Bussi ja ratikkamatkat Helsingissä on yhtä hermojen kiristystä, kun ylipirteä naispuolinen koneääni kuuluttaa paikat parinkymmenen sekunnin välein. Radiogatan- raadiogaattan!
Kommentit (61)
HSL on jo pitkään suosinut ulkkarikuskeja, joiden kielitaito on vähän sinne päin. Kuskilta on siis usein turhahko kysyä tiettyä pysäkkiä. Kuulutusjärjestelmän hankinnassa on alan sisällä epäilty korruptiota, joten tässä on jo pari syytä miksi niitä inhakkeita joudumme kuuntelemaan.
Eikös tuon voisi rajata niin, että kaiutin olisi tietyssä paikassa bussia ja se, joka kuulutuksia tarvitsee, menisi sen lähelle istumaan?
On minustakin liian tekopirteä ääni suomalaiseen makuun.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuon voisi rajata niin, että kaiutin olisi tietyssä paikassa bussia ja se, joka kuulutuksia tarvitsee, menisi sen lähelle istumaan?
Tämä on muuten aivan briljantti ehdotus💡💡
Sokeathan ovat busseissa omilla paikoillaan etupenkissä. Kaiuttimen voisi laittaa kuulumaan vain näkövammaisten penkin kohdalle.
HSL vastasi minulle asiakaspalautteeseen kuulutusten olevan näkövammaisia varten. Hitsi kun oisi silloin älynny sanoa tuon korjausehdotuksen.
Näkevät voivat katsoa paikat näytöltä.
Ap
Aivan liian usein liikennejärjestelyt lähtee siitä olettamuksesta että matkustaja tuntee tiet ja kaupunginosat kuin omat taskunsa. Olen lukemattomia kertoja joutunut selittämään ulkomaalaisille sekavaa vyöhykejärjestelmää ja ohjaamaan ihmisiä oikeaan junaan. Olen itsekin stressannut busseissa oikeaa pysäkkiä kun kaikissa ei ole mitään näyttöä tai kuulutusta. Jos et ole koskaan aikaisemmin käynyt seudulla niin miten voi tietää. Liikennettä ei saisi rakentaa kännyköiden ja navigaattoreiden varaan vaan siten että matkustaminen on helppoa ja intuitiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on muuten aivan briljantti ehdotus💡💡
Sokeathan ovat busseissa omilla paikoillaan etupenkissä. Kaiuttimen voisi laittaa kuulumaan vain näkövammaisten penkin kohdalle.HSL vastasi minulle asiakaspalautteeseen kuulutusten olevan näkövammaisia varten. Hitsi kun oisi silloin älynny sanoa tuon korjausehdotuksen.
Näkevät voivat katsoa paikat näytöltä.
Ap
Esim. Saksassa on junissa hiljaisia vaunuja, joissa ei saa käyttää kännykkää eikä keskustella kovaäänisesti. Tällainen hiljainen osasto pitäisi saada meidän paikallisbusseihinkin! :)
Näkövammaiset, vanhukset ja turistit varmasti arvostavat kuulutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on hyvä, että on kuulutukset, mutta intonaatio ei ole tyypillinen suomalainen, vaan kopioitu muista Euroopan maista.
Aivan hyvin voisi sanoa suomen kielen mukaisesti ja neutraalisti ilman yli-innokkuutta,
Tuossa on varmasti osin haettu sitä, että turistin on helpompi ymmärtää itselleen vieras pysäkin nimi, jos sitä ei ole lausuttu monotonisesti, vaan edes vähän sinne päin kuin hän sen mielessään yrittää lausua. Suomenkielinen kyllä tunnistaa pysäkin, vaikkei nimeä lausuttaisikaan niin lakonisen masentuuneen itsemruhafiiliksissä kuin itse puhuvat. Samoin nuo äänen painon vaihtelut helpottavat sen puheen ymmärtämistä, jos on täysi kakofonienn meteli siellä bussissa päällä. Monotonisesta molotuksesta on taustahälyssä vaikea saada selvää, nousevan ja laskevan äänenpainon poimii helpommin sieltä taustahälyn seasta. Samasta syystä tosiaan nainen kuuluttajana on parempi -> korkea, heleä ääni erottuu selvemmin taustametelissä kuin matala.
Turistille riittää englanninkielinen kuulutus - suomenkielistä kuulutusta ei pidä muuttaa intonaatioltaan, se on jo silloin epäkieltä.
Ylimieli kirjoitti:
Toinen mikä busseissa v*tuttaa on tervehtivät kuskit. Olen kaunis ja tiedän sen. En tarvi mitään huomiota joltain elämässä epäonnistuneelta ihrakasalta. Miks ne saa edes kattoa mua!!
Mä niin tiiän ton! Ihan karseeta. Pitäs olla joku appi tai laki tai joku et jotkut random rumilukset ja nobodyt ei sais niinku katella, ainaskaa ilmaseks.
52 kommenttia eikä kukaan ole tarttunut otsikon mokaan?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tässä on sen verran asiantynkää, etteivät tyypit jaksa veistellä onnetonta huumoria hermojen kiristämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Niin että sun pitäisi pyytää jotakuta siirtymään tai sitten jos bussi olisi täynnä, et vaan pääsisi sinne ja et kuulisi niitä kuulutuksia :D
Tai miten muuten ne kuulutukset kuuluisivat vain osassa bussia sitten lopulta?:D
Muissa Euroopan suurkaupungeissa nuo kuulutukset ovat ihan tavallisia julkisissa. Täällä metsälässä kun ne on otettu käyttöön, heti pitää marmattaa.
VR:n kuulutuksista pidän, Wasenius puhuu mukavan rauhallisesti ja pehmeästi (https://yle.fi/uutiset/3-7146004). HSL:llä Pöystin äänen "kirkkaus" on liiallista, eikä rauhallisuudessa, miellyttävyydessä ja inhimillisyydessä ole onnistuttu (https://www.hsl.fi/matkaketju/matkaketju-3-2015/5000-pysakkia-kahdella-…). HSL:n mukaan naisääni kuuluu liikenteen hälinässä miesääntä paremmin, mutta mielestäni pehmeämpi naisääni olisi ollut parempi.
Kaikesta sitä voi näköjään ärsyyntyäkin. Mun mielestä se naisääni on just hyvä, ihanan pirtsakka.
Vieraspaikkakuntalaisille ja heikkonäköisille pysäkkikuulutuksista on apua. Helsinki on suurkaupunki ja busseissa ja ratikoissa liikkuu paljon vieraspaikakuntalaisia. Menisitkö itse matkustamaan bussilla vieraaseen kohteeseen esim Berliinissä jos pysäkkejä ei kuulutettaisi? Mulla on itselläni ollut kaihi enkä nähnyt edes infokylttiä bussin etuosassa enkä ulos pimeällä, enkä nähnyt mitään kännykän navigaatorilla. En kuitenkaan ollut mikään keppeillä liikkuva vanhus joten invapaikalle bussin etuosaan en kehdannut mennä istumaan.
Monet jotka ovat kotoisin germaaniselta kielialueelta suunnistavat Helsingissä ruotsinkielisten paikannimien avulla. Suomi kuuulostaa heille öööuuääooällälllältä.
Vierailija kirjoitti:
Haa bongasin! Pitäs olla "RadioKATU -- Raadiogaattan"
Kyllä pehmentää. Se on oikeasti ihan fakta, että taustahälyssä korkeampi ja heleämpi ääni kuullaan paremmin. Sinun henkilökohtainen mielipiteesi jonkun asian miellyttävyydestä ei kumoa tosiasioita.