioilla", pomot ei piittaa.
Minulla oli siis 17kpl 1-6v lasta kaitsettavana, hoidin siinä sitten aamupalan heille jne. Palaverin päätyttyä otin oman ryhmäni (9kpl 1-3v lasta) ja menimme omalle puolellemme ja työkaverini tuli 45min sen jälkeen töihin. Hän oli töissä 2h kunnes poistui 2,5h ajaksi tullakseen takaisin mutta joutui auttamaan toista ryhmää (tämän erään tyypin häivyttyä 2h aiemmin asioille) joten olin yksin omieni kanssa klo11.30-14.30 kunnes vuoroni päättyi ja hän jäi yksin.
Olemme ottaneet omistajaan yhteyttä että tarvitsemme jonkun vaikkapa pk-apulaisen meille, toisen ryhmän työntekijä paljolti yksin koska tämä "eräs" ei oikein oslalistu mutta vastaus oli "ei ole rahaa, toisen ryhmän=minun, aikuisten on autettava tarvittaessa".
Tuo tarkoittaa sitä että minä ja ryhmäni entistäkin tiukemmalla koska työkaverini jo nyt osa-aikainen!!
Tämän kaiken paskan ja eräiden työntekijöiden erittäin epäammattimaisen käytöksen sallimisen lisäksi eräs on/off-työntekijä jauhaa paskaa ja haukkuu meitä talossa olevia "pikkupomollemme" eli hälle joka palkkaa väkeä firman yrityksiin. Ja hän uskoo niitä juttuja, heillä on jokin aivan sairas suhde:((
Minä olen väsynyt ja epätoivoinen.
Kommentit (6)
Hae töitä kunnalliselta puolelta ja tee valitus päiväkodin toiminnasta. Ihan kauheaa tuollainen. Näiden juttujen takia en uskalla omia pieniä laittaa päivähoitoon vaan kituutamme kotihoidontuella (+ilta töilläni).
Hei, epätoivo ja uupumus tihkuu kirjoituksestasi.
En tunne yksityissektorin henkilöstöasioita riittävän hyvin, mutta rohkaisen sinua ottamaan asia puheeksi työterveyshuollossa, henkilöstöpäällikön tai vastaavan kanssa. Työssä jaksaminen on otettava vakavasti ja kohtuuttomuuksiin on puututtava. Kuka tahansa jaksaa poikkeusoloja päivän pari, mutta jos poikkeuksesta tuleekin vallitseva olotila, voimat loppuvat. Jo pelkästään hoidettavien lastenkin takia, mutta ilman muuta myös oman elämäsi takia pyri ottamaan asiat puheeksi oikealla foorumilla. Ei vain 'valitusta' vaan vaadi, että asia otetaan tosissaan ja puututaan siihen oikeilla toimenpiteillä.
Onko noi ryhmäkoot edes laillisia, et voi katsoa noin montaa pientä lasta yksin? Tee valitus ylemmälle taholle..
Olet ilmeisesti yksityisessä päiväkodissa? Koskeehan nuo säännöt yksityistäkin sektoria, eli sinulla ei oikeasti SAA olla yksin sinun vastuullasi 9 alle 1-6-vuotiasta! Toimiiko pk ostopalveluna kunnalle? Jos näin on, voit ottaa yhteyttä kuntasi pk-vastaavaan. Heidän kuuluu valvoa yksityisiäkin. Mun lapset ovat yksityisessä ryhmiksessä ja olen joutunut valittamaan eräästä asiasta siellä. Tuli nopeasti muutosta.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 20:00"]
Olet ilmeisesti yksityisessä päiväkodissa? Koskeehan nuo säännöt yksityistäkin sektoria, eli sinulla ei oikeasti SAA olla yksin sinun vastuullasi 9 alle 1-6-vuotiasta! Toimiiko pk ostopalveluna kunnalle? Jos näin on, voit ottaa yhteyttä kuntasi pk-vastaavaan. Heidän kuuluu valvoa yksityisiäkin. Mun lapset ovat yksityisessä ryhmiksessä ja olen joutunut valittamaan eräästä asiasta siellä. Tuli nopeasti muutosta.
[/quote]
Korjaus: Siis yhdeksää 1-6-vuotiasta...
No eiköhän tämä asia pitäisi viedä ihan varhaiskasvatusta valvovalle taholle!!