Jos eroaa ammattiliitosta, niin velottaako liitto maksamattomat jäsenmaksut?
Jos on liittynyt liittoon jokin aika sitten, ei ole vielä maksanut jäsenmaksuja ja haluaa erota, niin velottaako liitto maksut kyseiseltä ajalta? Ensimmäistäkään etua ei ole tullut käytettyä tai edes kaipailtua... työttömyyskassaan en kuulu.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos edelliselle vastauksesta. Eli ei tarvi maksaa?
Jos minä olen kaupassa ja syön osan ruuista ennen kassaa niin minun ei tarvi maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos edelliselle vastauksesta. Eli ei tarvi maksaa?
Jos minä olen kaupassa ja syön osan ruuista ennen kassaa niin minun ei tarvi maksaa?
Ei tarvi maksaa.
Ei tarvi maksaa. Sut vaann erotetaan liitosta (mikä nyt ei oo niin huono juttu)
Erottaminen ok, saavat jäädä kälättäjäpätijät keskenään mesoamaan.
Kaupassaoloesimerkki ihan eri asia ja typerä roikkumisyritys, kun ero jo vireillä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä olet? Liittoon ei kuuluta etujen takia, vaan siksi että jos jää työttömäksi saa ansiosidonnaista päivärahaa. Lisäksi liitoilta saa juridista apua jos sellaista työntekijänä tarvitsee, on hieman eri asia alkaa käräjöimään yksin omilla rahoillaan esim. työnantajaa vastaan vert. liiton kautta. Ja jos jää työttömäksi, liiton kautta usein saa tukea uudellen koulutukseen ym. juttuihin. Samoin liittojen kautta sovitaan yleisistä palkankorotuksista aloilla jne.
Nuo ovat ne pääsyyt kuulua liittoon.Lisä ekstrana sitten tulevat muut "edut" joita voi olla esim. säästäminen tietyissä jutuissa (aina lehtitilauksista matkoihin jne.) yleensä saa liiton kautta matkavakuutuksen ilmaiseksi, useimmilla liitoilla on myös erilaisia teemapäiviä (pääsee esim. edullisemmin johonkin esim. huvipuistoon tmv. ja hintaan saattaa sisältyä ruoka jne.) ja liitolla voi olla myös mökkejä Lapissa tm. joita saa edulliseen hintaan vuokrattua. Mutta nämä eivät ole se syy kuulua liittoon, vaan nuo yllä mainitut.
Toki on mahdollista kuulua vain oman alan tai yleiseen työttömyyskassaan, mikä edullisempi vaihtoehto. Sujuvinta on liittoon kuuluvan on hoitaa asia niin että työnantaja maksaa suoraan palkasta liittomaksut niin eivät jää maksamatta. Liittomaksuista on yleensä vapautettu kokonaan opiskelijat ja äitiyslomalla olevat ym. tapaukset.
No kyllähän pääsyy ammattiliittoon kuulumisessa on tietenkin omien ja yhteisten etujen ajaminen. Jos ei kukaan kuuluisi liittoon, niin vallalla olisi paikallinen sopiminen, eli paikallinen sanelu, eli työnantaja sanelisi työehdot ja sinä joko hyväksyt, tai häivyt.
Ammattiliittojen ansiota on niin 8 tuntinen työpäivä, 5 päiväinen työviikko, kesälomat, sairauslomat, kuin työturvallisuuten liittyvät tekijätkin. Mitään noista ei työnantaja ole vapaehtoisesti ja hyväähyvyyttään antanut, vaan kyllä niiden puolesta on saatu taistella.
Varsinkin näin porvarihallitusten aikana on erittäin tärkeää, että työntekijät liittoutuvat, sillä työnantajapuoli ajaa paikallista sopimista (lue sanelua), kuin käärmettä pyssyyn ja tekee kaikkensa saadakseen ay-liikkeen polvilleen.
Olen maksanut liiton maksuja 45 vuotta sekä olen työttömyyskassan jäsen samat vuodet.
Nyt ikää 62 työttömänä ansiosidonnaisella ” lisäpäivillä”
Jos eroan liitosta, enkä maksa jäsenmaksua, saanko työttömyyskassalta samat edut jatkossa mitä olen saanut nämä kuluneet vuodet
Enää en tarvitse liiton palveluita, eiköhän työtole tehty ja eläkkeelle seuraavana
Kiitos jos saan selkeän vastauksen.
Vastaus ap:n kysymykseen on siis: EI VELOITA