Kuinka paljon ihmiset oikeasti tekevät töitä työaikana?
Minua on aina kiinnostanut paljonko muut ihmiset tekevät töitä työaikana? Ovatko miehet laiskempia kuin naiset? Ovatko isopalkkaiset laiskempia kuin pienipalkkaiset? Missä ammatissa on eniten velttoilijoita? Miten ihmiset saavat aikansa kulumaan? Jos sinullakaan ei ole parempaa tekemistä, niin käyppä täyttämässä kysely ja lueskelemassa vastauksia: http://laiskimukset.blogspot.fi/
Kommentit (57)
Olen videovuokraamossa töissä. Vastoin kaikkien ennakkoluuloja töitä riittää joka tunnille. Jos en palvele asiakkaita, niin täytän irtokarkkiosastoa, siivoan, järjestelen hyllyjä tms. Ja silloin kun asiakkaista näyttää, että notkun netissä kuluttamassa aikaani teen itseasiasiassa tilauksia tai työvuorolistoja. Elokuvia en katsele ikinä työaikana, siihen ei ole aikaa. Jos koneessa joku elokuva pyörii on se tarkastuselokuva (elokuvasta on siis valitettu ettei toimi) tai mainosmielessä pyöritetään jotain uutta pätkää.
Vastaukseni on siis koko ajan ja joka hetki teen töitä, kun olen töissä.
Meillä tehtiin useamman vuoden ajan kerran vuodessa työajanmittaus, viimeisimmässä mittauksessa ajasta meni asiakastyöhön 97%, loppu oli koulutusta, palavereita ja paperitöitä. Arvatkaapa millä alalla töissä...
Täysiä työpäiviä on säännöllisesti, mutta niitä kompensoi täysin tyhjät työpäivät jolloin "valmistelen" opetusta. En suotta haali uusia kursseja, vaan pidän aina samat kurssikokonaisuudet jolloin valmisteluun ei kulu aikaa. Syksyllä teen ison osan koko vuoden opetusvelvollisuudesta, niin voin olla näin keväällä mahdollisimman paljon pois töistä ja keskittyä harrastuksiin. Oppilaatkin ovat yleensä tämän kevään työharjoittelussa.
Olen kirjanpitäjä, ja kyllä joka päivä joutuu vähintään sen 6-7 tuntia tekemään tosissaan töitä. Kuluu sitten aikakin nopeasti, joskus liiankin nopeasti.
Kuvittelisin että yksikään työntekijä kaupungintalollamme ei tee yli neljää tuntia "tehokasta" päivässä, en minä ainakaan.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 15:22"]
Blogin (http://laiskimukset.blogspot.fi/) mukaan joku nörtti olisi kisatilanteessa velttoillut toista viikkoa suorittamatta minkäänlaista työtehtävää. Taitaa olla pelkkää kusetusta?
[/quote]
Uskon täysin. En ihmettleisi vaikka olisi meidän firmasta.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 09:04"]
En suosittele ainakaan työnantajan koneelta kertomaan totuutta ;)
[/quote]
Ja miksi näin? On laitonta vakoilla, joten sitä ei tehdä.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 10:12"]
Miten teidän työnantajat suostuu maksamaan teille ei-minkään tekemisestä? Eikö ne tiedä, että teillä ei oo mitään tekemistä? Tietenkin on niitä töitä, missä vaan on jonkun henkilön oltava päivystämässä jossain vastaanottotiskillä koko ajan, oli hommia tai ei. Mutta varmasti kaikilla ei ole tällaisesta kyse.
No mielenkiintoista kuitenkin kuulla, että tuollaistakin voi olla.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 14:50"]
. Tarvitseeko edes sanoa, että työkaverini on aivan erilainen ja en välillä jaksaisi kuunnella hänen valitustaan kiireestä, kun tiedän ettei sitä oikeasti koskaan ole.
[/quote]
Miksi et ehdottaisi pomolle, että sinä voit hoitaa yksin molempien työt, jos saat 50 prosentin palkankorotuksen?
[/quote]
Mun työnantaja on sellainen vanhanaikainen firma, jossa ei jotenkin olla herätty tähän tehokkuus ajatteluun. Kyllä mä kummastellen aina välillä mietin, että kuinka paljon tässä firmassa onkaan varaa pitää työntekijöitä ja koska se herätys tulee. Mutta en mäkään olisi siellä töissä, jos ei tuollaista kulttuuria olisi, koska mut on palkattu lisähenkilökunnaksi, kun on ollut niin kiire :) Toisessa paikassa töitä olisi vaikka 2 lisähenkilölle mutta taloustilanteen jne takia siellä on rekrytointikielto päällä jo 3. vuotta. Samaa alaa kuitenkin, tuo toinen firma jakaa osinkoja omistajilleen ja tää nykyinen ei.
Mä en ole koskaan tarvinnut 7.5 h töiden tekemiseen. Olen vastuullisessa asemassa ja kollegan kanssa tehdään samaa työtä: kollega on aivan helisemässä hommiensa kanssa ja aikataulut pettää, itse surffaan aamupäivisin kymmeneen, teen tunnin töitä, lyhyt lounas, väähn surffailua, pari tuntia töitä ja hommat on tehty. Kollegakin on huomannut tämän ja sanoo että olen todella nopea hommissani. Sama juttu oli edellisissä duunipaikoissa. Nyt olen siirtymässä toiseen tehtävään ja jännittää että miten siinä käy vai jatkuuko sama tahti. It-alalla olen.
100% työajasta teen töitä. on päiviä, jolloin venyy jopa 120 prosenttiin, ja se harmittaa, sillä sitä palkatonta työaikaa on vaikea kompensoida; jos haluan seuraavana päivänä lähteä aikaisemmin, joudun aika tavalla painamaan kovemmin töitäkin. pusken fysiikkani äärirajoilla, hien virratessa, jolloin koenkin että siitä hyvästä ansaitsisin kovempaa liksaakin. pakollisia taukoja työhön tulee, kun esimies soittaa ja alkaa jaaritella jotain joko aivan vitun turhanpäiväisiä henk koht tarinoitaan - tai sitten työasioita, jotka kuuluvat esimiestasolle, ei minunlaisen työläisen pään rasitteeksi. olen osa-aikainen siivooja.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 14:03"]
Miten teidän työnantajat suostuu maksamaan teille ei-minkään tekemisestä? Eikö ne tiedä, että teillä ei oo mitään tekemistä? Tietenkin on niitä töitä, missä vaan on jonkun henkilön oltava päivystämässä jossain vastaanottotiskillä koko ajan, oli hommia tai ei. Mutta varmasti kaikilla ei ole tällaisesta kyse.
. Tarvitseeko edes sanoa, että työkaverini on aivan erilainen ja en välillä jaksaisi kuunnella hänen valitustaan kiireestä, kun tiedän ettei sitä oikeasti koskaan ole.
[/quote]
Miksi et ehdottaisi pomolle, että sinä voit hoitaa yksin molempien työt, jos saat 50 prosentin palkankorotuksen?
[/quote]Katkera ja kateellinen nainen marisee, ja toinen samanlainen neuvoo puukottamaan työkaveria selkään. Mahtaa olla naisvaltaisilla työpaikoilla ihanaa.
[/quote]
Ai että terve, siellähän onkin se loishyyppä mun edelliseltä työpaikalta. Se, jolle kahvinjuontikin oli työympäristön positiivista rakentamista josta työnantajan kuuluu maksaa palkkaa. Sorry, jos on ihmisiä jotka oikeasti ajattelevat että työssä kuuluu "haukkua hintansa". En voisi tehdä työtä, jossa en tuota työnantajalleni kuukausipalkkaani enemmän. Ei ne firmat mitään sosiaalitoimistoja ole.
En suosittele ainakaan työnantajan koneelta kertomaan totuutta ;)
[/quote]
[/quote]
[/quote]Katkera ja kateellinen nainen marisee, ja toinen samanlainen neuvoo puukottamaan työkaveria selkään. Mahtaa olla naisvaltaisilla työpaikoilla ihanaa.
Kyllä työnantajat tuntevat ne tutkimustulokset, joiden mukaan 4-5 tehokasta työtuntia on jo hyvä työtulos tietotyössä. Ihmisaivot eivät kuulemma pysty parempaan, ellei välillä ole taukoa nokosineen.
Itse teen valehtelematta 7-9 tuntia joka päivä, ja tästä on jo otettu tauot pois. Oikeita taukoja en juurikaan ehdi pitää (teen töitä myös syödessäni ja juodessani), vaan vaihdan "tauoksi" johonkin helpompaan työhön. Teen vaikka kevyttä käännöstä, jos normaalityöni on vaativaa lääketieteellistä tai teknistä kirjoittamista. En juuri juttele työkavereiden kanssa ja jatkan työpäivää kotona. Joskus teen koko päivänkin kotona. Maksun saan vain 7,5 tunnista, mutta tykkään työstäni ja se on kausiluonteista. Pidän ylityötunnit lomina pois pari kertaa vuodessa.
hoitoallakka töissä ja olen suorastaan järkyttynyt siitä miten eritahdilla erilaisissa saman ammatin töissä tehdään töitä. Itse olen tottunut sellaiseen työtahtiin että todellakin jopa ruokatauot ollaan töissä eli autetaan samalla asiakkaita ruokailussa ja syödään itse jne. eli mitään varsinaisia taukoja ei ole ollut.
sittemmin vaihtanut työpaikkaa ja edelleen mä olen se joka ei pidä kahvitaukojaan, tai kerkeä jutella "mukavia" työkavereiden kanssa. Haluan keskittyä varsinaiseen työhöni työaikana ja siihen aika meneekin...ruokailusta selviän n 20 minuutissa.
sitten jossain toisessa vastaavanlaisessa hoitajan duunissa ihmiset viettää töihin tullessaan ekan tunnin jutusteluun ja kahvitteluun työkavereiden kanssa ja hyvä jos pari asiakasta kerkeävät päivässä tapaamaan... ei minkäänmoista kiirettä mihinkään...
työ on työ ja minusta siellä pitää keskittyä sen hyvin tekemiseen eikä viettää aikaa seurustellen työkavereiden kanssa, netissä surffaillen jne
Luokanopettajana ihan joka hetki koulupäivän ajan. Jos ehdin kahville, niin samalla puhun erityisopettajan kanssa oppilaista tai kerron avustajalle mitä seuraavalla tunnilla tehdään. Työ on todella intensiivistä!