Juoksu ja jalkakivut...mitä teen väärin?
Muutama päivä oli treenitaukoa. Taas alkoi lenkillä kivut: molemmat akillesjänteet vuorotellen, nilkat vuorotellen, oikean jalan sisäsyrjä, molemmat polvet vuorotellen ja kun tulin kotiin oikea polvi narskui rapussa joka kerta kun astuin sillä.
Mitä ihmettä teen väärin? Ei ole pronaatiotuen tarvetta, kengät sopivat, venyttelen lenkin puolivälissä ja 1-1,5 h lenkin jälkeen lihakset noin 30 sek. Olen 34-vuotias nainen.
Onko nyt vain niin, että pitää lopettaa koko harrastus? Ehkä viikko aloituksesta meni taas ilman kipuja. Lenkit hidastempoisia, kiinnitän askellukseen huomiota ja lenkkien pituus noin 5 km/kerta 3-4 krt/vko.
Kommentit (15)
Juoksu on paha laji jaloille. Ei tarvitse tehdä mitään vääri ja voi rikkoa jalkansa.
Juoksukenkäsi eivät ehkä olekaan sinulle parhaat mahdolliset.
Käypä tarkistuttamassa askelluksesi.
Oletko kenties vasta aloittanut ja jalkasi eivät vain kestä yhtäkkistä rasituksen lisäämistä? Vaihda osa juoksulenkeistä kävelylenkkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Käypä tarkistuttamassa askelluksesi.
Missä sen voi tarkistuttaa? Ap
Askelluksesi on virheellinen, vääränlaisen kengät, ei riittävästi lepoa, liian kova juoksualusta, väärä tekniikka, ei riittävästi kehonhuoltoa... Syitä voi olla monia.
Oletko kokeillut vähentää lenkkien määrää / viikko? Jospa jalkasi eivät ole tottuneet rasitukseen tai eivät ehdi kunnolla palautua ennen seuraavaa lenkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kenties vasta aloittanut ja jalkasi eivät vain kestä yhtäkkistä rasituksen lisäämistä? Vaihda osa juoksulenkeistä kävelylenkkeihin.
20 vuotta käynyt ja pitänyt välillä pitkiä taukoja. Viime talvena en juuri käynyt kun sain muuten työssä niin paljon treeniä. Ap
Olen liikkunut monta vuotta. Ei kivutonta päivää. Aina on jaloissa joku kipeänä. Milloin penikat, milloin nilkka, milloin kantapää, jalan syrjät, päkiät jne. Jollei jalat oireile niin selkä on joka päivä kipeä. Mitä enemmän liikun sitä kipeämpi olen ja jollen liiku niin jäykkä jne.
Vierailija kirjoitti:
Askelluksesi on virheellinen, vääränlaisen kengät, ei riittävästi lepoa, liian kova juoksualusta, väärä tekniikka, ei riittävästi kehonhuoltoa... Syitä voi olla monia.
Tuota juuri pelkäsinkin. Rakastan juoksua eikä mikään muu tunnu samalta. Jossain on aina joku vika. Kai se on vain lopetettava sitten! Ottaa päähän. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen liikkunut monta vuotta. Ei kivutonta päivää. Aina on jaloissa joku kipeänä. Milloin penikat, milloin nilkka, milloin kantapää, jalan syrjät, päkiät jne. Jollei jalat oireile niin selkä on joka päivä kipeä. Mitä enemmän liikun sitä kipeämpi olen ja jollen liiku niin jäykkä jne.
Ihan kuin omalta näppikseltä! Alkaa elämänilokin mennä kipujen takia. Ap
Itse aloitin myös juoksemisen tauon jälkeen ja alkoivat pahat lonkkakivut. Meni niin pahaksi etten pystynyt edes kävelemään ilman kipuja kuukauteen. Puoli vuotta myöhemmin aloitin taas hölkän/juoksun tällä kertaa rauhallisemmin, eikä mitään ongelmaa! Samat kengät yms. Aika pienestäkin voi olla kiinni.. jos kovut jatkuu ja pahenee, kunnolla lepoa ja muutaman kk päästä rauhallisempi aloitus
Mitäs jos ap aloittaisit juoksua tukevan lihastreenin? Ei tulisi vammoja niin helposti.
Suosittelen myös pääosin matalasykkeistä juoksua, siis välillä 60-70 % maksimisykkeestä.
Kannattaa käydä fysioterapeutin vastaanotolla, mielellään sellaisen, joka tietää juoksusta enemmän. Esim. Juoksufoorumilta voit kysyä vinkkejä sopivista fyssareista.
Fysioterapeutti voi tarkistaa juoksuasentosi ja askelluksesi ja neuvoa lihaskuntoliikkeitä, joilla vahvistat sellaisia lihaksia, joita tarvitset siihen, että pidät juoksuasennon hyvänä.
Voi myös olla, että aloitat liian pitkillä lenkeillä. Vaikka neljä kertaa viikossa 5 km:n lenkki ei olekaan paljon, se voi olla monen viikon tauon jälkeen aluksi liikaa.
Äh siis oikean jalan ulkosyrjä...
Ap