Mihin pörriäiset ovat kadonneet?
Tuosta 5g:n vaikutuksesta kai ei ole vielä kunnon tutkimustuloksia, tai niitä ei julkaista. Onko jo jossain päin käytössä?
Ympäristömyrkyistä puhutaan, mutta onko Suomessa voitu käyttää niin vaarallisia myrkkyjä?
Joku asiantuntija voisi valottaa, ovatko mehiläiset yms. samanlaisia muuttavia eläimiä, kuin linnut? Olisikovatko altistuneet talven aikana myrkyille jossain toisessa maassa? Ja voiko tällaista tehdä tahallaan?
Pari mehiläistä olen nähnyt tänä kesänä, ja ryömivät asfalttia pitkin. Ei kovin terveeltä näyttänyt.
Joku Einstein kuulemma sanoi, että kun mehiläiset kuolevat, ihmisellä on neljä vuotta elinaikaa..
Kommentit (30)
Ne on varmaan kaikki meidän kurtturuusupensaissa. Nyt en tiedä, että pelastanko pörriäisen ja kaivan ruusut maasta vai teenkö ympäristörikoksen ja jätän ne ruusut. Syyllinen olen joka tapauksessa.
johan se on raamatussa kirjoitettu. kun pörriäiset häviää niin häviää ihmiskuntakin. totta.
Täällä oli runsaasti karvapyllykimalaisia aiemmin mutta ilmeisesti kylmä kevät tappoi ne, kun kesäkuussa ei ole näkynyt yhtäkään.
:(
Maataloudessa käytettävät kemikaalit on yksi syy. Toinen syy on kaiken alas niittäminen. Lolmas syy on lupiinien leviäminen. Neljäs syy on, että ihmiset eivät ylläpidä niille tärkeitä mesikasveja. (Minulla on muutamia ei niin kauniita kasveja ihan vain pölyttäjiä varten). Alkukesästä olin huolissani siitä, missä ne ovat, mutta nyt olen onneksi muutamia nähnyt. Ihmisten tarvitsee oikeasti toimia, ihan jokaisen sillä lailla kun pystyy. Parvekkeellekin voi laittaa mesikasveja ja listoja löytyy netistä. Lupiinin kukintoja voi kerätä pois vaikka kourallisen päivässä niin lopulta niistäkin päästään ja saadaan taas ravintokasvit kukoistamaan ja pölyttäjäkannat kuntoon :)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai nekään jaksa tuollaisessa helteessä duunia tehdä, varsinkaan ihut samettipallerot.
Ihut = ihqut
En ole nähnyt vasta kuin yhden perhosen tänä kesänä. Kaupunkilähiössä asun mutta kyllä niitä yleensä on ollut runsaammin lentelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Ne on varmaan kaikki meidän kurtturuusupensaissa. Nyt en tiedä, että pelastanko pörriäisen ja kaivan ruusut maasta vai teenkö ympäristörikoksen ja jätän ne ruusut. Syyllinen olen joka tapauksessa.
Voisitko laittaa vaikka suviruusua tilalle? Parempi olisi jos laittaisit tilalle keväästä syksyyn asti kukkivia mesikasveja, sillä ne ovat parhaita pölyttäjille. Eri lajien kirjo on tärkeää.
Meiltä löytyy.Tuu täältä hakemaan....
Vierailija kirjoitti:
Roundup myrkky
Tämä!!! Melkein jokainen puutarhuri tunkee sitä ja sitten ihmettelee kun elämä ympäriltä katoaa :D Jotkut myrkyttävät jopa lähde ja kaivovetensa sitä kautta.
Kesäkuun alussa parvekkeella pyöri ampiaista yms. mutta jostain syystä ne katosi yksi päivä ja nyt ei ole näkynyt aikoihin.
Kuinka yleinen se villi mehiläinen esim. Pohjois-Suomessa? Tarhaajia ei täällä päin ehkä ole niin en tiedä pyöriikö mehiläisiä juurikaan. Mutta muita kyllä pörrää tuolla pihallani, en leikkaa nurmikkoa ja on kurtturuusua ja muuta ruusua, leinikkiä ja horsmaa ja voikukkaa aika reippaasti. On sitä lupiiniakin, näkyivät pörräävän niissä mutta jos ne ei sitten ravintoa saa niin löytyypä vierestä jotain kuitenkin.
Pörrykät viettää siestaa näillä ilmoilla.
Eipä enää ole juurikaan niittyjä, missä kasvaa leinikkejä, päivänkakkaroita, kissankelloja yms vaan rehu menee paalehin heti kun vaan voi, alkukesästä. Itsellä jos olisi vähänkin tonttia, minulla olisi niitty, jossa saisi luonnonkukat kukkia. Ennen ne heinät niitettiin heinäkuussa.
Kaikki edellä mainitut, erityisesti just tuo ihmisen harrastama luonnontilan osinbturhakin niittäminen. Ei ne asvalttia pitkin kirmaile, ruohoalueita ei pitäisi nyhtää sängelle, vaan antaa kasvaa sillä ne ovat perhosten/pörriäisten yms. suoja-ja asuinpaikkoja.
Mä olen ainakin nähnyt metsissä paljon kuoriaisia. On mun lempparirotikaisia kimalaisten ohella.
Vierailija kirjoitti:
Eipä enää ole juurikaan niittyjä, missä kasvaa leinikkejä, päivänkakkaroita, kissankelloja yms vaan rehu menee paalehin heti kun vaan voi, alkukesästä. Itsellä jos olisi vähänkin tonttia, minulla olisi niitty, jossa saisi luonnonkukat kukkia. Ennen ne heinät niitettiin heinäkuussa.
Parvekkeella saa menemään luonnonkukkia myös. Lisäksi jos haluat niin voit ostaa Suomen luonnon niittykasvisiemenpusseja ja kylvää niitä ympäriinsä :)
Vierailija kirjoitti:
Kesäkuun alussa parvekkeella pyöri ampiaista yms. mutta jostain syystä ne katosi yksi päivä ja nyt ei ole näkynyt aikoihin.
Täällä kävi samalla tavalla.
Oletteko kiinnittäneet huomiota tienvarsien ja peltoaukeiden kasvillisuuteen? Hyvällä tuurilla sieltä saattaa pilkistää heinien ja pitkäksi venähtäneen nurmen seasta pari hikistä voikukkaa ja muutama nuokkuva leinikki. Niiden lisäksi ainoat väriläiskät tuppaavat olemaan lupiineja joihin ötökät ei koske.
Luonnon kasvikirjo tuhottiin jo vuosia sitten liian aikaisella tienvarsien niitolla, lupiinin leviäminen puolestaan varmistetaan nykyisin niittämällä liian myöhään.
Ei kai nekään jaksa tuollaisessa helteessä duunia tehdä, varsinkaan ihut samettipallerot.