Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin aikaan herätätte lapset?

17 v lukiolainen
29.06.2020 |

Asun sijaiskodissa ja meillä lapset herätetään näin loma-arkisin 10.30 ja viikonloppuisin 9.30 koputtamalla oveen. Pyysin nukkua pidempään ja vastasivat, että mun pitäisi ymmärtää kun kerran asun täällä. En asu ”omasta syystä”, mutta ymmärränhän toki. Mihin aikaan teillä herätetään lapset?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätys on 6:30 ja klo 7 ovat töissä. 12v ja 17v. Enkä herätä, heräävät itse.

Työnteko on aina alapeukkujen arvoista!

Ei ihme, että palstalla halutaan perustulo, koska kesätyötäkin halveksitaan.

Vierailija
22/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 17 vuotias on kesätöissä maatilalla, jossa on lypsykarjaa. Hänelle on ihan normaalia se, että klo 6.00 pitää olla töissä. Kun hän tuli lomalle kotiin, hän moitti meitä, kun nukumme klo 9 asti, ja lounas on vasta klo 12 (mikä ruoka-aika se tämä on?) ja klo 16 olisi pitänyt olla jo päivällinen. Ja kun komentelin pieniä (7-10v) nukkumaan klo 22, oli teini jo täydessä unessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävä unensaanti ja unirytmi on kaksi ihan eri asiaa. Olen samaa mieltä monen kanssa siitä, että lomalla on saatava nukkua riittävästi ja myös nukuttava pois mahdollisesti kertyneet univelat. On sitten ihan eri asia se, monelta mennään nukkumaan ja monelta herätään. Jos pysyvästi kuukausien ajaksi kääntää rytminsä siihen, että valvoo koko yön, menee nukkumaan aamukuudelta ja herää illansuussa, niin tiedetään, että se edistää syrjäytymistä ja siitä on vaikea päästä irti syksyllä koulun alkaessa.

Vierailija
24/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koen, että perusvuorokausirytmi on tärkeä tukiranka elämässä. 

Tottakai lapset saavat sitä hieman muuttaa kesälomalla, varsinkin jos ollaan reissussa, mutta siltikin meillä pääsääntöisesti nukutaan yöt ja ollaan hereillä päivät. 

Sillä ei ole mitään tekemistä kontrollin tai minkään muun kanssa. Normielämää. 

Vierailija
25/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme ulinaa! Niin kuin ihminen voisi nukkua riittävästi vain silloin kun nukkuu koko aamupäivän? Hei haloo! (inhoan tuota sanontaa, mutta tähän kohtaan se sopii.) Ihminen voi nukkua riittävästi myös siten, että menee illalla ajoissa nukkumaan. Se onnistuu teiniltäkin, kun sen opettelee. Toki niitä omia rajoja on ihan hyvä kokeilla ja koetella nuorena, niin osaa sitten aikuisena järjestää elämänsä niin, että saa riittävästi unta.

P.S. Mitä pahaa niissä kesäaamuissa on, kun niiden yli on ihan pakko saada nukkua? Just kesällä aamut ovat ihan parhaita. Talvella kun saisi nukkua sinne puolille päivin.

Vierailija
26/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittävä unensaanti ja unirytmi on kaksi ihan eri asiaa. Olen samaa mieltä monen kanssa siitä, että lomalla on saatava nukkua riittävästi ja myös nukuttava pois mahdollisesti kertyneet univelat. On sitten ihan eri asia se, monelta mennään nukkumaan ja monelta herätään. Jos pysyvästi kuukausien ajaksi kääntää rytminsä siihen, että valvoo koko yön, menee nukkumaan aamukuudelta ja herää illansuussa, niin tiedetään, että se edistää syrjäytymistä ja siitä on vaikea päästä irti syksyllä koulun alkaessa.

Justiinsa tämä, näitä nuoria, joilla vuorokausirytmi on täysin sekaisin, on kouluissa riittämiin. Yläasteen erkkaopena tiedän, soitellaan sitten nuorten ja huoltajien perään ja kotoa herätellään koko perhe, että kouluun pitäisi lasten lähteä.

Ja tuolla joku sanoi aikaisemmin, että viikonlopussa ei rytmi ehdi kääntyä, ehkä ei, mutta voin kertoa, että niiden nuorten koulunkäynti, jotka ovat su-ma välisenä yönä nukkuneet tunnin, on ihan yhtä tyhjän kanssa nuokkumista ainakin ne viikon pari eka päivää.

Vierailija
27/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lapset saavat sitä hieman muuttaa kesälomalla, varsinkin jos ollaan reissussa, mutta siltikin meillä pääsääntöisesti nukutaan yöt ja ollaan hereillä päivät. 

Tuo on nimenomaan kontrollointia. Kontrollointi kun on sitä, että yksi ihminen päättää, mikä on kaikille muillekin oikea tapa elää.

Vierailija
28/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En herätä. Lomat on unitankkausta varten. Oon kuitenkin laitoksessa töissä ja siellä rytmi on eri tavalla tärkeää, joten herättämisen syy on siinä.

Unta ei voi tankata niin kuin bensaa. Toki univajeesta toipuminen vaatii sitä että saa nukkua tarpeekseen, mutta siitä ei kerry mitään varastoa syksyä varten, ja aivan päälaelleen heitetty unirytmi, laadultaan heikko nukkuminen väärään vuorokauden aikaan ja olemattomat työkalut unirytmin ylläpitoon eivät ole hyviä eväitä siihen syksyn jaksamiseen.

Kyllä käy sääliksi sun lapsia. Voin kertoa kokemuksen äänellä, että vihaavat sitä herättelyä ja miettivät vielä aikuisenakin miksi heitä kiusattiin eikä saanut nukkua edes lomalla.

Ööö. Lapseni ovat 6- ja 9-vuotiaita ja herättävät minut iloisesti joka aamu kukonpieremän aikaan ennen kuin itse olisin valmis nousemaan. Toisekseen, en ole ajatellut herätellä heitä tulevaisuudessakaan (en lupaa, pitää katsoa tilanteen mukaan, esim. masentuneen nuoren toipuminen voi edellyttää jotain ulkopuolista vuorokausirytmin tukea tai lapsen muu sairaus/lääkitys voi edellyttää säännöllisyyttä), koska on muitakin arvoja ja tärkeitä asioita kuin riittävä uni - kuten vapaus, itsenäisyys ja se että voi juoruta kaverin kanssa puutarhakeinussa aamukuuteen niin kuin itse teininä tein.

Korjasin vain sen faktan, että milloin sattuu nukkuminen ei ole tankkaamista eikä tee nukkumisen tai unen kannalta mitään hyvää. En sanonut etteikö sitä riskiä voisi ottaa, ja etteikö (terveen) teinin joskus kuuluisikin ottaa :)

Vierailija
29/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Justiinsa tämä, näitä nuoria, joilla vuorokausirytmi on täysin sekaisin, on kouluissa riittämiin. Yläasteen erkkaopena tiedän, soitellaan sitten nuorten ja huoltajien perään ja kotoa herätellään koko perhe, että kouluun pitäisi lasten lähteä.

Ja tuolla joku sanoi aikaisemmin, että viikonlopussa ei rytmi ehdi kääntyä, ehkä ei, mutta voin kertoa, että niiden nuorten koulunkäynti, jotka ovat su-ma välisenä yönä nukkuneet tunnin, on ihan yhtä tyhjän kanssa nuokkumista ainakin ne viikon pari eka päivää.

Totta kai yön yli valvominen väsyttää itse kutakin, mutta se ei kuitenkaan ”käännä rytmiä”.

Vierailija
30/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on nimenomaan kontrollointia. Kontrollointi kun on sitä, että yksi ihminen päättää, mikä on kaikille muillekin oikea tapa elää.

En kirjoittanut tota mihin kommentoit, mutta kyllä joo myös minä aikuisena monessa muussakin asiassa kuin nukkumisesta päätän miten meillä lapset elää, voit kutsua sitä kontrolloinniksi jos haluat.

Vierailija
31/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sekä lapset että teini heräävät itsestään kahdeksalta, viimeistään yhdeksältä.

Todennäköisesti alkaisin keskustella unirytmistä ja ehkä herätelläkin, jos alkaisivat nukkua puoleen päivään, pienempien kohdalla jo aiemminkin. Teemme paljon asioita yhdessä, eikä se onnistuisi, jos toiset nukkuvat koko päivän.

On totta, että teinien unen tarve kasvaa, ja unirytmi myöhästyy, mutta erittäin harvalle paras unirytmi edes teininä on se, että koko päivä nukutaan ja yö valvotaan. Ihmisen sisäinen kello rytmittyy kuitenkin normaalisti auringon mukaan, ja kesälläkin aurinko on päivällä kirkkaimmillaan.

Vierailija
32/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Jokaisessa perheessä on omat säännöt ja niitä noudatetaan. Näin myös siellä sijaisperheessäsi. Eli ei auta märehtiä sillä kuinka myöhään muut saavat nukkua, on vain opeteltava tottelemaan. Toki voit asiakasneuvottelussa keskustella siitä, että nukkuisit mielummin pidempään (ja perustella se asiallisesti). 

Aikaisin heräämisellä on hyviäkin puolia: säännöllisen rytmin avulla koulun aloitus syksyllä on helpompaa, saat kokea miltä tuntuu kun on säännöt, joista aikuinen pitää kiinni ja elätte koko perhe siellä samassa rytmissä, eli voitte tehdä asioita yhdessä.

Vierailija
33/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme ulinaa! Niin kuin ihminen voisi nukkua riittävästi vain silloin kun nukkuu koko aamupäivän? Hei haloo! (inhoan tuota sanontaa, mutta tähän kohtaan se sopii.) Ihminen voi nukkua riittävästi myös siten, että menee illalla ajoissa nukkumaan. Se onnistuu teiniltäkin, kun sen opettelee. Toki niitä omia rajoja on ihan hyvä kokeilla ja koetella nuorena, niin osaa sitten aikuisena järjestää elämänsä niin, että saa riittävästi unta.

P.S. Mitä pahaa niissä kesäaamuissa on, kun niiden yli on ihan pakko saada nukkua? Just kesällä aamut ovat ihan parhaita. Talvella kun saisi nukkua sinne puolille päivin.

Miksi pitäisi mennä ajoissa nukkumaan kun kaverit valvovat ja elävät juuri silloin illalla? ”Mitä pahaa on kesäaamuissa” mitä pahaa on kesäilloissa kun pakotat teinisi nukkumaan niiden yli??

Vierailija
34/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kirjoittanut tota mihin kommentoit, mutta kyllä joo myös minä aikuisena monessa muussakin asiassa kuin nukkumisesta päätän miten meillä lapset elää, voit kutsua sitä kontrolloinniksi jos haluat.

Juuri siksi kannattaisi antaa vähän siimaa asioissa joissa ”ei ole niin väliä” esim koska haluaa nukkua. Helpottaa huomattavasti yhteiselämää jatkossa ja vähentää kapinointia.

Vierailija
35/35 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaamut on parasta! Ja kesäyöt! Joten kesällä ei nukuta! Talvella ehtii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän