Jos menen näiden vatsaoireideni takia lääkäriin, miten tutkitaan?
Heti alkuun sanon etten ole raskaana ja jos olisin oireiden perusteella, niin olisin aika monta lasta ehtinyt tässä vuosien varrella synnyttää. Vatsaoireita on ollut siis jo pidemmän aikaa (en edes muista kauanko), mutta en ole saanut aikaiseksi varata lääkäriaikaa. Olen vähän lääkäripelkoinen (lisäksi pelkään ettei minua oteta tosissaan vaan laitetaan oireet vain kuvittelun piikkiin), ja siksi kyselen mitenköhän mahdetaan lähteä lääkärissä liikkeelle, jos nyt viimein alistun ajan varaamaan? Jotain närästyslääkettä, verikokeita vai kuinka? Rennietä olen käyttänyt ja joskus auttaa, joskus ei.
Pahin oireilu on usein päällä oleva kuvotus, joka saa alkunsa yleensä syömisen jälkeen, mutta joskus jo heti herätessäni. En ole huomannut mitään tiettyä ruoka-ainetta joka sen aiheuttaisi, vaan välillä voin syödä jotain ruokaa ilman mitään oireita, ja seuraavalla kerralla täysin sama ruoka aiheuttaa kuvotusta tai jopa todella oksettavaa oloa. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun on ollut niin paha olo, että olen ollut varma vatsataudin tulemisesta kylään. Sitten se oksetus vaan menee ohi, ilman oksentamista siis.
Lisäksi ylävatsassa tuntuu ns. paineen tunnetta ja kurkussa "kirvelevää" tunnetta, mutta ei minua kuitenkaan varsinaisesti närästä sillä lailla rintaa poltellen.
Kylläisyyden tunne tulee toisinaan aika nopeasti, mutta silti pian syömisestä saattaa olla huutava nälkä, ihan sama vaikka olisin syönyt proteiinia ja hyvälaatuista rasvaa.
Olen 30-vuotias, ei kai ne tämän ikäistä heti aio tähystykseen laittaa?
Kommentit (64)
On sitä muissakin asioissa koettu lääkärin vähättelyä kuin vatsavaivoissa. En ole niiden takia käynyt lääkärissä, mutta ihon kanssa ravannut kyllä. Onneksi sain viimein apua ja diagnoosin atopiasta sekä kunnon voiteet, mutta tk-lääkäreillä muutamilla oli se asenne, että kaikilla on joskus ihottumaa ja laita Bepanthenia tai Hydrocortisonia, vaikka koetin jankata ettei ne auta.
Itellä ibs ja dyspepsia oireilee tolleen, mut kannattaa mennä rohkeasti lääkäriin. Kerro siellä että jännität asiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen vinkin voin kyllä antaa, että kannattaa nyt sitä lääkäriaikaa odotellessa, kokeilla auttaako 2-3 viikon Somac - kuuri oireisiin. Niitä pitää tosiaan syödä kuurina, että huomaa sen vaikutuksen. Ja vaikka ei auttaiskaan, niin se nopeuttaa jatkotutkimuksiin pääsyä. Ei niistä haittaakaan ole.
Näissä vatsavaivoissa lääkärit usein määrää ensin näitä närästyslääkkeitä ja katsoo, onko niillä tehoa. Jos olet jo itsenäisesti kuurin syönyt ja todennut, ettei ollut vaikutusta, niin ei tarvii turhaan enää uutta kuuria syödä ja mahdollisesti sitten taas uutta aika varata.
Ihannetapauksessa, mutta normaali elämä ei mene kuten oppikirjoissa. Jos lääkäri päättää, ei tarvitse tutkia koska kuurilla ei ole ollut vaikutusta ja vaiva voidaan diagnosoida luulosairaudeksi. Sinulla on aivan liian ruusuinen kuva siitä, miten ihmisiä kohdellaan terveydenhuollossa.
Ei ole, vaan ihan realistinen. Toki lääkäreiden suhtaumiset voivat vaihdella. Ja se suhtautuminen voi riippua hyvinkin myös siitä potilaan omasta käyttäytymisestä, mutta yleensä oireiden kuvasta ja aiemmista potilaasta tehdyistä kirjauksista esim. Omakantaan. Se, että sulla on ollut huonoja kokemuksia lääkäreistä, ei tarkoita sitä, että kaikkia kohdeltaisiin aina kaikissa tilanteissa yhtä huonosti.
Sinulla on kovat harhat päällä kun puhut realismista, josta et selkeästi tiedä mitään. Kannattaisi nyt ottaa suosiolla se hoitajan antama antipsykootti, niin saisit hieman todellisuudentajuasi takaisin.
Vain otettu lääke auttaa! Sinulta jäi selkeästi aamu- ja päivälääkkeet ottamatta.
Nyt voisit jo antaa rekisteriöintinumerosi ja sen yksikön, jossa työskentelet.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä pahoinvointi voi johtua psyykkisistä syistä. Jos on esim.paniikkioireilua. Toisaalta kovasti yleistyneet suolisto- ja ruokatorvialueen syövät... siis onko laktoosi-intoleranssi ja keliakia jo tutkittu? Tutkimuksiin pian vaikkapa yksityiselle.
Eipä ole mitään tutkittu, kun en ole tämän asian tiimoilta lääkärissä käynyt. Olen jostain viime syksystä asti ollut "ihan kohta" varaamassa aikaa, mutta aina se on vaan jäänyt ja sitten tuli tämä koronahomma.
Ap
veikkaan että saat alkuun jonkun happosalpaajareseptin, ja sitten rupeavat vasta tutkimaan jos se ei viikossa-kahdessa auta. Refluksiltahan tuo kuulostaa.
Mulla hähystettiin peräsuoli ja todettiin ibs kun muutakaa keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hähystettiin peräsuoli ja todettiin ibs kun muutakaa keksitty.
Mainitsiko sienisokerin aiheuttamaa syytä, kun se ei entsyymi puuttuu, ei se hajoa ollenkaan. Helppo hoito, kun tarvii vaan karttaa kaikkea sientä:-D
Ap täällä taas. Tulin kirjoittamaan antaakseni esimerkin miten kummallinen tämä vatsa on.
Tänään aamulla ei ollut mitään viitteitä siitä, että vatsa alkaisi kiukutella. Kävin vähän päiväreissulla ja söin vaniljapehmiksen. Siitä noin 5-10 minuuttia niin tuli ensin huono olo ja vähän sellainen närästävä olo. Kohta kramppimaiset vatsakivut, turvotus ja tunne siitä, että vessaan pitäisi päästä. Nyt edelleen vatsaa polttelee ylempää ja alempaa ja on kurja ja vähän huono olo. Kurkussa taas "kirvelee".
Viimeksi eilen söin jäätelöä eikä niin mitään, mutta tänään yksi pehmis ja vatsa kokonaisuudessaan huonona, ei pelkkä huono olo mikä se yleisin riesa on. Just tätä tarkoitan, että kun ei ole mitään tiettyä mistä vatsa alkaisi sekoilla, vaan se voi tulla mistä vaan tai olla tulematta.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas. Tulin kirjoittamaan antaakseni esimerkin miten kummallinen tämä vatsa on.
Tänään aamulla ei ollut mitään viitteitä siitä, että vatsa alkaisi kiukutella. Kävin vähän päiväreissulla ja söin vaniljapehmiksen. Siitä noin 5-10 minuuttia niin tuli ensin huono olo ja vähän sellainen närästävä olo. Kohta kramppimaiset vatsakivut, turvotus ja tunne siitä, että vessaan pitäisi päästä. Nyt edelleen vatsaa polttelee ylempää ja alempaa ja on kurja ja vähän huono olo. Kurkussa taas "kirvelee".
Viimeksi eilen söin jäätelöä eikä niin mitään, mutta tänään yksi pehmis ja vatsa kokonaisuudessaan huonona, ei pelkkä huono olo mikä se yleisin riesa on. Just tätä tarkoitan, että kun ei ole mitään tiettyä mistä vatsa alkaisi sekoilla, vaan se voi tulla mistä vaan tai olla tulematta.
Mene lääkäriin,ihan oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen tarvitse olla kuin joku yksi väärä ainesosa, vaikka mauste ja herkkä maha on sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella puolella tosiaan yritetään takuulla tuputtaa mt-diagnoosia. Itse valitin joskus pahoinvoinnista ja jossain sisäelimissä tuntuvasta kivusta, niin minulta kyseltiin vain että "Mistä se pahoinvointi johtuu?" Kun sanoin että siitä kivusta, kun ovat aina yhtä aikaa, niin reaktio oli että "Ei, ei, kun mistä asioista elämässä se pahoinvointi johtuu?" En päässyt tutkimuksiin.
Mikä ihme siinä on, että fyysiset oireet laitetaan helposti mt-syiden piikkiin? Tulee halvemmaksi kun todetaan että sua vaan nyt ahdistaa, niin ei tarvitse kalliita tutkimuksia määrätä?
Saan tästä taas huutia, mutta sanon kuitenkin. Vatsakipu ja pahoinvointi ovat yleisiä psykosomaattisia oireita. Jos ei muuta oirekuvaa ole, niin tämä on ihan asiallinen ja ammattitaitoinen päätelmä. Tosin sen ehkä olisi voinut esittää eri tavallan. Kipu sisäelimissä on siinä mielessä jännä, kun sisäelimet itsessään eivät kipua välitä,siellä ei ns. Kipu sensoreita.
Onneks mulla ja siskolla on ollut vähän pätevämmät lääkärit, osasivat ihan jopa verikokeeseen lähettää ja tulosten perusteella todeta että keliakialta tuo näyttää. Siitä sitten jatkotutkimuksiin ja molemmille keliakiadiagnoosi. Olipa taas psykosomaattista.
No mutta jos on laktoosi- intoleranssi.
Vierailija kirjoitti:
veikkaan että saat alkuun jonkun happosalpaajareseptin, ja sitten rupeavat vasta tutkimaan jos se ei viikossa-kahdessa auta. Refluksiltahan tuo kuulostaa.
Mäkin sain reseptin Acidalille. Onneks ostin vaan pienen paketin. Kauaa en ehtinyt syödä kun alkoi olla huono olo ja pissa omituisen ruskeaa ja sameaa. Takaisin lääkärille -> verikokeet -> maksa-arvot päin seiniä. Ennen Acidal-kuuria ne oli ihan normaalit.
ahmitko ruuat nopeasti? onko ylipainoa?
Kyllä lääkäri katsoo potilasta kokonaisuutena,
Hän haastattelee potilasta, kyselee monenlaista ja vilkaisee myös edelliisä sairaskertomuksia.
Potilas itse on itse, jonka perusteella lääkäri mahdolliset tutkimukset ja mahdolliset lähetteet määrää.
Ei lääkäri tutkimuksia ja lähetteitä summassa tee!
Haastattelun ja potilaan kertomien oireden ja oman tutkimuksensa perusteella lääkäri tekee johtopäätöksensä.
Tämä on laissa määrätty tutkimusmenetelmä. Sen mukaan lääkärin on toimittava.
Lääkärin on osattava myös poimia joskus niin hankalasta ja monimutkaisesta potilaan oireiden kuvailusta, oireiden ydin jutut.
Vastaanotolle kun hakeutuu niin monenlaista porukkaa, niitä jotka jo etukäteen omasta mielestään tietävät mitä sairastava (googlen ansioista), niitä joiden oireet ovat hyvin epämääräisiä, joilla kipuja ja oireita on joka puolella joka puolella kehoa, ja niitäkin joilla on aivan selvät oireet tietyssä paikkaa ja joiden aiheuttajaa on välittömästi alettava heti tutkia erilaisin menetelmin.
Ei lääkäri ole mikään ennustaja, eikä hänellä mitään kristallipalloa, josta voi välittömästi katsoa, mitä jokin monioreinen potilas sairastaa.
Potilas itse on kaiken alku ja loppu.
Vierailija kirjoitti:
Pehmiksessä on ainakin 20 vuotta sitten ollut E407. En ole sen jälkeen edes kuvitellut ostavani sellaista. Siitähän tiedettiin jo 1975 et aiheuttaa tulehdusta ym.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäri katsoo potilasta kokonaisuutena,
Hän haastattelee potilasta, kyselee monenlaista ja vilkaisee myös edelliisä sairaskertomuksia.
Potilas itse on itse, jonka perusteella lääkäri mahdolliset tutkimukset ja mahdolliset lähetteet määrää.
Ei lääkäri tutkimuksia ja lähetteitä summassa tee!
Haastattelun ja potilaan kertomien oireden ja oman tutkimuksensa perusteella lääkäri tekee johtopäätöksensä.
Tämä on laissa määrätty tutkimusmenetelmä. Sen mukaan lääkärin on toimittava.
Lääkärin on osattava myös poimia joskus niin hankalasta ja monimutkaisesta potilaan oireiden kuvailusta, oireiden ydin jutut.
Vastaanotolle kun hakeutuu niin monenlaista porukkaa, niitä jotka jo etukäteen omasta mielestään tietävät mitä sairastava (googlen ansioista), niitä joiden oireet ovat hyvin epämääräisiä, joilla kipuja ja oireita on joka puolella joka puolella kehoa, ja niitäkin joilla on aivan selvät oireet tietyssä paikkaa ja joiden aiheuttajaa on välittömästi alettava heti tutkia erilaisin menetelmin.
Ei lääkäri ole mikään ennustaja, eikä hänellä mitään kristallipalloa, josta voi välittömästi katsoa, mitä jokin monioreinen potilas sairastaa.
Potilas itse on kaiken alku ja loppu.
Olen monesti omasta mielestäni sairastanut juuri sitä tautia, jonka lääkäri on diagnosoinut. Joskus siihen lääkärin johtopäätökseen on mennyt aikaa, joskus dg on tullut heti.
No niin, näin kolme kuukautta tämän ketjun aloittamisesta sain vihdoin aikaiseksi varata ajan lääkärille... Muutaman viikon päästä olen viisaampi vaivoistani.
Vierailija kirjoitti:
No niin, näin kolme kuukautta tämän ketjun aloittamisesta sain vihdoin aikaiseksi varata ajan lääkärille... Muutaman viikon päästä olen viisaampi vaivoistani.
Hyvä! Sitten vaan tiukkana siellä vastaanotolla! Et anna periksi jos alkaa vihjailu stressistä tai tähtien väärästä asennosta. Vaadit oikeaa apua.
Typerää ja asiatonta näsäviisastelua. Vissiin lääkärit tykkää harrastaa. Mullekin lääkäri sanoi ettei keuhkot tunne kipua, kun valitin keuhkoissa tuntuvan kipua. No keuhkokuume oli silti.