Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka eivät ymmärrä Jaska Jokusen suosiota?

Vierailija
28.06.2020 |

Maailman tylsimpiä juttuja, ei mitään järkeä. Miten sellaista voidaan julkaista?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Tenavat on ollut pääasiassa tosi hyvä. Sympaattinen yleisvire ja nokkelia havaintoja lapsuudesta, jotka pätevät aikuistenkin maailmaan.

Osa stripeistä kylläkin toimii vähän huonosti suomeksi käännettynä, mutta se ei ole mitenkään vain Tenavia vaivaava asia.

Vierailija
2/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsena jonkun tenavat-lehden ja olin niin tylsistynyt siihen, etten edes lukenut sitä kertaakaan. Pidin sitä aivan outona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Lapsena saamani Tenavat ei kyllä lukemisesta kärsineet. Ne kaikki hahmotkin oli jotenkin vastenmielisiä.

Vierailija
4/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun mä jaskan nään. Mulla oma niskakin nyrjähtää. Hei tuolta saapuu charlie, charlie brown. Charliella on hel.tin iso pää. 

Vierailija
5/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se ole sellainen sarjakuva josta tehdään viittatrikoopellesankarielokuva. Jutut menevät usein lapsilta ja vähälahjaisilta aikuisilta ohi.

Vierailija
6/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Olen ollut sarjakuvien suurkuluttaja karvisesta lucky lukeen, enkä ole varmaan ymmärtänyt yhdenkään jaska jokusen juttua, ikinä. Ihan kuin jotain koneella väännettyä tajunnanvirtaa. Joku voi vapaasti linkata jonkun stripin jossa on jotain järkeä.

Vierailija
7/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Olen ollut sarjakuvien suurkuluttaja karvisesta lucky lukeen, enkä ole varmaan ymmärtänyt yhdenkään jaska jokusen juttua, ikinä. Ihan kuin jotain koneella väännettyä tajunnanvirtaa. Joku voi vapaasti linkata jonkun stripin jossa on jotain järkeä.

Niinpä. Juuri näin sellaisen, missä Jaska Jokunen mietti, miten kivaa olisi, jos ranskalaiset perunat olisivat terveellisiä. Oo, mikä idea, tehdäänpä tuosta sarjakuva. Not.

Vierailija
8/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satunnaisotannalla: https://www.gocomics.com/peanuts/1957/03/10

Tenaville on kyllä tainnut käydä syndikoitujen sarjakuvien tapaan köpelösti:

Niitä väännetään lisää vaikka ideat ovat loppuneet, alkuperäinen tekijä on kuollut kauan sitten ja alkuperäinen kohdeyleisö on vanhainkodissa.

Maailma ylipäätään on muuttunut niin paljon, että alkuperäiset stripit jäävät yhtään nuoremmilla lukijoilla vaille mitään asiayhteyttä.

Se on mielestäni silti paljon parempi kuin moni muu vastaava sanomalehtisarjakuva, kuten Karvinen tai Masi.

Vierailija
9/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä väännetään lisää vaikka ideat ovat loppuneet, alkuperäinen tekijä on kuollut kauan sitten ja alkuperäinen kohdeyleisö on vanhainkodissa.

Maailma ylipäätään on muuttunut niin paljon, että alkuperäiset stripit jäävät yhtään nuoremmilla lukijoilla vaille mitään asiayhteyttä.

Se on mielestäni silti paljon parempi kuin moni muu vastaava sanomalehtisarjakuva, kuten Karvinen tai Masi.

Totta. Tuossa oli jotain järkeä. Kiitos.

Vierailija
10/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka kuvitteli, että Tenavat olisi ollut lapsille suunnattu? Se oli aikuisten sarjakuva, mutta aikuishahmot olivat tenavia. Varsinaisia aikuisia ei stripeissä esiintynyt ikinä. 

Vierailija
11/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se ole sellainen sarjakuva josta tehdään viittatrikoopellesankarielokuva. Jutut menevät usein lapsilta ja vähälahjaisilta aikuisilta ohi.

Frasier, Pokka pitää, Frendit...

Älykkäille ihmiselle on älykkäiden ihmisten huumori. Valmiiksinaurettu.

Vierailija
12/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle Tenavat on aina kolissut. Mukavan lakoninen tyyli. Sisältää vähemmän helppoa huumoria, enemmänkin oivalluksia.

Vierailija
13/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäsin lapsena jo kovasti Tenavista. Mielestäni ne ovat varsin viihdyttäviä.

Eikö ole ihana, että emme ole huumorintajun(kaan) suhteen toistemme kopioita?

Vierailija
14/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni se on ihan hauska.

Lapsena tuli katsottua muutama elokuvakin.

Ei huippu, mutta hyvä.

Vierailija
15/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressu ja sen kuolemattomat viisaudet. Kun osaisikin suhtautua elämään kuten se.

Vierailija
16/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se joka tapauksessa merkittävä sarjakuva, koska se on vaikuttanut sarjakuvien kehitykseen niin paljon. Aikanaan se edusti aivan uutta tyyliä. Esim. Karvista ja Lassia ja Leeviä ei varmasti olisi olemassa ilman Tenavia.

Vierailija
17/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Tenavia väännetä lisää. Sarjan tekeminen loppui, kun piirtäjä kuoli.

Vierailija
18/20 |
28.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kyllä Tenavista, ´hieman vaan häiritsi vahvat sukupuolistereotypiat jo 80-luvulla. Tytöillä mekko ja ovat tiukkapipoisempia jne.

Lassia ja Leeviä en voi sietää em. seikan takia ollenkaan, ja se on kuitenkin nuorempaa tekoa. Kun Lassi sotkee keittiön niin äiti siivoaa...

Vierailija
19/20 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän Tenavia väännetä lisää. Sarjan tekeminen loppui, kun piirtäjä kuoli.

Kas, hyvä tietää. Menin lankaan kun noita julkaistaan nykyisillä päivämäärillä vaikka Schulz kuoli 20 vuotta sitten.

Vierailija
20/20 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut lapsesta asti ihan hillitön Tenavat-fani ja olen sitä yhä näin viiskymppisenä. Ressu on mun suosikki, mutta tykkään paljon myös kaikista muista hahmoista. Viimeksi viime yönä tuli luettua yhtä pokkaria, kun en saanut unta. Se huumori on siis aivan käsittämättömän oivaltavaa ja mahtavaa, ja erityisesti ihailen Schultzin piirrostyyliä, se mies on suorastaan nero mun silmissä. Olen myös lukenut, että Tenavat vetoaa lähinnä aikuisiin, koska sarjakuvat eivät sisällä ”vauhtia ja vaarallisia tilanteita” vaan arkipäivän taphtumia ja oivalluksia elämästä. Muhun se kyllä iski täysillä jo lapsena - ehkä olin sitten jotenkin pikkuvanha...? Tosin muistan, kuinka yhden kaverin kanssa aikoinaan naurettiin ihan hulluna Ressun hulvattomille ilmeille, joten en nyt ehkä ihan mikään kummajainen ollut. 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi