Järkyttävä reisikipu valtaa öisin, enkä saa unta moneen tuntiin
Mistähän johtuu?
Myös päivisin jalkapohjat puutuu paikoillaan seistessä muutamissa sekunneissa tai kun istun jalkapohjat vasten lattiaa.
Kävellessä varpaat ja jalkapöytä saattaa puutua.
Autoa ajaessa nilkasta alemmas jalat puutuu tai alkaa tärisemään.
Oon tullu entistä kömpelömmäksi ja muisti pätkii.
Ympäri kroppaa on lihaskipuja, mutta tod.näk. johtuu siitä etten saa öisin unta, joten lihakset ei palaudu.
Mutta lääkärin mielestä tämä on vaan fibromyalgiaa, sain siihen lääkityksen (gabapentiini) mutta tuntuu että se on vaan pahentanut oireita!
Otti silloin vain muutaman verikokeen ja totesi fibromyalgian. Vaikka mun suvussani on erilaisia lihassairauksia, eikä tutkinut olisko joku niistä.
Kävin uudestaan terveyskeskuksessa, sain lääkäriksi vissiin jonkun vastavalmistuneen, koska hän kysyi tutorilta apua. Kysyin voisiko tää olla jotain muuta kuin fibromyalgiaa, mutta vastasi, että eiköhän tuon diagnoosin ole häntä viisaammat todenneet, joten ei ota kantaa. Ja sanoi että fibromyalgiaan lasketaan niin monet eri tapaiset sairaudet jne.
Mutta kun mun pahimmat kivut tulee öisin, kuumuus pahentaa mun oloa, kylmät suihkut auttaa ja kylmässä uiminen. Joten se on ihan päinvastaista miten fibromyalgiassa kipu käyttäytyy..
Ja olen vasta 20v
En ole lääkäri joten en osaa itse diagnosoida mutta epäillä saan. Varsinkin kun lääke tekee kipeämmäksi kuin olen.
Kommentit (34)
Minulla liian suuri sokerin/hiilihydraattien saanti aiheuttaa lihaskipuja/suonenvetoja (tms. kovia lihasjännityksiä), ruokavalion muutos auttoi.
Minulla on samanlaisia oireita. Tarvitsen vahvoja kipulääkkeitä jotta pystyisin nukkumaan.
Myös kuuma pahentaa oireita ja aiheuttaa muutakin ikävää oireilua.
Diagnoosina on MS-tauti.
Sitä en tiedä ovatko nuo MS-oireita vai mitä. Lääkäri ei ole ottanut kantaa. On vaan kirjoittanut neurontin-reseptin.
Olen tosin alkanut epäilemään, että MS-diagnoosi ei ehkä ole oikea. Saan lähes päivittäin näköhäiriöitä, jotka neurologin mukaan eivät johdu perussairaudestani. Ovat jotenkin vääränlaisia.
Olen alkanut epäilemään, että fabry voisi kohdallani olla oikeampi diagnoosi. Ne näköhäiriöt sopisivat fabry-oireisiin, samoin kuin muutkin oireeni. Myös jalkojen kivut, heikko lämmönsieto, migreenit, näköhäiriöt, hikoilemattomuus jne. Fabry itse asiassa diagnosoidaan naisilla usein MS-taudiksi, sillä kumpikin näyttää samalta mm. magneettikuvissa ja oireilu on osittain samanlaista.
Alunperin aloin epäilemään fabrya kun lapseni oudolle oireilulle ei löytynyt selitystä vaikka monta vuotta tutkittiin. Lopulta epätoivoissani etsin googlesta ja hänen oireillaan törmäsin toistuvasti sanaan fabry. Kaikki oireet täsmäävät lapsen osalta, jopa ikä jossa oireilu alkoi on juuri oikea. Neurologi ei kuitenkaan halua edes poissulkea fabrya vaan sanoo että kyseessä olisi ohutsäineuropatia. Ohutsäineuropatia selittää vain osan lapsen oireista.
Fabry on perinnöllinen ja siksi aloin miettimään voisiko se olla syynä sekä omiin että lapsen oireisiin.
Myös isäni kärsi aikanaan samantyyppisestä oireilusta. Ihan tarkkaan en muista sillä hän kuoli alle nelikymppisenä (ns. äkkikuolema) enkä muista häntä kovin hyvin.
Joka tapauksessa fabry periytyy isältä kaikille tyttärille (sillä se periytyy x-kromosomissa). Äidiltä se periytyy puolelle lapsista.
Nyt mennään kuitenkin näillä MS- ja ohutsäineuropatia-diagnooseilla ja yritetään jaksaa päivä kerrallaan eteenpäin.
En nyt tiedä onko tästä pohdinnasta AP:lle apua. Yritä jaksaa käydä lääkärissä toistuvasti. Muuten tutkimukset eivät etene mihinkään. Sen olen huomannut varsinkin lapsen sairauden selvittelyssä, että mihinkään tutkimuksiin ei pääse ilman suuttumista. Mitä ärtyneempänä menee vastaanotolle, sitä paremmin pääsee tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo kuulostaa huolestuttavalta. Kannattaa marssia lääkärille ja hakeutua neurologisiin tutkimuksiin. Sitä varten ne lääkärit on että niitä käytetään. Parempi hakea diagnoosinsa ammattilaiselta eikä kuuklesta tai mammapalstalta.
Ap
Sitähän mie oon yrittänyt, mutta saan aina jonkun kandin tms joka ei uskalla toisten diagnooseja kommentoida.Voiko siinä ajanvaraus puhelussa sanoa, että voisinko saada kokeneen lääkärin?
Ja se joka ton fibromyalgian totesi oli kesälääkäri joka kyseli muilta neuvoa, eikä osannut juuta taikka jaata sanoa.
Kun "oot vielä niin nuori niin ei sulla muuta voi olla" vaikka hän kysyi onko suvussa sairauksia ja sanoin, että äitilläni on tämmönen sairaus ja se on vissiin periytyvää ja se ei selviä kuin lihaksesta otettavalla näytteellä.
Niin hän otti reumavasta-aineet ja sanoi, että fibromyalgia!No äidin tuo lihas sairauskin todettiin vasta 5 vuoden jälkeen kun jaksoi rampata kipujensa kanssa lääkärissä.
Oon vuoden rampannut ja nyt jo väsynyt tähän.
Nyt on nää yökivut pahentuneet siihen pisteeseen, että tekisi mieli yöllä lähteä päivystykseen jos sieltä irtois jotain apua. Mutta voiko sieltä saada apua järisyttäviin reisikipuhin? En turhaankaan jaksaisi lähteä jos he vaan sanoo, että varaa terkka-aika huomenna.
Asun pienellä paikkakunnalla ja tääl on tosi hankala saada yhtään mitään apua.
Yksityiseen ei oo varaa, vaikka sinne kyllä lähden jos nää vielä pahenee. Esim noi lähimuistiongelmat on pahenneet parin kuukauden sisällä niin paljon, että pelottaa onko mulla joku varhaisdementia..
Siitäkin aina oon lääkärissä sanonut, mutta eivät oikein ole siihen mitään kommentoineet.
Nytkin pitää kaikki asiat kirjoittaa muistiin, että muistan mitä lääkäri on sanonut yms.
Ikävää että olet joutunut tuollaiseen pyöritykseen. Eivätkö ne terveyskeskuslääkärit tosiaankaan saa aikaiseksi lähetettä neurologille? Tuo muistin heikkeneminen on sellainen mitä kannattaisi tuoda vahvasti esille, ehkä se herättäisi ne lääkärit horroksestaan. Voimia ja jaksamista.
kokeile liikuntaa, kuntosalia tms.
ei puudelin kans käpyttely ole mitään .
Älä antaudu kohtalolle, vaan kiukustu.
Monet ihmiset joilla on joku oikea sairaus ja sitä ei ole tutkittu, ovat joutuneet "kiukkuamaan" ja sanomaan etteivät lähde ennenkuin saavat oikeasti apua.
Tai kun sulla on kipukohtaus raahaudu päivystykseen!
Kuulostaa jotenkin siltä, että sinulla on jokin hermo puristuksissa ja tilanne hermon kannalta pahenee tuossa nukkuma-asennossasi. Sekä kipu että puutuminen viittaisivat hermonpinteen aiheuttamiin ongelmiin. Muut oireet voivat sitten olla ihan väsymyksestä ja stressaamisesta johtuvia. Jos ei lääkäristä tunnu olevan apua, kokenut fysioterapeutti tai osteopaatti voi ainakin katsoa, olisiko sinulla joku hermon pinnetilalle altistava virheasento tai rakenteellinen juttu. Mites, istutko paljon päivän aikana, teetekö työtä, jossa on paljon toistoliikkeitä (kiertoa, nostamista tms.), ajatko paljon autolla päivän aikana tai keksitkö itse jotain seikkaa, mikä olisi voinut aiheuttaa tuon vaivan alunalkaen?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jotenkin siltä, että sinulla on jokin hermo puristuksissa ja tilanne hermon kannalta pahenee tuossa nukkuma-asennossasi. Sekä kipu että puutuminen viittaisivat hermonpinteen aiheuttamiin ongelmiin. Muut oireet voivat sitten olla ihan väsymyksestä ja stressaamisesta johtuvia. Jos ei lääkäristä tunnu olevan apua, kokenut fysioterapeutti tai osteopaatti voi ainakin katsoa, olisiko sinulla joku hermon pinnetilalle altistava virheasento tai rakenteellinen juttu. Mites, istutko paljon päivän aikana, teetekö työtä, jossa on paljon toistoliikkeitä (kiertoa, nostamista tms.), ajatko paljon autolla päivän aikana tai keksitkö itse jotain seikkaa, mikä olisi voinut aiheuttaa tuon vaivan alunalkaen?
Mulla on yliliikkuvat nivelet, polvet on aina ääriasennossa, selässä huono ryhti ja matala holvikaari jalassa.
Mun lihakset on kivikovat ja kipeät, vaikka venyttelen ja liikun.
Tuota hermopinnettä viimeeks kysyin, mutta sanoi, että tuskin se varpaisiin asti vaikuttaisi.
Ap
Mulla oli ennen noita kamalia jalkakipuja ennen menkkoja ja niiden aikaan. Joskus tuntui kuin jalkoja sahattaisiin. Ilmeisesti endometrioosi oirehtii myös noin.
Mulla on samankaltaisia kipuja. Lanneselässä rappeuma ja lievä pullistuma. Hoitona panacod ja sirdalud. Fysiolle koetan saada lähetteen
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samankaltaisia kipuja. Lanneselässä rappeuma ja lievä pullistuma. Hoitona panacod ja sirdalud. Fysiolle koetan saada lähetteen
Miten pääsit kuvauksiin? Epäiltiinkö sulla jotain muuta?
Mun kaverilla on kipui ympäri kroppaa, sillä on myös psykiatrian diagnoosi, joten hälle sanotaan "se on vaan pään sisällä" eivätkä tutki enempää.
Joten oo onnellinen, että saat edes hoitoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yliliikkuvat nivelet, polvet on aina ääriasennossa, selässä huono ryhti ja matala holvikaari jalassa.
Mun lihakset on kivikovat ja kipeät, vaikka venyttelen ja liikun.
Tuota hermopinnettä viimeeks kysyin, mutta sanoi, että tuskin se varpaisiin asti vaikuttaisi.
Ap
Oletko koettanut rullata lihaksiasi? Pirun kipeää ja hankalaa mutta tehokasta. Et tarvi edes kallista rullaa vaan pätkä pvc-muovia toimii vaikka onkin vähän kova mutta älä lataa rullattaville lihaksille täyttä painoa heti alkuun.
Mulla oli joskus tuollaista reisikipua juuri sängyssä maatessa, iskias syynä.