Kuinka paljon ihmiset oikeasti tekevät töitä työaikana?
Minua on aina kiinnostanut paljonko muut ihmiset tekevät töitä työaikana? Ovatko miehet laiskempia kuin naiset? Ovatko isopalkkaiset laiskempia kuin pienipalkkaiset? Missä ammatissa on eniten velttoilijoita? Miten ihmiset saavat aikansa kulumaan? Jos sinullakaan ei ole parempaa tekemistä, niin käyppä täyttämässä kysely ja lueskelemassa vastauksia: http://laiskimukset.blogspot.fi/
Kommentit (57)
^njääh. Siis kiireaikana, piti kirjoittaman.
Eräällä takavuosien työpaikalla jos olisi laskenut muutamalta ihmiseltä kaikki kiireestä valitetut tunnit, niistä olisi tullut kuussa aika paljon. En myönnä olevani kyylä, mutta nämä jopa häiritsivät muiden töitä tulemalla työpisteelle valittamaan, mitä kaikkea he eivät ehdi tehdä.
Itse teen aikalailla sen työnajan ja pidän kiinni kahvitauoista. meillä pomokin huomauttaa, että pitää välilä pitää tauko jos oikein innostuu. Monesti kyllä tauoilla puhutaan työasioista, mutta silti koen sen rentouttavaksi. Toisinaan on tilanteita, ettei ole tekemistä tai joutuu odottamaan, että pääsee tekemään omaa osuuttaan, ja kaikki ylimääräisetkin on tehty. Tällaista on muutama tunti kuukaudessa. Netissä en käy työaikana koskaan lukuunottamatta henkilökohtaista sähköpostiani, ja sekin vain silloin, jos odotan jotain tärkeää viestiä. Joskus joutuu puhelimessa selvittelemään omia asioitaan virka-aikana, sellaisia, että se toinen osapuoli on työssään.
Teen töitä koko työpaikalla oloajan. Joskus hommia on yli yhdeksäksi tuntia, joskus vain pariksi. Kuukausipalkalla ja paikallaolovelvoitetta ei ole, hommat on tosin hoidettava. Asiantuntijatehtäväviä tutkimusyksikössä.
No yleensä aloitan työt noin klo 07.15 kun olen saanut vaatteet riisuttua, kahvia kuppiin ja tietokoneen päälle. Lounaaseen kulutan noin tunnin mutta usein kyllä sekin aika käytetään tehokkaasti hyväksi epävirallisimpien suunnittelujen tms. muodossa. Tietokoneen pyrin sammuttamaan viimeistään klo 16. Sen jälkeen hoidan vielä mahdollisesti muutamia asioita juoksemalla ympäri taloa ja mahdollisimman pian painun bussiin. Toki käyn yleensä päivän aikana muutamasti vessassa ja siirryn kokouksiin jne. Päivässä teen aktiivisesti ja tehokkaasti työtä vähintään kahdeksan tuntia. Minulla on ainakin aina niin kiire että kotiin päästyäkin ensimmäisen tunnin vain säntäilen ympäri kotia, kuvittelen puhelimen soivan ja kehittelen ratkaisuja päivän aikana ilmenneisiin ongelmiin. :D Ei ole myöskään mitenkään poikkeavaa, että lähden kotiin vaikkapa viideltä tai kuudelta. Joskus harvoin painetaan isommalla porukalla pitkälle iltaan. Olisin tyytyväinen jos työpaikalla viettämäni aina todella olisi kahdeksan tuntia ja että työt jäisi työpaikalle. Muuten olen tilanteeseen tyytyväinen. Nautin tehokkaista päivistä ja työstäni. :)
Minä olen töissä tilitoimistossa ja kyllä sitä konetta saa naputella ihan raivopäänä, jos meinaa saada päivän työt tehtyä normaalina työaikana. Ylitöitä ei makseta, vaan ne saa vapaana tunti tunnista, joten työkaverien pitäessä ylityövapaita oma työmäärä kasvaa, samoin omia ylityövapaita pitäessä työkavereiden työmäärä kasvaa. Muutaman kerran on ollut löysempää parin kolmen tunnin ajan, kun koneet on jumissa.
Aika kyllä kuluu huomattavasti nopeammin kun on töitä mitä tehdä, eikä tarvitse juoruta tai selata nettiä suurinta osaa päivästä.
Riippuu ihan missä vuorossa oon. Ammuvuoro 7h niin sanoisin että 6.5h teen töitä. Iltavuoro 8h niin 6-7 h menee oikeeseen työntekoon (voi mennä kyllä koko 8h ja yliki jos kiire/asukkaat sairaana tmv.) Ja yövuorossa9h45min niin n. 2-3h. Parhaassa tapauksessa vain n.1h jos rauhallista. Ja siinäpä selitys miks yövuorot on kivoja.
http://laiskimukset.blogspot.fi/
"Löysinä päivinä 2 tai 3 tuntia kiireisimpinä ehkä viis. Joskus menee "ylitöiksi" pomon kanssa. Pari suihinottoa kuussa on pieni hinta siitä että palkka on kohdallaan eikä työt liikaa rasita ;) Sittarissa olen töissä osastonhoitajana"
[quote author="Vierailija" time="14.04.2013 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 15:22"]
Blogin (http://laiskimukset.blogspot.fi/) mukaan joku nörtti olisi kisatilanteessa velttoillut toista viikkoa suorittamatta minkäänlaista työtehtävää. Taitaa olla pelkkää kusetusta?
[/quote]
Uskon täysin. En ihmettleisi vaikka olisi meidän firmasta.
[/quote]
Ehkä me ollaan kaikki kolme samalta työpaikalta?
[/quote]
Ainakin omalla työpaikallani (toimisto) heinäkuun on usein sellainen, että toi onnistuisi aikas helposti jopa.
Teen töitä sen 8h, joskus ehdin pitää 20min ruokatauon jos on hiljaisempi päivä. Melkein joka päivä tulee ainakin 15 min ylityötä, ja päivän asioita miettii vielä kotona, koska vastuu painaa. t: sairaanhoitaja
8 tunnista 7 tuntia menee työntekoon ja vajaa tunti menee taukoihin. Työskentelen ravintola-alalla erittäin kiireisessä paikassa. Tykkään työssäni eniten tuosta kiireestä. Vaikka ei ensimmäiseksi uskoisi. Aika kuluu vauhdilla ja saa samalla liikuntaa. Palkka päivinä kyllä kiehuu.. Aatellen, että mitä työnantaja vetää tekemästäni työstä rahoja.
Mä olen kaupassa töissä, ja se ei mun kohdalla ole todellakaan pelkkää kassalla oloa, joten mä painan kyllä töitä 8 tunnissa sen 7 tuntia. Tauot tietty pidän, mutta muuten saan juosta oikein urakalla. Joskus kiireisinä päivinä hädin tuskin ehdin edes taukoja pitämään. Olen vastuu henkilö.
2 - 8h. Nyt on aika paljon lorvailua, mutta ajatustyö on vähän sellaista, että suunnittelet seuraavaa askelta niin mietin sitä usein surffailemalla netissä esim. puoli tuntia.
Tällä viikolla toimistotöissä olen töitä tehnyt noin 2h päivässä. Loput netissä surffailua.
Teen töitä koko sen ajan minkä olen työpaikalla eli yleensä 6 - 8 tuntia päivässä. No tietysti syön pikaisesti jossain välissä esimerkiksi hedelmää tai leipää ja samalla nautin kahvia. Kun päivän työt on tehty kipitän pois. En vietä työpaikalla ylimääräistä.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 14:44"] Teen töitä koko sen ajan minkä olen työpaikalla eli yleensä 6 - 8 tuntia päivässä. No tietysti syön pikaisesti jossain välissä esimerkiksi hedelmää tai leipää ja samalla nautin kahvia. Kun päivän työt on tehty kipitän pois. En vietä työpaikalla ylimääräistä.[/quote]
Mäkin tekisin noin jos olisi mahdollista. Olen tehokas tekemään töitä siksi rasittaa istua töissä 8h ja tappaa aikaa.
Nykyään minulla on varsinaista työntekoa korkeintaan noin 3h ajalle 8h työpäivästä. Edellisessä työpaikassa oli aivan erilainen tahti ja siellä töitä sai tehdä tasan sen 8h ja usein vähän ylikin. Kuulostanko hikipingolta, jos sanon että pidin edellisestä työpaikasta enemmän? Nyt jotenkin joutuu näyttämään kiireiseltä loppuajan ja keksimään kaikenlaista taulukoiden päivittelyä yms. täytepuuhaa, jotta saa ajan kulumaan. Toisaalta voisin tehdä töitä yksi kerrallaan enkä tehokkaasti lomittain, milloin aikaa näennäisesti kuluisi enemmän. Takaraivossani kuitenkin takoo ääni, joka ei anna lupaa vetkutella ja olenpahan ainakin sitten käytettävissä johonkin muihin töihin, jos tarve niin vaatii. Tarvitseeko edes sanoa, että työkaverini on aivan erilainen ja en välillä jaksaisi kuunnella hänen valitustaan kiireestä, kun tiedän ettei sitä oikeasti koskaan ole.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2013 klo 13:39"]
http://laiskimukset.blogspot.fi/
"Löysinä päivinä 2 tai 3 tuntia kiireisimpinä ehkä viis. Joskus menee "ylitöiksi" pomon kanssa. Pari suihinottoa kuussa on pieni hinta siitä että palkka on kohdallaan eikä työt liikaa rasita ;) Sittarissa olen töissä osastonhoitajana"
[/quote]
Saat tehdä kaiken korkojen kera takaisin kun suhde loppuu :P
[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 15:22"]
Blogin (http://laiskimukset.blogspot.fi/) mukaan joku nörtti olisi kisatilanteessa velttoillut toista viikkoa suorittamatta minkäänlaista työtehtävää. Taitaa olla pelkkää kusetusta?
[/quote]
Uskon täysin. En ihmettleisi vaikka olisi meidän firmasta.
[/quote]
Ehkä me ollaan kaikki kolme samalta työpaikalta?
Jaa-a. Kiiteaikana (n.3-5krt vuodessa) teen töitä raivopäänä, lähes tauotta min. 9h päivässä. Normaalisti työntekoon tuhlautuu max. 2-3h. Viikko kuukaudesta on "kiirettä", jolloin työtä on jopa 5h päivässä. Olen ansainnut jokaisen palkallisen lusmutunnin.