Voiko laulutaidoton oppia laulamaan?
En siis miksikään ammattilaulajaksi ole pyrkimässä, mutta olisi kiva osata laulaa edes sen verran että kehtaisin pelata vaikka Singstaria tai laulaa karaokea. Nyt laulamiseni kuulostaa niin kauhealta että en pahemmin edes lapselleni viitsi laulaa!
Nuottikorvaa löytyy, sillä olen aikoinani soittanut instrumenttia. Ongelmanani on äänenkäyttö: en vaan saa ääntä tulemaan, jos melodia nousee tai laskee: ääni kuulostaa tällöin pingotetulta ja laulamisen jälkeen kurkkuun sattuu.
Olisi vaan niin ihanaa osata laulaa omaksi iloksi, mutta voiko sitä oikeasti opetella? Kaikki tuntemani hyvät laulajat ovat sitä syntyjään.
Kommentit (9)
Kyllä tai ei. Itse en voi. Minä en ole oikeastaan epämusikaalinen, vaan minulla on äänijänteissä vikaa. En edes tiennyt sitä, mutta ilmeisesti joku musiikkin perehtynyt lääkäri sen tajusi angiinan yhteydessä. Sanoi, että sinä et taida harrastaa laulamista. Sanoin, että joo en kun ei ole ääntä. Hän sanoi, ettet voikaan, kun sulla ei äänijänteet sulkeudu normaalisti. Mulla ei ole kyllä äänikään kaunis, mutta kuulen heti jos joku toinen laulaa väärin ja olen oppinut soittamaan kitaraa - omaksi ilokseni vain. Pianoakin vähän kokeilin ja hoksasin nopeasti, mutta jotenkin ei otettu tunneille kun musikaalisuus mielletään yhteneväksi lauluääneen, tai ainakin silloin kun olin lapsi oli näin.
Moi, pakko lisätä tänne, että kun turun seutua hehkutettiin, niin myös täällä Helsingissä on Lauluavain, joka on erikoistunut erityisesti laulutaidottomien opettamiseen. Olen itse ollut mukana kursseilla ja pakko on sanoa että siihen jää koukkuun että oppii ja oppii lisää. Ja se on hauskaa, opettajat on huippuja. Suosittelen! En osannut itse niinkuin yhtään laulaa mennessäni. Rohkeana vain olin, ja olen oppinut.
Jos nuottikorvaa on vähänkin, loppu on vain harjoittelua tai siis laulamista.
[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 20:50"]
Jos nuottikorvaa on vähänkin, loppu on vain harjoittelua tai siis laulamista.
[/quote]
Sävelkorvakaan ei ole yksin synnynnäinen ominaisuus, vaan sitä voi parantaa selvästi harjoittelemalla, kunhan saa pätevää ohjausta.
Niin mites me, joilla ei ole minkäänlaista sävelkorvaa?
Äidilläni oli laulunopettaja asiakkaana kerran ja olivat sitten jutelleet laulamisen opettelemisesta. Kyseinen henkilö oli ollut sitä mieltä että jokainen oppii laulamaan vähintään välttävästi jos harjoittelee ja opetus on oikeanlaista. Kaikilla ääni tosin ei ole kovin kaunis...
Kyllä voi, mars laulupedagogin eli laulunopettajan puheille! Turun seudulla esim. www.aaniraatali.fi antaa pätevää opetusta.
kuvaamanne ongelmat on juuri niitä, joita opetuksen avulla saa parannettua ja laulamisesta tulee helpompaa ja nautittavampaa. Myös sävelpuhtautta voi parantaa.
Samaa minäkin olen miettinyt. Mulla myös ongelmana se että on hyvin kapea ääniala, ääni on kyllä jopa kaunis ja syvän täyteläinen kun saan laulaa itselleni ominaisella äänenkorkeudella, mutta kun en pysty siitä kauheasti ainakaan ylöspäin (enkä oikeastaan alaspäinkään) menemään ilman että menee kireäksi. Harvassa on ne laulut jotka pystyisin laulamaan niin että noin käy.