”Suomalainen mansikka on maailman parasta” ja muita naurettavuuksia
Fazerin sininen on maailman parasta suklaata.
Juhla Mokka (sic) valmistetaan maailman parhaista kahvilaaduista.
Suomalaiset kodit ovat siistejä, sillä meillä ei ole kokolattiamattoja 😂 😂 😂
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen lehmä on kuin perheenjäsen.
No onhan se vaimo perheenjäsen.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa mansikassa oli/on enemmän torjunta-ainejäämiä kuin kiinalaisessa gojimarjassa. Muistaako kukaan, kun tästä nousi haloo mediassa n. kymmenen vuotta sitten? Hesarikin uutisoi aiheesta. Olin itse töissä kaupanalalla silloin, ja meillä kävi useampi huolestunut asiakas kysymässä asiasta.
On ehkä ollut, mutta ei ole enää. Tosin ilmeisesti ulkomaiset mansikatkin pääsevät hyviin torjunta-ainelukemiin, koska mansikka kerää torjunta-aineet itseensä hyvinkin tehokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mansikka on oikeesti maailman parasta.
Monenko maan mansikoita olet maistanut?
Yleensa se on aina parasta mihin suu on lapsena tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen arkkitehtuuri, siis Aalto.
Eikä ne mitään ihmeellisiä ole ne Aallonkaan pytingit. Paitsi tietysti sinivalkoisten silmälasien läpi nähtynä.
Arkkitehtuuri ei ole ollenkaan vahvinta aluettani, mutta muistan esimerkiksi lukeneeni yhdestä 70-luvun alussa tehdystä englantilaisesta kirjasta, että "Aallon ansiosta Suomesta on tullut arkkitehtuurin Mekka". Eli suomalaisen arkkitehtuurin (muidenkin kuin Aallon) arvostus oli siihen aikaan maailmalla aika kiistatonta. Mutta Suomessa itsessään tätä 50- ja 60-lukujen arkkitehtuuria ei ole myöhemmin osattu arvostaa, Aallonkin suunnittelemista rakennuksista varmaan suurin osa olisi jo vedetty maan tasalle, jos se olisi ollut ihan meidän päättäjistä kiinni. (Tilalle olisi tullut tornitaloja, ostoskeskuksia ja monitoimihalleja.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Suomessa on maailman paras terveydenhuolto”. :D
”Suomi on maailman onnellisin maa”. :D
Mita olen palstalla lukenut niin kauhistuttaa se "maailman paras terveydenhoito". Eihan siella edes saa laakkeita ihan parannettaviin sairauksiin.
Onnelliset suomalaiset ovat kuin sitruunan syoneita.
Niinpä. Ja kunhan ensin edes satut pääsemään sinne lääkärille muutaman kuukauden odottelun jälkeen...
Luulen, että moni suomalainen järkyttyisi pahasti jos tietäisi, miten paljon paremmin monissa muissa eu-maissa hoituu lääkärillä käynti ja sairauksien hoito. Tuskin kukaan puhuisi sen jälkeen enää maailman parhaasta hoidosta.
Viime vuonna espoossa varasin ajan lääkärille, sain ajan 2,5 kuukauden päähän, vuotta aikaisemmin siitä sainkin ajan paljon nopeammin, piti odottaa vain 2 kuukautta
Tottahan tuo on, suomalainen mansikka on maailman parasta, samoin muut marjat ja hedelmät, johtuen Suomen pitkästä ja valoisista päivistä ja yöttömistä öistä, joka taas vaikuttaa makeuteen ja makuun. Eikä se ole myytti, vaan fakta.
Vai luuletko ap. espanjalaisen mansikan olevan parempaa ja laadukkaampaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mansikka on oikeesti maailman parasta.
Monenko maan mansikoita olet maistanut?
Yleensa se on aina parasta mihin suu on lapsena tottunut.
Suu sen kertoo mikä on hyvää, jos sinun suusi kertoo että espanjalainen tai puolalainen on hyvää, niin fine.
Minä olen maistanut espanjalaisia mansikoita ja ne olivat tosi kaiuniita, kuin muovista tehdyt, mutta mansikan makua niissä ei ollut.
Tv. Eri , mitä kommentoit.
Joko tää oli: Suomi on maailman vähiten korruptoitunein maa.
🙄
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa mansikassa oli/on enemmän torjunta-ainejäämiä kuin kiinalaisessa gojimarjassa. Muistaako kukaan, kun tästä nousi haloo mediassa n. kymmenen vuotta sitten? Hesarikin uutisoi aiheesta. Olin itse töissä kaupanalalla silloin, ja meillä kävi useampi huolestunut asiakas kysymässä asiasta.
Varmaan ollut yksittäistapaus.
Suomalaiset marjat esim. mansikka, metsämarjat ovat niin maultaan kuin ravintoarvoltaan maailman parhaita, koska pitkä valoisa kausi, yöttömät ja viileät yöt. Samoin puhdas luonto ja ilma ja kasteluvesi.
Kiinassahan lähes kaikki kasvetaan ilmansaasteiden vuoksi kasvihuoneissa, jopa puita, myös kasville tarkoitettu vesi voi olla likaista ja suuri bakteerikanta.
Kiinassa suomalaiset marjat ja tomaatit ovat haluttuja, mutta erittäin kalliita esim. suomalaista metsämustikkaa myydään siellä ihme terveystuotteena apteekissa, joka parantaa lähes kaikki sairaudet ja maksaa maltaita. Samoin suomalainen mansikka.
En kuuna päivänä vertaisi kiinalaisen maalaiskylän marjoja suomalaisiin, kun ilmastosaasteet ovat käsin kosketeltavissa ja kasteluvesi pumpataan jostakin likaviemäristä, jonka alkuperää ei kukaan tiedä. Tosin se on ymmärrettävää, kun ruuan tarve on suuri ja se on tuotettava mahdollisimman halvalla ja tehokkaasti.
Esim. kalatuotanto voi olla kanalan alla, jolloin kalat saavat ravintonsa kanojen ulosteista, vain verkko välissä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen vesijohtovesi ei ole maailman puhtainta. Joissain osissa Suomea fluoria on myös lähes vaarallisen paljon.
Kerrotko vielä missä maassa on parempaa juomakelpoista vesijohtovettä kuin Suomessa, jos Pohjoismaat jätetään ulkopuolelle?
Suomalaisen mansikan mollaajat ovat siinä oikeassa, ettei se säily kauan, kun se homettuu jo päivässä tai parissa. Ja pehmenee syömä kelvottomaksi.
Minulla kerran unohtui auton lämpimään tavaratilaan reiluksi viikoksi espanjalaisia mansikoita ja ne oli vielä reilun viikon jälkeen täysin syömäkelpoisia, kiinteitä, eikä ainuttakaan homepilkkua.
Säilyvyydestä huolimatta, arvostan kovasti suomalaisia marjoja, kun en halua kroppaani kyllästää säilöntäaineilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen mansikan mollaajat ovat siinä oikeassa, ettei se säily kauan, kun se homettuu jo päivässä tai parissa. Ja pehmenee syömä kelvottomaksi.
Minulla kerran unohtui auton lämpimään tavaratilaan reiluksi viikoksi espanjalaisia mansikoita ja ne oli vielä reilun viikon jälkeen täysin syömäkelpoisia, kiinteitä, eikä ainuttakaan homepilkkua.
Säilyvyydestä huolimatta, arvostan kovasti suomalaisia marjoja, kun en halua kroppaani kyllästää säilöntäaineilla.
Säilyvyys on suuresti lajikekysymys. Pehmeät ja meillä ennen eniten myydyt lajikkeet ovat makeita ja pehmeitä ja pilaantuvat nopeasti.
Nykyisin näköjään meilläkin suositaan niitä kovia isomarjaisia lajikkeita, ovat melkein kuin omenoita. Ne kestävät kaikenlaista käsittelyä paremmin.
Muualla maailmassahan usein mansikat pestään niinkuin muutkin hedelmät. Itsekin olen vähän epäileväinen poimijoiden käsien pesun suhteen.
Olen itsekin ottanut käyttöön amerikkalaisen menetelmän, jossa mansikat laitetaan kulhoon, jossa on vettä ja hieman viinietikkaa. Niitä huljutetaan varovasti siinä muutama minuutti ja sitten vesi kaadetaan pois ja annetaan mansikoiden kuivaa liinan tai paperin päällä. Etikka tappaa homeitiöt ja veteen huuhtoutuu muut roskat. Näin käsiteltynä säilyvät mansikat jääkaapissa pitkään. Olen tehnyt testejä ja etikan maku ei tunnu yhtään.
Pakko sanoa että vaikka monesta muusta olen eri mieltä ketjuun kommentoineiden kanssa niin suomalainen mansikka ei todellakaan ole paras. Tottakai ne ulkomaiset Suomessa maistuu hirveältä kun ne on poimittu melkein raakana ja käsitelty vaikka millä että kestävät kuljetuksen.
Mut ootteko maistanut samana aamuna poimittua kypsää luomumansikkaa espanjassa? Siitä ei mansikka enää parane.
Mut maailmalla asuneena, Suomi on maailman paras maa asua ja elää. Toki omat vertailukohteet ovat vain Espanja, Kanada, USA, Japani ja Saudi-Arabia.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä noihin lääkäripalveluihin tulee, niin miksi ette pidä itseänne kunnossa? Miksi olette koko ajan jotain hoitoa vailla?
Minä olen jo melkein kuusikymppinen, enkä ole koskaan elämässäni tarvinnut mitään hoitoa. Ainoat kohtaamiset lääkärin kanssa ovat työnantajan määräämät terveystarkastukset.
Pitäkää huolta itsestänne niin ei tarvitse vinkua lääkäripalveluista.
No monet ihmiset haluavat esim. hankkia lapsia. Silloin tarvitaan niitä lääkäripalveluita vaikka olisi kuinka terve.
Tai joku saattaa puukottaa sinua naamaan ihan haluamattasi. Silloinkin on hyvä käydä lääkärissä.
Ja niin edelleen.
No jos se pohjoinen valo on se ihme joka mansikasta tekee hyvän, niin miksi ei ruotsalainen mansikka ole yhtä hyvä?
Minun mielestä ainakin ruotsalainen on maun puolesta ihan yhtä hyvä, ja hinnan puolesta vielä vähän parempikin.
Etsin ajan kuluksi "maailman paras hanavesi" ja tarkistin sen useammasta lähteestä. Suomi ei ollut ensimmäisenä yhdelläkään listalla ja osassa ei päässyt edes listalle. Edellä oli lähes poikkeuksetta Sveitsi, Tanska (sis. Gröönlanti), Islanti, Norja, Ruotsi, Slovenia, Kanada, Uusi-Seelanti ja Itävalta. Välillä myös muita. Oman kokemuksen mukaan Suomessa on pieniä alueita, joissa on oikeasti hyvä vesi. On sitten myös alueita, joissa on ihan järkyttävä "sivumaku" samaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos se pohjoinen valo on se ihme joka mansikasta tekee hyvän, niin miksi ei ruotsalainen mansikka ole yhtä hyvä?
Minun mielestä ainakin ruotsalainen on maun puolesta ihan yhtä hyvä, ja hinnan puolesta vielä vähän parempikin.
Mitä keskustelua olen seurannut, niin mansikan lajikkeiden merkitystä en ole huomannut kommentoidun. Eri lajikkeiden välillä on valtavia eroja ja lisäksi saman lajikkeen sisälläkin on makueroja. Ulkomailla tulee harvemmin ostettua mansikoita kun emme niitä huuhtelematta syö eikä joka paikassa tohdi vesijohtovedellä tuota huuhtelua tehdä, joten lähde laittamaan eri maitten mansikoita paremmuusjärjestykseen. Tomaateista täytyy kuitenkin sanoa, että en muista törmänneeni yhtä herkullisiin tomaatteihin ulkomailla kuin mitä parhaimmat suomalaiset. Noita kun jonkun verran tulee ulkomaillakin ostettua ja valmissalaateissa syötyä. Te jotka kehutte espanjalaista tomaattia, niin suositelkaapa jotain Suomesta saatavaa hyvää espanjalaista tomaattia, niin voisin kokeilla.
Suomalaiset luomuporkkanat on mauttomia.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa makeita, maukkaita mansikoita, niin ne todellakin kannattaa ostaa pitkien valoisien kesäöiden pohjoisista maista. Valo vaikuttaa sokerien muodostumiseen eli siihen makuun, mitä mansikoilta odotetaan.
Kaikissa muissa maissa se on yön ja päivän lämpotilaero. Kasvi reagoi kylmään yöhön tekemällä sokeria.
Hahahahaha kerropa tuo aivokasvaimelleni.
Onneksi olen niiden onnekkaiden joukossa, jotka ovat saaneet suht nopeasti hoitoa. Johtunee nuoresta iästäni.