Te joilla ikkunat pohjoiseen
Mihin aikaan aurinko paistaa? T. täysin kypsä ikkunat lähteen-asuntoonsa kun aurinko paistaa klo 15-23
Kommentit (27)
Minulla ikkunat pohjoiseen/luoteeseen. Ainoa häiritsevä auringonpaiste tulee illalla luoteeseen olevaan ikkunaan.
Pohjoisen poika parvekkeella puhkuu pöksyjään puristellen!
Tietenkin yöllä. Mutta vain kesällä.
Terveisiä Lapista.
Aikaisin aamulla ja myöhään illalla.
Mitä! Eikö teillä ole ikkunoita joka suuntaan? 🤣
Vierailija kirjoitti:
Mitä! Eikö teillä ole ikkunoita joka suuntaan? 🤣
Eipä tässä 25 neliön yksiössä ole kun kaksi ikkunaa +parvekkeen ovi ja kaikki länteen.
Miten itään olevista ikkunoista paistaa aurinko vielä alku iltapäivänä?
Mun mstä eteläsuunta on vielä paahteisempi kuin länsi.
Luode on mukava; ensin luulin turhan pimeäksi, mutta tykkään.
Ihan viimeiset auringonsäteet illalla. Itäikkunaan paistaa aamukuudesta johonkin suunnilleen aamukahdeksaan.
Kämppä pysyy viileänä ilman viilentimiä :)
Ostin tarkoituksella kämpän, jossa ilmansuunnat ovat juuri itä ja pohjoinen.
Kerrostalon 7. kerros asunto ja etelä ja länsi ikkunat, betoni kerrostalo.
Melkoisen haipakkaa kuumuuden kanssa näinä hellepäivinä.
Uusi asunto etsintään, jos Suomen kesät jatkuvat tälläisinä polttopesinä, ja näinhän on visioitu.
Vierailija kirjoitti:
Miten itään olevista ikkunoista paistaa aurinko vielä alku iltapäivänä?
Kesällä voi, jos pääsee esteettä paistamaan, on niin kauan korkealla.
Aurinko kääntyy paistamaan "sisäänvedetylle" parvekkeelle joskus viiden aikaan iltapäivällä mutta silloinkaan se ei paista sisälle kun parveke on siinä esteenä. Näin kesäaikaan kiva mutta talvella on sitten vastaavasti aika valoton huoneisto.
Minullakin kaikki ikkunat länteen, ja vielä lasitetulle parvekkeelle. Toki pidän laseja auki nyt helteellä. Silti ihan kypsä tilanteeseen. Seuraavan asuntoni parveke ja ikkunat ovat kyllä pohjoiseen tai itään. Tai vähintään läpitalon asunto.
Ilmalämpöpumppu pitää kodin viikeänä vaikka ikkunat ja terassi etelään
Meille paistaa olohuoneen isoista ikkunoista illalla, joskus yhdeksän aikaan häiritsevästi esim. telkkariin. Työhuone on myös pohjoisen puolella, mutta sen verta pieni ikkuna ja kuitenkin katon lippaa edessä, niin ei häiritse auringon suora paistaminen ollenkaan.
Mulla on ikkunat itään. Porottaa joku 3-4 tuntia. Sisälämpötila kuitenkin jää alle 26 asteeseen. Ikkunat ja parveekkeen oven pidän päivällä kiinni ja avaan ne sitten kun ulkolämpötilä on sama kuin sisällä tai alle sen.
Makuuhuoneiden ikkunat pohjoiseen, ei niihin suoraan paista kesällä koskaan. Mikä on varsin mukavaa.
Läpitalon asunto, jossa ikkunat kaakkoon ja luoteeseen. Kaakkoon olevat ikkunat auringossa aamusta iltapäivään ja silloin sälekaihtimet ovat kiinni. Iltaaurinko luoteeseen ei haittaa, koska on jo matalalla, eikä paahda. Pidän ikunoita auki niin, että läpiveto.
Minä asuin ennen kaksiossa, jossa ikkunat olivat länteen ja aurinko paistoi juuri, kuten ap:llä. Muutin pois! Kauhulla olen katsonut lähelle rakennettavia uusia asuntoja, joissa sama jutttu ja vielä lisänä lasitettu parveke. Ei ei ei.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon 7. kerros asunto ja etelä ja länsi ikkunat, betoni kerrostalo.
Melkoisen haipakkaa kuumuuden kanssa näinä hellepäivinä.
Uusi asunto etsintään, jos Suomen kesät jatkuvat tälläisinä polttopesinä, ja näinhän on visioitu.
Minulla on kaksio 7-kerroksisen talon toisessa kerroksessa, keittiön ikkuna etelään, olohuoneen (+parveke) ja makuuhuoneen ikkunat länteen. Valoisa asunto, mutta ei erikoisen kuuma. Aamulla ja aamupäivällä, jos olen kotona, parvekkeen ovi on auki. Viime ajat on ollut sisällä 22-24 astetta, mutta tuntuu viileämmältä (toisaalta olen kyllä pelkissä alusvaatteissa ja nilkkasukilla, istuimilla on kangassuojat). Verhoina vain sälekaihtimet, mutta makuuhuoneeseen aion hankkia tiiviimmän verhon ensi kevääksi liian valoisuuden, en lämmön, takia.
Samassa talossa asuvien keskikerrosten asunnot ovat kuumia kuin huonot saunat, esim. 3.-7. -kerrosten pohjoiseen olevissa keittiössä on kesät talvet asteita 23-26, siksipä jotkut ovat asennuttaneet taloyhtiön luvalla lämpöpumput (?) viilentämään. Noissa itä-pohjoissuuntaisissa asunnoissa on muutenkin kuuma ja saman olen huomannut työpaiskoistakin, joihin aamuaurinko paistaa, joten valitsin itse asunnon joka ei ole pohjois-, itä-, eikä kokonaan eteläsuuntaankaan, tämä etelä-länsi (ja parveke lähteen) on hyvä, samoin näköjään on hyvä olla aika alakerroskin. Joskus minuakin näköjään onnistaa.
Klo 9 jälkeen aamulla ei paista enää pohjoisikkunaan. Muut ikkunat itään ja sinne lakkaa paistamasta iltapäivällä.