Pitäisi vielä hetki sinnitellä suhteessa mutta en tiedä miten jaksan. Kuin munankuorilla kävelisi.
Mies väittää rakastavansa mutta ei se ole totta.
Olen kokenut jo henkistä ja fyysistä väkivaltaa, paljon mielialavaihteluita ja tuntuu, että olen myös taakka ja toisinaan ei halua millään päästää irti. Mikään ei riitä vaikka hoidan kotia parhaani mukaan nyt työttömänä ja teen kaiken helpoksi kotona, kun itse on töissä.
Haen kyllä aktiivisesti töitä (koronan takia jäin työttömäksi) mutta vielä ei ole napannut ja hän kuittailee siitä jatkuvasti väheksyen minua.
Toisena päivänä voi olla todella ihana, miettii tulevaisuutta ja on puolellani mutta yhtäkkiä saattaa työntää pois, nälvii, tiuskii, halveksii enkä tiedä miten päin siinä tilanteessa pitäisi olla.
Tilanne on niin raskas ja haluan pois suurimmaksi osaksi.
Pelkään tätä tilannetta, hän voi potkia minut hetkenä minä hyvänsä mutta yritän sinnittellä, että saan raha-asiat sille mallille, että voin häipyä. Ei montaa viikkoa pitäisi enää sinnitellä.
Olen jo hakenut keskusteluapua, tämä on ollut pitkä prosessi, että olen päässyt edes siihen pisteeseen, että uskallan myöntää tämän todellisuuden itselleni sellaiseksi kun se on.
Nyt ei ole ollut pitkään aikaan fyysistä väkivaltaa mutta henkistä pieninä annoksina.
Ahdistaa..
Saan vasta kuukauden päästä ajan hoitajalle, jossa voin pohtia näitä asioita ja saan tukea varmasti.
Olen jo katsonut asuntoja ja mietin turvakotiakin jos sellainen tilanne tulee.
Olen aika omillani nyt ja täytyy vain toivoa, että asiat menisi hyvin.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta sun täytyy päästä noin myrkyllisestä suhteesta pois ja poistaa elämästä noin myrkyllinen ihminen. Olet ollut rohkea ja jo pitkällä, kun selvästi olet tehnyt päätöksen ja enää puuttuu se konkreettinen toteutus. Kannattaa todellakin mennä puhumaan asiasta hoitajalle/ammattilaiselle ja käsitellä sitäkin kautta tämä asia pois mielestä ja elämästäsi.
Mä itse miettisin vakavasti jo turvakoti -vaihtoehtoa, jos muutamasta viikosta on kyse, että raha-asiat olisi paremmin. Ja laita paljon hakemuksia eri asunnoista, ota vaikka väliaikaisesti joku kämppä ja ala elämään siellä omaa elämääsi.
Tuli myös mieleen, olisiko sulla vanhemmat tai ystävä, jonka luo voisit mennä väliaikaisesti? Apua saa ja pitää pyytää. En usko, että kukaan tuollaisessa tilanteessa sanoisi, että et voi tulla muutamaksi viikoksi.
Paljon jaksamista ja tsemppiä sulle <3
Niin., olen miettinyt vaihtoehtoja.
Ei täällä oikein ole ketään jonka luokse voisin mennä. Lisäksi turvakotikin on eri paikkakunnalla.
Okei, menen sinne turvakotiin jos oikeasti tilanne on aivan sietämätön mutta juuri nyt kuvittelen jotenkuten jaksavani.
Yritän katsoa väliaikaista asuntoa täältä ja sitten kun olen valmis niin lähden koko kaupungista kokonaan mutta ensin tarvitsen tukea ja keskusteluapua, voimat ovat vähän lopussa ja pelottaa miten tästäkin selviän.
Luulen, että mieskin jo haluaa erota joka on hyvä juttu, se on helpompaa lähteä ja yrittää jopa sopia asioista sitten muuton kannalta eikä lähteä salaa pelon vuoksi.
Tosin en tiedä kun miehen mieli vaihtelee. Toissapäivänä rakasti ja eilen suunnilleen inhosi eikä tiedä haluaako erota kun kysyin. Sanoin, että voin kyllä lähteä mutta hän mietti, että mihin minä muka lähtisin.
Tiedä mitä tänään sitten on vastassa.
Olen koko ajan kyllä tavallaan valppaana ja valmis juoksemaan jos oikeasti ei vaan enää kykene mutta haluaisin hoitaa tämän helpoimman kautta jos vain mahdollista. Täytyy katsoa..
Kovin sekavaa.
Ap
Sanon suoraan, koska kaunistelu ei auta: Olet pelottavan paljon miehen ohjailtavissa ja syystä tai toisesta haluat roikkua myrkyllisessä suhteessa. Tietynlaista riippuvuutta siis. Ja kuten riippuvuudet aina, hyvin petollista ja vaarallistakin. Pian käy niin, että löydät itsesi vielä vuosien päästäkin keksimästä tekosyitä sille, miksi et voi lähteä suhteesta. Tuo kierre on tullut nähtyä sen verran monesti, että merkit on helppo tunnistaa sinun viestistäsi. Toinen vaihtoehto on se, että vitkuttelet, kunnes turvakodin sijaan osoitteena on sairaala tai jotain pahempaakin. Ei ole tosiaan tarkoitus maalailla piruja seinille. Olen tässä sinun puolellasi ja yritän siksi vähän rajuinkin kuvauksin saada sinut tajuamaan oma parhaasi. Ja sehän on: lähde HETI.
Voit olla oikeassakin mutta luulen ainakin, että olen todella varma aikomuksistani.
Lääkärillä olen käynyt, hoitajalle aika varattu, että pääsen terapiaan niin pian kun mahdollista. Siinä kyllä menee aikaa mutta olen jo omillani kun pääsen sinne, eikä se mitään mutta ainakin tiedän, että pääsen vielä käsittelemään asioitani.
Taloudellisen tilanteen puolesta suunnitelma selvä. Nollalinjalle olen soittanut ja ottanut lähimmän turvakodin yhteystiedot ylös.
Yritän luottaa itseeni nyt ja taktikoida tilanteen. Tosin tiedä vaikka olisin jo tänään siellä turvakodissa tai viikonloppuna kun mies on humalassa eikä käytöksestä tiedä. Pää on ainakin sekaisin tästä kaikesta.
Kyllä tässä lähtö tulee tapahtumaan viimeistään viikkojen kuluessa.
Ap
Kuulostaa todella pelottavalta ja huolestuttavalta. Mutta kun järkipuhe ei mene perille, eipä auta muu kuin toivoa, että et ole turvakodin sijaan sairaalassa tai jopa haudassa ennen kuin saat lähdettyä. Taktikoinnit eivät arvaamattomien ja väkivaltaisten ihmisten kanssa auta. Pitää keskittyä siihen, että saa itsensä turvaan heti, jos haluaa säilyttää itsensä hengissä ja edes fyysisesti terveenä. Turvakodissa ehtii suunnitella muut asiat ja siellä saa niihin myös asiantuntevaa käytännön apua. Toistan vielä: LÄHDE HETI.
Aika samankaltaisessa tilanteessa olen, tosin väkivaltaa ei meillä ole. Ainaista nälvimistä ja nimittelyä mieheltä ja erittäin herkkä suuttumaan aivan olemattomista asioista. Miehen käyttäytyminen on pahentanut masennustani todella paljon. Juuri tuo masennus ja lomautus töistä on vaikeuttanut lähtöäni. Tiedän kyllä, että mun on lähdettävä suhteesta, koitan nyt vaan kerätä voimia ja rahaa pärjätä omillani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta sun täytyy päästä noin myrkyllisestä suhteesta pois ja poistaa elämästä noin myrkyllinen ihminen. Olet ollut rohkea ja jo pitkällä, kun selvästi olet tehnyt päätöksen ja enää puuttuu se konkreettinen toteutus. Kannattaa todellakin mennä puhumaan asiasta hoitajalle/ammattilaiselle ja käsitellä sitäkin kautta tämä asia pois mielestä ja elämästäsi.
Mä itse miettisin vakavasti jo turvakoti -vaihtoehtoa, jos muutamasta viikosta on kyse, että raha-asiat olisi paremmin. Ja laita paljon hakemuksia eri asunnoista, ota vaikka väliaikaisesti joku kämppä ja ala elämään siellä omaa elämääsi.
Tuli myös mieleen, olisiko sulla vanhemmat tai ystävä, jonka luo voisit mennä väliaikaisesti? Apua saa ja pitää pyytää. En usko, että kukaan tuollaisessa tilanteessa sanoisi, että et voi tulla muutamaksi viikoksi.
Paljon jaksamista ja tsemppiä sulle <3
Niin., olen miettinyt vaihtoehtoja.
Ei täällä oikein ole ketään jonka luokse voisin mennä. Lisäksi turvakotikin on eri paikkakunnalla.
Okei, menen sinne turvakotiin jos oikeasti tilanne on aivan sietämätön mutta juuri nyt kuvittelen jotenkuten jaksavani.
Yritän katsoa väliaikaista asuntoa täältä ja sitten kun olen valmis niin lähden koko kaupungista kokonaan mutta ensin tarvitsen tukea ja keskusteluapua, voimat ovat vähän lopussa ja pelottaa miten tästäkin selviän.
Luulen, että mieskin jo haluaa erota joka on hyvä juttu, se on helpompaa lähteä ja yrittää jopa sopia asioista sitten muuton kannalta eikä lähteä salaa pelon vuoksi.
Tosin en tiedä kun miehen mieli vaihtelee. Toissapäivänä rakasti ja eilen suunnilleen inhosi eikä tiedä haluaako erota kun kysyin. Sanoin, että voin kyllä lähteä mutta hän mietti, että mihin minä muka lähtisin.
Tiedä mitä tänään sitten on vastassa.
Olen koko ajan kyllä tavallaan valppaana ja valmis juoksemaan jos oikeasti ei vaan enää kykene mutta haluaisin hoitaa tämän helpoimman kautta jos vain mahdollista. Täytyy katsoa..
Kovin sekavaa.
Ap
Sanon suoraan, koska kaunistelu ei auta: Olet pelottavan paljon miehen ohjailtavissa ja syystä tai toisesta haluat roikkua myrkyllisessä suhteessa. Tietynlaista riippuvuutta siis. Ja kuten riippuvuudet aina, hyvin petollista ja vaarallistakin. Pian käy niin, että löydät itsesi vielä vuosien päästäkin keksimästä tekosyitä sille, miksi et voi lähteä suhteesta. Tuo kierre on tullut nähtyä sen verran monesti, että merkit on helppo tunnistaa sinun viestistäsi. Toinen vaihtoehto on se, että vitkuttelet, kunnes turvakodin sijaan osoitteena on sairaala tai jotain pahempaakin. Ei ole tosiaan tarkoitus maalailla piruja seinille. Olen tässä sinun puolellasi ja yritän siksi vähän rajuinkin kuvauksin saada sinut tajuamaan oma parhaasi. Ja sehän on: lähde HETI.
Voit olla oikeassakin mutta luulen ainakin, että olen todella varma aikomuksistani.
Lääkärillä olen käynyt, hoitajalle aika varattu, että pääsen terapiaan niin pian kun mahdollista. Siinä kyllä menee aikaa mutta olen jo omillani kun pääsen sinne, eikä se mitään mutta ainakin tiedän, että pääsen vielä käsittelemään asioitani.
Taloudellisen tilanteen puolesta suunnitelma selvä. Nollalinjalle olen soittanut ja ottanut lähimmän turvakodin yhteystiedot ylös.
Yritän luottaa itseeni nyt ja taktikoida tilanteen. Tosin tiedä vaikka olisin jo tänään siellä turvakodissa tai viikonloppuna kun mies on humalassa eikä käytöksestä tiedä. Pää on ainakin sekaisin tästä kaikesta.
Ap
Hienoa että olet päättänyt lähteä. En vain ymmärrä miksi viivyttelet etkä lähde heti? Mikä estää sinua lähtemästä heti: joku konkreettinen asia vai pelko? En keksi montaakaan syytä minkä takia jääminen kannattaisi, keksitkö sinä?
Nyt sitten mies puhuu jatkuvasti itsensä vahingoittamisesta, jopa siitä viimeisestä vaihtoehdosta ja suunnitelmista miten voisi toteuttaa. :(
Aika karua...
Miten tällaiseen voi edes suhtautua muuta kun ymmärryksellä.
Ymmärrän hänen stressinsä koska asioita on aika paljon mutta mielestäni hänen asiansa ovat kuitenkin todella hienosti kokonaiskuvaa katsoen niihin syihin katsottuna miksi tekisi itselleen jotain. Ja aivan kohtuuttomia ajatuksia tilanteeseen nähden.
Koska työttömyys ei ole lainkaan varmaa hänen kohdallaan ja siihenkin vielä kuukausia aikaa, silti jo pelkästä ajatuksesta on aivan pohjalla koska pelkää joutuvansa asumaan vielä joskus ns. huonommalla alueella.
Siis mitä ihmettä?
Mielestäni tuossa ei ole syytä lopettaa elämäänsä varsinkaan kun asioista ei ole edes minkäänlaista varmuutta.
On toki väsynyt ja uupunut mutta aika ihmeelliset syyt jos totta puhuu..
Ap
Itse kokenut samaa, enkä voi mitenkään uskoa että väkivallattomia miehiä olisi olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten mies puhuu jatkuvasti itsensä vahingoittamisesta, jopa siitä viimeisestä vaihtoehdosta ja suunnitelmista miten voisi toteuttaa. :(
Aika karua...
Ymmärrän hänen stressinsä koska asioita on aika paljon mutta mielestäni hänen asiansa ovat kuitenkin todella hienosti kokonaiskuvaa katsoen niihin syihin katsottuna miksi tekisi itselleen jotain. Ja aivan kohtuuttomia ajatuksia tilanteeseen nähden.
Koska työttömyys ei ole lainkaan varmaa hänen kohdallaan ja siihenkin vielä kuukausia aikaa, silti jo pelkästä ajatuksesta on aivan pohjalla koska pelkää joutuvansa asumaan vielä joskus ns. huonommalla alueella.Siis mitä ihmettä?
Mielestäni tuossa ei ole syytä lopettaa elämäänsä varsinkaan kun asioista ei ole edes minkäänlaista varmuutta.
On toki väsynyt ja uupunut mutta aika ihmeelliset syyt jos totta puhuu..Ap
itsemurhalla uhkailu on tollasilla tyypeillä aika perussettiä, tavoite saada sinulta sääliä = ehkä mä sittenkin jään rakastamaan hänet ehjäksi..seuraavaksi tyyppi nauraa sulle pskaisesti päin naamaa kuinka tyhmä ja naiivi olet. Been there done that, lähde jo, kuten joku tässä aiemmin useamman kerran sanoi. Mitä enemmän lykkäät, sitä vaikeampaa se on. Paikkakuntaakin kannattaa vaihtaa heti, vaikka takaisin sinne mistä muutit, niin et ole niin herkkä kaverin sääliheruttelulle. Työttömänä kun olet niin on oiva tilaisuus paikkakunnan vaihdolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika karua...
Koska työttömyys ei ole lainkaan varmaa hänen kohdallaan ja siihenkin vielä kuukausia aikaa, silti jo pelkästä ajatuksesta on aivan pohjalla koska pelkää joutuvansa asumaan vielä joskus ns. huonommalla alueella.Siis mitä ihmettä?
On toki väsynyt ja uupunut mutta aika ihmeelliset syyt jos totta puhuu..Ap
itsemurhalla uhkailu on tollasilla tyypeillä aika perussettiä, tavoite saada sinulta sääliä = ehkä mä sittenkin jään rakastamaan hänet ehjäksi..seuraavaksi tyyppi nauraa sulle pskaisesti päin naamaa kuinka tyhmä ja naiivi olet. Been there done that, lähde jo, kuten joku tässä aiemmin useamman kerran sanoi. Mitä enemmän lykkäät, sitä vaikeampaa se on. Paikkakuntaakin kannattaa vaihtaa heti, vaikka takaisin sinne mistä muutit, niin et ole niin herkkä kaverin sääliheruttelulle. Työttömänä kun olet niin on oiva tilaisuus paikkakunnan vaihdolle
Juu, on vain tosi outoo koska en ole edes puhunut erosta. Tai no eilen häneltä kysyin koska oli niin ihmeellinen ja sanoin, että voin kyllä lähteä.
Puhui aikaisemminkin jo siitä, että hän on masentunut ja öisin miettii tällaisia asioita.
Yritin tukea (vaikka itsekin olen todella kovilla) ja kuuntelin häntä.
Tänään sitten jo puhui ihan suunnitelmanmukaisesti.
Yritin häntä saada keskustelemaan mitä hän todella haluaa ja että voi puhua minulle suoraan.
On kuitenkin jo silmin nähden oikeastikin todella uupunut eikä usko keskusteluun, ei ammattiapuun tms.
Vaikea siis auttaa ja tavallaan tiedän, ettei ole minulla juuri tässä asiassa hyötyä suuntaan tai toiseen.
Minusta kun ei ole hyötyä edes taloudellisesti tällä hetkellä, sanoi itse.
Jotenkin todella ristiriitaista ja ahdistavaa käytöstä josta ei vain saa kiinni mutta hänkin on ihminen ja masennusta pitäisi ymmärtää, raja on kuitenkin melko häilyväinen eri tapauksissa, joten ehkei minun kannata edes yrittää ottaa tätä kontolleni.
Ap
tälläisissä tilanteissa kannattaa selvittää kelasta/sossusta mahdollisuus toimentulotukeen/muuttoavustukseen/takuuvuokraan, tuskin on ensimmäinen vastaava tapaus heilläkään käsissä. Tai sitten tosiaan sinne turvakotiin yhteys, osaavat varmaan kokonaisvaltaisesti neuvoa vaikka et sinne asumaan menisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoisista puitteista luopuminen on aina ikävää, ja sitten joudut ihan itse tekeen töitä ja maksaan kaiken kun lähdet.
Tuo on monelle naiselle vaikea kun pitää lopettaa loisiminen, siksi niin moni jatkaakin turpaan ottoa vuosikausia omasta tahdostaan.
Jos en olisi edes alkanut suhteeseen niin raha-asiani olisi todennäköisesti paljon paremmalla mallilla kuin nyt.
Säästöt menivät suhteen aikana ja niin myös työpaikkakin kun punnitsin parisuhteen ja työn välillä.
Pitkä juttu mutta valitettavasti tein vääriä valintoja suhteen osalta ja myöskin muutin miehen perässä toiselle paikkakunnalle.
Harmittaa ihan helvetisti mutta jos jotain hyvää tästäkin ehkä joskus.
Ap
Joka päivä joka hetki vOi aloittaa alusta..
Nyt vaan tsemppiä. Näin on mennyt. Sitten uuteen. Olet miettinyt tuon hyvin kokemisesi kautta. Rohkeasti vain omaan suuntasi.
Tämä oli tämä kokemus. Kohti uusia.
Voimia ja olet hyvällä tiellä.
Suojele itseäsi ja pidä itsestäsi hyvää huolta.
Puhut sitku mutku. Toivon, että oikeesti lähdet. Olet uhkan alla.
Ikävää, kun näissä kannustan lähtemään, kun toinen puoli on masentunut.. se mies, mutta kun on mukana väkivalta tai sen uhka, niin ei siinä ole vaihtoehtoja.
Jos oksia niin, että ei uhkaa toista, niin olisi mahdollista setviä asioita, mutta ei voi olla niin, että toinenuhraa elämänsä turvallisuutensa toisen eteen, joka hakkaa tai uhkaa ja juo.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoisista puitteista luopuminen on aina ikävää, ja sitten joudut ihan itse tekeen töitä ja maksaan kaiken kun lähdet.
Tuo on monelle naiselle vaikea kun pitää lopettaa loisiminen, siksi niin moni jatkaakin turpaan ottoa vuosikausia omasta tahdostaan.
Höpö höpö.
Et tunnu tietävän aiheesta mitään niin silloin on hyvä ollaa hiljaa ettei nolaa itseään.
Kyseessä on väkivallan uhrin trauma. Se muuttaa aivoja ja ihmisten käyttäytymistä.
Traumat muuttavat aivoja myös huomaamatta
https://www.terve.fi/artikkelit/82204-traumat-muuttavat-aivoja-myos-huo…
Kahdet aivot ja psyykkinen trauma
http://www.tietotaitogroup.fi/fileadmin/user_upload/esitteet/Kirsi_Eske…
Ja kun traumat ilmenevät ulospäin, joudut aina vain pahempiin tilanteisiin, kun olet heikko, sillä pedot vainuavat. Et ole edes ihminen, sun tunteilla ei ole väliä.
Lähde heti. Älä kuuntele noita itsetuhopuheita. Lähde sinä aikana kunhän on töissä, muuten löydät itsesi teholta tai ruumispussista. Olen tosissani! Teillä ei ole lapsia, ette ole naimisissa. Se on helppo ero!! Mutta nyt toimi!!
Mies manipuloi sinua noilla itsetuhopuheilla koska toki hän haistaa että teet lähtöä kun olet sitä suoraan kysynytkin häneltä. Sinä et ole vastuussa hänen mielenterveydestään. Laita nyt liinat kiinni ihan kaikille miehen manipulointiyrityksille rakkauspommituksesta itsetuhopuheisiin ja pelasta itsesi. Jos mies ei ole halukas ammattiapuun se on hänen oma mokansa ja sinulla ei ole velvollisuutta uhrata elämääsi miehen terapeuttina.
Tiedän kokemuksesta, miten vaikeaa tuollaisesta suhteesta lähteminen on. Nuo suhteet sairastuttaa uhrin mielen pahasti. Ei tiedä mikä on oikein, mikä väärin. Eli pahan aivovamman kaltainen tila. :/ Toivottavasti saat voimia ja tukea lähtöösi. Toivon sinulle paljon kaikkea hyvää ja rakkautta tulevaisuuteesi. Muista, että miehesi puheet eivät määritä sinua. Jollekin toiselle, tulevaisuudessa olet jokapäiväinen aarre. <3
Minkä ikäisiä te olette? Ja muut vastaajat, jotka olette kokeneet väkivaltaa suhteissa?
Suhteen jälkeen, alkaa uusi elämäsi. Uusi elämäsi, ilman kananmunan kuorilla kävelyä, tulee olemaan upeaa. Lupaan sen. ;)
Yksin on paljon parempi, kuin tuossa suhteessa. Kohta voit elää vapaammin.
Ap