Onko ok kysyä työntekijältä kehityskeskustelussa ”olen huomannut usein sameat ja punottavat silmäsi aamuisin, käytätkö paljon alkoholia tai nukutko huonosti?”
Kommentit (34)
On ok. Sulla on huoli ja oikeus kysyä hienovaraisesti koska vaikuttaa työssäjaksamiseen. Mutta älä loukkaa.
Ei voi oikein kysyä noin. Et voi silmien takia tehdä olettamaa päihteidenkäytöstä. Kysele muuten miten menee.
Ei ole ok, koska on terveydentilaan liittyvä kysymys. Jos epäilet jotain, lähetä työterveyslääkärille työkyvyn arviointiin. Hän voi kysyä tuon kysymyksen.
Minä olen allerginen lähes kaikelle, joten silmäni punoittavat silmätipoista huolimatta. Onneksi et ole pomoni. Olen maistanut alkoholia yhden kerran elämässäni, en tykännyt.
N29
Kesäduunari kehityskeskustelussa? Säästä nyt lapsiraukka siltä traumalta. Ratkeaa vielä oikeasti dokaamaan.
Mitä se nyt työnantajalle kuuluu mitä kukakin kotonaan vapaa-aikana tekee jos työt kerran sujuu ihan normaalisti? Uteliaisuutta vain, tirkistelynhalua. Pidä suusi kiinni ja keskity työasioihin.
Minulla on silmät menneet kuiviksi iän myötä. Ovat usein punaiset aamuisin. En silti loukkaantuisi kysymyksestä. Jos haluaisit puhalluttaa minut joka aamu, niin asia olisi ok.
Siihenkään et oikein voi vaikuttaa, jos alaisellasi on uniongelmia
Vois ton vähän nätemmin kysyä eikä ihan suoraam syyttäen.
Et voi kysyä. Jos epäilet päihteiden liikakäyttöä, koska työt ei suju niin yhteys työterveyteen. Jos työt tulee hoidetuksi niin en puuttuisi vaikka vetäisi pullon viinaa iltaisin.
Kunhan käytät ilmaisua "ootsä taas kännissä" tai"mitä sä oot ottanut" olet vakaalla maaperällä. Niin ja muista että alkoholisti ei myönnä ongelmaansa helposti joten jos kesähessu mumisee jostain allergiasta suhtaudu vastaukseen epäillen.
Meillä kehityskeskustelu käydään suoraan sen lomakkeet mukaan, joka on sitä varten kehitetty.
Työntekijä täyttää siihen valmiiksi jo tietyt tiedot, ja sitten lopuista asioista keskustellaan.
Kyllä työssä jaksmisessa voi hyvin kysyä, ja kysytäänkin melkein aina, vaikka se ei olekaan mikään terveystarkastus.
Kehityskeskustelussa suunnitellaan myös urankehitystä, ja joku voi haluta lähiaikoina kevyempiin töihin, ja toiset haluaisivat lisää vastuuta ja haastellisempaa työtä.
Ja jos työntekijä usein näyttää pahoivoivalta, työnantajan velvollisuus on kysyä häneltä, että onko kaikki hyvin.
Olisi kamalaa, jos suomalaisten työnantajien osaaminen oikeasti perustuisi siihen, että ap:n kaltaiset ihmiset joutuisivat kysymään neuvoja vauvalehden palstalta.
Suomalaiselle alkonkäyttö on niin pyhä asia, ettei siitä saa kysyä. Minusta pitäisi voida kysyä asiallisesti, jos työntekijän vointi huolettaa. Siksi meillä ihmiset saavat rauhassa alkoholisoitua pahasti, kun kukaan ei uskalla puuttua tähän pyhistä pyhimpään, kännäämisoikeuteen. Kyllä osa ihmisistä on myös huojentuneita, jos asiasta on tullut ongelma ja joku välittää sen verran, että kysyy ja auttaa hoidon löytämisessä. Vastaus varmaan riippuu siitä missä vaiheessa ihminen on asian kanssa menossa ja miten kysymys esitetään. Jos lähdet moralisointilinjalle, turha odottaa positiivista vastakaikua. Mutta voi myötätuntoisesti kertoa olevansa huolissaan alaisen voinnista ja kertoa miettineensä miten nukkuu ja millaiset elintavat. Ja tarjota mahdollisuutta päästä työterveyshuoltoon. Mitään omatoimi-interventiota ei kannata lähteä yrittämään.
Just. Mulla on heinäallergia eli kesäisin (jo keväällä) silmät turpoaa umpeen, punoittaa, vuotaa ja räpyttelen jatkuvasti tuskaista oloani. Voi olla että joku tuosta voisi kuvitella että kallistan kuppia päivittäin. Olen absolutisti...
Kyllä todellakin ottaisin nokkiini ja veisin asian eteenpäin henkilöstöosastolle sekä pomosta seuraavalle. Jos oikeasti jonkun kunto huolettaa niin sitähän voi kysellä avoimilla kysymyksillä vaikka työtilanteesta/kuormasta tms. jolloin työntekijä saa itse kerrottua nukkumisvaikeuksistaan jos sellaisia on. Suoraan päihdeongelmaiseksi syyttely ei ole asiallista.
Mistä se pomo tietää kenenkään allergioista, jos työntekijä ei hänelle kerro.
Tietenkin hänellä on oikeus kysyä tuo onko kaikki hyvin, jos silmät vuotaa ja punottaa ja ihminen niistelee päivät pitkät.
Hänellähän voi olla vaikka flunssa, ei esimies sitä voi ennakkoon tietää.
Kauheampaa olisi niin välinpitämätön ja julma esimies, joka ei välittäisi paskaakaan työntekijöidensä hyvinvoinnista.
Minulla silmät punaiset aina kun pesen hiukset suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Just. Mulla on heinäallergia eli kesäisin (jo keväällä) silmät turpoaa umpeen, punoittaa, vuotaa ja räpyttelen jatkuvasti tuskaista oloani. Voi olla että joku tuosta voisi kuvitella että kallistan kuppia päivittäin. Olen absolutisti...
Kyllä todellakin ottaisin nokkiini ja veisin asian eteenpäin henkilöstöosastolle sekä pomosta seuraavalle. Jos oikeasti jonkun kunto huolettaa niin sitähän voi kysellä avoimilla kysymyksillä vaikka työtilanteesta/kuormasta tms. jolloin työntekijä saa itse kerrottua nukkumisvaikeuksistaan jos sellaisia on. Suoraan päihdeongelmaiseksi syyttely ei ole asiallista.
Samaa mieltä syyttelystä. Ellei ap ole saanut alan koulutusta, omat arvailut ovat vain niitä, arvailuja. Värittyneet omista kokemuksista. Myös lääkärit syyttävät välillä väärin perustein alkoholistiksi. Kuka tahansa voi spontaanisti kieltää perusteettomat väitteet ja suuttua. Se on normaalin ihmisen reaktio ja turha sotkea sairaudentunnottomuuteen.
Avoin kysymys ja syy, mistä huoli on herännyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla silmät punaiset aina kun pesen hiukset suihkussa.
Kannattaa laittaa silmät kiinni. ;)
Ei kai tuosta pillastua voi, mutta ongelmaksi voi muodostua vastaus, jos se ei miellytä.