Tippaaminen Suomessa, ei vai kyllä?
Miksi tarjoilijoita tulee tipata Suomessa jossa minimi palkka on aivan hyvä. Olin ystäväni kanssa syömässä suositussa helsinkiläisen ravintolassa, palvelu oli hyvää, kunnes maksoimme laskun.
Näytölle tuli kysymys maksetaanko tippiä, ilman että vaihtoehtona oli mitään summaa, tai edes prosenttia. Tippi olisi maksettu sokkona. Valitsimme "ei" vaihtoehdon. Koska rahat ovat tällä hetkellä tiukoilla ja tarjoilija näytti paremmin toimeen tulevalta kuin me.
Tarjoilija meno maksun jälkeen meni kuittien kanssa parin pöydän päähän selvästi tarkastamaan tippiä, sitten näytti vihaiselta, eikä vastannut kun kiitimme ja hyvästelimme heipoilla, katsoi vain ohi.
Samana päivänä sain Erittäin hyvää palvelua kahdesta myymälästä, myyjä etsi sopivaa tuotetta molemmissa, jutteli iloisesti ja pyörisi hintoja alaspäin. Kun kiitin he kertoivat nauttivansa työstää ja asiakaspalvelun kuuluvan työhön.
Tippaatteko te muut Suomessa? Ulkomailla se ymmärrän koska se on tärkeä osa palkkaa. Tippaatteko Suomessa tai ulkomailla Vain tarjoilijoita vai kaikkia asiakaspalvelijoita?
Kommentit (55)
En. Se tapa ei minusta kuuluu Suomeen, kun täällä tarjoilijoilla on ihan hyvät palkat.
Ja mulla on itselläni kuitenkin niin pienet tulot, ettei ole varaa sen enemäpää muita lahjoa.
En, paitsi silloin, jos olen vaikea asiakas, ja tarjoilija joutuu asiakkaan ja keittiön välillä juoksemaan keittiön huonon työjäljen vuoksi, mutta lopputulos on kuitenkin maukas.
(Perheeni muut jäsenet ovat kokkeja, ja painottaneet: jos ruoassa on vika, siitä pitää heti sanoa, jotta vika voidaan korjata.)
Jos pizzasta pitää maksaa 18e niin en todellakaan tippaa senttiäkään.
EI. Suomessa kalliita hintoja perustellaan isoilla palkoilla joten ei tarvitse nyhtää tippiä päälle.
En tippaa edes ulkomailla. Ei kiinnosta.
Minua tämä hämmentää myös, etenkin kun on tullut vastaan Helsingin kalleimmissa ravintoloissa. Niissä hinnoissa on niin reilusti ilmaa että maksaisivat sitten tarjoilijoille kunnon palkat.
Minua häiritsi erityisen paljon tuo tipin automaattinen olettaminen ja pyytäminen, sekä sen pyytäminen vielä sokkona, ilman että itse tiedän summaa.
Ja vasta myöhemmin käsitin mitn hienoa palvelua sain muissa paikoissa ja ilman mitään oletusta lisämaksusta.
AP
Ei missään tapauksessa tätä kulttuuria Suomeen. Täällä työnantajan tehtävä on maksaa kunnollista palkkaa.
Jenkeissä olen tipannut kahvilatyöntekijää, sekä taksikuskia.
En tippaa Suomessa.
Virossa tippaan vaikkei tippauskulttuuri sinnekään perinteisesti kuulu. Mutta tarjoilijoiden, taksikuskien, hotellisiivoojien ja vastaavien palkat ovat to-del-la pieniä. Ja esimerkiksi taksikuskit ovat olleet todella ilahtuneita parista ylimääräisestä eurosta. Tokikaan en huonosta palvelusta tippaa.
USA:n ja Kanadan tippauskulttuuri on sitten taas jo rasittava, koska _kuuluu_ tipata ja vieläpä aika paljon.
Kuten sanonta kuuluu: Maassa maan tavalla. En pidä ajatuksesta, että Suomessa siirryäsiin "tippaus -kulttuuriin." Toinen asia on se, että haluaa kiittää hyvästä palvelusta. Mutta tuollaisten "lisää tippi painikkeita" välän hyväkysmästä ihan periaatteesta (Suomessa).
Se, että joku tarjoilija osoittaa Suomessa hapantanaamaa, ellei maksava asiakas jätä hänelle tippiä kertonee vain hänen ammattiaidottomuudestaan tai siiä, etä joidenkin perusilme nyt vain saattaa näytää hieman nyrpeältä.
Taas uusi automaattinen ”otamme puolestasi rahat suoraan tilitäsi” rahastus.
En. He saavat palkkaa. Vaihtorahat voin antaa pitää jos on jotain hiluja, niitä ei jaksa kannella mukana.
Niissä paikoissa joissa tuota maksupäätetippausta tyrkytetään on ollut yleisesti ottaen huono palvelu, vaikka ovat olleet laadukkaiksi miellettyjä ja kalliita paikkoja.
Työstä kuuluu saada palkkaa jolla voi elää, siksi en tippaa.
Tippaan aina välillä, kun olen saanut hyvää palvelua ja ruokaa. Silloin pitää muistaa vain erikseen sanoa, että tarjoilija antaa siitä puolet kokille.
Olen tippaillut jo yli 20 vuotta ja minusta se on ihan ok.
Yleensä jos lasku on vaikkapa 43 euroa, niin jätän joko 50 euron setelin, tai muutaman euron edestä kolikoita pöytään.
Yökerhoissa ja muissa menomestoissa kannattaa tipata baarimestaria, niin palvelu kohdallasi vain paranee mitä pidemmälle yö etenee.
En tippaa. Kun tarjoilija ei osaa suomea, en minä osaa tipata. Helppoa. Kahdesti olen ilmoittanut, että hetkinen, yrität veloittaa liikaa, tässä laskussa ei ole noin isoa summaa. Asia on sitten pitänyt setviä hovimestarin tms. salivastaavan kanssa, koska tarjoilijan kielitaito ei ole riittänyt 4 hengen vähän yli 350 euron laskun selvittämiseen.
En todellakaan ala pelleilemään minkään tippaamisen kanssa.
Ulkomailla tietty eri asia.
Ei kannattaisi yleistää että "ulkomailla" tipataan. Ei tipata kaikissa maissa. Joissain maissa se voidaan kokea jopa loukkauksena.
Aina kannattaa ennen matkaa tarkistaa tapakulttuuri - eikä vain tippausta koskien.
Ei, jos ei sitten systemaattisesti aleta tipata kaikkia asiakaspalvelijoita. Suomessa kaikilla on peruspalkka.