Kouluruoan laadusta
Iltalehdessä aika ikävän näköisiä kuvia kouluruoasta.
Tyttäreni 14 v, kertoi, että hän voi syödä koulussa jotain ehkä parina päivänä viikossa, salaattia ottaa, jos on tarjolla. Ruoka on kuulemma aina "ihan pahanmakuista ja kummallista". Hän ottaakin eväitä kouluun mukaan, koulusta ei voi ostaa mitään, ei ole automaatteja eikä välipalamyyntiä.
Pituutta tyttärellä 170, painoa 45 - kyllä hänen olisi saatava koulupäivän aikana lämmin ruoka, mutta minkäs teet. Budjetti ajettu nykyään niin minimiin, että kouluruoka on täyttä p...aa.
Poikani 17 v (lukiolainen) puolestaan lisäksi sanoi, että kasvisruoka yms. teemapäivät on tosi kurjia. Ei kuulemma nälkä omien sanojensa mukaan lähde, kun hän on "kasvuiässä oleva nuori", vaikka lipittäisi keittoa ja puputtaisi vihannessafkaa vaikka kuinka. Hän käy kuntosalilla ja juo sitten pitkin päivää jotain proteiinijuomia.
Eiköhän nyt olisi paikka päättää, onko Suomella enää varaa järjestää ilmaista kouluruokailua vai ei. Jos ei ole, niin laitetaan se sitten maksulliseksi, eikä tarjota roskaa, jota ei voi edes syödä.
Mites teillä?
Kommentit (17)
Kouluruoka oli hyvää ja ravitsevaa koko oppivelvollisuusajan. Tämä ei estänyt kouluaikoina muutamia silti nirsoilemasta. Pelkkien salaattien närppijät olivat huonolla itsetunnolla varustettuja tyttöjä, jotka tuntuivat tekevän sitä vain esiintymisen vuoksi. Painonsa perusteella ainakin jokin suuhunpantava maistui vähän liikaakin.
Kirjoittajana siis mies, joka on kotoisin pienestä muuttotappiopaikkakunnasta, jossa kouluruoka oli 90-luvun puolivälistä 00-luvun puoliväliin varmaankin maanlaajuista keskitasoa.
Eipä sitä laitosruuasta ikinä gourmeeravintola-annoksia saa. Vika on myös oppilaassa jos ei suostu ottamaan kaikkea tarjolla olevaa ruokaa vaan annokseen kuuluu vain kaksi salaatinlehteä ristissä.
Meilläkään lapset eivät erityisemmin välitä kasvisruokapäivistä. Jostain se asenne on kouluun kummunnut, että kaikki kasvisruoka on pahaa. Kotoa tuo asenne ei ole lähtöisin, itse syön omassa ruokalassani usein kasvisruokaa.
Lisäksi koulussa monesti sekoitetaan ihan turhia, pahanmakuisia ainesosia salaatteihin, esim. rusinoita tai selleriä. Jää sitten kokonaan salaatit syömättä.
Yksi syy laitosruuan huonouteen kaikkien ainesten sekoittaminen samaan pataan. Voi olla,että lapsi söisi erikseen paprikat, porkkanat ja possunlihan tai ainakin kahta niistä, mutta kun ovat sekaisin, kaikki jäävät syömättä.
Kysykääpä lapsiltanne, millä tavalla siitä tarjolla olleesta olisi tullut parempaa.
Minäkin kysyin ja yleisimmät vastaukset olivat nämä: ruoka-aineiden pitäisi olla selvästi tunnistettavissa, eikä kaikki samaa moskaa josta ei erkkikään ota selvää, onko tässä nyt hevosta vai haukea.
Ap vastailee: kumpikaan lapseni ei nirsoile. Syövät ihan normikotiruokaa hyvällä ruokahalulla. Tytär on jopa valitellut laihuuttaan, ei ole ainakaan siksi syömättä, jottei lihoisi: ei voi kuulemma esim. pitää hihattomia paitoja, kun luut näkyy.
Kotona meillä laitetaan kaikkea kalasta eri liharuokiin ja kaikki käyvät molemmille lapsille.
Katsokaa siis ne iltalehdet valokuvat.
Syön jokaisena arkipäivänä koulussa lounaan. Kotikaupunkini on Kotka. Lounaan valmistaa Kymijoen ravintopalvelut Oy. Täälläkin ruuasta on keskusteltu ja purnaajia löytyy. Itselleni ja pikkuoppilailleni ruoka maistuu kuitenkin oikein hyvin. Tänään oli ns. kasvisruokapäivä. Tarjolla oli soijamakaronilaatikkoa (nam, tykkäsin) tai vaihtoehtoisesti riisipuuroa ja mehukeittoa. Molemmat vaihtoehdot ovat oppilaideni suosikkeja ja moni harmittelikin, kun piti valita vain toinen. Meidän koulussa ruokaa on myös tänä lukukautena riittänyt viimeisessäkin vuorossa ruokaileville.
Kaupungeittain ruuan laatu vaihtelee varmasti, mutta ainakin täällä meidän kulmalla ruoka on varsin kelvollista.
Ysi lisää vielä, että katsottuani Iltalehden "shokki-kuvat", en ole koskaan nähnyt vastaavaa meidän koulussa tarjottavan.
Itse työskentelen vuokratyöfiemassa kokkina ja välillä ajaudun myös koulujen tai päiväkotien keittiöihin. Aina olen yhtä järkyttynyt. Muutama vuosi sitten kun kunnat hoitivat itse omalla henkilökunnalla ja OMASSA keittiössä ruuanlaiton, asiat oli paremmin, nyt melkein kaikki on ulkoistettu ja ruoka tehdään keskuskeittiöllä tuhansille lapsille kymmeniin eri pisteisiin. Ekat kuljetukset saattavat joutua lähtemään aamulla yhdeksältä, mikä tarkoittaa sitä että ruoka on tehtävä edellisenä päivänä, lämmitettävä uudelleen ja sitten se seisoo lämpölaatikossa ruokailuun asti. Tällä säästytään palkkaamasta monta kokkia, koska toimipisteissin tarvitaan enää vain "joku" joka laittaa ruuat tarjolle. Ja kun se joku on sairaana, niin sekasorto on valmis.
Siinä kamalassa kiireessä kun yrität tehdä tuhansille lapsille ja vanhuksille ruokaa joiden joukossa satoja allergioita, virheitä ei saa tulla ja resepteihin on pakko luottaa, maistaa ei kerkiä niin huhhuh!!! Nostan hattua niille jotka pärjäävät pää ehjänä tuossa helvetissä, mun pää ei kestä enää sitä ettei anneta mahdollisuutta tehdä työtänsä kunnolla. Jotain ammattiylpeyttä sentään.
Toki on toimipisteitä vielä yksityisilläkin joilla tehdään omissa keittiöissä ruoka alusta loppuun, siellä on kiva työskennellä ja leipoa välillä vaikka aamiaiselle sämpylöitä vaikka sitä ei listalla luekaan :)
Kaikki ihmiset noissa paikoissa ovat olleet ammattilaisia jotka tekevät parhaansa, mutta ihmeisiin hekään eivät pysty. Ja kun siitä ei edes makseta!
Toivon todella että ihmiset heräisivät ja vaatisivat parannusta tähän asiaan, mutta se vaatii vain rahaa. Rahalla saa hyviä ihmisiä pysymään työpaikalla ja kestämään välillä kiirettäkin, mutta rajansa kaikella.
Kokit vaan vaihtoon keittiöllä. Itse olen syönyt kouluruokaa neljässä paikassa, joista tasan yhdessä paikassa en saanut ruokaa alas. Yhdessä oli osa ok. Kahdessa muussa kaikki meni alas. Ei kaikki vaan osaa tehdä ruokaa. Suurin piirtein kaikissa kouluissa käytetään samanlaisia raaka-aineita.
Minä olen ope, ja minusta meillä on hyvää ja laadukasta kouluruokaa, jota enemmistö oppilaista syö ihan hyvällä mielellä. Onhan siellä niitä närppijöitä, mutta ovat vähemmistö meidän yläkoulussa.
Lapset syövät kouluruokaa myös mielellään, kehuvatkin usein. Omat lapset ovat ekaluokasta kasiluokkaan.
Ap vielä toistaa: lapseni eivät nyrpistele normiruoalle!
Tytär käy koulua stadissa Etu-Töölössä ja poika Alppilan lukiota.
Molemmat valittavat huonoa ruokaa - sitten kun tulevat kotiin on ihan kamala nälkä, siinä heidän ei auta kuin lämmittää jotain edellispäivän ruokaa, kun me vanhemmat emme ehdi töistä kotiin päivällistä tarpeeksi ajoissa laittamaan. Ei siinä välipala, leipä, hedelmä, jogurtti tms. riitä, kun on koko päivän ollut nälkä.
Ruoasta on valitettu - mikään ei ole muuttunut. Ihan turhaa sanoa mitään.
Meillä kolme ala-asteikäistä tykkää kouluruoasta. Ehkä kerran kuukaudessa on pahaa ruokaa ja sekin vaan sen takia, etteivät vaan pidä siitä ruoasta muutenkaan.
Tämäkin ketju todistaa sen, että kyllä hyvää kouluruokaa pystytään tekemään, kunhan vaan on halua ja yritystä, taitoa kyllä luulisi olevan. Ja tietenkin mahdollisuudet, sillä ei taitavakaan kokki ihmeisiin pysty, jos ei ole edes tilaisuutta tehdä muuta kuin lämmittää einestä. Ei sentään tarvitse kumipottuja keittää, kun niistä pystyy hyvin pienellä vaivalla tekemään kunnon ruokaa.
minä söin puoli vuotta kouluruokaa työni puolesta ja mielestäni se oli hyvää, vaikka nirso olenkin. Täällä ei ole kasvisruokapäiviä, mutta puuropäiviä kylläkin. Lapseni valittaa vain niistä, koska jää nälkä. Nykyään on myös erinlaisia pastaruokia paljon, toisin kuin omassa nuoruudessani kun syötiin aina keitettyä perunaa.
Olen itse käynyt kouluni 80- ja 90-luvuilla, ja meillä kuoluruoka oli maittavaa. Muistan jopa kaivanneeni sitä siirryttyäni jatko-opintoihin.
Viime syksynä omien lasteni koulussa järjestettiin kouluruokailta, jossa vahemmilla oli tilaisuus maistella erilaisia kouluruoka-annoksia. Pettymyksekseni ruoka maistui samalta kuin työpaikkani tusina-amicassa: se oli mautonta teollisen oloista mössöä. Ei pahaa mutta ei ei sitä voi herkulliseksikaan kutsua. Muistutti lähinnä eineksiä :-(
Budjetti ei ole se, joka eniten vaikuttaa vaan henkilökunnan asenne. Ihan samalla tavalle ne 25 sentin annokset voidaan tarjota kypsänä ja kuumana kuin raakana tai ylikypsänä mössönä.
Onkos kukaan antanut palautetta sen koulun keittiölle?
Kouluissa on varaa tarjota ilmainen ruoka, mutta kouluruokaloiden henkilökunnan pitäisi nyt ryhdistäytyä eikä alentua vain einestenlämmittäjiksi. Useimmilla on sentään 3 vuoden ammattikoulutus, monilla enemmänkin.