Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako hammaslääkäri kauhistella asiakkaan hampaita

Vierailija
25.06.2020 |

.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kauhistelusta ja moralisoinnista ainakaan itselleni mitään hyötyä ole ollut, päinvastoin. Tiedän, että hampaani ovat huonossa kunnossa vaikean masennuksen jäljiltä. Nyt haluan vain saada ne kuntoon, en kuunnella syyllistämistä siitä, etten jaksanut niitä hoitaa, kun ylipäänsä minkäänlaista uskoa tulevaisuuteen ei ollut ja joka päivä lähes vuoden ajan mietin itsemurhaa.

Vierailija
22/40 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän oli joskus juttua Ylellä, kuinka hammaslääkärikoulutuksessa ei panosteta tarpeeksi asiakaspalveluun ja on ihan yleistä hammaslääkärien huono ja kielteinen kielenkäyttö, joka varmasti on yksi syy voimakkaaseen hammaslääkäripelkoon ja siksi ihmiset jättävät mieluimmin hampaat hoitamatta.

Miksi hammaslääkärit eivät voisi kauhistelun ja kielteisen palauteen sijaan, ohjata ja opastaa ja antaa myönteistä palautetta, kun jokaisen meidän suussa on jotakin hyvää, joka ehkä motivoisi paremmin pitää huolta hampaistaan ja vähentäisi hammaslääkäripelkoa.

Ei voisi kuvitella samanlaista käytöstä muilta lääkäreiltä. Jos kaadun ja ranne murtuu, tuskin kukaan lääkäri sanoisi ja kauhisteli potilaan lenkkareita tai syyllistäisi, kuinka on kävellyt liukkaalla tai ei ole hankkinut nastoja kenkiinssä.

Kyllä muuten syyllistää myös ihan tavallinen lääkäri, jos on pienintäkään omaa osuutta asiassa. Olet päässyt ilmeisen vähällä jos kokemuksesi on tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paikkoja suussa. Niitä on välillä bruksismin vuoksi irtoillut, ja uusia laitettu tilalle. Viimeksi kun olin hammaslääkärissä käymässä, niin hammashoitaja katsoi mun hammaskarttaa (jokainen paikka näkyy siinä eri värillä) ja naureskeli, että "Sun hampaat näyttää ihan jäätelötötteröiltä. E-eiku sun suu näyttää pallomereltä. Eeehehee!"

En voinut sanoa mitään takaisinkaan, kun oli instrumentit suussa ja hammaslääkäri kaiveli hampaitani. Vähän jäi kurja fiilis tuollaisesta tarpeettomasta pilkasta.

Vierailija
24/40 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa haukkua, mutta pitää kertoa asiallisesti faktat kyllä. Jos on ongelmia, niin se on kerrottava ja opastettava miten hampaita hoidetaan.

Minulla on kohtalaisen hyvin hoidetut hampaat, kerran vuodessa hammaslääkärillä, pyrin hoitamaan ne harjaamalla, langoittamalla ja hammasväliharjoilla säännöllisesti niin hyvin kuin osaan, mutta yksi töykeä hammashygienisti N.B. jaksoi haukkua kun oli tullut hammaskiveä, jonka vuoksi siellä vastaanotolla olinkin. Oli eka ja vika kerta tällä hoitajalla.

Vierailija
25/40 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi minun hammaslääkärini vain kehui hampaiden hoitoani, vaikka alkavia reikiä on paljon (miksiköhän ne kaikki ovat ylähampaissa?), samat ovat kyllä olleet jo vuosia, joten ne etenevät kyllä varsin hitaasti jos lainkaan. Onneksi hammaskivikin pysyy kunnossa uutteralla hammasväliharjauksella (vaikka ei sitä minulle onneksi kovin paljon muutenkaan tulisi, paistaa se päivä joskus risukasaankin).

Minulla olimyös aikanaan pitkä tauko, mutta ei minua sen takia mitenkään erityisesti soimattu.

Minunkin hampaita hammaslääkäri lähinnä kehui hyviksi, vaikka hampaat on kuin uuno turhapuron hampaat.

Hän joko valehteli, tai sitten suomalaisten hampaat on keskimääräisesti todella karussa kunnossa.

Vierailija
26/40 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisesti saa huomauttaa mutta ei kauhistella. Mulla oli vähän hammaskiveä kun olin 16. Lääkäri puuskahti, että jos en lankaa hampaitani niin hampaat ei oo suussa enää 20-vuotiaana. No on yhä kolmekymppisenä. Lankaan aina sillointällöin vaikka se tuntuukin ikävältä.

Vierailija
27/40 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuosia suorastaan neuroottinen hammaslääkäripelko johtuen siitä, että teininä kävin vuosikaudet todella saarnaavalla ja epämiellyttävällä hammaslääkärillä. Heti kun istui tuoliin alkoi kauhistelu ja tenttaus siitä että etkö pese hampaitasi ikinä, hirveän näköistä, täällä on nyt niin ja niin monta reiänalkua ja kuule sulta poistetaan kohta kaikki, vaikka ihan normaalisti niitä pesin. Koko käynnin ajan vain paasasi ja paasasi, hoito ei myöskään ollut missään nimessä hellävaraista. Lopulta aikuiseksi tultuani pelkäsin hammaslääkäriä niin hysteerisesti että en käynyt siellä vuosiin, tuloksena jättimäinen hammasremontti kun kipu kävi niin kovaksi. Onneksi nykyinen hammaslääkärini ei saarnaa eikä kauhistele ja jaksaa tsempata vaikeissakin hoitotapauksissa, hammaslääkäripelko on kadonnut lähes täysin kun voi luottaa siihen että lääkärissä hoidetaan eikä v*ttuilla. Sanomattakin selvää että on yksityinen...

Vierailija
28/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aina oltu yhtä törkeitä kuin olisi poliisikuulustelussa. 

Vierailija
29/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän oli joskus juttua Ylellä, kuinka hammaslääkärikoulutuksessa ei panosteta tarpeeksi asiakaspalveluun ja on ihan yleistä hammaslääkärien huono ja kielteinen kielenkäyttö, joka varmasti on yksi syy voimakkaaseen hammaslääkäripelkoon ja siksi ihmiset jättävät mieluimmin hampaat hoitamatta.

Miksi hammaslääkärit eivät voisi kauhistelun ja kielteisen palauteen sijaan, ohjata ja opastaa ja antaa myönteistä palautetta, kun jokaisen meidän suussa on jotakin hyvää, joka ehkä motivoisi paremmin pitää huolta hampaistaan ja vähentäisi hammaslääkäripelkoa.

Ei voisi kuvitella samanlaista käytöstä muilta lääkäreiltä. Jos kaadun ja ranne murtuu, tuskin kukaan lääkäri sanoisi ja kauhisteli potilaan lenkkareita tai syyllistäisi, kuinka on kävellyt liukkaalla tai ei ole hankkinut nastoja kenkiinssä.

Kyllä muuten syyllistää myös ihan tavallinen lääkäri, jos on pienintäkään omaa osuutta asiassa. Olet päässyt ilmeisen vähällä jos kokemuksesi on tuo.

Eikä tarvitse edes olla omaa osuutta, riittää että voisi olla ollut.

Vierailija
30/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävän monella lääkärin tutkinnon suorittaneella, ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja tai vuorovaikutustaitoja. Ja vielä tekevät potilastyötä. Jos on lapsesta asti ollut tyhmä, mutta nokkela, niin pysyisi sitten tutkimustyössä, jos ei järki sano miten ihmisten kanssa käyttäydytään?

Vierailija
31/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei. Omalla kohdallani kauhistelu johti monen vuoden käyntitaukoon häpeän takia. Sittemmin olen löytänyt mahtavan kannustavan hammaslääkärin, jonka kanssa sain myös keskusteltua häpeäntunteen pois. 

Vierailija
32/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei saisi. Saako gynekologi sanoa että oImpa likainen.... Ihmiset jotka eivät hoida hampaitaan on yleensä niitä joiden muutkin hommat ovat persellään. Tässä maassa on halpa ja hyvä hammashoito, ajan pitää varata ajoissa. Ei haittaa vaikka ajan saa vasta syksyllä, kunhan muistaa otta uuden ajan ensi syksynä.

Noo... olin yksityisessä lääkärikeskuksessa hakemassa vaihdevuosien korvaushoitoa ja naisgynegologi sanoi, että nyt täytyy tehdä alatutkimus. Eipä siinä mitään, kiipesin sinne lavitsalle tutkittavaksi. Gyne laitteli niitä tutkimusvälineitään paikalleen ja sanoin huokaisten 'juu, kyllä on tiukka juu...'. Olen 51v nainen - kyllä siinä hetkeksi katse pysähtyi kattoon. Onneksi oli naisgyne... eipä siinä mitään, riivin tutkimuksen jälkeen vaatteet päälle, sain hormonikorvaushoitoreseptin ja lampsin apteekkiin. Lääkärikeskuksen lasku oli 600e. Tätä kelpaa entistä vanhempana muistella.

Vierailija
33/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on pari kertaa yksityinen hammaslääkäri (eri lääkärit) kauhistellut. Opiskeluaikaan painosti, että jos ei ole muka rahaa oikomishoitoon ja leukaleikkaukseen, niin pitää ottaa sitten opintolainaa. Yksi irvisteli ja tyrkytti hammaskuoria. Hampaani on aikoinaan julkisella oiottu, mutta etuhampaat ovat vinot. 

Vierailija
34/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on kauhistellut mun veriarvoja ja magneettikuvia. 

Vierailija
35/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli vuosia suorastaan neuroottinen hammaslääkäripelko johtuen siitä, että teininä kävin vuosikaudet todella saarnaavalla ja epämiellyttävällä hammaslääkärillä. Heti kun istui tuoliin alkoi kauhistelu ja tenttaus siitä että etkö pese hampaitasi ikinä, hirveän näköistä, täällä on nyt niin ja niin monta reiänalkua ja kuule sulta poistetaan kohta kaikki, vaikka ihan normaalisti niitä pesin. Koko käynnin ajan vain paasasi ja paasasi, hoito ei myöskään ollut missään nimessä hellävaraista. Lopulta aikuiseksi tultuani pelkäsin hammaslääkäriä niin hysteerisesti että en käynyt siellä vuosiin, tuloksena jättimäinen hammasremontti kun kipu kävi niin kovaksi. Onneksi nykyinen hammaslääkärini ei saarnaa eikä kauhistele ja jaksaa tsempata vaikeissakin hoitotapauksissa, hammaslääkäripelko on kadonnut lähes täysin kun voi luottaa siihen että lääkärissä hoidetaan eikä v*ttuilla. Sanomattakin selvää että on yksityinen...

Minullekin jäi nuoruudesta pahoja pelkoja hammaslääkäristä, silloin ei ollut paljon valinnanvaraa koska asuin pienellä paikkakunnalla. Nyt päätin viimein laittaa hammaskaluston kuntoon, on paljon hoidettavaa myös esteettisesti. Luin hammasklinikoista, löysin sellaisen jossa kokonaisvaltainen, ystävällinen hoitoprosessi. Olen tpdella tyytyväinen, tuhansia euroja toisensa jälkeen mennyt mutta siihen olin varautunut. 

Vierailija
36/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt hammaslääkärissä kymmeniä vuosia ainakaan tältä vuosituhannelta en muista yhtää huonoa kokemusta palvelusta hammaslääkärissä. Varmaan joukossa on huonot sosiaaliset taidot omaavia töksäyttelijöitä, yhtä lailla kuin on asiakkaissakin. En kuitenkaan lähtisi yleistämään yhtä kokemusta koko alaan.

Nykyään ollaan myös paljon herkempiaä oikeastaan kaikelle. Olen nähnyt kun täysi-ikäinen nainen alkaa itkemään ja huutamaan lentokoneessa kun matkustaomhenkilöknta kerää yöviltit penkeiltä aamulla. Karenin rauhoittelemiseen  tarvittiin useamman lentoemon passaamista. Onneksi ei ollut suomalainen, nähdyn perusteella ulkomailla noita sekopäitä on paljon enemmän kuin Suomessa.

Vierailija
37/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin tunnelmaa keventävä kommentti hammaslääkäriltä on paikallaan, kuten vaikka "nämähän on kuin Andyn leegot". Sen jälkeen tunnelman kevennyttyä voidaan ottaa puheeksi korjaustoimenpiteet, joiden jälkeen taas oma lompakkosi kevenee huomattavasti.

Vierailija
38/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitkään Hollywood hampaat mutta aina tulee kiitosta hyvin hoidetuista hampaista. Käyn suuhygienistillä 2 kertaa vuodessa ja joka ilta lankaus sekä hampaiden pesu aamuin illoin sähköhammasharjalla. Tottakai lääkärin pitää sanoa jos hampaat karmeassa kunnossa. 

Vierailija
39/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näin: Onpas sulla hampaat hirveässä kunnossa ja hengityskin haisee vietävästi.

Vaan näin: Jotta suu pysyy terveenä tulevaisuudessa, sinun tulisi keskittyä hammashygienian tehostamiseen. Suosittelen sähköhammasharjan käyttöä ja hampaiden lankausta huolellisesti.

Kävin kaksi vuotta sitten julkisella puolella aivan ihanalla nuorella hammaslääkärillä. Kehui, että kylläpä saan tavallisella hammasharjalla poikkeuksellisen hyvin puhdistettua ja testaili löytääkseen minulle sopivan hammaslangan ja oikean kokoisen hammasväliharjan. Ehkäpä nuori polvi on erilainen. 

Vierailija
40/40 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot hampaathan on lääkärille kultakaivos. Niistä hammaslääkäri oikeasti salaa ilahtuu.

Voin sanoa: "Ei ilahdu".

Hammaslääkäri ilahtuu terveistä hampaista.

T. Hammaslääkäri