Pieni lapsi taksissa - turvaistuin?
Onkohan taksiasemilla turvaistuimia, eli jos on menossa lapsen kanssa taksilla, onko mahdollista saada taksi, jossa on turvaistuin? Jos siis itsellä ei ole. Saako takseissa kuljettaa lapsia ilman turvaistuinta?
Kommentit (18)
Sehän on juuri sitä järjen käyttöä ja asioiden tärkeysjärjestyksen huomaamista, mutta: SE EI SILTI POISTA RISKIÄ. Ymmärrätkö siis? Lapsi, jolla on se anafylaktinen shokki, voikin oikeasti menehtyä kaularangan murtumaan, jos oikein huonosti käy..Ja ei nyt enää jauheta tätä, eihän?
Siitähän tässä jauhetaan koko ajan..
taksifirmaa mister-taxi, heiltä saa turvaistuimen kun tekee ennakkotilauksen, tosin siitä joutuu maksamaan muutaman euron. Ja penkit tiedän turvalliseksi koska ovat meillä kotona säilytyksessä silloin kun ei tarvita :)
mulla toi pieni lapsi taksissa alkoi silleen lenni lokinpoikamaisesti soimaan päässä kun aloituksen näin. No nii, nyt oon kertonut. Jatkakaa.
On muutamat kesähäät tulossa ja minulla ei ole korttia ja mieheni on bestmanina ja seremoniamestarina joten hän on loppuun saakka häissä, ja minun pitäisi päästä kotiin 2 lapsen kanssa, 2½v ja 1v
Miten taxeissa toimitaan?
Taksiasemalla jossa käyn joskus töissä on kyllä turvaistuin...
Yhtä lailla kuolema korjaa törmäystilanteessa!
Tilaan tila/ inva-taksin,sellaisen johon saa lastenvaunut kiinnitettyä lattianrajaan,aivan kuten pyörätuolitkin kiinnitetään. Lapsi istuu (1 v) vaunuissa, valjaissaan.
Isommat istuvat (6 ja 7 vuotiaat) ilman turvaistuimia penkeillä. Vyöt kiinnitetään seuraavasti: Ensin vyö normaalisti,jonka jälkeen lantio-osa
jää paikalleen ja rinnan päällä kulkeva osa laitetaan selän taakse ja viimeksi vyö kiristetään. Näin vyö ei kulje kaulan kohdalta.
turvaistuinpakko. Japanilainen turisti joutuisi tilaamaan kyydin etukäteen kotimaastaan käsin ihan samoin kuin kaikki, jotka matkustavat lasten kanssa. Entäs kun lähdetään päivystykseen pienen kipeän lapsen kanssa? Odotellaan sopivaa kyytiä tunti? Kuskit ajaisivat edestakaisin tyhjillä autoilla kuskaten istuimia varastaoon ja takaisin (tavaratila pitää olla käyttökelpoinen eli istuinta ei voi kuljettaa jatkuvasti mukana). Saman istuimen pitäisi vielä sopia kullekin lapselle..heh siinä sitten venkslattaisiin eestaas hakemaan toista istuinta ja säädettäisiin kiinnitysten takia. Järjen käyttö on sallittua, eikö? Juuri siksi laissa on tämä helpotus.
Alkuperäiseen: Missä kaupungissa kuljet taksilla? Toisissa kaupungeissa istuimia on, toisissa ei. Soittamalla ko. taksikeskukseen saat vastauksen. Pk-seudulla ei istuimia tietääkseni ole, mutta esim. MLL vuokraa niitä halvalla. Joissain pienissä kaupungeissa olen saanut istuimen etukäteen taksin tilaamalla.
Me ainakin kiinnitetään turvaistimen ja kaukalon vyöt sen verran naftisti, että heilumavaraa ei juuri ole..Silloin se istuin on turvallinen.
istuinta parkkipaikalta omasta autosta. Itselläni ei korttia ole. Mutta ei se " järjen käyttö" näissä tilanteissa sitä turvallisuutta tuo yhtään lisää kuitenkaan..
Pitää varmaan soittaa ja kysyä, sattuisikohan taksiasemalla olemaan turvaistuinta.
Kyllä mun mielestä on ihan ok, ettei taksissa ole pakko olla turvaistuinta, se vois tosiaan aiheuttaa melkoisia hankaluuksia joissain tilanteissa. Mutta olisi kyllä ihan hyvä, jos taksiasemilla olisi turvaistuin, että olisi edes mahdollisuus saada sellainen tarvittaessa. Pitäisköhän laittaa taksiliittoon ehdotus?
hoitoon ja turvaistuimen puuttuminen, niin ei mun tartte kahta kertaa miettiä. Kaikissa tilanteissa ambulanssia ei kuitenkaan tarvitse tai edes saa riittävän nopeasti kuten meille kävi lapsen saadessa allergisen reaktion.
Et tainnut lukea ajatuksella tekstiäni muutenkaan. Keksipä ratkaisut em. ongelmiin ja puhutaan sitten järjen käytöstä enemmän.
osa remmeistä oli unohtunut kokonaan. Oikein kiinnitettynä on turvallinen.
Autossa lapsella on silti aina turvallisempi turvaistuimessa kuin rattaissa. Lapsellahan suurin riski liittyy voimakkaaseen pään retkahdukseen kolarissa. Turvaistuimissa tämä on huomioitu, rattaissa tuki ei ole tietenkään yhtä hyvä. Mutta aina parempi rattaissa kiinnitettynä kuin kokonaan irrallaan.
Lähiliikennebussien nopeus on keskimäärin paljon autoja hitaampi vähän kuskistakin riiippuen ;) Ja isona ajoneuvona se on turvallisempi kolaritilanteessa. Eli ihan samaa luokkaa riski ei ole autoihin nähden. Mutta monet rattaat ovat kiinni vain omilla jarruillaan ja lentävät helposti vaikka nurin kunnon törmäyksessä.
Vierailija:
Lähiliikennebussien nopeus on keskimäärin paljon autoja hitaampi vähän kuskistakin riiippuen ;) Ja isona ajoneuvona se on turvallisempi kolaritilanteessa. Eli ihan samaa luokkaa riski ei ole autoihin nähden. Mutta monet rattaat ovat kiinni vain omilla jarruillaan ja lentävät helposti vaikka nurin kunnon törmäyksessä.
Itse välillä kapinoin henkisellä tasolla tuota " ei turvakaukaloita ja -istuimia takseissa" -tilannetta vastaan, mutta olin kyllä vallan tyytyväinen (tosin pelokas kylläkin, kun tiesin kuljetuksen vaaralliseksi) palveluun, kun reilu vuosi taaksepäin tuolloin 2v. lapsemme, joka ei saanut hengitettyä opastettiin istumaan ambulansissa sylissäni. Sanomatta selvää, että rutistin muksua kuin hullu.. Ja penkki kun vielä oli sellainen, ettei edes omassa istuimessakaan mitään vöitä tms. ollut lainkaan!
Ja takaisin tullessa ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin taksi ilman turvaistuinta ja taas rutistin muksua kuin hullu (vaikka tiesin sen turhaksi edelleen).
Mutta onneksi olennaisin tapahtui - kuljetuksista huolimatta ja saadusta erinomaisesta ja nopeasta ambulanssin ja sairaalan palvelusta johtuen lapsi kuntoutui tosi pikaisesti! Ja tosiaan muita kuljetusvaihtoehtoja ei ollut.. yöllä hätään suuntaan eikä toiseen. Ja jos jostain olisi menomatkalle auto turvaistuimineen löytynyt, niin eipä sairaalaan päästessä olisi muksussa happi pihissyt..