Ihanat maksaläiskät taas ilonani
Jipii. Kasvoissa taas isot läikät aurinkosuojasta huolimatta. Ei voi huolettomasti hengailla järvellä ja loppukesästä kun vieno päivetys on kadonnut kasvoilta, niin läiskät jää 😯😕
Vertaistukea?
Kommentit (16)
Juu, sama täällä. Läiskät tulee jo huhtikuussa kun teen pihatöitä ulkona, ei auta hatut eikä rasva. Pisamia myös paljon. Mutta olen jo sinut asian kanssa, ei se niin vakavaa ole.
Mulla on vitiligo, joka korostuu kesällä. Yritän suojata ihoni mahdollisimman paljon, mutta silti näkyy enemmän kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö SPF 50?
Lähinnä 30, mut eilen oli 50.
Blääh.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Juu, sama täällä. Läiskät tulee jo huhtikuussa kun teen pihatöitä ulkona, ei auta hatut eikä rasva. Pisamia myös paljon. Mutta olen jo sinut asian kanssa, ei se niin vakavaa ole.
Olisinpa minäkin. Pisamat on ihania, mulla ei ole, ainoastaan nämä megaläiskät...
Ap
Pitää olla 50 ja lisätä parin tunnin välein. En kyllä edes menisi suoraan kärventämään naamaani jos maksaläiskiä saisin.
Vaiva tuskin on maksaläiskä, vaan se taitaa olla melasmaa. Kannattaa googlata, niin voi saada vinkkejä sen ehkäisystä. Mulla on sama vaiva ja saan sen pidettyä kurissa, kun aloitan huhtikuussa käyttämään SFP 50 aurinkosuojaa aina kun olen ulkona. On toiminut näin jo useamman vuoden.
Ei siinä paljon rasvat ja hatut auta, maksaläiskät tuntuu tietävän että on kesä ja ilmaantuu, vaikka eläisin kesäkuukaudet pimeässä kellarissa 😠.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla 50 ja lisätä parin tunnin välein. En kyllä edes menisi suoraan kärventämään naamaani jos maksaläiskiä saisin.
Vaikea sitä aurinkoa kasvoille on välttää jos haluaa ulkoilla. En minäkään "kärvennä" kasvojani, hassu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vaiva tuskin on maksaläiskä, vaan se taitaa olla melasmaa. Kannattaa googlata, niin voi saada vinkkejä sen ehkäisystä. Mulla on sama vaiva ja saan sen pidettyä kurissa, kun aloitan huhtikuussa käyttämään SFP 50 aurinkosuojaa aina kun olen ulkona. On toiminut näin jo useamman vuoden.
Eikös kansanomainen nimitys melasmalle ole maksaläikkä? No joo, itsekin toimin noin eikä auta mulle. Käytän aurinkovoidetta ympäri vuoden.
Ap
Sama ongelma, googlatkaa melasma. Jostain syystä tästä ongelmasta ei Suomessa puhuta, vaan aina noista maksaläiskistä, jotka yleisiä vanhuksilla. Melasma on eri asia. Hormonaalinen, ei auta vaikka rasvaisi kuinka. E-pillerit ja raskaus voi laukaista, samoin kilppariongelmat. Valo ja lämpö voivat provosoida, eli ei saunaa ja käytä aurinkolaseja. Itsellä ei ole vielä mikään auttanut, tullut 4 v joka kesä ja pahenee vaan. Olen kokeillut varmaan kaikki vaalentavat voiteet ja sfp 50 kesät talvet. Ihan sama, rahanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma, googlatkaa melasma. Jostain syystä tästä ongelmasta ei Suomessa puhuta, vaan aina noista maksaläiskistä, jotka yleisiä vanhuksilla. Melasma on eri asia. Hormonaalinen, ei auta vaikka rasvaisi kuinka. E-pillerit ja raskaus voi laukaista, samoin kilppariongelmat. Valo ja lämpö voivat provosoida, eli ei saunaa ja käytä aurinkolaseja. Itsellä ei ole vielä mikään auttanut, tullut 4 v joka kesä ja pahenee vaan. Olen kokeillut varmaan kaikki vaalentavat voiteet ja sfp 50 kesät talvet. Ihan sama, rahanhukkaa.
Joo, tosiaan pitäisi minunkin sanoa melasma. Sehän voi tulla tosiaan myös silmien altiustuessa uv-valolle. Itsellä ei ole läheskään aina aurinkolasit päässä.
Ap
Tää on kyllä kurja juttu, ja kaiken lisäksi tästä ei saisi olla pahoillaan, koska se on niin pinnallista. Minulla oli lapsena atopia ja sitten teiniakne ja aikuisakne, ja kun ne parani, niin tuli melasma. Läheisten kommentit on vähätteleviä, itsellä itsetunto romuna jatkuvien iho-ongelmien takia. Onneksi tämä ei sentään ole kipeä niin kuin nuo muut iho-ongelmat. Oliko muilla kanssakärsijöillä akne? Mulla melasma on pahin niillä alueilla, joilla oli pahin akne.
Melasma ja maksaläiskät sekä ne pienet kierkkaan punaiset pikku finnintapaiset patit aiheutuvat kaikki samasta syystä. Subkliininen c-vitamiinin puute. Näillä henkilöillä käytännössä aina on riesana myös nivelien kivut ja säryt, kehon jäykkyys, krooninen väsymys tai tunne ettei ole hereillä ja läsnä vaikka olisi nukkunut hyvin sekä suun ikenien erinäiset ongelmat. Kaikki liittyvät c-vitamiinin todella yleissen puutokseen ja korjautuu nauttimalla c-pitoisia kasviksia tyhjään vatsaan tai koko c-vitamiinikompleksin sisältäviä kapseleita tai luonnon c-vitamiinijauhetta. Kannattaa muistaa, että glukoosi ja c kilpailee samasta glu1-reseptorista, joten siksi ei koskaan hiilaria tai hedelmiä tai mitään sokeria, jos haluaa oikeasti parantaa kehonsa pieniä vaivoja.
Hmm. Mulla on nivelkipuja ja väsymystä, syön c vitamiinia purkista ja kasviksia paljon, mutta eikö hedelmiä sitte saisi syödä? Outoa. Melasmaan ei mitään vaikutusta, pahentunu vaan purkki c aikana.
Onko tämä punapigmenttisten ongelma? Mulla punainen tukka mutta ei pisamia, melasmaa on. Meidän suvussa kaikilla punapigmenttisillä melasmaa. Joillakin pisamia toisilla ei. Eli geneettistä, ei voi mitään? Ihon ruskettumisella ei näyttäisi olevan merkitystä, eikä auringonotolla. Pisamat on kivoja, olen harkinnut tekeväni niitä hennalla. Ei näkyisi nuo isot pigmenttiläikät niin selvästi.
Käytätkö SPF 50?