Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkyttävä reisikipu valtaa öisin, enkä saa unta moneen tuntiin

Vierailija
25.06.2020 |

Mistähän johtuu?

Myös päivisin jalkapohjat puutuu paikoillaan seistessä muutamissa sekunneissa tai kun istun jalkapohjat vasten lattiaa.

Kävellessä varpaat ja jalkapöytä saattaa puutua.

Autoa ajaessa nilkasta alemmas jalat puutuu tai alkaa tärisemään.

Oon tullu entistä kömpelömmäksi ja muisti pätkii.

Ympäri kroppaa on lihaskipuja, mutta tod.näk. johtuu siitä etten saa öisin unta, joten lihakset ei palaudu.

Mutta lääkärin mielestä tämä on vaan fibromyalgiaa, sain siihen lääkityksen (gabapentiini) mutta tuntuu että se on vaan pahentanut oireita!

Otti silloin vain muutaman verikokeen ja totesi fibromyalgian. Vaikka mun suvussani on erilaisia lihassairauksia, eikä tutkinut olisko joku niistä.

Kävin uudestaan terveyskeskuksessa, sain lääkäriksi vissiin jonkun vastavalmistuneen, koska hän kysyi tutorilta apua. Kysyin voisiko tää olla jotain muuta kuin fibromyalgiaa, mutta vastasi, että eiköhän tuon diagnoosin ole häntä viisaammat todenneet, joten ei ota kantaa. Ja sanoi että fibromyalgiaan lasketaan niin monet eri tapaiset sairaudet jne.

Mutta kun mun pahimmat kivut tulee öisin, kuumuus pahentaa mun oloa, kylmät suihkut auttaa ja kylmässä uiminen. Joten se on ihan päinvastaista miten fibromyalgiassa kipu käyttäytyy..

Ja olen vasta 20v

En ole lääkäri joten en osaa itse diagnosoida mutta epäillä saan. Varsinkin kun lääke tekee kipeämmäksi kuin olen.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverilla on fibromyalgia ja hänen mukaansa kyllä kuuma, esim sauna, pahentaa oireita. Mulla itsellä on ollut stressin aiheuttamia jalkaoireita hyperventilaation takia. Eli kun stressipäissään hengittää tavallaan epätasaisesti, lyhyesti sisään ja pitkästi ulos, tulee elimistöön hiilidioksipuute. Siitä taas on monenlaista seurausta.

Vierailija
2/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene läåkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän voisit etsiä etsiä sopivan yksityisen lääkärin, siltäkin varalta, että kyseessä on fibron lisäksi jokin muu vaiva, kuten verisuonitukos.

Tohtori Toloselta aiheesta:

http://www.tritolonen.fi/artikkelit/44-fibromyalgia

Vierailija
4/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverilla on fibromyalgia ja hänen mukaansa kyllä kuuma, esim sauna, pahentaa oireita. Mulla itsellä on ollut stressin aiheuttamia jalkaoireita hyperventilaation takia. Eli kun stressipäissään hengittää tavallaan epätasaisesti, lyhyesti sisään ja pitkästi ulos, tulee elimistöön hiilidioksipuute. Siitä taas on monenlaista seurausta.

Kuumassa olo helpottuu, mutta kun lähtee saunasta pois tulee "saunakrapula"

Eli se poistulo saunasta pahentaa oloa

T. Fibro

Vierailija
5/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levottomat jalat?

Vierailija
6/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaisella oli Guillain-Barren oireyhtymä, joten pakko laittaa tämä artikkeli. Hän sai sen ilmeiseti huonosti kypsennetystä broilerista (vatsataudin jälkeen).

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
7/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa? 

Vierailija
8/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli samoja oireita, magneettikuvissa todettiin lonkan nivelrikko.

Vierailija
9/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuulostaa huolestuttavalta. Kannattaa marssia lääkärille ja hakeutua neurologisiin tutkimuksiin. Sitä varten ne lääkärit on että niitä käytetään. Parempi hakea diagnoosinsa ammattilaiselta eikä kuuklesta tai mammapalstalta.

Vierailija
11/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Miten tämä kipu öisin ilmenee? Heräätkö siihen?

Mulla alkoi olemaan aamuisin jalkapohjat ja sääret niin kipeet että päivän ensiaskeleet oli tuskalliset ja kuin mummon. Samaan aikaan olin niin väsynyt koko ajan et päädyin uniklinikalle tutkimuksiin lähinnä sen väsyn takia. Mulla todettiin vakava asteinen perioidinen raajaliikehäiriö. Eli kun nukahdin, aivot alkoivat lähettää yhtäaikaista signaalia molempiin raajoihin ja tein sellasia jalkojen supistavia lihasliikkeitä Tuntikausia putkeen. Heräsin yöllä siis lihaskramppiin vaikken tunnistanut krampiksi Ja olin hikinen ja kuumissani joita ajattelin hormonaaliseksi toiminnaksi. Liikkeitä oli tuhansia yhden yön aikana. Mietin voisikohan vaivasi olla sama sillä se on melko yleinen vaikkakin vasta yli 65 vuotisilla. Itse olin 38 diagnoosin saadessani ja se oli ollut seurana jo vuosia. Sä et siis itse voi tietää onko sulla vaiva vai ei koska oireet ilmenee kun oot tajuton/unessa.

Vierailija
12/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin paljonko olikaan ylipainoa? ja liikkumattomuutta vuosikausia?

Vierailija
13/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran. Lääkäriin. Av-palstalta ei saa kovin luotettavaa lääketieteellistä diagnoosia.

Vierailija
14/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo kuulostaa huolestuttavalta. Kannattaa marssia lääkärille ja hakeutua neurologisiin tutkimuksiin. Sitä varten ne lääkärit on että niitä käytetään. Parempi hakea diagnoosinsa ammattilaiselta eikä kuuklesta tai mammapalstalta.

Ap

Sitähän mie oon yrittänyt, mutta saan aina jonkun kandin tms joka ei uskalla toisten diagnooseja kommentoida.

Voiko siinä ajanvaraus puhelussa sanoa, että voisinko saada kokeneen lääkärin?

Ja se joka ton fibromyalgian totesi oli kesälääkäri joka kyseli muilta neuvoa, eikä osannut juuta taikka jaata sanoa.

Kun "oot vielä niin nuori niin ei sulla muuta voi olla" vaikka hän kysyi onko suvussa sairauksia ja sanoin, että äitilläni on tämmönen sairaus ja se on vissiin periytyvää ja se ei selviä kuin lihaksesta otettavalla näytteellä.

Niin hän otti reumavasta-aineet ja sanoi, että fibromyalgia!

No äidin tuo lihas sairauskin todettiin vasta 5 vuoden jälkeen kun jaksoi rampata kipujensa kanssa lääkärissä.

Oon vuoden rampannut ja nyt jo väsynyt tähän.

Nyt on nää yökivut pahentuneet siihen pisteeseen, että tekisi mieli yöllä lähteä päivystykseen jos sieltä irtois jotain apua. Mutta voiko sieltä saada apua järisyttäviin reisikipuhin? En turhaankaan jaksaisi lähteä jos he vaan sanoo, että varaa terkka-aika huomenna.

Asun pienellä paikkakunnalla ja tääl on tosi hankala saada yhtään mitään apua.

Yksityiseen ei oo varaa, vaikka sinne kyllä lähden jos nää vielä pahenee. Esim noi lähimuistiongelmat on pahenneet parin kuukauden sisällä niin paljon, että pelottaa onko mulla joku varhaisdementia..

Siitäkin aina oon lääkärissä sanonut, mutta eivät oikein ole siihen mitään kommentoineet.

Nytkin pitää kaikki asiat kirjoittaa muistiin, että muistan mitä lääkäri on sanonut yms.

Vierailija
15/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin paljonko olikaan ylipainoa? ja liikkumattomuutta vuosikausia?

Liikun päivittäin, koiran kanssa 3krt päivässä 15-65min lenkkejä, osa niistä hölkäten.

Painoni on normaalin painon yläpäässä, eli ei oo ylipainoa, mutta koitan pudottaa sinne alemmas.

Vierailija
16/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SuSaaaaa kirjoitti:

Mulla alkoi olemaan aamuisin jalkapohjat ja sääret niin kipeet että päivän ensiaskeleet oli tuskalliset ja kuin mummon. Samaan aikaan olin niin väsynyt koko ajan et päädyin uniklinikalle tutkimuksiin lähinnä sen väsyn takia. Mulla todettiin vakava asteinen perioidinen raajaliikehäiriö. Eli kun nukahdin, aivot alkoivat lähettää yhtäaikaista signaalia molempiin raajoihin ja tein sellasia jalkojen supistavia lihasliikkeitä Tuntikausia putkeen. Heräsin yöllä siis lihaskramppiin vaikken tunnistanut krampiksi Ja olin hikinen ja kuumissani joita ajattelin hormonaaliseksi toiminnaksi. Liikkeitä oli tuhansia yhden yön aikana. Mietin voisikohan vaivasi olla sama sillä se on melko yleinen vaikkakin vasta yli 65 vuotisilla. Itse olin 38 diagnoosin saadessani ja se oli ollut seurana jo vuosia. Sä et siis itse voi tietää onko sulla vaiva vai ei koska oireet ilmenee kun oot tajuton/unessa.

No esim viime yö.

Kävin nukkumaan klo 21 ja heräsin klo 24 kun sattui ihan järjettömästi reiteen ja se säteili pohkeeseen. Se kipu oli reiden ulkosyrjässä ja reiden päällä. Voltarenia hieroin, en tuntenut sitä (yleensähän se viilentää). Valvoin aamu neljään kivuissani ja sitten sain unta.

Nukun yleensä kyljelläni ja tuo reisi oli siis päällimmäinen jalka.

Ap

Vierailija
17/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtalotoverin vinkkejä:

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/381a6984-c30d-4182-aa32-4c21acb1166e

Olen ollut välimeren ruokavaliolla vuoden, eli leipää syön tosi harvoin.

Ap

Vierailija
18/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SuSaaaaa kirjoitti:

Miten pääsit tuohon tutkimukseen?

Vierailija
19/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan muuttaa pikkupaikkakunnalta vähän isompaan palveluvaihtoehtojen lisäämiseksi?

Vierailija
20/34 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikohan muuttaa pikkupaikkakunnalta vähän isompaan palveluvaihtoehtojen lisäämiseksi?

Varmaan he joilla on ongelmia terveyden kanssa