Tippaaminen Suomessa, ei vai kyllä?
Miksi tarjoilijoita tulee tipata Suomessa jossa minimi palkka on aivan hyvä. Olin ystäväni kanssa syömässä suositussa helsinkiläisen ravintolassa, palvelu oli hyvää, kunnes maksoimme laskun.
Näytölle tuli kysymys maksetaanko tippiä, ilman että vaihtoehtona oli mitään summaa, tai edes prosenttia. Tippi olisi maksettu sokkona. Valitsimme "ei" vaihtoehdon. Koska rahat ovat tällä hetkellä tiukoilla ja tarjoilija näytti paremmin toimeen tulevalta kuin me.
Tarjoilija meno maksun jälkeen meni kuittien kanssa parin pöydän päähän selvästi tarkastamaan tippiä, sitten näytti vihaiselta, eikä vastannut kun kiitimme ja hyvästelimme heipoilla, katsoi vain ohi.
Samana päivänä sain Erittäin hyvää palvelua kahdesta myymälästä, myyjä etsi sopivaa tuotetta molemmissa, jutteli iloisesti ja pyörisi hintoja alaspäin. Kun kiitin he kertoivat nauttivansa työstää ja asiakaspalvelun kuuluvan työhön.
Tippaatteko te muut Suomessa? Ulkomailla se ymmärrän koska se on tärkeä osa palkkaa. Tippaatteko Suomessa tai ulkomailla Vain tarjoilijoita vai kaikkia asiakaspalvelijoita?
Kommentit (55)
Ei tippiä ja ei se tippiraha mene edes tarjoilijalle, jos kuitissa näkyy. Tippaaminen on vähän niin kuin korruptiota.
Ehkä tuo tapa tulee ulkomailta niinkuin ne suomea osaamattomat tarjoilijatkin? Ei Suomesta tule ulkomaa vain sen takia, että tarjoilija ei osaa suomea ja vaatii tippiä. Kartan muutenkin paikkoja, joissa ei palvella Suomessa suomeksi.
Ongelmahan ei ole maksajassa tai tarjoilijassa. Tämä meidän maamme on niiiiin yliverotettu joka kohdin, että tippaajalla ei ole varaa maksaa tippiä ja tarjoilija ei meinaa pärjätä kuukausitulollaan. Häpeä Sanna Marin.
Meillä Suomessa tippi on laskettu jo ravintolan velottamaan hintaan. Eli tarjoilijan palkka laskutetaan kuluttajalta siinä laskussa. Olen kuitenkin muutama kerran antanut Suomessakin tarjoilijalle tippiä. Tilanteet ovat olleet sellaisia, joissa tarjoilija on tehnyt enemmän kuin mistä hänen työnantajansa maksaa hänelle palkkaa. Esimerkkinä vaikka tilanne, kun menin ensimmäisen kerran lonkkaleikkauksen jälkeen ravintolaan syömään. Tarjoilija haki mulle korkeamman tuolin sekä tyynyn selkääni tukemaan ja auttoi mut tuoliin istumaan.
Ehdoton ei. Työnantajan tehtävä maksaa palkka Suomessa. Eivätkä ne tarjoilijat jätä tippiä kun menevät vaikka kampaamoon tai hierontaan.
Mun veli oli aikonaan töissä yhdessä Helsingin suosituimmassa ravintolassa, jolla oli hyvä maine yöelämässä.
Hän sai tippeinä 200-400 euroa kuukaudessa. Ne oli ihan hyviä verottomia lisiä palkan päälle.
Ainakin silloin se meni niin, että kaikki tipit jaettiin henkilökunnan kesken tasan siinä vuorossa olleiden kanssa.
Tippaisin, jos verottaja ei veisi yli 50 % palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Ehdoton ei. Työnantajan tehtävä maksaa palkka Suomessa. Eivätkä ne tarjoilijat jätä tippiä kun menevät vaikka kampaamoon tai hierontaan.
Väärin. Itse asiassa tarjoilijat jättävät tippiä muillekin. Ainakin partureille, taksikuskeille ja hierojille on näin tapahtunut.
Ja tietysti tippaavat oman alansa henkilökuntaa, kun ovat viihteellä.
Jos aletaan tippaamaan. Tarjoilijoiden palkat alkavat putoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli oli aikonaan töissä yhdessä Helsingin suosituimmassa ravintolassa, jolla oli hyvä maine yöelämässä.
Hän sai tippeinä 200-400 euroa kuukaudessa. Ne oli ihan hyviä verottomia lisiä palkan päälle.
Ainakin silloin se meni niin, että kaikki tipit jaettiin henkilökunnan kesken tasan siinä vuorossa olleiden kanssa.
Jostain syystä kukaan ei ajatellut että minä olisin siivoojana ansainnut mitään. Kehuja ja kiitoksia kyllä, rahaa ei. Ei tippiä, ei palkankorotusta. Olisi kelvannut minullekin tuo pari sataa, niin ei olisi tarvinnut tehdä kahta työtä.
Veljelläsi kävi tuuri, kun hänen alalleen on tuotu Amerikan palkkamalli vielä suomalaisen päälle. Ilman mitään muuta syytä kuin amerikkalaisten matkiminen.
En tykkää tippauskulttuurista, joten pääasiassa en tippaa. 2 kertaa kuitenkin, olen suomessa saanut niin hyvää ruokaa ja palvelua, että tippasin. Noita maksupäätteitä, joissa kysytään tippiä, olen kyllä nähnyt monessa paikassa. Yleensä vähän tyyriimmissä ravintoloissa ns turistisemmalla alueella. Ahvenanmaalla oli monessa paikassa. Helsingin keskustassa myös. Valitsen yleensä vain ein.
Toivoisin, että jokainen joka kirjoittaa ravintola-arvosteluja nettiin, kertoisi jos paikassa kerjätään tippiä. Osaisin sitten välttää näitä paikkoja.
Ravintola-alalla on pulaa työntekijöistä, joten ravintoloiden omistajat näkisivät kyllä mielellään tippikulttuurin yleistyvän ja edistävät sitä parhaansa mukaan. Heille ilmaista ja ala muuttuu houkuttelevammaksi.
Ei ja Jyrkkä Ei työnantan pitää maksaa kunnon palkka jolla tulee toimeen ei asiakkaiden hehän ovat maksaneet jo palveluista työnantajalle
Ei kannata olettaa, että Suomessa tarjoilijoilla on hyvät palkat. Suurin osa on osa-aikaisia, alle kolmekymmentä tuntia viikossa tekeviä, usein allekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata olettaa, että Suomessa tarjoilijoilla on hyvät palkat. Suurin osa on osa-aikaisia, alle kolmekymmentä tuntia viikossa tekeviä, usein allekin.
Annatko tippiä kaupan kassalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Itse asiassa tarjoilijat jättävät tippiä muillekin. Ainakin partureille, taksikuskeille ja hierojille on näin tapahtunut.
Ja tietysti tippaavat oman alansa henkilökuntaa, kun ovat viihteellä.
Moi tarjoilija. Vai "on näin tapahtunut". Minulta tule saamaan senttiäkään tippiä koskaan, koska työnantajasi tehtävä maksaa palkkasi.
Isosisko sai häälahjaksi matkan Vegasiin, jossa sitten jättivät systemaattisesti tippaamatta joka paikassa, koska "eihän me enää sinne koskaan mennä, hihihiii". Oikein ylpeillen naureskelivat asialle tuoreen ukkonsa kanssa.
Välillämhotellisiivojalle oli jätetty tippiä, se oli mukava yllätys aina, MUTTA, vuorossa saattaa olla ihan eri siivoja eri päivinä kun huoneet siivotaan joten jos oli kiitettyy hyvästä palvelusta se ei mennyt oikeaan osoitteeseen ellei anna suoraan käteen
En.
Erityisen tympeää oli, kun tuo tippivaihtoehto aikoinaan tuli maksupäätteisiin oletusarvoisesti heti ensimmäiseksi näkyviin. Ensimmäisellä kerralla oltiin jo vahingossa syöttämässä kortin maksutunnusta ennen kuin huomattiin, että kyseessä oli tipin maksunäkymä.
Tarjoilija ei asiasta varoittanut ja joutui lopulta neuvomaan miten näkymä ohitetaan 😂
Ap, anna ravintolalle palautetta. Ensinnäkään tarjoilijan ei kuulu osoittaa asiakkaalle mieltään jos tippiä ei tule. Toisekseen sokkotippaamisen vaatiminen ei todellakaan ole asiallista!
Voisit kyllä mielestäni sanoa kyseisen raflan nimen.